نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

پرکاری تیروئید چیست و چطور می‌توانیم ضربه فنی‌اش کنیم؟

پرکاری تیروئید چیست و چطور ضربه فنی‌اش کنیم؟

تا حالا در برخورد‌هایی که با اطرافیان خود داشته‌اید، به کسی برخورده‌اید که بیش از حد لاغر باشد؟ حدس می‌زنم حداقل یک بار این تجربه را داشته باشید که کسی را ببینید با وجود اینکه غذای زیادی می‌خورد، امّا هیچوقت چاق نمی‌شود و برعکس، خیلی هم لاغر و نحیف می‌ماند. (حرص داره خدایی!)

در قدیم هر کسی این‌طور بود، می‌گفتند که فلانی مریض شده یا انگلی چیزی در معده‌اش دارد. امّا با پیشرفت علم پزشکی و تحقیقات انجام شده، امروز یکی از دلایل مربوط به این مشکل می‌تواند پرکاری تیروئید باشد.  تیروئید پرکار اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند سیستم منظم بدن و سوخت و ساز آن را دچار مشکل کند. 

برای اینکه درمان تیروئید پرکار جواب بدهد، باید اول علائم و علت‌های آن را بشناسید و تمام مراحلش را خیلی دقیق پیگیری کنید.

 

پرکاری تیروئید چیست؟

 پرکاری تیروئید یا تیروئید پرکار، یک اختلال و بیماری است و زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید شخص، هورمون تیروکسین را بیش از حد لازم تولید کند.  تاثیر واضح و مشخصی که تیروئید پرکار در بدن شخص بیمار دارد، این است که سرعت متابولیسم بدنش را بالا می‌برد و باعث کاهش وزن ناگهانی می‌شود. حتی در این اختلال، ممکن است ضربان قلب هم نامنظم و یا سریع‌تر شود.

پرکاری تیروئید شوخی نیست و جزو بیماری‌هایی است که باید به‌موقع شناسایی و درمان شود؛ چون اگر این اتفاق نیوفتد، مجبور می‌شوید سراغ راه‌های سخت‌تری مثل دارو درمانی و یا حتی جراحی بروید. خیلی وقت‌ها می‌شود از راه‌های خیلی ساده‌تری مثل استفاده از دمنوش برای پرکاری تیروئید، این مشکل را برطرف و درمان کرد.

 

علائم تیروئید پرکار

یکی از ویژگی‌های تیروئید پرکار این است که رفتاری شبیه به بقیه عملکرد‌های نرمال بدن دارد. همین مخفی کاری، راه تشخیص آن را برای من و شما و حتی دکتر‌ها، سخت می‌کند. امّا اصلا نگران نباشید؛ چون این بیماری علائم و نشانه‌هایی دارد که خودش را لو می‌دهد و حتی بعضی وقت‌ها، خیلی راحت‌تر از کم کاری تیروئید می‌توان آن را تشخیص داد:

بریم ببینیم چطوری مُچش را بگیریم:

 

نشانه اول

وزن هر کسی به حالت ملموس و به صورت چشمگیری به طرز ناگهانی کاهش پیدا می‌کند. این کاهش وزن و لاغری ناگهانی معمولاً در شرایطی اتفاق می‌افتد که میزان غذای مصرفی تغییری نکرده و یا حتی افزایش هم پیدا کرده باشد.

 

نشانه دوم

افزایش بیش از حد سرعت ضربان قلب، نشانه دیگری از داشتن تیروئید پرکار است که در اصطلاحات پزشکی به آن تاکی کاردی هم گفته می‌شود. این افزایش سرعت ضربان قلب، حتی می‌تواند به 100 ضربه در دقیقه و یا بیشتر هم برسد.

 

نشانه سوم

تاثیر دیگری که تیروئید پرکار می‌تواند روی قلب و عملکرد آن داشته باشد، آریتمی شدن آن است که تاثیرش روی سلامتی، می‌تواند خیلی خطرناک و تهدید کننده باشد. اگر چنین نشانه‌ای داشتید، باید خیلی‌خیلی قضیه را جدی بگیرید.

