نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

6 نکتۀ مهم برای پیاده‌روی روزانه (به همراه بررسی تاثیرات آن روی بدن)

 

6 نکتۀ مهم برای پیاده‌روی روزانه (به همراه بررسی فواید آن)

یکی از راحت‌ترین روش‌هایی که می‌توانید برای لاغری و کاهش وزن سراغش بروید، پیاده روی است. این کار که نوعی ورزش هم هست، نه هزینه زیادی برای شما دارد و نه احتیاج به داشتن امکانات و وسایل خاص؛ تنها چیزی که شما برای پیاده روی کردن لازم دارید، یک جفت کفش راحتی و استاندارد است.

خوبی خرید یک جفت کفش پیاده‌روی این است که می‌توانید در مسیرهای روزمره‌تان هم از آن‌ها استفاده کنید. تاثیرات پیاده‌روی روی بدن، یکی از مسائلی است که این روزها بین مربیان و متخصصین تغذیه نظرات زیادی درموردش شنیده می‌شود. فهمیدن همه چیز درباره پیاده‌روی به شما کمک می‌کند تا بیشتر با فایده‌های آن آشنا شوید و وقت بیشتری برای داشتن پیاده‌رویتان بگذارید.

 

چرا بدن احتیاج به پیاده روی روزانه دارد؟

شاید شما هم جزو کسانی باشید که فکر می‌کنند پیاده روی فقط برای کاهش وزن و لاغری است و کسانی که وزن ایده آلی دارند، احتیاج به پیاده روی ندارند. این طرز فکر کاملا اشتباه است. اولا با این که پیاده روی تاثیر زیادی روی لاغری و تناسب اندام دارد اما تاثیراتش فقط به این ختم نمی‌شود و می‌تواند اثرات خیلی مفیدتری هم روی سلامتی بدن داشته باشد.

 ثانیاً شما  با عادت کردن به پیاده روی روزانه، خطر افزایش وزن و چاقیتان را هم کم می‌کنید،  پس اگر حواستان نباشد دیگر خبری از وزن ایده آل نبوده و باید سراغ راه‌های کم کردن وزنتان بروید.

 

وقتی پیاده روی رو تبدیل به یه برنامه روزمره کنید، شاید اولش کمی براتون سخت باشه اما کم‌کم خودتونم بهش عادت می‌کنین و متوجه تاثیرات مثبتی که رو بدنتون میزاره میشین.

 

 

نکاتی درباره پیاده روی روزانه

همیشه برای اینکه بتوانید هر کاری را درست و اصولی انجام بدهید باید خوب از قوانین و روش‌هایش اطلاع داشته باشید که پیاده روی هم شامل این قانون می‌شود. احتمالاً با خودتان فکر کنید که یک راه رفتن ساده که هر روز انجام می‌دهم چه اصل و قانونی می‌خواهد داشته باشد؟ امّا این درست نیست چون شما قرار نیست راه بروید بلکه قرار است پیاده روی کنید و در کنار بهترین رژیم لاغری که گرفته‌اید، تناسب و سلامت بدنتان را هم با یک حرکت ساده ورزشی، حفظ کنید. حالا این نکات چه چیزهایی هستند؟

 

 

از دستش نده: تاثیر و فواید دوچرخه سواری روزانه بر سلامت بدن

 

 

1) پوشیدن کفش مناسب

اولین موضوعی که حتماً قبل از شروع پیاده روی باید به آن توجه کنید،  انتخاب کفش پیاده روی استاندارد  است. گفتن این جمله تکراری که پا قلب دوم ماست شاید خیلی جالب نباشد، اما این یک واقعیت است و باید کفش مناسبی برای محافظت از آن انتخاب کنید. پیاده روی روزانه یک تمرین است و اگر توجهی به خرید کفش استاندارد نداشته باشید، بعد از این که کمی از پیاده‌روی‌تان گذشت، دچار کمر درد، پادرد و خیلی مشکلات دیگر می‌شوید و برنامه پیاده روی همانجا به آخر می‌رسد.

