نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

مصرف قهوه چه تاثیری روی کاهش وزن دارد؟

مصرف قهوه چه تاثیری روی کاهش وزن دارد؟

افراد زیادی هستند که کاهش وزن و لاغری برایشان تبدیل به یک رویا شده است. این افراد دلایل زیادی برای این کار دارند که از همه آنها مهم‌تر می‌تواند سلامتی‌شان باشد. لاغری اصولی راه و روش‌های زیادی دارد که اگر طبق برنامه انجام شوند، می‌توانند  تاثیر صددرصدی  در لاغری شما داشته باشند.

در این بین خیلی از خوراکی‌ها هم هستند که سرعت لاغری شما را بیشتر و کاهش وزن را برای شما آسان‌تر می‌کنند، امّا از کجا می‌شود فهمید که چقدر تاثیرگذار هستند؟

قهوه یکی از نوشیدنی‌هایی است که این روزها از معجزه‌های لاغریش زیاد به گوشمان می‌خورد، امّا خیلی‌ها از نتیجه درست آن مطمئن نیستند. سوالات شما درباره تاثیر مصرف قهوه بر کاهش وزن باعث شد که تصمیم بگیرم جزئیات بیشتری از آن را برایتان موشکافی و معرفی کنم :)

 

قهوه چطور وارد رژیم لاغری شد؟

با این که قهوه یک نوشیدنی قدیمی و اصیل در سراسر دنیاست، امّا در این سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده و نوشیدنش تبدیل به یک عادت روزمره برای اکثر افراد شده است. خیلی از متخصصین تغذیه هم خوردن یک فنجان قهوه در روز، به ویژه بجای صبحانه را به افرادی که قصد کاهش وزن دارند، توصیه می‌کنند. 

صحبت از تاثیرات قهوه در لاغری به منابع و ریشه‌های مختلفی بر می‌گردد، امّا چون می‌خواهم دقیق‌تر درباره آن صحبت کنم، ترجیح می‌دهم از مدارک درست‌تری برای آن استفاده کنم. دکتر باب آرنوت نویسنده و پژوهشگر معروفی است که در یکی از کتاب‌هایش به تاثیرات قهوه و کافئین آن در لاغری اشاره کرده و مزیت‌هایش را به زبان ساده‌ای معرفی کرده است.

 


پیشنهاد کتاب: پیشنهاد می‌کنم حتماً کتاب رژیم غذایی دوست داشتنی قهوه از باب آرنوت را بخوانید.

 

 

اسم این کتاب رژیم غذایی دوست داشتنی قهوه است و بنظرم جزء کتابی‌هایی که خانم‌ها باید بخوانند بشمار می‌آید. طبق نکاتی که از بررسی‌های این نویسنده متوجه شدم، کافئین قهوه تاثیر چربی سوزی بالایی دارد و علاوه بر این، آنتی اکسیدان قهوه هم باعث میکروب زدایی و حفظ سلامتی بدن می‌شود.

 

 

قهوه یه نوشیدنی خوش عطر و خوش طعمه که حتی اگه قصد لاغری هم نداشته باشید، میتونه تو برنامه غذایی روزانتون تاثیرات مثبت زیادی داشته باشه.

 

 

تاثیرات مصرف قهوه بر لاغری

شاید چربی سوزی کافئین موجود در قهوه، کمی برای بعضی‌ها پیچیده بنظر بیاید و نتوانند کامل آن را درک کنند. راه‌های ساده‌تری هم برای تاثیر چربی سوزی قهوه هست که می‌خواهم در این قسمت در مورد هر کدامشان توضیح دهم:

 

1) افزایش متابولیسم بدن

قهوه متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و  نرخ چربی سوزی  آن را بیشتر می‌کند. نوشیدنی‌های زیادی مثل اسموتی‌ها هستند که این تاثیر را در کاهش وزن و لاغری دارند امّا قهوه تقریباً سرعت سوختن چربی‌ها را بیشتر و بهتر می‌کند. قهوه کافئین و پلی فنول دارد که هردویشان هم لاغر کننده و چربی سوز هستند؛ پس می‌تواند در یک زمان بندی مشخصی جزو برنامه‌های رژیمی شما قرار بگیرد.