 

نشانه چهارم

اگر زمانی حس کردید که تپش قلب زیاد و آنرمالی دارید، این احتمال را در نظر بگیرید که شاید خدایی نکرده دچار پرکاری تیروئید شده باشید. چرا این حرف را می‌زنم؟ چون تپش قلب به صورت غیر عادی، یکی دیگر از مهم‌ترین نشانه‌های این اختلال است.

 

نشانه پنجم

در صورتی که درگیر اختلال تیروئید پرکار شده باشید، اشتهای‌تان نسبت به قبل زیاد می‌شود. اصلاًانقدر این موضوع واضح است که مطمئنم حتی خودتان هم به این افزایش اشتهای غیر عادی شک می‌کنید و نمی‌توانید کنترلش کنید.

 

نشانه ششم

پرکاری تیروئید فقط روی جسم و عملکرد‌های عادی بدن تاثیر نمی‌گذارد، بلکه این بیماری می‌تواند روی اعصاب و ضعیف شدنش هم زهر خودش را بریزد.  این مشکل می‌تواند خودش را به صورت عصبی، استرس بیش از حد و یا تحریک‌پذیری زیاد در مقابل اتفاقات نشان دهد.

 

نشانه هفتم

وجود یک نوع لرزش، رعشه خفیف یا چیزی شبیه به گزگز شدن در دست‌ها و انگشتان هم می‌تواند از علائم و نشانه‌های تیروئید پرکار باشد. در صورتی که چنین احساسی در دستانتان داشتید، حتماً سریع بروید سراغِ انجام آزمایش‌های دقیق‌تر.

 

نشانه هشتم

تا به‌حال شده که مشکل تعریق بیش از حد داشته باشید؟ بعضی از شماها با اینکه فعالیت خاصی هم انجام نمی‌دهید، بیشتر وقت‌ها بیش از حد عادی عرق می‌کنید و خیلی وقت‌ها هم دلیلش را نمی‌دانید. در این شرایط، یکی از دلایلی که باید به آن شک داشته باشید، وجود تیروئید پرکار در بدن شماست.

 

نشانه نهم

بهم‌ریختگی دوره‌های عادت ماهیانه و ایجاد مشکل و اختلال در آن، یکی از مشکلات شایع در میان خانم‌هاست که ارتباط زیادی با داشتن یک تیروئید پرکار دارد و می‌تواند یکی از علائم مهم ایجاد این مشکل در بدنشان باشد.

 

علت‌های ابتلا به پرکاری تیروئید

علت‌های داشتن یک تیروئید پرکار می‌تواند به علائم مختلفی بستگی داشته باشد. علائمی که هم به تنهایی و هم در کنار یکدیگر، می‌توانند باعث به وجود آمدن یک تیروئید پرکار شوند.

 

 

تیروئید پرکارم مثل هر بیماری و اختلال دیگه‌ای، بخاطر وجود یه سری علائم خاص در بدن ایجاد میشه. بهرین کار برای اینکه بشه خطر ابتلا به این  بیماری رو کم‌تر کرد، اینه که حتما کارایی که علت بوجود اومدن این  بیماری هستن رو بشناسید و اگه انجامشون میدین، ترکشون کنین! 

 

 

 نکته مهمی که درمورد ابتلا به بیماری تیروئید پرکار وجود دارد، این است که این بیماری در بین خانم‌ها شایع‌تر است؛  امّا علت‌های مهمی که باعث می‌شوند تیروئید یک نفر دچار پرکاری شود، می‌تواند یکی از عوامل زیر باشد:

 

1. ابتلا به بیماری گریوز

بیماری گریوز یک نوع بیماری ارثی است که در آن سیستم ایمنی بدن حالت تهاجمی و حمله به غده تیروئید پیدا می‌کند. احتمالاً شما هم حدس زده باشید که اینموضوع باعث می‌شود تولید هورمون تیروئید بیش از حد افزایش پیدا کند و در نتیجه یک تیروئید پرکار را به وجود آورد. این بیماری جزو شایع‌ترین علت‌های داشتن یک تیروئید پرکار است. پزشکان تاثیر گریوز بر روی این بیماری را تقربیاً 85% تخمین زدند.