 

2) روش اصولی پیاده روی

اگر به پیاده روی به چشم یک تمرین روزانه و به طور جدی نگاه می‌کنید، پس باید اصول مربوط به پیاده روی درست را هم رعایت کنید تا نتیجه بهتری از تمریناتتان بگیرید. داشتن برنامه روزانه پیاده روی به شما کمک می‌کند که هم از مسافتی که طی می‌کنید اطلاع داشته باشید و هم زمانی که هر روز برای پیاده روی در نظر گرفته‌اید را بدانید. اینطوری اگر پیشرفتی هم در طول پیاده روی داشته باشید، متوجه می‌شوید و امیدواری بیشتر و روحیه بهتری هم نسبت به این کار پیدا می‌کنید.

 

3) استفاده از شمارنده

شمارش قدم‌ها تاثیر خوبی در برنامه پیاده روی شما دارد. این کار باعث می‌شود که شما متوجه پیشرفت‌های روزانه‌ای که در پیاده روی داشته‌اید بشوید و با انگیزه بیشتری به ادامه کارتان برسید. یکی از روش‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن  تعداد قدم هایتان در حال پیاده روی را بشمارید،  مچ بند ورزشی است.

این وسیله به شما کمک می‌کند که متوجه تعداد قدم‌هایی که هر روز دارید بشوید و از کم و زیاد شدن آنها مطلع شوید. همچنین این وسیله کمک می‌کند که از تغییرات سیستم تنفسی و ضربان قلبتان هم همزمان اطلاع داشته باشید و اگر مشکلی وجود داشت کمی به خود استراحت بدهید.

 

 

از دستش نده: مزایا و معایب تزریق سینتول چیست و آیا آن را انجام بدهیم یا نه؟

 

 

4) محل پیاده روی 

انتخاب یک محل مناسب برای پیاده روی شاید خیلی پیش پا افتاده و بی‌اهمیت بنظر برسد، اما چون قرار شد به پیاده روی نگاه جدی‌تری داشته باشید، پس باید محل مناسبی را هم برای انجام آن انتخاب کنید. یکی از نکات مهمی که در مورد این موضوع وجود دارد،  سطح مسیر پیاده روی  است.

اگر شما بجای انتخاب یک سطح صاف و آسفالت شده، سراغ مسیره‌هایی مثل زمین چمن یا شن و ساحل بروید، برای طی کردن مسیر احتیاج به صرف انرژی بیشتری دارید و ممکن است بیشتر دچار خستگی شوید.

 

5) انتخاب لباس مناسب

شما قرار است ورزش کنید و مسافت زیادی را هم راه بروید، پس لباسی که انتخاب می‌کنید هم باید مناسب این کار باشد. درست است که گرمکن ورزشی می‌تواند انتخاب خوبی باشد امّا اگر شرایط تهیه آن را هم نداشتید، لباسی را انتخاب کنید که احساس راحتی بیشتری در آن دارید و خیلی شما را اذیت نکرده و دست و پاگیرتان نمی‌شود.

 

6) تغییرات سرعت

برای این که یکنواختی پیاده روی اذیتتان نکند و بتوانید تنوعی در این تمرین به وجود بیاورید، سرعت راه رفتنتان را کم و زیاد کنید. افزایش سرعت پیاده روی کمک می‌کند که شما انرژی بیشتری مصرف کنید و کالری بیشتری بسوزانید، از طرفی هم پیاده روی آهسته باعث گرم شدن بدنتان می‌شود و شما را از درگیری با مشکلاتی مثل بدن درد یا گرفتگی عضلات در امان نگه می‌دارد.

 


پست اینستاگرام: 6 نکته طلایی درباره پیاده روی لاغری

 

 

فواید پیاده روی روزانه و تاثیرات آن روی بدن 

بعد از یادگیری درست و اصولی انجام پیاده روی، نوبت به شناخت فواید انجام آن می‌رسد. دانستن فایده‌های پیاده روی به شما کمک می‌کند که با جدیت و انگیزه بیشتری با این موضوع برخورد کنید و بخاطر همین فایده‌ها هم که شده جلوی وسوسه‌هایی مثل حال ورزش کردن ندارم، وقتش را ندارم و خیلی چیزهای دیگر شبیه به این‌ها بایستید و پیاده‌روی‌تان را با جدیت بیشتری دنبال کنید.

