نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

روش‌‌‌‌‌های جادویی برای تقویت حافظه

روش‌‌‌‌‌های جادویی برای تقویت حافظه

تا به حال برای شما اتفاق افتاده که یک وسیله‌‌‌ای را خودتان در جایی بگذارید و بعد از چند روز فراموش کنید که آن را کجا گذاشته‌اید؟ یا مثلا کسی را‌‌‌‌ می‌شناسید که با او رفت و آمد داشته‌اید ولی بعضی وقت‌ها که‌‌‌‌ می‌خواهید او را به کسی معرفی کنید اسمش را به یاد‌‌‌‌ نمی‌آورید؟

حدس می‌زنم اگر چنین شرایطی را دارید، احتمالاً حتی در حفظ کردن آدرس، شماره تلفن یا اسامی مکان‌‌ها هم حسابی با خودتان کلنجار می‌روید. این نشان‌‌‌‌ می‌دهد که حافظه شما در حال ضعیف شدن است. پس هر چقدر دیر بجنبید، فقط کارتان سخت‌تر‌‌‌‌ می‌شود. در این شرایط بهترین راه‌حل این است که با روش‌‌‌‌های تقویت حافظه آشنا شوید.

کاری هم که من قرار است امروز انجام دهم،‌‌‌‌ دقیقا همین است؛ پس بریم که باهم دوپینگ حافظه را از همین حالا شروع‌‌‌‌ کنیم!

 

چرا تقویت حافظه اهمیت دارد؟

 حافظه یک ویژگی خیلی حیاتی و مهم در زندگی هر کسی است  ضعیف شدن حافظه نه تنها روی زندگی شخصی، بلکه روی زندگی اطرافیان و حتی جامعه هم تاثیر‌‌‌‌ می‌گذارد. تقریباً همه کار‌‌‌‌‌هایی که در زندگی‌‌‌‌ می‌کنید، وابسته به حافظه است. حتی کار‌‌‌‌‌هایی که نباید بکنید هم همین‌طور است.

فکرش را بکنید یک بچه یادش برود که نباید روی یک لبه بلند بایستد یا فراموش کند که دست زدن به چاقو یا اشیاء تیز خطرناک است؛ فکر می‌کنید چه اتفاقی‌‌‌‌ می‌افتد؟ مطمئنم شما هم مثل من تصور خوبی از این شرایط ندارید.

اخیراً در خیلی از کشور‌ها حتی جوامع پیشرفته، آمار فراموشی و آلزایمر روزبه‌روز بیشتر‌‌‌‌ می‌شود. این مسئله هم باعث نگرانی خانواده‌‌ها و هم نگرانی مسئولین اجتماعی شده. برخورد با این شرایط، حتی روی روحیات کودکان هم تاثیر‌‌‌‌ می‌گذارد. اگر همه آدم‌‌ها به فراموشی عادت کنند و این مسئله کم کم عادی شود،‌‌‌‌ باید منتظر فاجعه‌ای عجیب باشیم. چون دیگر هیچ کسی سراغ تقویت حافظه یا جلوگیری از ضعیف شدن آن‌‌‌‌ نمی‌رود و زندگی اجتماعی و فردی همه پُر از مشکل‌‌‌‌ می‌شود.

 

چه چیز‌‌‌‌‌هایی باعث ضعیف شدن حافظه‌‌‌‌ می‌شود؟

اتفاقاتی که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید‌‌‌‌، می‌تواند نشانه کوچکی از ضعیف شدن حافظه باشد. یعنی مثلاً همین که لیست خریدتان را فراموش‌‌‌‌ می‌کنید، کلید خانه یا سوئیچ ماشین را جا‌‌‌‌ می‌گذارید و خیلی از این پیشامد‌‌ها، ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. امّا اگر خیلی بیشتر از حد معمول برایتان تکرار‌‌‌‌ می‌شود، نباید خیلی ساده از کنارش بگذرید.

خیلی کار‌‌ها و اتفاقات هست که روی حافظه و ضعیف شدن آن تاثیر دارد. زیاد عصبی شدن، زیاد خوابیدن، استرس شدید و اتفاقاتی شبیه این‌‌ها‌‌‌‌ می‌تواند باعث ضعیف شدن حافظه شود، ولی خُب این همه ماجرا نیست!

 

 

خیلی از کارا و رفتارایی که همه ما توی طول روز از خودمون نشون‌‌‌‌ می‌دیم،‌‌‌‌ می‌تونن اثرات منفی روی حافظه و تقویت اون داشته باشن. فکر نکنید مثلا زیاد یا کم خوابیدن یا زیاد عصبی شدن ربطی به فراموشی نداره! اتفاقا خیلیم تاثیر داشته و حتما باید این رفتارا رو کم و کنترل کنین!

