نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

فواید داشتن حیوانات خانگی و اثراتش بر کیفیت زندگی

فواید داشتن حیوانات خانگی و اثراتش بر کیفیت زندگی - انتشار

زندگی‌های امروزی طوری شده‌اند که بعضی خانواده‌ها با حیوانات خانگی خود زندگی می‌کنند و تقریبا آن‌ها را عضوی از خانه و خانواده‌شان می‌دانند. نگهداری از حیوانات خانگی شرایط و مراقبت‌های خاص خودش را دارد. با این حال اما خیلی لذت بخش است و تاثیرات خیلی خوبی روی روحیه‌تان می‌گذارد.

با این که داشتن حیوان خانگی تقریبا به یک مسئله عادی تبدیل شده اما هنوز هم هستند کسانی با نگهداری حیوانات در خانه موافق نیستند و در مقابل آن‌ها احساس خطر یا ناامنی می‌کنند. فواید داشتن حیوانات خانگی و اثراتش بر کیفیت زندگی، احتیاج به راهنمایی بهتر و توضیحات بیشتری دارد. برای همین هم مطالبی برای شما آماده کرده‌ام که در ادامه بیشتر با جزئیاتشان آشنا می‌شوید.

داشتن حیوان خانگی چه کمکی به شما می‌کند؟ 

داشتن یک حیوان خانگی در منزل، می‌تواند به عنوان یک منبع حمایت کننده روحی و عامل راحتی شما بشمار آید. در خیلی از کشور‌های خارجی این حیوانات را به بیمارستان‌ها، پانسیون‌ها یا خانه‌های سالمندان می‌برند و برای روحیه دادن به افرادی که در این محیط‌ها هستند، استفاده می‌کنند.

معمولاً سگ‌ها بیشتر از حیوانات دیگر در این برنامه‌ها حضور دارند. وجود این حیوانات در خانه یا مکان‌هایی مشابه فضا‌هایی که معرفی کردم، می‌تواند تنش‌های عصبی را تا حد زیادی کم کرده و اثرات مربوط به مشکلاتی مثل اضطراب یا استرس شدید را کاهش دهد.

تحقیقاتی که در سال‌های اخیر انجام شده، نشان می‌دهد که  کودکانی که با حیوانات واقعی بازی می‌کنند و با آنها در ارتباط هستند، مهارت‌های اجتماعی بهتری پیدا می‌کنند و حس همکاری بیشتری با محیط اطرافشان نشان می‌دهند.  حتی آزمایشاتی هم در مورد کودکانی با شرایط خاص در برخورد با حیوانات خانگی هم انجام شده که نتایج جالبی از آن‌ها ارائه شده است.

طبق این نتایج کودکان طیف اوتیسم در شرایطی که در ارتباط با خوکچه‌های هندی قرار گرفته بودند، آرامش بیشتری داشتند و اضطرابشان کاهش پیدا کرده بود. شاید گفتن این حرف باعث تعجبتان شود امّا بچه‌ها با نگهداری از ماهی‌های آکواریومی، می‌توانند بیماری دیابت نوع 1 خود را درمان کنند. مراقبت مرتب آن‌ها از ماهی‌ها باعث می‌شود که برنامه‌های درمان خودشان را هم با والدینشان کنترل کنند و درمانشان بهتر و سریع‌تر انجام شود.

 

 

داشتن یه حیوون خونگی نه تنها روحیه خودتونو بهتر میکنه، بلکه شناخت و مهارت‌های بچه‌هاتون رو هم افزایش میده و باعث میشه که استقلال، محبت و مهربونی بیشتری نسبت به فضاهای اطراف خودشون داشته باشن.

 

 

داشتن حیوان خانگی چه فایده‌ای دارد؟

تاثیرات مثبت داشتن حیوان خانگی هم از نظر روحی و هم جسمی کاملاً ثابت شده است. وجود حیوان خانگی در کنار اعضای خانواده، شادی آن‌ها را بیشتر، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل افسردگی، دیابت، بیماری‌های قلبی - عروقی و اینطور چیزها را کاهش و امنیت روانشان را افزایش می‌دهد.

