نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

تاثیر و فواید دوچرخه سواری روزانه بر سلامت بدن

تاثیر و فواید دوچرخه سواری روزانه بر سلامت بدن

دوچرخه سواری تفریح و ورزشی است که بیشتر ما از بچگی با آن خاطره داریم و برای خیلی از افراد، ورزش و سرگرمی لذت بخشی است. این ورزش مزیت‌های زیادی برای علاقه‌مندانش دارد و اگر بتوانید آن را به یک عادت روزانه برای خودتان تبدیل کنید، می‌توانید خیلی زود تاثیرات مثبت آن را بر روی سلامتی جسمی و روحی خود ببینید.

اگر بدانید که تاثیر دوچرخه سواری روزانه حتی به مدت یک ساعت چه اثرات خوبی روی روحیه و سلامتی شما دارد، مطمئنم خیلی زود خودتان آن را شروع می‌کنید.

 

نگاهی به تاریخچه دوچرخه سواری 

دوچرخه سواری در همه جای دنیا طرفداران زیادی دارد.  این ورزش محبوب نه محدودیتی سنی دارد و نه جنسی؛ هر آدمی از بچه 3 ساله تا پیرمرد یا پیرزن 80، 90 ساله می‌تواند دوچرخه سواری کند و از آن لذت ببرد. 

دوچرخه سواری تاریخچه قدیمی و طولانی دارد، اما اگر بخواهم تاریخچه ساخت دوچرخه را شبیه به شکل امروزی‌اش برای شما تعریف کنم، باید بگویم که برای اولین بار فرد کارخانه داری به اسم میشو با کمک مهندسی به اسم پی یر لالمنت دوچرخه‌ای شبیه به دوچرخه‌های الان ما را در فرانسه طراحی کرده و در کارخانه خود تولید کردند. کم‌کم این وسیله ورزشی تغییراتی پیدا کرد و تبدیل به شکل امروزی خودش شد. حالا دیگر مسابقات و رقابت‌های زیادی از دوچرخه سواری در همه جای دنیا برگزار می‌شود و  چه به طور حرفه‌ای و چه معمولی دنبال کننده‌های خاص خودش را دارد.

 

 

دوچرخه سواری ورزش هیجان انگیز و جالبیه که همه می‌تونن انجامش بدن. این ورزش اصلا احتیاج به امکانات خاصی نداره و فقط داشتن یه دوچرخه سالم کافیه که شما بتونین دوچرخه سواری کنین و از لحظه‌هایی که دارین میگذرونین لذت ببرین.

 

 

دوچرخه سواری چه فوایدی دارد؟ 

از دید خیلی‌ها شاید دوچرخه سواری فقط یک تفریح ساده باشد، اما شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که تاثیر دوچرخه سواری روزانه روی بدن ما طوری است که می‌تواند باعث افزایش طول عمر و جلوگیری از مشکلاتی مثل افسردگی شود. البته مزیت‌ها و فایده‌های دیگری هم دارد که می‌خواهم شما را با چندتایی از آنها آشنا کنم:

 

 

از دستش نده: چطور بدون آسیب رسیدن به پوست برنزه کنیم؟

 

 

1) جوان‌تر شدن

این مزیت برای همه جذابیت زیادی دارد. شاید فکر کنید که راجع به این مسئله اغراق می‌کنم اما واقعا  دوچرخه سواری یک ساعت در روز می‌تواند باعث جوان‌تر بنظر رسیدن شما شود.  سلامت پوست ممکن است بخاطر وجود مشکلاتی مثل اشعه UV، آلودگی هوا و غیره به خطر بیافتد. اگر زمان دوچرخه سواری کمی کرم ضدآفتاب به خود بزنید، می‌توانید مقاومت پوستتان در برابر این مشکلات را بیشتر کنید. دوچرخه سواری با افزایش گردش خون باعث جوان تر شدن و بهبود سلول‌های مرده پوست می‌شود و کمک می‌کند پوست سالم و روشن و جوان‌تری داشته باشید.

 

2) افزایش طول عمر

دوچرخه سواری جدا از سرگرمی یک ورزش مفید هم هست که انجام روزانه آن می‌تواند شما را از درگیر شدن با مشکلات و مریضی‌های زیادی در امان نگه دارد. تحقیقاتی در مورد این موضوع انجام شده است که نشان می‌دهد خانم‌های دوچرخه سوار حداقل 4 سال و آقایان حداقل 5 سال بیشتر از افراد معمولی عمر می‌کنند و روزهای بدون مریضی و سالم‌تری را تجربه می‌کنند.

