نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

انواع سردرد؛ علائم، علت و درمان

علائم، علت و درمان انواع سردرد

هیچ چیز کلافه‌ کننده‌تر و سخت‌تر از سردردی نیست که حتی دلیلش را نمی‌دانید. مطمئنم که برای خیلی از شما اتفاق افتاده که در طول روز، دچار سردرد‌هایی شوید که اصلاً نمی‌دانید علتشان چیست یا اینکه اگر هم می‌دانید، نمی‌توانید برای تمام شدنش کاری کنید.

سردرد‌ها همیشه نشانه بیماری و ضعف نیستند و می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند. بعضی از آن‌ها علت‌های خیلی ساده‌ای دارند که اگر بدانید، مطمئنم خودتان هم از سادگی راه‌حل آن‌ها تعجب می‌کنید.

البته که نباید نسبت به همه سردرد‌ها بی تفاوت باشید؛ چون  بعضی از این سردرد‌ها مثل زنگ خطری می‌مانند که شما را از شروع یا پیشرفت بیماری‌های خطرناک، مطلع می‌کنند. 

از علائم انواع سردرد‌ها اطلاعی ندارید؟ علت سردردهایتان را نمی‌دانید؟ می‌خواهید با درمان انواع سردرد‌ها آشنا شوید؟

پس حتماً ادامه این مطلب را کامل و با دقت بخوانید!

چرا دچار سردرد می‌شویم؟

سردرد در هر سن و دوره‌ای از زندگی جزء مشکلاتی بوده است که با شروع خود، آدم‌ها را از کار و زندگی می‌اندازد.

بعضی از انواع سردرد‌ها مدت کوتاهی دارند و بعد از گذشتن زمان کوتاه و مشخصی تمام می‌شوند، امّا نباید حتی نسبت به این سردرد‌های جزئی هم بی توجه باشید! همین سردرد کوتاه اگر برای روز‌های زیادی تکرار شود، خدایی نکرده می‌تواند شروع یک مشکل یا بیماری خطرناک باشد.

بعضی سردرد‌های دیگر هم هستند که با انجام یک سری کار‌ها مثل رعایت نکردن اصول تغذیه به آن‌ها مبتلا می‌شوید. حتی رفتن به جا‌هایی که شرایط یا آب و هوای خاصی دارند هم می‌تواند باعث این شود که سردرد‌های کلافه کننده‌ای را تجربه کنید.

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که سردردتان را با راه‌حل مطمئنی درمان کرده باشید، ولی وقتی همان روش درمان را به کسی که علائم شبیه به شما را داشته پیشنهاد داده‌اید؛ سردردش خوب نشده.

سردرد‌ها می‌توانند در هر کسی به شکل خاصی شروع شوند. ممکن است علت سردرد در دو نفر یکسان و شبیه به هم باشد امّا شدت سردرد در هر کدام از آن‌ها فرق داشته باشد.  علائم انواع سردرد در هر شخصی، متفاوت است.  علت این قضیه هم به این برمی‌گردد که آدم‌ها از هر لحاظ با همدیگر فرق دارند. از انواع فرم بدن گرفته تا سن، جنسیت، شرایط زندگی، موقعیت شغلی و موارد دیگر. پس نباید توقع داشت که تمام افراد یک شدت سردرد یا یک علت برای سردردشان وجود داشته باشد.

 

چند نوع سردرد داریم؟

برای آشنایی با انواع سردرد، باید به شما بگویم تا دلتان بخواهد، انواع مختلفی برایش وجود دارد. سردرد می‌تواند عصبی، تغذیه‌ای یا بخاطر یک بیماری باشد.  هر کسی باید با توجه به شرایطی که دارد، دنبال  درمان برای سردرد‌های خودش برود. 

هر سردردی دلیل ساده‌ای ندارد که مثلاً بگویید بخوابم خوب می‌شوم یا یک مسکن دردش را ساکت می‌کند و از اینجور حرف‌ها. خیلی وقت‌ها یک سردرد ساده آن قدر خطرناک است که حتی جان افراد را هم به خطر می‌اندازد.

برای حل هر مشکل باید قبل از هر چیز با نوع آن آشنا شوید. سردرد هم همینطوری است. وقتی ندانید که سردردتان از چه نوعی است، چطور می‌توانید راه درمانش را پیدا کنید؟

انواع سردرد‌هایی که ممکن است برای هر کسی بوجود بیاید، این‌ها هستند:

 

  از دستش نده: سلولیت چیست و چطور از شرش خلاص شویم؟

 

1. سردرد‌های تنشی یا عصبی 

سردردهای تنشیسردرد‌های تنشی، یکی از انواع سردرد‌های رایجی هستند که تقریباً همۀ مردم برای حداقل یک‌بار در زندگی آن را تجربه می‌کنند.

این سردرد که به آن سر درد عصبی هم می‌گویند، تمام سر را تقریباً سست و دچار درد می‌کند. اگر شدت سردرد تنشی زیاد شود، می‌تواند باعث درد در اندام دیگر، مثل گردن، پیشانی و شانه شود.

