نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

بیماری‌های شایع در فصل تابستان که در کمین نشسته‌اند!

بیماری‌های شایع در فصل تابستان که در کمین نشسته‌اند!

بیشتر آدم‌ها فکر می‌‌کنند که تابستان چون فصل گرمی است، پس شیوع بیماری هم در این فصل ممکن نیست. من که چنین چیزی را قبول ندارم. فصل تابستان هم مثل هر فصل دیگری، بیماری‌های خاص خودش را دارد که اگر حواستان نباشد، ممکن است دست و پاگیرتان شود.

درست است که بیشتر بیماری‌های ویروسی مربوط به سرما و هوای سرد می‌‌شوند، امّا اگر کارهایی که نباید را انجام دهید و گول این گرما را بخورید، همین فصل گرم هم می‌‌تواند فصل بیماری باشد. بیماری‌های شایع در فصل تابستان، برای خیلی از افراد نامعلوم است، اما شما جزو آن‌ها نیستید؛ چون قرار است در ادامه شما را با هر کدام از آن‌ها آشنا کنم.

 

چه بیماری‌هایی در فصل تابستان شایع است؟

تابستان در هر جای دنیا فصل تفریح و استراحت و خوش گذرانی است. برای همین هم خیلی از آدم‌ها برنامه‌ریزی‌های زیادی برای طی کردن این فصل هیجان انگیز می‌چینند. اکثر این تفریحات هم به رفتن به دریا و هوا‌های خنک ختم می‌‌شود. چون بالاخره نمی‌توان در هوای گرم و کلافه کننده تفریح کرد. البته خیلی‌ها هم هستند که با گرفتن حمام آفتاب کمبود ویتامین D در بدنشان را برای مدت زیادی از بین می‌‌برند.

اما فقط موضوع خنکی و سرما خوردگی نیست. خیلی وقت‌ها هم هست که  ممکن است گرمای شدید بیماری‌های سخت‌تر و خطرناک‌تری را برایتان به همراه داشته باشد.  ده‌ها نوع بیماری وجود دارد که مردم بیشتر در فصل تابستان به آن‌ها مبتلا می‌‌شوند. فکر می‌‌کنید بیماری‌های شایع در فصل تابستان، بیشتر شامل چه بیماری‌هایی باشد؟

بیایید در کنار هم بیشتر با آن‌ها آشنا شویم. یکسری بیماری‌های تابستانی وجود دارد که شایع‌تر از انواع دیگر آن‌هاست. برای همین هم فکر کردم بهتر است آن‌ها را به شما معرفی کنم و کمی درباره هر کدام برای شما توضیح دهم:

 

آسم و تنگی نفس

گرما و رطوبت هوا خیلی از مواقع می‌‌تواند باعث تحریک بیماری‌هایی مانند آسم و تنگی نفس شود.

فکر می‌‌کنید چرا این اتفاق می‌‌افتد؟

ببینید، مجرای تنفسی عضوی از بدن است که برای تنفس بهتر، نیاز به هوای پاک و بدون آلودگی دارد. وقتی که هوا گرم، مرطوب، سنگین و پر گرد و غبار می‌‌شود، این قسمت حیاتی از بدن نمی‌تواند وظیفه‌اش را به خوبی انجام دهد.

از طرفی هم کسانی که دچار آسم یا تنگی نفس هستند، مشکلات زیادی در تنفس دارند. حالا تصور کنید همین شرایط سخت هم پیچیده‌تر شود و گرد و خاک و کپک‌های رطوبتی هوا در این مجرای تنفسی جا خوش کند. پس اگر مبتلا به این بیماری هستید و دچار حملات شبیه به آن می‌‌شوید، حتماً در جا‌های خنک و تمیز استراحت کنید و اصلاً در تابستان خودتان را در معرض هوای گرم قرار ندهید.

 

آبله مرغان

آبله مرغان یک عفونت ویروسی است که بیشتر افراد در سنین کودکی به آن مبتلا می‌‌شوند. همان‌طور که می‌‌دانید، این بیماری جزو بیماری‌هایی است که هرکسی دیر یا زود به آن مبتلا می‌‌شود.

