نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

علائم سرطان معده چیست؟ (علائم اولیه و پیشرفته)

علائم سرطان معده چیست؟

مشکلات معده مثل دندان درد می‌ماند. یعنی وقتی مشکلی در معده پیش می‌آید، قسمت‌های زیادی از بدن را درگیر می‌کند. اذیت‌هایی  که دارد هم که دیگر گفتن ندارد. همین سوزش معده ساده یا حتی زخم معده، آدم را کلی اذیت می‌کند و از کار و زندگی می‌اندازد.

حالا تصورش را بکنید که عضو به این حساسی و مهمی دچار بیماری سختی مثل سرطان شود. این موضوع دیگر شوخی بردار نیست و اگر درمان نشده و یا از ابتلا به آن جلوگیری نشود، می‌تواند خطر مرگ برای افراد داشته باشد.

پس برای جلوگیری از این اتفاق اول باید بدانید که علائم سرطان معده چیست؟ و بعد سراغ جزئیات بیشتری از آن بروید. من راهنمای شما در این تور علمی هستم تا در کنار هم این بیماری و علائمش را کشف کنیم و ببینیم راه جلوگیری از ابتلا به آن چیست. آماده باشید که از ایستگاه اول شروع کنیم!

 

سرطان معده چیست؟

سرطان معده همانطور که از اسمش هم معلوم است،  بیماری است که سلول‌های سرطانی معده را درگیر می‌کند و آن را از کار می‌اندازد.  معده، عضو مهمی از بدن است که وظایف خیلی حساسی را به عهده دارد. شکل معده در کنار اعضای دیگر مثل حرف انگلیسی J است و جایش هم در قسمتی از بالای شکم است. کاری که معده در بدن می‌کند، شناسایی و هضم خوراکی‌ها و غذا‌هایی است که واردش می‌شوند.

معده، همه مواد مغذی خوراکی مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد غذایی، کربوهیدرات‌ها و غیره را که از مری وارد آن شده‌اند را یکجورایی پردازش می‌کند و هر ماده‌ای که برای بدن مضر باشد و یا بدردش نخورد را دفع می‌کند و از بین می‌برد. در آخر هم هر چه می‌ماند را به صورت نیمه هضم شده به روده کوچک میفرستد و بعد هم نوبت به روده بزرگ می‌رسد.

برای شناخت علائم سرطان معده بهتر است بدانید که دیوارۀ معده پنج لایه اصلی دارد:

  • مخاط
  • زیر مخاط
  • عضله
  • ساب سروزا
  • سروزا

سرطان معده از مخاط شروع می‌شود و هر چقدر که از رشد و پیشرفتش بگذرد، لایه‌های بعدی را هم درگیر می‌کند. درمان این سرطان معمولاً از لایه ساب سروزا یا همبند شروع می‌شود. این لایه، تومور‌هایی به اسم تومور‌های استرومایی دارد که از معده در مقابل سلول سرطانی محافظت می‌کنند و باعث پیشرفت درمانش می‌شوند.

 

 

از دستش نده: تعریف، علائم، علت و راه‌های پیشگیری از سرطان سینه

 

 

سرطان معده چه علائمی دارد؟

 سرطان معده بیماری است که هر مرحله از آن علامت‌های مخصوص به خودش را دارد.  علائم سرطان معده معمولاً طوری هستند که شما با شناسایی‌شان می‌توانید متوجه وجود این بیماری شوید. مرحله اول بیماری، مرحله‌ای است که تازه شروع به رشد کرده و می‌توان جلوی آن را گرفت، امّا وقتی بیماری به مرحله پیشرفته برسد، هر روزی که بگذرد بیمار به مرگ نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. هر دوی این مراحل علائمی دارند که آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهم.

 

 

منطقی‌تر اینه که وقتی قراره سراغ درمان یه بیماری مثل سرطان معده برید، توی همون مراحل اولی که تازه بیماری خودشو نشون داده این کارو انجام بدین. ولی اگه دیر متوجهش شدین و بیماری به مرحله پیشرفته رسید، بازم نا امید نشید و هر کاری که لازمه برای درمان اون انجام بدین. شناسایی این بیماری وقتی راحت‌تره که شما به علائمی که داره دقت کنین!