 

 

 

2. سردرد‌های خوشه‌ای یا کلاستر 

سردردهای خوشه‌ای

 

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که در پشت چشمتان یا اطراف آن، احساس درد داشته باشید و یا قسمتی از صورتتان دچار ضعف و درد شده باشد. سردرد‌های خوشه‌ای جزو انواع سردرد هستند که این ویژگی‌ها را دارند و معمولاً در قسمتی که درد شروع می‌شود، قرمزی، تورم یا گُر گرفتگی به‌وجود می‌آید.

سردرد‌های خوشه‌ای از همان سردرد‌های کوتاهی هستند که معمولاً تمام شدنشان حداقل یک ربع و حداکثر 3 ساعت طول می‌کشد. روز‌هایی که شیوع این نوع سردرد بیشتر می‌شود، مربوط به روز‌های آلرژیک بهاری و گرم تابستان است.

 

3. سردرد‌های میگرنی 

سردردهای میگرنییکی دیگر از انواع سردرد، سردرد‌های میگرنی هستند که حالت نبضی دارند. میگرن یکی از کلافه کننده‌ترین و شدید‌ترین نوع سردرد‌ها است.

کسانی که دچار سردرد‌های میگرنی می‌شوند، به معنای واقعی از کار و زندگی می‌افتند و کل برنامه‌های زندگیشان مختل می‌شود.

این سردرد می‌تواند از چند ساعت شروع شود و تا چند روز ادامه داشته باشد.

سردرد‌های میگرنی، از سردرد‌های شایع در میان زنان است.  آمار خانم‌هایی که دچار سردرد‌های میگرنی می‌شوند، تقریباً سه برابر آقایان است. کسانی که درگیر میگرن هستند، به احتمال خیلی زیاد به نور و صدا حساس می‌شوند و استفراغ و حالت تهوع به سراغشان می‌آید.

 

4. سردرد‌های سینوسی 

سردردهای سینوسیوقتی دچار آلرژی می‌شوید، یکی از ناراحتی‌هایتان می‌تواند سردرد‌های مربوط به همین دوران باشد. سردرد‌های سینوسی جزو سردرد‌های آلرژیک هستند. حتی بعضی از پزشک‌ها، سردرد‌های میگرنی را هم یک نوع سردرد سینوسی می‌دانند.

سردرد‌های سینوسی از جلوی سر شروع می‌شوند. کسانی که آلرژی فصلی یا سینوزیت دارند، بیشتر از افراد دیگر، درگیر این سردرد‌ها هستند. بعضی وقت‌ها هم سردرد‌های سینوسی، بخاطر شروع یک عفونت سینوسی سر و کله‌شان پیدا می‌شود.

 

5. سردرد‌های هورمونی

سردردهای هورمونی

سردرد‌های هورمونی، از انواع سردرد‌های شایع بین خانم‌هاست. این سردرد به دلایل هورمونی مختلفی در خانم‌ها برمی‌گردد. تغییراتی که به علت شرایطی مثل عادت ماهیانه یا مصرف قرص‌های ضد بارداری و بارداری در استروژن ایجاد می‌شود، علت بروز این سردرد است.

شاید بعضی جاها چیزی به اسمِ میگرن قاعدگی شنیده باشید که خُب این همان سردرد هورمونی است و بیشتر خانم‌های مبتلا به میگرن، این درد را در دوران پریودی خود تجربه می‌کنند.

 

6. سردرد‌های حرکتی

 

سردرد‌هایی که بعد از تمرینات سخت ورزشی، فعالیت‌های سنگین و طولانی یا بعد از روابط جنسی خود به آن‌ها دچار می‌شوید، سردرد‌های حرکتی هستند.

دلیل شروع سردرد حرکتی بعد از این فعالیت‌ها، افزایش و شدت گرفتن جریان خون در مغز است که باعث بروز درد در دو طرف سر می‌شود. سردرد حرکتی خیلی طول نمی‌کشد و در حالت طبیعی بین چند دقیقه تا چند ساعت زمان می‌برد.

 

7. سردرد‌های ریباند

اسم دیگری که برای سردرد ریباند وجود دارد، سردرد برگشتی است. سردرد‌های برگشتی، از انواع سردرد‌های شدیدی هستند که بعد از مصرف مواد کافئین‌دار و یا دارو‌های مسکن، با شدت بیشتری شروع می‌شوند.

اگر شما جزو کسانی هستید که مصرف مسکن‌هایی مثل ناپروکسن، استامینوفن و ایبوبروفن، حکم نقل و نبات را برایتان دارد، متاسفانه باید بگویم که کم‌کم خود را برای شروع سردرد‌های برگشتی آماده کنید. :(

 

8.  سردرد‌های بعد از سانحه

سوانح و آسیب دیدگی‌های مختلفی هستند که بعد تجربه آن‌ها، سردرد‌های طولانی مدتی به‌وجود می‌آیند. سردرد‌های بعد از سانحه، می‌توانند از نوع سردرد‌های میگرنی و تنشی هم باشند.