این بیماری علائم زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها تب، ضعف، سردرد و آبله یا تاول‌های ریزی است که با خارش شدیدی هم همراه است. چون این بیماری به سرعت شیوع پیدا می‌‌کند، فصل تابستان و رطوبت هوا بهترین موقعیت را برای پخش شدنش فراهم می‌‌کند.

 

عفونت چشمی

این بیماری یک جور التهاب چشمی است که در آن، اطراف کره چشم و قسمت‌های داخلی پلک دچار ورم و التهاب می‌‌شوند. این شرایط ممکن است ناشی از نفوذ باکتری و ویروس‌های مربوط به آب هوای گرم و مرطوب باشد یا نتیجه یک آلرژی فصلی بشمار بیاید. امّا به هرحال مشکل و بیماری است که بیشتر از انواع مشکلات دیگر، بیشتر در فصل تابستان دیده می‌‌شود.

 

 

از دستش نده: حساسیت فصلی را چیکارش کنیم؟

 

 

آنفولانزا

جملاتی که بیشتر از هر چیزی هنگام زیاد شدن بیماری‌هایی مثل آنفولانزا در فصل تابستان می‌‌شنوید، این است که مثلاً می‌‌گویند "این‌ها علائم ویروس جدیده" یا "خیلی‌ها در این فصل به این وضع افتادن" و از این جور صحبت‌ها. بهتر است بدانید که این ویروس اصلاً هم جدید نیست و اتفاقا شیوع آن در فصل تابستان بیشتر از روز‌های دیگر سال است.

آنفولانزا نوعی بیماری مثل سرماخوردگی است که با دو هوا شدن و از گرما به سرما رفتن، افراد را مبتلا می‌‌کند. عوارض این بیماری تب، سردرد، سرفه و ضعف شدید است که اگر به موقع درمان نشود، می‌‌تواند مشکلاتی زیادی را به‌وجود بیاورد.

 

مسمومیت غذایی

رطوبت و هوای گرم همیشه و همه‌جا از دلایل اصلی فاسد شدن غذا و مواد خوراکی است. به خاطر همین هم هست که اکثراً  مسمومیت‌های غذایی در فصل تابستان 2 برابر بیشتر از ماه‌های دیگر سال است رشد باکتری‌های مختلف در مواد غذایی و فاسد شدن آن‌ها باعث می‌‌شود که اشخاص دچار اسهال و استفراغ و به زبان ساده‌تر، مسموم شوند.

 

هایپر ترمی (گرمازدگی)

گرمازدگی یکی از مشکلات شایعی است که در فصل تابستان برای افراد در هر سنی اتفاق می‌‌افتد. این شرایط زمانی پیش می‌‌آید که دمای بدن به شکل خیلی غیرعادی و آنرمال شروع به بالا رفتن می‌‌کند و نمی‌تواند خود را با دمای محیط تنظیم و هماهنگ کند.

شخصی که در تابستان دچار گرمازدگی یا هایپر ترمی می‌‌شود، علائم مشخصی دارد که با دیدن آن‌ها باید خیلی سریع، بدنش خنک شود.

نشانه‌های گرمازدگی در تابستان شامل موارد زیر می‌‌شود:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • غش
  • گرفتگی عضلات
  • تنگی نفس
  • تعرق شدید

 

سرخک

بیماری دیگری که شیوع آن در فصل تابستان اتفاق می‌افتد، سرخک است.  این بیماری شرایطی مثل آبله مرغان دارد و بیشتر کسانی که در این فصل مبتلا به سرخک می‌‌شوند، کودکان هستند.  البته ابتلا به این بیماری در دوران بارداری هم می‌‌تواند عوارض آزار دهنده‌ای را برای مادر‌های باردار ایجاد کند. این بیماری نشانه‌هایی مثل تب زیاد، سرفه خشک، گلو درد، آبریزش بینی، التهاب و قرمزی چشم و غیره را به همراه دارد.

 

اوریون

یکی دیگر از بیماری‌های عفونی شایع که بیشتر در فصل تابستان شیوع پیدا می‌‌کند، بیماری اوریون است. تمرکز این بیماری بیشتر روی غدد بزاقی نزدیک به گوش است که باعث تورم و التهاب آن‌ها می‌‌شود. 