 

علائم اولیه سرطان معده

این علائم نشانه‌هایی هستند که به افراد هشدار می‌دهند که اگر اوضاع مثل همیشه نیست، شاید مشکلی مثل بیماری سرطان معده وجود دارد. پس قبل از اینکه دیر شود و این مشکل بزرگتر شود، بهتر است آن را برطرف کنید.

 

سوء هاضمه و ناراحتی معده

اگر در قسمت معده احساس ناراحتی دارید و هضم غذا معده شما را اذیت می‌کند، ساده از کنارش نگذرید.  وقتی معده نمی‌تواند یکی از کار‌های اصلی‌اش که هضم غذا است را انجام دهد، پس یعنی یک جای کار می‌لنگد  و شما باید در اولین فرصت ممکن سراغ دکتر متخصص بروید.

 

نفخ معده

احساس نفخی که بعد از خوردن هر وعده غذا به‌وجود می‌آید، می‌تواند یکی از علائمی باشد که خبر از وجود بیماری خطرناکی مثل سرطان معده می‌دهد. پس یک نفخ معده ساده می‌تواند حکم آلارم شروع سرطان معده را داشته باشد.

 

حالت تهوع خفیف

داشتن حالت تهوع در مراحل اولیه سرطان معده، نشانه شروع این بیماری است. ولی چون بیماری تازه به‌وجود آمده و هنوز پیشرفت زیادی نکرده، حالت تهوع‌ها به صورت ضعیف و خفیف اتفاق می‌افتند.

 

بی‌اشتهایی

کسانی که در حالت عادی اشتهای زیاد یا حتی معمولی برای خوردن غذا دارند، وقتی بدون هیچ دلیلی یکهو این اشتها را از دست می‌دهند و میلی به خوردن غذا ندارند، باید نسبت به وجود سرطان در بدنشان مشکوک باشند و به آن به چشم رژیم غذایی لاغری نگاه نکنند.

 

 

از دستش نده: علائم سرطان کبد چیست؟ به‌همراه انواع مختلف این بیماری نامَرد

 

 

سوزش

حتماً شنیده‌اید که بعضی افراد خیلی از اوقات احساس سوزش در معده‌شان دارند و اصطلاحاً می‌گویند که سَرِ دلشان می‌سوزد! این مشکل شاید بنظر ساده بیاید، امّا اگر به آن توجه نکنید، می‌تواند باعث شروع بیماری خطرناکی مثل سرطان معده باشد.

 

علائم مراحل پیشرفته سرطان معده

علائم سرطان معده در مراحل پیشرفته طوری است که شخص را مجبور به دکتر رفتن می‌کند. یعنی اصلاً اگر بخواهم بهتر بگویم، شرایط این علائم بعضی وقت‌ها آنقدری سخت و عذاب آور است که فرد چاره‌ای ندارد جز اینکه بخواهد سراغ یک دکتر متخصص برود. 

 

مدفوع خونی

دیدن خون در مدفوع در حالت طبیعی‌ نگران کننده است؛ یعنی چیزی نیست که آدم بخواهد نسبت به آن بی‌اهمیت باشد یا بگوید مهم نیست، خودش خوب می‌شود. خونی که در مدفوع دیده شود، می‌تواند یکی از علائم سرطان معده در سطح پیشرفته باشد.

 

استفراغ

حالت تهوع چیزی است که قابل کنترل است و خیلی باعث ضعف و بیحالی نمی‌شود؛ ولی وقتی شرایط بدتر شود، این حالت تهوع تبدیل به استفراغ‌های زیاد و پشت سر هم می‌شود. این وضعیت هم بیمار را دور از جان از پا می‌اندازد و هم نگرانی خانواده و دوستانش را بیشتر می‌کند.

 

کاهش وزن بی دلیل

بدنی که در حال مبارزه با بیماری سختی مثل سرطان معده باشد، همه توانش را می‌گذارد که جلوی این بیماری کم نیاورد. این کار باعث می‌شود که تمام مواد معدنی و کربوهیدرات‌های ذخیره شده مصرف شوند و بدن به‌طور ناگهانی کاهش وزن داشته باشد. شاید فرد یا اطرافیانش فکر کنند که این کاهش وزن بدون دلیل اتفاق افتاده، ولی ممکن است یکی از دلایلش، سرطان معده باشد.

 

دل درد

داشتن احساس درد در شکم، یکی دیگر از علامت‌های سرطان معده است. وقتی می‌گویم درد، منظورم این است که این حس می‌تواند بعضی اوقات ضعیف و بعضی وقت‌ها هم خیلی شدید باشد. امّا خُب این دل درد تقریباً همیشه هست و هر روز بدن را ضعیف‌تر از روز قبل می‌کند.

