نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

مقایسه زندگی با ورزش و بدون ورزش

مقایسه زندگی با ورزش و بدون ورزش

تاثیر ورزش در زندگی فقط مختص اندام و تناسب آن نمی‌شود. یک سبک زندگی سالم علاوه‌بر سلامت جسم، روی روان، هوش و انرژی افراد هم تاثیر خیلی مثبتی می‌گذارد. در عوض زندگی بدون ورزش هم کسالت‌ها و ناراحتی‌های خودش را دارد.

مقایسه این دو وضعیت خیلی کار سختی نیست، امّا اگر فکر می‌کنید احتیاج دارید کمی بیشتر راجع به آن‌ها بدانید، سعی می‌کنم توضیحات بیشتری در مورد مقایسه زندگی با ورزش و بدون ورزش بدهم. برای شروع از تعریف کلی هر کدام از آنها شروع می‌کنم.

 

سبک زندگی با ورزش و بدون ورزش

تمام آدم‌ها در زندگی‌شان با کسانی برخورد می‌کنند که ورزش برای آن‌ها تبدیل به یک عادت روزمره شده است و در مقابل کسانی هم هستند که سالی یکبار هم از کنار یک وسیله ورزشی رد نمی‌شوند! مطمئنم که خودتان هم متوجه شده‌اید که این دو دسته چه فرق‌هایی با هم دارند.

کسانی که ورزش را جزئی از زندگی‌شان می‌دانند، حتی برای نیم ساعت در روز هم که شده سراغ ورزش‌هایی عادی مثل پیاده‌روی، طناب زنی و اینجور چیزها می‌روند. خلاصه‌اش را بخواهم بگویم،  افراد ورزشکار هم از لحاظ لاغری و تناسب اندام در شرایط خیلی خوبی قرار دارند و هم ذهن خلاق و فعالی نسبت به اطرافیانشان دارند. 

کسانی هم که بیشتر از هر چیزی ورزش را از زندگی‌شان حذف کرده‌اند، دچار مشکلات زیادی می‌شوند. مثلاً دیگر حوصله شروع هیچ کار جدیدی را ندارند. از آنجایی که قطعاً بی‌تحرکی‌شان باعث می‌شود تا دچار مشکلاتی مثل چاقی و بهم ریختگی اندامشان شوند، دیگر حس خوبی به خودشان ندارند و ممکن است اعتماد به نفسشان را از دست بدهند. که نتیجه‌اش هم مواجه شدن با مشکلات روحی زیاد است.

خلاصه که هر چقدر زندگی با ورزش پر از سود و منفعت باشد، زندگی بدون ورزش ضرر و کسالت به بار می‌آورد. شاید با خودتان فکر کنید که دارم زیاده روی می‌کنم و ورزش نکردن آنقدرها هم باعث آسیب و مشکل برای افراد نمی‌شود، امّا بیایید شما را بیشتر با جزئیات آشنا کنم تا خودتان متوجه شوید که آیا نتیجه‌ای که گرفته‌ام درست است یا نه :)

 

 

ورزش کردن منظم اثرات بهتر و سریع‌تری روی تناسب اندام و افزایش اعتماد بنفس افراد داره. حتی مادرای باردار و بچه‌هایی که توی سن رشد هستن هم می‌تونن از مزیت‌های سبک زندگی سالم با ورزش برخوردار بشن!

 

 

ویژگی‌های زندگی با ورزش

دلم می‌خواهد اول در مورد یک سبک زندگی سالم که تمرینات ورزشی نقش مهمی در آن دارد صحبت کنم، تا شما هم ببینید که بودن ورزش در زندگی چقدر مهم و ضروری است. از مهم‌ترین مزیت‌های ورزش روزانه می‌توانم بگویم که:

 

 

از دستش نده: مصرف قهوه چه تاثیری روی کاهش وزن دارد؟

 

 

1) ذهنتان را تقویت می‌کند

با ورزش کردن، عضلات بدن شروع به فعالیت می‌کنند و اندام‌های دیگر را هم برای فعالیت بیشتر و بهتر تحریک می‌کنند. یکی از اعضای مهمی که با ورزش منظم عملکرد بهتری پیدا می‌کند، مغز انسان است. انجام تمرینات ورزشی منظم و روزمره باعث ترشح سرتونین در مغز شده و آن را جوان‌تر و فعال‌تر می‌کند. برای همین هم ورزشکارها در طول فعالیت‌های روزانه‌شان پیشرفت بیشتر و موقعیت‌های بهتری را کسب می‌کنند.