 

 

از دستش نده: مزایا و معایب تزریق سینتول چیست و آیا آن را انجام بدهیم یا نه؟

 

 

2) کاهش اشتها

یکی از مشکلات لاغری این است که شما دلتان می‌خواهد غذای کمتری بخورید امّا اشتهایی که به آن عادت کرده‌اید، کار را برایتان سخت‌تر می‌کند. قهوه فرشته نجاتی است که می‌توانید به آن اعتماد کنید. اگر می‌خواهید نتیجه بهتری از کاهش اشتهای قهوه بگیرید، پیشنهاد می‌کنم قبل از غذا یا صبح و ناشتا میل کنید.

 

3) افزایش اثرات چربی سوزی ورزش

شاید این موضوع کمی برای شما عجیب باشد امّا دلایلی برای ثابت کردنش معرفی شده است که دانستنش می‌تواند برایتان جالب باشد. طبق تحقیقاتی که بین کسانی که در زمان ورزششان آب می‌نوشند و کسانی که از  قهوه بجای آب  استفاده می‌کند، نتیجه جالبی بدست آمد. ورزشکاران قهوه خور نسبت به گروه اول به کاهش وزن بیشتری دست پیدا کردند!

همین آنتی اکسیدانی که در شروع حرف‌هایم درباره آن صحبت کردم، این چربی سوزی را بیشتر می‌کند و اشتها را در برابر خوردن غذای بیشتر سرکوب می‌کند، نتیجه همه این‌ها هم لاغری مناسب و چربی سوزی سالم با قهوه می‌شود.

 

 

پست اینستاگرام: اینجوری به ورزش عادت کن!

 

 

4) تکرر ادرار

بیرون روی به اندازه خودش باعث کاهش وزن می‌شود و قهوه هم بعنوان یک نوشیدنی ادرارآور معرفی می‌شود. برای این که نگرانی کم آبی بدن و اثرات منفی آن نباشید، بهتر است حتماً بعد از قهوه کمی آب بنوشید تا آسیبی به بدنتان نرسد. آب خوردن بعد از قهوه هم تاثیرات کم خوابیش را کاهش می‌دهد و هم اشتهایتان را در طول روز  کمتر می‌کند. 

 

5) چربی سوزی بیشتر

قهوه انواع مختلفی دارد اما میزان کافئینشان باهم فرق دارد. قهوه‌هایی مثل اسپرسو که کافئین بیشتری نسبت به قهوه‌های دیگر دارند، هم خستگی‌تان از فعالیت‌های روزمره را کم می‌کنند و هم تاثیر چربی سوزی بیشتری دارند.

 

چطور رژیم قهوه بگیریم؟

قهوه برای داشتن یک رژیم کوتاه می‌تواند انتخاب خوبی باشد، اما باید حواستان را جمع کنید که در مصرف آن زیاده روی نشود چون ممکن است تاثیرات منفی روی بدنتان بگذارد. رژیم لاغری قهوه اگر درست انجام شود، می‌تواند بهترین رژیم لاغری در کنار رژیم‌های دیگر باشد. مراحلش خیلی سخت نیست اما ترجیح می‌دهم به ترتیب اهمیتشان توضیح دهم تا مشکلی در این رژیم برای شما پیش نیاید:

  • قهوه را برای وعده صبحانه و به‌صورت ناشتا بنوشید؛
  • زمان‌های مصرف قهوه را منظم و با فاصله مناسب در نظر بگیرید؛
  • قهوه را قبل از وعده‌های غذایی یا فعالیت‌های ورزشی میل کنید؛
  • از قهوه‌های رقیق و دارای کافئین مناسب استفاده کنید؛
  • در مصرف قهوه افراط نکنید تا بتوانید استراحت کافی و خواب مناسب داشته باشید؛
  • از شکر در قهوه خود استفاده نکنید، اگر نمی‌توانید قهوه را تلخ میل کنید از طعم دهنده‌های دیگر مثل دارچین یا شیرکم چرب کمک بگیرید.

 

مزایای مصرف قهوه در لاغری

خوردن قهوه مزایای زیادی برای شما دارد و مصرف آن در کنار لاغری و کاهش وزن تاثیرات مثبتی را برای شما به همراه دارد. این مزیت‌ها می‌توانند موارد زیر را شامل شوند:

 

 

از دستش نده: علائم غلظت خون چیست و چطور درمانش کنیم؟

 

 

کاهش میزان گلوکز

ماده‌ای به اسم اسیدکلروژنیک در قهوه وجود دارد که گلوکز تولید شده بدن را به اندازه حداقلی خودش می‌رساند. برای همین هم خوردن قهوه بعد از غذا باعث لاغری افراد می‌شود، چون باعث می‌شود که بدن قند و چربی کمتری نسبت به روز‌های عادی تولید کند. پس حتماً قبل از غذا، خوردن قهوه‌تان را فراموش نکنید.