لُبِّ کلام این که شک نکنید عشق و محبت را بی‌قید و شرط، وارد زندگی شما می‌کند. شاید فکر می‌کنید دارم اغراق می‌کنم، امّا واقعاً همین طور است. بد نیست برای اینکه بهتر با فواید داشتن حیوات خانگی آشنا بشوید، این چند تا موردی که از تجربه خودم و یکسری مطالعات بدست آمده را بخوانید:

 

 

از دستش نده: هوش اجتماعی چیست و چطور افزایشش دهیم؟

 

 

1) افزایش فعالیت‌های بدنی

کسانی که صاحب سگ‌های خانگی هستند، این موضوع را خیلی خوب درک می‌کنند. پیاده‌روی روزانه، جزء برنامه کسانی است که سگ دارند. در واقع کسی که سگ را به عنوان حیوان خانگی‌اش انتخاب می‌کند، خواسته یا ناخواسته چند دقیقه‌ای ورزش پیاده‌روی یا دویدن را باید در برنامۀ روزانه خودش داشته باشد.

من و گاس هم هر روز باید پیاده‌روی کنیم؛ وگرنه هم حال من خوب نیست، هم حال گاس! تازه با این کار جلویِ اضافه وزن گاس هم می‌گیرم.

 

2) افزایش احساس امنیت 

احساس امنیت فقط این نیست که از خطرها دور بمانید. بعضی اوقات که تنهایی و نگرانی همه فکر شما را درگیر می‌کند، مطمئنم شما هم مثل تمام آدم‌ها دنبال کسی یا چیزی هستید که احساس امن بودن و آرامش به شما بدهد. وجود یک حیوان خانگی مثل سگ یا گربه، می‌تواند به شما احساس امنیت بیشتری بدهد و باعث کاهش حس نگرانی که داشتید، بشود.

 

 

از دستش نده: 6 راز مهم که برای داشتن زندگی شاد باید بدانید!

 

 

3) کاهش اضطراب

 یکی از مهم‌ترین مزایای داشتن حیوان خانگی، کاهش اضطراب است.  کسانی که حیوان خانگی دارند یا در محیط‌های مختلف با آن‌ها در ارتباط هستند، احساس آرامش بیشتری دارند و می‌توانند خیلی بهتر روی اعصابشان تسلط داشته باشند. دقیقاً من این را احساس کردم. خیلی وقت‌ها که اضطراب و استرس داشتم، همین که گاس را کنارم می‌دیدم، ناخودآگاه حس اضطرابم کمتر می‌شد. 

 

کاهش اضطراب با داشتن حیوان خانگی

 

4) افزایش اعتماد به نفس 

تا حالا به این فکر کرده‌اید که وجود یک حیوان خانگی در کنار شما، چقدر می‌تواند روی روحیه‌ و اعتماد به نفس شما تاثیرگذار باشد؟ حیوانات خانگی موجودات مهربانی هستند که خیلی از  رفتار‌های منفی  آدم‌ها را ندارند و می‌توانید بدون شنیدن انتقاد یا نظرات مختلف با خیال راحت با آن‌ها حرف بزنید و تنهایی‌هایتان را با این حیوانات قسمت کنید.

 

5) بهبود روابط اجتماعی 

وقتی به بهانه پیاده‌روی با هر حیوان خانگی که دارید، از خانه خارج می‌شوید یا به مکان‌هایی مثل دامپزشکی یا پانسیون‌های دیگر می‌روید، در طول مسیر خودتان قطعاً با افراد زیادی روبرو می‌شوید و ممکن است چند دقیقه‌ای با آن‌ها صحبت کنید. همین موضوع باعث می‌شود که شما بتوانید با مردم ارتباط بگیرید و روابط اجتماعی‌تان را بهتر کنید.

 

 

از دستش نده: مدیتیشن چیست؟ (راهنمای کامل + فواید و انواع)

 

 

6) داشتن برنامه‌ریزی روزانه 

وقتی بخواهید از حیوان خانگی‌تان مراقبت کنید، قطعاً مجبور می‌شوید که یک برنامه روتین روزانه برای خودتان بچینید. برای همین شما هم برای رسیدگی به کار‌های روزمره خود و هم حیوان خانگی‌تان باید برنامه‌ریزی استانداردی بچینید و چارچوب درستی برای برنامه روزانه‌تان داشته باشید.

