نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

تعریف، علائم، علت و راه‌های پیشگیری از سرطان سینه

تعریف، علائم، علت و راه‌های پیشگیری از سرطان سینه

سرطان انواع مختلفی دارد که معمولاً افراد با سنین و جنسیت مختلف را درگیر خودش می‌کند. یعنی اکثر سرطان‌ها مربوط به قشر خاصی نمی‌شوند، امّا بیماری‌هایی مثل سرطان سینه جزو بیماری‌هایی هستند که بیشتر در زنان می‌بینیم. این نوع سرطان به‌صورت غده در سینه زنان به‌وجود می‌آید و با درد و سفتی در همان قسمت، خودش را نشان می‌دهد. نه اینکه بخواهم شما را بترسانم، ولی خُب کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، اگر به موقع سراغ درمانش نروند، جان خودشان را به خطر می‌اندازند.

حتی در بیشتر مواقع برای اینکه از پخش شدن این غده در بدن جلوگیری شود، دکتر‌ها مجبور به تخلیه سینه می‌شوند. مهم‌ترین کاری که باید بکنید این است که تا جایی که می‌توانید خودتان را از این بیماری دور نگه دارید. به نظر من آشنایی با اطلاعاتی مثل تعریف، علائم، علت و راه‌های پیشگیری از سرطان سینه برای همه خانم‌ها لازم است. برای همین هم مطالبی را برای شما آماده کرده‌ام که با خواندن آن‌ها می‌توانید با این بیماری و درمانش کاملاً آشنا شوید.

 

سرطان سینه چیست؟

 سرطان سینه یک نوع سرطان است که در بافت‌های داخلی سینه به‌وجود می‌آید.  متاسفانه این نوع سرطان یکی از بیماری‌های شایع بین خانم‌ها است که هر سال هم آمارش بیشتر می‌شود. سرطان سینه دومین سرطان شایع بین زنان بعد از سرطان پوست است.

حدس می‌زنم که بیشتر شما فکر می‌کنید که این سرطان بیماری است که فقط خانم‌ها را درگیر می‌کند؛ امّا این طور نیست و آقایان هم دچار بیماری سرطان سینه می‌شوند. منتها این بیماری شیوع بیشتری در جامعه زنان دارد که آن هم دلایل خودش را دارد و اگر یک کوچولو صبر کنید، به آن هم می‌رسیم.

در سال‌های گذشته چون آشنایی زیادی با سرطان سینه وجود نداشت و اکثر مردم این بیماری را خوب نمی‌شناختند، متاسفانه دیر سراغ درمانش می‌رفتند و وقتی به فکر برطرف کردن آن می‌افتادند که کار از کار گذشته بود. ولی با اطلاع‌رسانی‌هایی که بعد‌ها در مورد سرطان سینه انجام شد، این وضعیت بهتر شده و تعداد کسانی هم که بخاطرش جانشان را از دست می‌دادند؛ کمتر و کمتر شد.

سرطان سینه شبیه به بیماری‌هایی مثل کلسترول بالا نیست که فقط یک نوع خاصی داشته باشد. این بیماری انواع مختلفی دارد که به اسم‌های زیر شناخته می‌شوند:

  • آنژیوسارکوم
  • کارسینوم مجرای درجا (DCIS)
  • سرطان سینه التهابی
  • کارسینوم لوبولار مهاجم
  • کارسینوم لوبولار در محل (LCIS)
  • سرطان سینه مردانه
  • بیماری پاژه پستان
  • سرطان سینه راجعه

 

 

از دستش نده: علائم سرطان کبد چیست؟ به‌همراه انواع مختلف این بیماری نامَرد

 

 

علائم سرطان سینه شامل چه مواردی است؟

برای شناسایی سرطان سینه و درمان به موقع آن، شما احتیاج به شناخت علائم این بیماری دارید. سرطان‌ها اکثرا در هر نوعی که باشند به عنوان بیماری‌هایی شناخته می‌شوند که دیر علائمشان را نشان می‌دهند. درمورد سرطان سینه باید بگویم علامت‌هایی که دارد به شما کمک می‌کند تا زودتر سراغ درمانش بروید.