 

زردی

زردی و رنگ پریدگی در هر شرایطی علامت وجود یک بیماری در بدن است. وقتی که سرطان معده به مرحله پیشرفته‌ای در بدن رسیده باشد، می‌تواند علائمش را به شکل زردی پوست و حتی چشم نشان دهد.

 

آسیت

این وضعیت طوری است که فرد بیمار، درد‌ها و مشکلاتی زیاد را در شکمش احساس می‌کند و دلیل این وضعیت اذیت‌کننده هم این است که مایعات خاصی در شکم جمع می‌شود که وجودشان مضر است و باید هر چه سریع‌تر، از شکم تخلیه شود.

 

مشکل بلع

چون وظیفۀ اصلی و مهم معده هضم غذا و دفع مواد زائد آن است، پس اگر این عضو بیمار شود نمی‌تواند این کار را درست انجام دهد. نتیجه‌اش این می‌شود که شخص بیمار دیگر مثل قبل نمی‌تواند غذایش را راحت و بدون اذیت و مشکل میل کند.

 

علت ابتلا به سرطان معده چیست؟

دلایلی که باعث می‌شوند ریسک ابتلا به سرطان معده در افراد بالاتر برود، در حالت کلی به اسم عاملین خطر شناخته می‌شوند. یعنی وجود اشکال در هر کدام از آن می‌تواند اشخاص را درگیر بیماری خطرناکی مثل سرطان معده کند. نکته مهمی که باید توجه داشته باشید این است که داشتن هر کدام از علت‌هایی که قرار است معرفی کنم، دلیل 100 درصد ابتلا به سرطان معده نیستند.

از طرفی هم اگر این علت‌ها نباشند، نمی‌توان گفت که پس دیگر نباید نگران درگیر شدن با سرطان معده بود. حتی با نبودن همه این دلایل هم ممکن است اشخاصی دچار این بیماری شوند. امّا من می‌گویم  حتی نسبت به کوچکترین علامت هم بی‌تفاوت نباشید.  مگر چه چیزی در دنیا مهم‌تر از سلامتی و آرامش شماست؟

این بیماری هم مثل هر بیماری دیگری می‌تواند زمینه ارثی یا سنی داشته باشد یا وجود علت‌هایی مثل عادت بد غذایی و ناراحتی‌های معده، باعث مبتلا شدن یک نفر به آن شود. با این وجود، دلایل دقیق‌تری هم هست که شما می‌توانید با توجه کردن به آن‌ها، خودتان را از خطر ابتلا به این بیماری حفظ کنید.

هر کدام از این علت‌ها، می‌تواند دلیلی برای شروع بیماری به اسم سرطان معده در بدن باشد:

  • عفونت معده
  • التهاب معده
  • کم خونی شدید
  • متاپلازی روده (این وضعیت زمانی پیش می‌آید که پوشش معده جایش را با سلول‌هایی که روده را پوشانده‌اند، عوض می‌کند)
  • پولیپ معده
  • ویروس اپشتین بار (یک نوع عفونته)
  • بیماری‌های خانوادگی
  • داشتن رژیم غذایی غلط (منظورم رژیم‌هایی است که پر از مصرف غذا‌های دارای نمک زیاد و غذاهای دودی هستند و میوه و سبزیجات در آن‌ها جایی ندارند)

 

 

از دستش نده: چطوری غذا بخوریم بهتره؟

 

 

  • خوردن غذاهای مضر مثل فست فودها
  • سن بالا
  • جنسیت (اکثراً آقایان به این بیماری مبتلا می‌شوند)
  • سیگار کشیدن
  • داشتن مادر، پدر، خواهر یا برادر که سابقه ابتلا به سرطان معده را داشته باشند

 

خلاصه مطلب

سرطان معده بیماری خیلی خطرناکی است که اگر به موقع جلوی آن گرفته نشود، خیلی سریع منتشر شده و بیمار را به کام مرگ می‌کشاند. توجه به علائم سرطان معده باعث می‌شود که زودتر از وجود این بیماری مطلع شوید و سراغ درمانش بروید. بارها و بارها علت‌های ابتلا به سرطان معده را مرور کنید و برای کم‌تر شدن خطر ابتلاء به آن، عادت‌های پُر ریسک را کنار بگذارید.