افرادی که در تابستان مبتلا به اوریون می‌‌شوند، علائمی شبیه به سرماخوردگی دارند. با وجود اینکه اوریون خیلی وقت‌ها خطر زیادی ندارد و راحت می‌‌توان آن را کنترل کرد، امّا بهتر است حواستان به این بیماری باشد و خیلی سریع آن را مداوا و کنترل کنید.

 

هاری

درست است که کنترل‌های لازم برای واکسیناسیون سگ‌ها در محیط‌های عمومی به طور دقیقی انجام می‌‌شود، ولی باز هم شیوع هاری در فصل تابستان بیشتر از فصل‌های دیگر است. چون معمولاً افراد در اکثر اوقات روز با حیوانات خانگی خود به گردش می‌‌روند و یا در محیط‌هایی رفت و آمد می‌‌کنند که سگ‌ها و حیوانات خیابانی هم در آن جا تردد می‌‌کنند.

برای جلوگیری از ایجاد یک همچون شرایطی بهتر است واکسیناسیون حیوانات خود را به طور منظم و مرتب انجام دهید. آن وقت است که خطر را هم از خودتان، هم اطرافیانتان و هم خود حیوان دور می‌‌کنید.

 

مشکلات پوستی

تابش مستقیم آفتاب سوزان تابستان، همیشه مربوط به اعضای داخلی بدن نیست و خیلی وقت‌ها باعث بروز مشکلات ظاهری زیادی از جمله مشکلات پوستی می‌‌شود. برای جلوگیری از این آسیب‌ها بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب اورجینال و استاندارد، با میزان SPF متناسب با پوستتان استفاده کنید.

 

چیکار کنیم تا کمتر در تابستان بیمار شویم؟

اینکه شما به دنبال راهی باشید که اصلاً دچار بیماری‌های شایع تابستان نشوید، تقریباً غیر ممکن است. چون به هرحال هر چقدر هم که بشود رعایت کرد، باز مشکلی بوجود می‌‌آید که بدن را دچار ضعف یا بیماری می‌‌کند. پس من منطقی‌تر و درست‌تر به این شرایط نگاه می‌‌کنم و راه‌هایی را به شما پیشنهاد می‌‌کنم که کمتر دچار ضعف و بیماری‌های تابستانی شوید.

 

 

 تابستون همیشه شرایطیو برای آدما بوجود میاره که خودشونو درگیر بیماری‌های مختلفی کنن. مثلاً همین یه گرمازدگی ساده رو اگه نتونین کنترل کنین تبدیل به فاجعه خطرناکی میشه که فقط با بستری شدن میشه اونو حلش کرد. پس بهتره با رعایت کردن یکسری از کار‌ها و توجه به یکسری پرهیزها، این اوقات خوشو تبدیل به دوره درمانی نکنین!

 

 

فعالیت‌های زیادی وجود دارد که باعث می‌‌شوند سیستم ایمنی بدنتان در مقابل بیماری‌های تابستان قوی‌تر باشد. برای همین هم قرار است خیلی خلاصه چند تایی از آن‌ها را به شما معرفی کنم. کارهایی که توصیه می‌‌کنم را حتماً در تابستان انجام دهید، تا خودتان و اطرافیانتان را از ابتلا به بیماری‌های شایع در امان نگه دارید:

  • خوردن میوه
  • مصرف سبزیجات
  • مصرف زیاد آب
  • استفاده از نوشیدنی‌های سالم و مقوی مثل انواع آب میوه و اسموتی
  • رعایت بهداشت فردی و عمومی
  • استفاده از کرم ضد آفتاب
  • تغییر عادت‌های غذایی متناسب با فصل
  • رفت و آمد در محیط‌های خنک و دور از آلودگی

 

خلاصه مطلب

بیماری‌هایی که بیشتر از هر فصلی در تابستان شیوع پیدا می‌‌کنند، ناشی از شرایط خاص آب و هوایی و جوی این فصل از سال هستند. افرادی که سابقه بیماری زیادی در فصل تابستان دارند، باید بیشتر مراقب خودشان باشند و مواد غذایی و خوراکی‌هایی را مصرف کنند که بدنشان را در مقابل ویروس‌های تابستانی مقاوم می‌‌کنند.ب

شما تجربه کدوم یکی از این بیماری‌هارو توی تابستون داشتین؟