فقط کافی است که کمی به تغییراتی که در بدنتان پیش می‌آیند، توجه کنید و برای درمان سریع دست به کار شوید. علامت‌هایی که شما با شناسایی آن‌ها باید نسبت به سرطان سینه مشکوک شوید، این‌جور چیزهایی هستند:

 

1. ضخیم شدن سینه

در یک چنین شرایطی، شخص احساس می‌کند که یک تودۀ سفتی در قسمت سینه‌اش دارد. یعنی اینطور بگویم که فکر می‌کند قسمت بالای سینه‌اش ضخیم‌تر از قسمت‌های دیگرش شده. شما هم برای اینکه بیشتر متوجه این توده بشوید، بالای پستان خود را با دست ماساژ دهید و اگر احساس غیر عادی بودن داشتید، خیلی سریع به دکتر مراجعه کنید.

 

2. تغییر شکل

تغییراتی که در شکل و ظاهر سینه بوجود می‌آید، می‌تواند برای همه افراد به‌خصوص خانم‌ها، نگران کننده باشد. اگر ظاهر سینه شما تغییری کرده یا سایز آن به طور غیر عادی و آنرمالی افزایش داشته باشد، ممکن است آژیر خطری برای وجود بیماری مثل سرطان سینه باشد.

 

3. تغییرات پوستی

یکی از علامت‌های سرطان سینه که می‌تواند نشانه خوبی برای شناسایی سرطان سینه در زنان باشد، تغییراتی است که در پوست سینه ایجاد می‌شود. ساده‌تر بخواهم بگویم، از علائم وجود سرطان سینه در زنان، جمع شدن پوست و ایجاد یک حالت فرورفتگی در آن است.

 

4. تغییرات نوک سینه

افرادی که دچار بیماری سرطان سینه شده باشند، تغییرات خاصی را در نوک پستانشان احساس می‌کنند. منظورم از این تغییرات این است که مثلاً مایعی غیر عادی که تابه‌حال آن را ندیده‌اید از نوک سینه ترشح می‌شود یا اینکه نوک سینه حالت معکوس پیدا می‌کند.

 

5. پوسته پوسته شدن

هر وقت دیدید که پوست اطراف نوک سینه دچار حالتی مثل پوسته پوسته شدن یا لایه برداری پوست شده، باید به وجود تودۀ سرطانی در سینه خودتان شک کنید. حتی ممکن است در این نقطه تغییر رنگ‌هایی را هم ببینید که آن هم می‌تواند نشانه‌ای از وجود سرطان سینه باشد.

 

6. پوست پرتقالی

حالت خاصی که با وجود غدۀ سرطان در پستان به‌وجود می‌آید، حالت پوست پرتقالی است. این وضعیت طوری است که پوست سینه حالتی مثل پوست پرتقال و حفره‌ای پیدا می‌کند. از طرفی رنگ پوست سینه هم تغییر کرده و تقریبا قرمزطور می‌شود.

 

 

از دستش نده: سلولیت چیست و چطور از شرش خلاص شویم؟

 

 

چرا به سرطان سینه مبتلا می‌شویم؟

سرطان سینه در واقع زمانی اتفاق می‌افتد که بعضی از سلول‌هایی که در این قسمت از بدن هستند، به شکل آنرمالی شروع به رشد می‌کنند. رشد و پخش شدن این سلول‌ها نسبت به سلول‌های سالم، بیشتر و سریع‌تر است. مشکلی که وجود دارد این است که این سلول‌های سرطانی اگر به موقع درمان نشوند، می‌توانند در غدد لنفاوی دیگر هم نفوذ کنند و قسمت‌های دیگر بدن را درگیر این بیماری کنند.

 سرطان سینه به‌خصوص در زنان، معمولاً از قسمت تولیدکننده شیر در پستان شروع می‌شود.  یکی از مسائلی که تاثیر زیادی در شیوع سرطان سینه دارد، سبک زندگی و انتخاب محیط‌هایی برای کار و زندگی است که باعث می‌شود تغییرات هورمونی در بدن پیش بیاید.

 

 

یه نکته مهمی که در مورد سرطان سینه وجود داره، اینه که این بیماری همیشه هم با وجود زمینه بیماری خودشو نشون نمیده، خیلی وقت‌ها هم هست که بعضی از آدم‌ها بدون هیچ کدوم از این شرایط به سرطان سینه مبتلا میشن؛ ولی خُب تعداد این آدما خیلی کم و محدوده!