 


پست اینستاگرام: تاثیر ورزش بر عملکرد مغز

 

 

2) انرژی‌تان را افزایش می‌دهد

از تاثیرات چند دقیقه ورزش در طول روز، می‌توانم به ترشح اندروفین اشاره کنم که می‌تواند انرژی لازم برای فعالیت‌های تمام روزتان را تامین کند و افزایش دهد. شاید با خودتان بگویید که دلم می‌خواهد ورزش کنم، امّا فرصتش را ندارم یا شرایط رفتن به باشگاه برایم وجود ندارد و اینجور چیزها که خُب ممکن است برای هر شخصی به‌وجود بیاید.

امّا   پیشنهادی که من برای شما دارم این است که همزمان با کارهای روزمره‌تان ورزش کنید.  مثلاً اگر به خرید می‌روید، سعی کنید تا جایی که می‌توانید پیاده این کار را بکنید. اگر در مسیری حرکت می‌کنید که پله دارد، آن‌ها را دوتا یکی یا پشت سر هم به شکل تمرینات ورزشی طی کنید. کارهای مشابه این‌ها کمکتان می‌کند تا بتوانید با توجه به شرایطتان، تمرین‌های مناسبی برای خودتان در نظر بگیرید.

 

3) استرس‌تان را کم می‌کند

از مزیت‌های ورزش منظم، کاهش اضطراب و استرس در طول روز است. روانشناسان اعتقاد دارند که انجام تمرینات ورزشی به‌ویژه یوگا تاثیر زیادی در آرامش روان و به نوعی تمدد اعصاب دارد. کاهش انرژی‌های منفی بوسیله تمرینات ورزشی، تنش‌ها و استرس‌هایی که در شرایط مختلف با آنها مواجه می‌شوید را کم می‌کند و تسلط بر اعصابتان را افزایش می‌دهد. بنابراین می‌توانید برای داشتن آرامش بیشتر، از ورزش حتی برای چند دقیقه در روز کمک بگیرید.

 

 

از دستش نده: تاثیر و فواید دوچرخه سواری روزانه بر سلامت بدن

 

 

4) کیفیت خوابتان را بهتر و بیشتر می‌کند

یک خواب راحت چیزی است که خیلی‌ها برای داشتن آن سراغ داروها و متخصصین مختلفی می‌روند که ممکن است در طول تلاش‌هایی که می‌کنند هم نتیجه‌ای نگیرند. یک ورزش روزمره ساده، نه هزینه‌ای برای شما دارد و نه وقت زیادی از شما می‌گیرد امّا نتیجه‌ای که برایتان دارد چندین برابر  موثرتر  و  بهتر  خواهد بود.

 

5) باعث تقویت سیستم ایمنی بدنتان می‌شود

ورزش بدن را در مقابل بیماری‌های مختلف قوی‌تر می‌کند. سیستم دفاعی بدن با ورزش در برابر خیلی از بیماری‌ها تقویت می‌شود. فعالیت و تحریک عضلات نوعی شوک به آنها وارد می‌کند که بتوانند در مقابل حملات و بیماری‌ها مقاومت بالایی از خودشان نشان دهند.

 

6) تناسب اندام و کاهش وزنتان را به دنبال دارد

شناخته شده‌ترین تاثیر ورزش هم که برای همه ثابت شده، لاغری، کاهش وزن و تناسب اندام است. شما با یک برنامه ورزشی اصولی و منظم می‌توانید بدنتان را همان‌طور که می‌خواهید به تناسب برسانید. لاغر شدن با ورزش هم دوام بیشتری دارد و سالم‌تر از هر روش دیگری است.

 


پیشنهاد کتاب: پیشنهاد می‌کنم کتاب 21 حرکت کششی آسان و ساده صبحگاهی و روزانه از دیوید ساندلر را حتماً بخوانید.