 

3) بارداری سالم‌تر 

دوچرخه سواری حتی برای زنان باردار هم اثرات مثبت زیادی دارد. دوچرخه سواری در دوران بارداری باعث می‌شود که مادران زایمان راحت‌تر و کم خطر‌تری داشته باشند و نوزادان هم از خطرات زیادی از جمله اضافه وزن در امان باشند.

 

 

از دستش نده: علائم سرطان معده چیست؟ (علائم اولیه و پیشرفته)

 

 

4) هضم راحت تر غذا 

اگر دچار مشکلات معده هستید یا در هضم غذاهایی که میل می‌کنید مشکل دارید، دوچرخه سواری می‌تواند کمک زیادی به شما کند. دوچرخه سواری یک  ورزش ماهیچه‌ساز  است و این موضوع شامل ماهیچه‌های اطراف دستگاه گوارش هم می‌شود. رکاب زنی در دوچرخه سواری روده‌ها را به حرکت در می‌آورد و باعث بهتر شدن عملکرد دستگاه گوارش و مشکلات گوارشی می‌شود.

 

5) قوی کردن ماهیچه‌های پا

اگر می‌خواهید تاثیرات وزنه برداری را روی ماهیچه‌هایتان به وجود بیاورید بدون این که کمترین تمرین وزنه برداری داشته باشید، فقط باید سراغ دوچرخه سواری بروید. رکاب زنی با قدرت بالا به شما کمک می‌کند که بتوانید عضلات و ماهیچه‌های پایتان را تقویت کنید و قدرت بدنیتان را بالا ببرید.

 

 

از دستش نده: روش‌‌‌‌‌های جادویی برای تقویت حافظه

 

 

6) احساس نشاط

دوچرخه سواری ورزشی است که باید در فضای آزاد انجام شود. این ورزش در دسته ورزش‌های هوازی است، بنابراین باعث می‌شود که اکسیژن کافی و تازه به مغزتان برسد و  احساس شادی  و  نشاط  بیشتری کنید. این شرایط شما را از مشکلات عصبی زیادی دور می‌کند و خیلی از تنش‌ها، اضطراب‌ها و استرس‌های شدید را از بین می‌برد.

 

7) تقویت حافظه و هوش
تاثیرات ورزش بر قدرت مغز یک موضوع ثابت شده است و من تابه‌حال دفعات زیادی در مورد آن با شما صحبت کرده‌ام. جریان خون ایجاد شده در زمان دوچرخه سواری باعث افزایش سلامت مغز و فعالیت آن می‌شود. نتیجه این فعالیت از دچار شدن به بیماری‌های حافظه‌ای مثل آلزایمر هم جلوگیری می‌کند.

 


پست اینستاگرام: تاثیرات ورزش بر روی عملکرد مغز

 

 

8) لاغری و تناسب اندام 

فایده دیگری که روزانه یک ساعت دوچرخه سواری برای شما دارد، لاغری و تناسب اندام شماست. دوچرخه سواری به صورت منظم باعث کاهش چربی، افزایش متابولیسم و غیره شده و همین موضوع رسیدن به نتایج خوبی مثل کاهش وزن و اندام متناسب را به دنبال دارد.

 

9) بهبود روابط جنسی 

از نتایج دوچرخه سواری قوی‌تر شدن اندام‌ها و ماهیچه‌های جنسی و ترشح هورمون‌های شادی بخش است. این موضوع تاثیر خوبی روی روابط زناشویی شما داشته و باعث می‌شود که دوام رابطه‌تان بیشتر و محکم‌تر شود.

 

 

از دستش نده: تعریف، علائم، علت و راه‌های پیشگیری از سرطان سینه

 

 

10) تقویت سیستم ایمنی 

گلبول‌های سفید و پروتئین‌های تولید شده توسط بدن،  تقویت کننده سیستم ایمنی بدن  هستند. دوچرخه سواری این عنصرها و گلبول‌ها را تقویت می‌کند و سپر دفاعی محکمی در برابر بیماری‌های زیادی در بدنتان ایجاد می‌شود.