 

 

اتفاقات زیادی در طول روز‌‌‌‌ می‌افتد که‌‌‌‌ می‌تواند روی تقویت حافظه تاثیر منفی بگذارد. ولی چطوری؟ الان برایتان توضیح‌‌‌‌ می‌دهم:

 

بالا رفتن سن

مطمئنم که خیلی وقت‌‌ها از جا‌‌‌‌های مختلفی شنیده‌اید که "تا وقتی سنت کمه، فلان زبان رو یاد بگیر" یا "الان که سن فرزندت پایینه، تویِ کلاس‌‌‌‌های مختلف ثبت نامش کن" و خیلی از این حرف‌ها.

همان‌طور که‌‌‌‌ می‌دانید، با بالا رفتن سن، همه اندام‌‌ها و اعضای بدن هم کم‌کم پیر‌‌‌‌ می‌شوند. یعنی یک شخص 50 ساله دیگر قابلیت‌‌‌‌های دوران 18 یا 20 سالگی‌اش را ندارد.

این را‌‌‌‌ نمی‌گویم که فکر کنید بالا رفتن سن یعنی ابتلا به فراموشی؛ منظورم این است که وقتی با افزایش سن یک چیز‌‌‌‌‌هایی را زود فراموش‌‌‌‌ می‌کنید یا دچار حواس پرتی‌‌‌‌ می‌شوید، کاملاً طبیعی است و تقریباً برای همه ما اتفاق‌‌‌‌ می‌افتد. پس بهتر است کم‌کم با بالا رفتن سن، سراغ یادگیری راه‌‌‌‌های تقویت حافظه بروید.

 

آپنه خواب

 وقتی کیفیت خوابتان کم‌‌‌‌ می‌شود، بی‌خواب‌‌‌‌ می‌شوید یا زیاد‌‌‌‌ می‌خوابید، باعث می‌شوید که حافظه‌تان ضعیف شود.  آپنه خواب، یک اختلال در استراحت و خوابیدن است که اگر به موقع مداوا و درمان نشود،‌‌‌‌ می‌تواند تاثیر خیلی زیادی در ضعیف شدن حافظه داشته باشد.

 

کم‌کاری تیروئید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کم کاری تیروئید، باعث ضعیف شدن حافظه‌‌‌‌ می‌شود. اگر این اختلال و مشکل پیش آمده برای تیروید را حل نکنید،‌‌‌‌ می‌تواند حافظه شما را ضعیف کند. حتی ممکن است خیلی مشکلات فکری و ذهنی زیادی را هم برایتان به‌وجود بیاورد.

 

کمبود ویتامین

ویتامین‌‌‌‌های زیادی در بدن وجود دارد که کمبود هر کدام از آن‌ها‌‌‌‌ می‌تواند یک یا چند مشکل در سیستم کلی اندام ایجاد کند. یکی از ویتامین‌‌‌‌های مهمی که در تقویت حافظه نقش زیادی دارد، ویتامین B12 است. این ویتامین باعث حفظ اکسیژن گلبول‌‌‌‌های قرمز خون‌‌‌‌ می‌شود و وقتی که از اندازه‌‌‌ای که باید باشد کمتر‌‌‌‌ می‌شود، اکسیژن‌رسانی به مغز کاهش پیدا‌‌‌‌ می‌کند و نتیجه آن‌‌‌‌ می‌شود، فراموشی و حافظه ضعیف!

 

 

از دستش نده: علائم کمبود ویتامین D چیست؟

 

 

راه‌‌‌‌های تقویت حافظه و هوش: 4 روش اساسی

این روز‌‌ها خیلی‌‌ها به دنبال راه‌‌‌‌‌هایی برای تقویت حافظه هستند. در سمینار‌‌‌‌های تقویت هوش و حافظه شرکت‌‌‌‌ می‌کنند، تست‌‌‌‌های مختلفی‌‌‌‌ می‌دهند، کلاس‌‌‌‌های زیادی شرکت‌‌‌‌ می‌کنند تا حافظه‌شان را تقویت کنند. حتی پدر و مادر‌‌ها هم حساسیت خیلی زیادی روی این مسئله دارند و اکثراً به دنبال راه‌‌‌‌‌هایی هستند که هوش و حافظه کودکانشان را تقویت کنند.

خیلی از کسانی که سراغ راه‌‌‌‌‌هایی برای قوی‌تر شدن حافظه‌‌‌‌ می‌روند، بخاطر این است که از بیماری‌‌ها و شرایطی مثل آلزایمر می‌ترسند (واقعاً هم ترسناکه!). امّا خُب همیشه هم به این دلیل نیست. خیلی از اوقات هست که افراد از فراموشی‌‌های خود کلافه‌‌‌‌ می‌شوند و یا بخاطر این حافظه ضعیف، کلی از کار‌هایشان بهم ریخته یا پیچیده شده است.

به هر حال قرار است به هر دلیلی که درگیر آن هستید، روش‌‌‌‌‌هایی برای داشتن حافظه قوی‌تر را برایتان بگویم.

 

1. انجام ورزش و فعالیت بدنی

ورزش همیشه، همه‌جا و برای هر مشکلی یک راه‌حلی دارد. برای همین موضوع قوی‌تر شدن حافظه هم راه‌حل‌‌‌‌های زیادی دارد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که ورزش چطور‌‌‌‌ می‌تواند روی حافظه و تقویت آن تاثیر داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با این مسئله بهتر است بدانید که  گردش خون و اکسیژن رسانی به مغز، در داشتن یک حافظه بهتر خیلی موثر است. 