 

 

علاوه‌براین‌ها، دلایل دیگری هم وجود دارد که می‌توانند زمینه‌ای برای شروع سرطان باشند. پیشنهادی که برای شما دارم این است که برای آشنایی بهتر بیاید با هم این علت‌ها را بررسی کنیم تا راحت‌تر بتوانید با دلایل شروع این بیماری آشنا شوید:

 

سبک زندگی

لایف استایل یا سبک زندگی، شامل تمام کار‌ها و عادت‌هایی می‌شود که شما به‌صورت روزمره آن‌ها را انجام می‌دهید. اگر عادت به نوشیدن الکل دارید، بگذاریدش کنار. اگر دچار افزایش وزن و چاقی شده‌اید، با انجام برنامه‌های مرتبط با بهترین رژیم لاغری وزنتان را پایین بیاورید.

غذاهایتان را با دقت بیشتری انتخاب کنید؛ هر غذایی مناسب خوردن و استفادۀ روزمره نیست. همچنین کار‌های دیگری مثل مصرف سیگار، ورزش نکردن، یائسگی و هورمون درمانی و استفاده دائم از دارو‌های ضد بارداری می‌توانند از علت‌های ایجاد سرطان سینه باشند. بی‌توجهی به این شرایط، خدایی نکرده می‌تواند افراد را مبتلا به سرطان سینه کند.

 

ژنتیک و ارث

اکثر افرادی که زمینۀ خانوادگی و ارثی دارند، بیشتر از اشخاص دیگر در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند. متاسفانه ژنتیک در این‌جور مواقع تاثیر زیادی در پیشرفت بیماری دارد و می‌تواند ریسک این بیماری را هم نسبتاً بیشتر کند.

 

وجود بیماری‌های دیگر در بدن

خیلی وقت‌ها وجود یک بیماری ساده می‌تواند زمینه‌ساز شروع یک بیماری خطرناک و حتی مرگ‌آور باشد. بیماری‌هایی مثل دیابت، بیماری‌های خودایمن، تغییرات هورمونی و افزایش سطح پرولاکتین سلول‌های خونی، علت‌هایی هستند که می‌توانند ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند.

 

 

از دستش نده: تمرینات ترکیبی سینه و شکم

 

 

چیکار کنیم تا به سرطان سینه دچار نشویم؟

تا وقتی که می‌شود از شروع یک بیماری جلوگیری کرد، چرا باید دنبال راه‌هایی برای درمان آن باشیم؟

این جمله که پیشگیری بهتر از درمان است،  مسئله مهمی است که نباید ساده از کنارش رد شوید. باور کنید پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه در زنان خیلی راحت‌تر و کم هزینه‌تر از درمانش است. پس اگر با این بیماری درگیر نشده‌اید، لطفاً به مواردی که می‌گویم خوب دقت کنید:

  • مصرف نوشیدنی‌های مضر مثل الکل را تا جایی که می‌توانید کم کنید؛
  • تمرینات ورزشی‌تان را به‌طور مرتب انجام دهید؛
  • روش‌های ترک سیگار را جدی بگیرید؛
  • مصرف غذا‌های چرب و ترانس بالا را کنار بگذارید؛
  • تا جایی که امکان دارد، دوز دارو‌های هورمون درمانی خود را کم کنید؛
  • به کنترل مصرف دارو‌های ضد بارداری اهمیت دهید؛
  • وزنتان را کنترل کنید و اگر اضافه وزن دارید، وزنتان را کاهش دهید؛
  • رژیم غذایی سالمی برای خود انتخاب کنید.

 

خلاصه مطلب

سرطان سینه جزو بیماری‌های شایعی است که اگر به موقع درمان شود، می‌توان از خطراتش جلوگیری کرد. این بیماری فقط مخصوص زنان نیست امّا آمارها نشان می‌دهد که ابتلا به آن در بین خانم‌ها، خیلی نسبت به آقایان بیشتر است. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، باید سراغ یک سبک زندگی سالم و کم خطر بروید.