 

11) تقویت سیستم تنفسی 

دوچرخه سواری جذب اکسیژن خوبی دارد و می‌تواند ریه‌های شما را تقویت کند. تقویت سیستم تنفسی در محیط‌های شهری مزیت خوبی به حساب می‌آید. اولین فایده‌اش هم این است که ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان ریه نزدیک به صفر می‌شود.

 

12) کاهش آلودگی هوا

دوچرخه بر عکس وسیله‌های نقلیه دیگری که برای رفت و آمد انتخاب می‌کنید هیچ آلودگی و سوختی ندارد، پس نه آسیبی به محیط زیست می‌رسد و نه هوا آلوده می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با یک ورزش سالم به کاهش آلودگی هوا و سلامت محیط زیست شهرتان هم کمک کنید.

 

13) کاهش هزینه‌ها

شاید روزی یک ساعت دوچرخه سواری خیلی به چشم نیاید اما همین یک ساعت هم می‌تواند تاثیر خوبی در هزینه‌های روزمره شما داشته باشد. اگر مشکلی با دوچرخه سواری نداشته باشید می‌توانید بخشی از مسافتی که برای کار یا محیط زندگی‌تان طی می‌کنید را با دوچرخه بروید و علاوه بر ورزش، در هزینه‌هایتان هم صرفه جویی کنید.

 

 

از دستش نده: سلولیت چیست و چطور از شرش خلاص شویم؟

 

 

دوچرخه سواری منظم چه مزیت‌هایی دارد؟ 

فایده‌های دوچرخه سواری را توضیح دادم که متوجه این موضوع شوید که چرا بهتر است حداقل روزی یک ساعت دوچرخه سواری را در برنامه‌های روزانه‌‌تان داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با مزیت‌های دوچرخه سواری مواردی به شما معرفی می‌کنم تا اگر شکی در انجامش دارید، از بین برود:

  • افزایش تراکم و ایمنی استخوان‌ها
  • جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی
  • تقویت مفاصل
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان و دیابت
  • افزایش تمرکز
  • تقویت روحیه

 

چه زمانی باید مدت دوچرخه سواری را کوتاه‌تر کنید؟ 

دوچرخه سواری فایده و مزیت‌های زیادی دارد اما باید کمی هم مراقب باشید چون ممکن است انجام آن برای بعضی‌ها خطرناک باشد. اگر دچار زانو درد هستید، بهتر است زمان‌های دوچرخه سواری‌تان را کمتر کنید. در دوچرخه سواری بیشتر از همه از پاهایتان کار می‌کشید و حالت رکاب زنی هم طوری است که باعث می‌شود کمی به زانوهایتان فشار بیاید، بنابراین برای این که مشکلاتتان بیشتر نشود باید حتما به این مسئله توجه داشته باشید.

از طرفی هم اگر دچار مشکلات قلبی و تنفسی هستید، حتما زمان دوچرخه سواری‌تان را مدیریت کنید. فعالیت‌هایی که در زمان دوچرخه سواری انجام می‌دهید، ممکن است فشار زیادی به قلب یا سیستم تنفسیتان وارد کند، بنابراین اگر احساس فشار کردید، بهتر است آن را متوقف کنید.

علاوه بر این‌ها اگر  مشکل ناباروری  دارید هم بهتر است کمی از این ورزش فاصله بگیرید. البته این موضوع بیشتر درمورد مردان صادق است، چرا که نحوه نشستن روی زین دوچرخه ممکن است باعث تورم پروستات و آسیب اعصاب دستگاه تناسلی آقایان شود و روی باروری ضعیف تاثیرگذار باشد. البته این مسئله راه حل ساده‌ای دارد و آن هم این است که از این زین استاندارد و مناسب برای دوچرخه خود استفاده کنید تا در صورت انجام آن مشکلی برایتان پیش نیاید.

 


پیشنهاد کتاب: پیشنهاد می‌کنم حتماً کتاب مرجع کامل دوچرخه سواری از جو فریل را بخوانید.

 

 

خلاصه مطلب

دوچرخه سواری یک ورزش سالم و محبوب بین اقشار مختلف جامعه است که مزیت‌هایی زیادی هم دارد. انجام منظم و روزانه آن شما را در برابر بیماری‌های زیادی مقاوم می‌کند. همچنین اگر مشکلی در انجامش داشتید می‌توانید آن را مدیریت کرده و زمان بندی کوتاه‌تری برایش در نظر بگیرید.