فایده‌هایی که داشتن یک پیاده روی درست و اصولی می‌تواند برای شما داشته باشد، شامل همه این موارد می‌شود:

 

کاهش درد مفاصل

این موضوع ممکن است برایتان کمی عجیب باشد که چطور می‌شود بعد از کلی راه رفتن نه تنها دردی در مفصل‌ها نداشته باشید، بلکه دردهایتان هم کمتر شده باشد!

جوابی که برای این سوال دارم این است که در زمان پیاده روی، شما از عضلات و ماهیچه‌های زیادی کمک می‌گیرید تا بدنتان را در زمان پیاده روی سرحال و قوی نگه دارید. تکرار هر روزه این کار باعث  تقویت ماهیچه  و   عضلات   شده و خیلی از دردهای مربوط به مفاصل را کم می‌کند. یکی از بیماری‌های خطرناکی که بیشتر از هر قسمت مفاصل را درگیر می‌کند آرتریت است که با پیاده روی روزانه می‌توان خطر ابتلا به آن را تا حد زیادی کم کرد.

 

 

از دستش نده: روش‌‌‌‌‌های جادویی برای تقویت حافظه

 

 

تنظیم میزان قند خون

پیاده روی تاثیرات مثبت زیادی هم روی تنظیم قند خون افراد دارد. تحقیقاتی که درمورد این موضوع انجام شده، نشان می‌دهد که اگر بعد از هر بار غذا خوردن کمی پیاده روی کنید و تحرک داشته باشید، با سوزاندان چربی‌ها و مواد قندی مضر، میزان قند خونتان تنظیم شده و خطر ابتلا به بیماری‌های دیابتی کم و نزدیک به صفر می‌شود.

 

سیستم ایمنی قوی‌تر

شاید برایتان جالب باشد که بدانید پیاده روی بصورت روزانه سیستم ایمنی بدن را در مقابل بیماری‌های مختلف، به طرز عجیبی افزایش می‌دهد. کسانی که پیاده روی روزانه دارند، کمتر دچار بیماری‌های شایعی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوند و از عفونت‌های ریوی در امان هستند. حتی اگر شرایط پیاده روی در فضای باز را ندارید، می‌توانید در یک زمان بندی مشخصی در خانه یا باشگاه روی تردمیل راه بروید.

 

تقویت روحیه

پیاده روی و قدم زدن‌های روزمره می‌تواند روحیه شما را تقویت و میزان اضطراب و ناراحتی‌هایتان را کمتر کند. شما در پیاده روی هوای تازه تنفس می‌کنید و ممکن است با افراد مختلفی هم روبرو شوید که باعث  شادی  و یا  دوستی  با آنها شود. پس می‌توانید برای چند دقیقه هم که شده از خیلی از دغدغه‌هایی که در طول روز با آنها درگیر هستید دور بمانید.

 

تقویت عضلات قلب

پیاده روی آن هم هر روز و حداقل به مدت نیم ساعت، عضلات قلب را تقویت کرده و قدرت آن را در برابر مشکلات و بیماری‌های قلبی افزایش می‌دهد. شما با انجام مرتب برنامه پیاده روی، قلبتان را از درگیر شدن با مشکلات خطرناکی مثل گرفتگی عضلات و سکته در امان نگه می‌دارید و درصد ابتلا به آنها را تقریبا به صفر می‌رسانید.

 

افزایش طول عمر

پیاده روی ارتباط مستقیمی با کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان، دیابت و بیماری‌های خطرناک دیگر دارد. داشتن برنامه پیاده روی روزانه با قدم‌های آهسته ایمنی و قدرت بدن را در برابر مشکلات زیادی افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که عمر طولانی‌تری نسبت به افراد دیگر داشته باشید و در طول عمرتان با بیماری خیلی کمتری روبرو شوید.

 

   
پیشنهاد کتاب:
پیشنهاد می‌کنم حتماً کتاب پیاده روی از جف گالووی را بخوانید.

 

 

خلاصه مطلب

پیاده روی یکی از ساده‌ترین و موثرترین راه‌های لاغری و تناسب اندام است. از طرفی هم تاثیرات مثبت زیادی روی سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و حتی عملکرد مغز را هم تقویت کرده و میزان خلاقیتتان را افزایش می‌دهد.