 

چطور از حیوان خانگی خود مراقبت کنیم؟

 بعد از این که تصمیم گرفتید یک عضو جدید از حیوانات خانگی را به زندگی خود اضافه کنید، باید بعضی راهکارهای مراقبت و نگهداری از آن‌ها را هم یاد بگیرید. این‌طوری نه خودتان دچار مشکل می‌شوید و نه حیوان بیچاره دچار آسیب و ضعف می‌شود. حالا به نظر شما برای نگهداری از حیوانات خانگی باید چه کار‌هایی انجام داد؟

1) دست‌هایتان را بشویید 

اگر نگران این هستید که خودتان یا حیوان خانگی که دارید، درگیر میکروب‌ها و بیماری‌های حیوانات خانگی شوید، پیشنهاد می‌کنم  حتماً واکسیناسیون و تمام موارد بهداشتی  که نیاز دارد را برایش انجام دهید. حیوانات هم مثل ما انسان‌ها ممکن است درگیر یک سری ویروس‌ها و بیماری‌ها شوند که ما را هم درگیر کنند. امّا اگر واقعاً به بهداشت حیوان خانگی‌تان برسید، نیازی نیست نگران این چیزها باشید.

 

2) به سلامتی حیوان خانگی‌تان اهمیت دهید 

سلامت حیوان خانگی

حیوانات خانگی برنامه پزشکی و کنترلی مخصوصی دارند. شما با هر حیوان مثل سگ، گربه، طوطی یا بقیه حیوانات که در ارتباط باشید، باید در فاصله‌های زمانی مشخصی او را به دامپزشکی ببرید و وضعیت سلامتش را کنترل کنید. فراموش نکنید که با حفظ سلامتی حیوان خانگی خودتان، به افزایش امنیت و سلامت خود و اعضای خانواده‌تان کمک می‌کنید.

کنترل مرتب وضعیت پت‌ها، باعث می‌شود که پزشک دامپزشک بر اساس شرایط حیوان خانگی رژیم غذایی و ورزش مناسبی برایش تعریف کند. علاوه‌بر این شما هم باید حواستان به وضعیت محل نگهداری و آرامش آن‌ها باشد.

 

3) به بهداشت حیوان خانگی خود رسیدگی کنید 

از من می‌شنوید، همیشه محیط زندگی حیوانات خانگی‌تان را تمیز نگه دارید. مدفوع و آلودگی‌هایشان را کاملاً تمیز کنید و از محیط منزلتان ببرید بیرون. فضا‌هایی که مربوط به بازی یا استراحتشان هستند را از آلودگی‌هایی که ممکن است به او آسیب بزند پاک کنید تا جلویِ انتشار میکروب و بیماری در محیط یا بدنش را بگیرید.

 

 

از دستش نده: روش‌های تصمیم‌گیری صحیح و کاهش درصد خطای تصمیم

 

 

4) رفتار مناسب با حیوانات را به کودکانتان آموزش دهید

 حیوانات خانگی می‌توانند محبت و مهربانی را به فرزندان شما یاد بدهند.  اگر فرزندی دارید، بهتر است قبل از ارتباط گرفتن با حیوانات به او یاد بدهید که رفتار درستی با آن‌ها داشته باشد، باعث اذیت و آزار آن‌ها نشود و به حقوقی که دارد، احترام بگذارد. اینطوری نه خودشان آسیب می‌بینند و نه حیوان خانگی شما دچار ناامنی و مشکل می‌شود.

فراموش نکنیم که اگر حقوقی برای حیوان خانگی خودمان مشخص نکنیم، داریم رویِ اصول زندگی عادی یک حیوان پا می‌گذاریم و مجبورش می‌کنیم آنطور که ما راحت هستیم، رفتار کند و واکنش نشان بدهد؛ حتی اگر خودش راحت نباشد!