گاهی اوقات بخاطر شدت سانحه، اثرات این سردرد‌ها می‌تواند تا یک سال هم ادامه داشته باشد که قطعاً برای چنین دردی، زمان بسیار زیادی است و باید هر چه سریع‌تر، دنبال درمانش بود تا حداقل کمی از شدت درد کم شود.

 

9. سردرد‌های ناشی از فشار خون

یکسری سردرد هم هستند که به دلیل فشار خون شروع می‌شوند. اگر تا حالا تجربه سردرد بخاطر فشار خون را داشته باشید، مطمئنم که یک دردی در دو طرف سرتان احساس می‌کردید.

معمولاً افرادی که درگیر فشار خون بالا هستند، به محض اینکه به‌طور طبیعی این اتفاق برایشان می‌افتد و یا داروهایشان را مصرف نمی‌کنند، درگیر سردردهای شدیدی می‌شوند. معمولاً هم تا مدت کوتاهی بعد از تنظیم فشار، همچنان این سردردها باقی می‌مانند.

 

  از دستش نده: درمان کبد چرب؛ راهکارها و رژیم غذایی مناسب

 

علت انواع سردرد چیست؟

سردرد ها، با توجه به انواع مختلفی که دارند، می‌توانند نشانه‌ها و علت‌های مختلفی هم داشته باشند. هر سردردی می‌تواند نشانۀ ضعف، مریضی و یا کمبود مادۀ خاصی در بدن باشد که باید به تمام این نشانه‌ها توجه کرد.

سردرد ها، با توجه به انواع مختلفی که دارند، می‌توانند نشانه‌ها و علت‌های مختلفی هم داشته باشند. هر سردردی می‌تواند نشانۀ ضعف، مریضی و یا کمبود مادۀ خاصی در بدن باشد که باید به تمام این نشانه‌ها توجه کرد.


هر سردردی دلیل خاص خودش رو داره. امکان نداره همه سردرد‌ها رو با خوردن یک مسکن آروم کنین. وقتی شدت سردرد بیشتر بشه، دیگه با مسکن‌های قبلی که مصرف می‌کردین آروم نمیشه و باید سراغ قرصای قوی تری برین که خُب اونا هم عوارض خودشون رو دارن. بجز این اگر این سردردی که دارین نشونه مریضی باشه، با ساکت کردنش، باعث پیشرفت اون مریضی می‌شین.

 

سردرد‌ها دلایل زیادی دارند که خیلی از آن‌ها را برایتان توضیح دادم و واقعاً توصیه می‌کنم که همه آن‌ها را جدی بگیرید. علاوه بر آن‌هایی که گفتم، علت‌های دیگری هم برای شروع سردرد وجود دارد.

منظورم دلایلی است مثل:

  • کم خوابی
  • کم‌ آبی بدن
  • فعالیت زیاد
  • انجام کار‌های سنگین
  • استرس و اضطراب زیاد
  • تغییرات هورمونی
  • شرایط آب و هوایی
  • آلودگی‌های محیطی
  • اختلالات تغذیه‌ای مانند پرخوری عصبی
  • تنش‌های محیط کاری و زندگی

 

راه‌های طبیعی درمان انواع سردرد چه مواردی هستند؟ 

همان‌طور که گفتم، درمان سردرد هر کسی با افراد دیگر فرق دارد. یک سری سردرد‌ها هستند که فقط با معاینه متخصص و پزشک باید آن‌ها را درمان کرد. چون درمان خودسر برای این سردرد‌ها، می‌تواند حتی باعث مرگ یا درگیر شدن با بیماری‌های بسیار خطرناک شود.

با وجود این‌ها امّا راه‌های طبیعی و بی‌خطری هم وجود دارد که می‌توانند در کاهش سردرد‌ها و حتی جلوگیری از شیوع آن‌ها تاثیرگذار باشند. درمان‌های طبیعی زیادی برای انواع سردرد‌ها وجود دارد که می‌توانم به شما معرفی کنم.

مثل:

  • رژیم غذایی و تغذیه سالم
  • انجام تمرینات و ورزش‌های هوازی
  • کاهش مصرف کافئین و نوشیدنی‌های الکلی
  • مصرف کافی آب
  • دوری از محیط‌های پرتنش و آلوده به مواد شیمیایی و سربی
  • قرار نگرفتن در محیط‌های آلرژی زا
  • انجام تمرینات  یوگا  و مدیتیشن

 


از دستش نده: مدیتیشن چه تاثیری رو افسردگی دارد؟

 

 

خلاصه مطلب 

سردرد‌ها هم مثل خیلی از مشکلاتی که در بدن ایجاد می‌شوند، علت‌ها و نشانه‌های مختلفی دارند. خیلی از مواقع اگر به این علائم بی توجه باشید، باید خودتان را برای شروع شرایط و بیماری‌های سخت‌تر آماده کنید.

امّا چه بهتر که قبل از بدتر شدن اوضاع، با دانستن علت و درمان انواع سردرد، از بروز و پیشرفت آن‌ها جلوگیری کنید.

خُب، شما بیشتر تجربه چه سردردی رو داشتین؟ چیکار کردین تا بهتر شدین؟