این را هم باید بگویم که افزایش گردش خون وابستگی زیادی به داشتن فعالیت بدنی دارد. پس چه فعالیتی بهتر از ورزش کردن! تمرینات زیاد و ورزش‌‌‌‌های مختلفی هستند که‌‌‌‌ می‌توانند روی حافظه و تقویت هوش موثر باشند. یکی از این تمریناتی که‌‌‌‌ می‌توانم برای تقویت هوش و حافظه به شما پیشنهاد کنم، انجام ورزش یوگا است!

 یکسری تمرینات دیگری هم که برای بزرگسالان پیشنهاد‌‌‌‌ می‌کنم، ورزش‌‌‌‌های هوازی و پیاده‌روی‌‌‌‌های آرام و طولانی است.  البته این را هم بگویم، تایمی که برای این فعالیت بدنی انتخاب‌‌‌‌ می‌کنید هم مهم است. یعنی شما هر چقدر هم که دارای مشغله و کمبود وقت باشید، باید حداقل روزی 10 دقیقه پیاده‌روی را داشته باشید. (دقت کنین برای چربی سوزی این زمان باید حداقل 40 دقیقه باشه!)

 

 

از دستش نده: 3 دلیل برای نیاز مغز به ورزش کردن

 

2. افزایش فعالیت‌‌‌‌های ذهنی

چون قرار است سراغ راه‌‌‌‌های تقویت هوش و حافظه برویم، پس فقط فعالیت بدنی کافی نیست و باید ورزش‌‌‌‌های ذهنی را هم در برنامه‌‌‌‌های تمرینی خود قرار دهید. ورزش ذهنی هر کار سالم و نرمالی است که باعث‌‌‌‌ می‌شود شما فکرتان را درگیر آن کنید و دنبال راه‌حلی برایش بگردید.

منظورم این است که بازی‌‌‌‌‌هایی مثل سودوکو یا پازل را انجام دهید، شعر‌‌‌‌های مختلف را حفظ کنید، جمله‌‌ها را بر عکس و کلمات را سر و ته با خودتان تکرار کنید. همه این کار‌‌ها باعث‌‌‌‌ می‌شود که شما از حافظه و ذهنتان کار بکشید و آن را از تنبل و ضعیف شدن، نجات دهید.

 

3. معاشرت‌هایتان را بیشتر کنید

داشتن تعامل و رفت و آمد با آدم‌‌‌‌های مختلف باعث‌‌‌‌ می‌شود خلاقیت شما رشد کند، اطلاعات زیادی بدست بیاورید یا اطلاعاتتان را هم به دیگران بدهید. صحبت در مورد مسائل مختلف با آدم‌‌‌‌های متفاوت باعث‌‌‌‌ می‌شود که شما اطلاعاتی که در ذهن دارید را دسته‌بندی کنید تا بتوانید بهتر آن‌‌ها را به بقیه توضیح دهید. حتی به شما کمک‌‌‌‌ می‌کند که سراغ یادگیری چیز‌‌‌‌های بیشتری بروید تا خودتان را نسبت به جمعی که با آن‌‌ها معاشرت دارید، به‌روز نگه دارید!

 

4. مصرف خوراکی‌‌‌‌های تقویت کننده حافظه

غذا‌‌ها و خوراکی‌‌‌‌‌هایی که میل‌‌‌‌ می‌کنید، تاثیر خیلی زیادی روی تقویت حافظه شما دارند. همیشه گفته‌اند و شنیده‌ایم که عقل سالم در بدن سالم است. بدن سالم وابسته به خواب کافی، آرامش، فعالیت بدنی و تغذیه سالم است. غذای سالم‌‌‌‌ می‌تواند حافظه شما را تقویت و ذهنتان را قوی‌تر کند.

حالا این خوراکی‌‌‌‌های تقویت کننده حافظه چه چیز‌‌‌‌‌هایی هستند؟

  • ماهی سالمون
  • قهوه و شکلات تلخ
  • آجیل، تخم کدو، فندق و گردو
  • بلوبری و پرتقال
  • زردچوبه
  • بروکلی
  • تخم مرغ
  • چای سبز

 

خلاصه مطلب

حافظه در تمام دوره‌‌‌‌های زندگی نقش موثر و اساسی دارد. ضعیف شدن حافظه، باعث بهم ریختگی کار‌‌ها و بی نظمی در زندگی فردی و اجتماعی افراد‌‌‌‌ می‌شود و حتی‌‌‌‌ می‌تواند خطرات جانی و مالی زیادی هم برای آن‌‌ها به همراه داشته باشد. اگر از من می‌شنوید، خیلی روی این حافظه حساس باشید و تا وقتی دیر نشده، برنامه‌ای برای تقویتش بریزید.

شما چی؟ فکر میکنین چه کاری خوبه واسه تقویت حافظه؟