 

5) حیات وحش را با حیوانات تربیت شده اشتباه نگیرید 

هر حیوانی مناسب نگهداری در خانه نیست. بعضی حیوانات فقط برای حیات وحش و جنگل آفریده شده‌اند و امکان نگهداری از آن‌ها در منزل وجود ندارد و منطقی هم نیست. پس باید به سبک و محیط زندگی آن‌ها احترام بگذاریم و نظمش را از بین نبریم. از طرفی خیلی از حیوانات مثل بعضی از نژاد سگ و گربه‌ها، اصلاً در محیط خارج از محیط زندگی انسان، دوام نمی‌آورند.

بنابراین اگر سگ، گربه یا حیوان دیگری داریم، باید مواظب باشیم که او را وارد محیط‌هایی نکنیم که با آن‌ها سازگاری ندارند و باعث آسیب جسمی یا روانی شود.

 


پست اینستاگرام: چطوری سگمونو ترکیه ببریم و بیاریم؟

 

 

داشتن حیوان خانگی چه شرایطی دارد؟

اکثر کسانی که قصد نگهداری از حیوانات خانگی را دارند، همیشه این سوال را از من یا خودشان می‌پرسند که از کجا بفهمیم که شرایط نگهداری از حیوان خانگی را داریم یا نه؟

اول این را بگویم که بهتر است توجه کنید که نگهداری از حیوان خانگی یک مسئولیت و تعهد است و کاری برای سرگرمی و وقت گذرانی نیست! چون حیوان در مدتی که از آن مراقبت می‌کنید به شما وابستگی پیدا می‌کند و جدایی ناگهانی می‌تواند تاثیر بدی در سلامت  ذهنیتش داشته باشد. بعضی از حیوانات مثل سگ‌ها خیلی روی این موضوع حساس هستند و به راحتی درگیر افسردگی می‌شوند.

هروقت احساس کردید آماده اضافه کردن یک حیوان خانگی به محیط زندگی‌تان هستید، قبلش این موارد را هم حتماً در نظر بگیرید:

  • چقدر فضا برای نگهداری از حیوان خانگی دارید؟
  • آیا فرد فعالی هستید؟
  • چقدر می‌توانید در طول روز با حیوان خانگی‌تان وقت بگذرانید؟
  • حداکثر چقدر می‌توانید برای برنامه‌های درمانی، نگهداری و تغذیه‌اش هزینه کنید؟ 

 


پیشنهاد کتاب: نگهداری حیوانات خانگی و نقش آن بر سلامت روان صاحبان آن‌ها‌ نوشته محمدجواد عزتی‌نیا و سونا اسماعیلی

 

چه نژاد سگ‌های خانگی مناسب هستند؟

اگر یادتان باشد، به شما گفتم که حیوانات خانگی می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند، امّا هر حیوانی شرایط مناسب برای نگهداری در منزل را ندارد. از طرفی هم سگ‌ها حیوانات مهربان و باهوشی هستند که می‌توانند مثل یک دوست و همدم کنارتان باشند و فضای زندگی‌تان را شادتر کنند. از آنجایی که خودم هم تجربه‌اش را دارم، چند تا از بهترین نژادهایی که هم خیلی با انسان خوب هستند و هم محیط زندگی برایشان تا حدودی سازگار است را معرفی کنم.

  • شی واوا (نژاد گاس کوچولو هم همینه)
  • شیبا اینو
  • گلدن رتریور
  • پودل
  • چاو چاو
  • پاگ
  • مالتیز
  • آکیتا
  • بیچون فرایز
  • جک راسل تریر

 

خلاصه مطلب 

وجود یک حیوان خانگی در محیط خانه و در کنار افراد خانواده، باعث بهتر شدن روحیه آن‌ها و جلوگیری از بروز مشکلاتی مثل افسردگی و اضطراب می‌باشد. نگهداری از حیوانات خانگی شرایط خاصی دارد که با توجه به آن‌ها می‌توانید سلامت حیوان و اطرافیانتان را مدیریت کنید و کمتر نگران بروز یکسری بیماری‌ها هم برای خودتان و هم خودِ حیوان باشید.

خوشحال میشم که شما هم تجربتون رو از حیوون خونگی داشتن بگین!