 

کاهش میزان چربی و کلسترول

خوردن قهوه، هیچ میزان کالری را به بدن شما اضافه نمی‌کند. پس این می‌تواند دلیل خوبی برای جذب نکردن چربی و کلسترول زیادی شود. حتی خوردن قهوه قبل از شروع ورزش هم متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و راندمان ورزشی‌تان را چند برابر می‌کند.

 

پاکسازی معده

همان طور که گفتم قهوه میزان ادرار روزانه افراد را بیشتر می‌کند. این مساله علاوه‌بر این که تاثیر خوبی در کاهش وزن دارد، باعث  دفع میکروب‌ها  و  باکتری‌های مضر  از بدن به ویژه معده هم می‌شود. البته اینجا باید یک نکته ایمنی را به شما یادآوری کنم، آن این است که اگر مشکل رفلاکس معده دارید مصرف قهوه را بیشتر از یک وعده در روز نداشته باشید و اگر با مشکل زخم معده روبرو هستید، بجای قهوه از نوشیدنی دیگری استفاده کنید چون ممکن است برای شما خطرناک باشد.

 

 

از دستش نده: چطور موهایمان را کراتینه کنیم؟

 

 

افزایش حافظه

افزایش مشکلات و تنش‌های روزمره، بالارفتن سن، تنش‌های فردی و اجتماعی و خیلی مسائل دیگر باعث می‌شوند که حافظه ما روز به روز ضعیف و ضعیف‌تر شود. حالا برای اینکه مسیر این مشکل را طولانی‌تر و کندتر کنید، می‌توانید از قهوه و خواص آن کمک بگیرید.

یک برنامه منظم روزمره از دفعات نوشیدن قهوه به شما در سلامت حافظه‌تان کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل آلزایمر، پارکینسون و اینجور بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

 

کاهش خطر ابتلا به سرطان

قهوه آنتی اکسیدان بالایی دارد و می‌تواند از تورم و پیشرفت خیلی از غدد سرطانی جلوگیری کند. اگر بتوانید هر روز در وعده‌های مختلفی قهوه میل کنید، می‌توانید بدنتان را در برابر خیلی از بیماری‌های سرطانی مثل سرطان کبد، سینه، روده وغیره مقاوم‌تر کنید.

 

 

از دستش نده: روش‌‌‌‌‌های جادویی برای تقویت حافظه

 

 

افزایش سلامت کبد

قهوه می‌تواند سپر دفاعی خوبی برای کبد باشد. این نوشیدنی فوق العاده سطح سلامت کبدتان را در برابر مشکلات زیادی مثل سرطان کبد، هپاتیت و غیره افزایش می‌دهد. اگر بریتان سوال است که چطور این کار را می‌کند بهتر است بدانید که قهوه با استفاده از موادی که دارد آنزیم‌های خطرناک کبد که در خون جریان پیدا کرده‌اند را  کاهش می‌دهد  و با این کار از بوجود آمدن این مشکلات جلوگیری می‌کند.

 

افزایش سلامت قلب و عروق 

مصرف منظم قهوه فشار خون را کاهش می‌دهد و از خیلی از مشکلات مثل سکته یا بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند. همان طور که گفتم یکی از اثرات قهوه کم شدن التهابات و ورم‌های بدن است و همین‌ها یعنی  کاهش وزن  و لاغری متناسب که باعث ایمنی بیشتر بدن و افزایش مقاومت و سلامت قلب می‌شود.

 

خلاصه مطلب

قهوه نوشیدنی بین المللی و محبوبی است که بین افراد زیادی در تمام دنیا محبوبیت دارد. مصرف به اندازه و منظم آن به شما کمک می‌کند که ایمنی بدنتان را افزایش دهید و بتوانید در مدت مشخصی حجم زیادی از اضافه وزن و چاقیتان را کم کنید. خوردن قهوه قبل از غذا نیز اثرات چربی سوزی و لاغری آن را بیشتر می‌کند و باعث کاهش اشتها می‌شود.