 

 

ورزش نکردن چه بلایی سرمان می‌آورد؟

تاثیرات مثبت ورزش کردن نشان می‌دهد که انجام ندادن تمرینات آن چه اثرات بدی می‌تواند داشته باشد. این اثرات به هر شکلی می‌توانند خودشان را نشان دهند. مثلاً:

 

آمادگی جسمانی کاهش پیدا می‌کند

ورزش کردن، ورزیدگی و جاافتادگی بدن را کم می‌کند. مثلاً اگر در دوران خاصی کمی ورزش می‌کردید یا فعالیت‌های بیشتری می‌داشتید، قطعاً نسبت به شرایط الانتان هر چقدر هم که خوب باشید، در وضعیت بهتری می‌بودید.

ببینید، بدن شما در وضعیتی که خوب ورزش نمی‌کنید، به تحرک نداشتن و فعالیت‌های بدنی کم عادت می‌کند و تقریباً برای انجام خیلی از کارها ضعیف می‌شود؛ بنابراین اگر بعد از مدت‌ها بی تحرکی، یک دفعه سراغ ورزش و تحرک بروید، طبیعی است که دچار مشکلاتی مثل گرفتگی عضلات، بدن درد و اینجور چیزها شوید.

 

توان قلب کم می‌شود

مقاومت قلب و افزایش ایمنی آن در برابر بیماری‌ها و فشارهای مختلف خیلی وقت‌ها به ورزش منظم و رعایت نکات رژیمی بستگی دارد. اگر غذاهای سالم نخورید و تمرینات منظمی نداشته باشید، دیگر قلبتان هم توانی برای ادامه کارش نداشته و ضعف و ناتوانی‌اش در برابر  فعالیت‌های تقریباً سنگین  بیشتر می‌شود.

 

 

از دستش نده: 6 نکتۀ مهم برای پیاده‌روی روزانه (به همراه بررسی تاثیرات آن روی بدن)

 

 

مشکلات عروقی بیشتر می‌شوند

اثر دیگری که ورزش نکردن روی بدن دارد، گرفتگی عروق و رگ‌هاست. این مشکل خیلی از مواقع می‌تواند خطرناک باشد و باعث بوجود آمدن بیماری‌های مثل فشار خون بالا، انواع مختلف سکته و سردردهای میگرنی شود.

 

انگیزه‌تان کم می‌شود

تنبلی و بی تحرکی، مشکلات عصبی و جسمی زیادی برای افراد بوجود می‌آورد که بی انگیزگی هم می‌تواند یکی از آنها باشد. نداشتن انگیزه در زندگی فقط در بی تحرکی و ورزش نکردن خلاصه نمی شود و روی فعالیت‌ها و موقعیت‌های مختلفی زندگی هم تاثیرگذار است.

بنابراین شما با ورزش نکردن نه تنها به بدن و سلامتی خود آسیب می‌زنید بلکه  موقعیت‌های فردی  و  اجتماعی‌تان  را هم با مشکلات زیادی مواجه می‌کنید. در واقع ممکن است خیلی از فرصت هایی که می‌توانند باعث پیشرفت شما شوند، فقط بخاطر بی تحرکی و نداشتن انگیزه کافی از دست بروند.

 

چاقی و اضافه وزن سراغتان می‌آید

مهم‌ترین تاثیری که بی تحرکی و ورزش نکردن روی سلامتی شما دارد، طوری بقیه افراد هم متوجه آن می‌شوند، چاقی و اضافه وزن است. انجام تمرینات ورزشی هر چقدر کم یا کوتاه امّا باز هم می‌تواند روی کنترل وزن نرمال تاثیر گذار باشد. هیچ کسی نمی‌تواند بگوید که فقط با رعایت رژیم غذایی بدون انجام کمترین ورزشی می‌شود تناسب اندام را حفظ کرد و به لاغری و وزن ایده‌آل رسید. قرار نیست خیلی به خودتان فشار بیاورید و کار را برای خود سخت کنید، برای همین هم می‌توانید کم کم تمریناتتان را شروع کنید و دست از بی تحرکی و بهانه مختلف بردارید.

 

خلاصه مطلب

تمرینات ورزشی، کارهایی هستند که بهتر است آن‌ها را بخشی از زندگی روزمره خود کنید. هر شرایطی می‌تواند تمرین مناسب خودش را داشته باشد، برای همین هم همه افراد با هر میزان زمان و موقعیتی که دارند می‌توانند در طول روز ورزش کنند و در کنارش هم به همه کارهایی که دارند برسند.