 

2. ندول تیروئید

وجود توده و یا رشد تیروئید، به‌طور علمی و تخصصی به عنوان ندول تیروئید معرفی می‌شود. این ندول‌ها می‌توانند باعث تولید بیش از حد هورمون‌های تیروئید شده و در برخی مواقع نادر، باعث بروز انواع مختلفی از بیماری‌های سرطانی شوند.

 

3. تیروئیدیت

وقتی غده تیروئید به‌طور نامتعادل و غیرمعمول متورم می‌شود، یک وضعیتی پیش می‌اید که اسمش را گذاشتند تیروئیدیت؛ یعنی مثلاً می‌گویند فلانی درگیر تیروئیدیت شده. متاسفانه این التهاب هم می‌تواند دردناک باشد و هم هیچ ردّی از حضورش نگذارد که متوجه‌اش شوید.

 

4. مصرف بیش از حد ید

اگر در غذاهایتان بیش از حد از نمک استفاده می‌کنید و یا دارو‌هایی مصرف می‌کنید که میزان زیادی یُد دارند، متاسفانه در معرض خطر شدید ابتلا به پرکاری تیروئید قرار دارید. مثلاً یکی از دارو‌هایی که خیلی زیاد یُد دارد، داروی آمیودارون است. یُد اضافی در بدن، باعث تحریک و تولید هورمون زیاد غده تیروئید شده و آن را تبدیل به یک تیروئید پرکار می‌کند.

 

 

از دستش نده: 3 باور غلط درباره لاغری

 

پرکاری تیروئید چگونه درمان می‌شود؟

روش‌6های درمان تیروئید پرکار بسته به نوع و میزان پرکار بودنش، متفاوت است؛ امّا به‌طور کلی، می‌شود روش‌های درمانی متداولی را برای آن معرفی کرد که آن‌ها را در ادامه به شما معرفی می‌کنم:

 

اصلاح رژیم غذایی

اگر تا به‌حال از مواد غذایی استفاده می‌کردید که شما را هر لحظه به تیروئید پرکار نزدیک و نزدیک‌تر می‌کردند، از همین لحظه به بعد همه‌شان را کنار بگذارید و به دنبال روش مناسبی برای اصلاحش باشید. معمولاً ماده‌های غذایی بدون گلوتن، باعث ایجاد این مشکل می‌شوند. برای جبران بعضی از آن‌ها، مصرف نوشیدنی‌هایی مثل دمنوش برای تیروئید پرکار، بنظرم گزینه خیلی مناسبی است.

 

مصرف ویتامین و مکمل

در صورتی که بدن، ویتامین و مواد معدنی مورد نیازش را به حدی که نیاز دارد دریافت کند، دیگر دچار اختلالاتی مثل پرکاری تیروئید نمی‌شود؛ حتی در صورت ابتلا، می‌تواند باعث درمانش هم بشود. مکمل‌هایی که هم به صورت دارویی و هم غذایی برای درمان تیروئید پرکار مصرف می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • سلنیوم
  • پروبیوتیک ها
  • ویتامین D

 

مصرف گیاهان دارویی

بعضی از روش‌های طب سنتی، تاثیر عجیب و شگفت‌انگیزی در درمان پرکاری تیروئید دارند. درست است که استفاده از بیشتر این روش‌ها احتیاج به زمان و پیگیری زیادی دارد، امّا تاثیر خیلی از راه‌های درمانی به روش سنتی در بیشتر مواقع، دوام و فایده بیشتری دارد. گیاهان دارویی معروفی که برای درمان تیروئید پرکار توسط پزشکان طب سنتی معرفی می‌شود، گیاه حشره و بادرنجبویه است. 

 

خلاصه مطلب

تیروئید پرکار، اختلالی است که در اثر افزایش تولید بیش از حد هورمون‌های غده تیروئید به وجود می‌آید و اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های خطرناک‌تری مثل انواع سرطان شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم همین الان دنبال نشانه‌هایی که گفتم بگردید و اگر فکر می‌کنید حتی یکی از این علائم را دارید، سریع برای مطمئن شدن و درمانش دست به کار شوید.