نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

درمان کبد چرب؛ راهکارها و رژیم غذایی مناسب

عادت‌های غذایی خیلی از ما و افرادی که در اطرافمان زندگی می‌کنند، در بیشتر مواقع اشتباه است و باعث بوجود آمدن بیماری‌های زیادی در بدن می‌شود. یکی از مریضی‌های که من به شخصه از خیلی از آدم‌های دور و بَر دیده و شنیده‌ام، بیماری کبد چرب است.

این مریضی ارتباط خیلی زیادی با عادت‌های غذایی و اضافه وزن افراد دارد. مشکل بزرگی که وجود دارد، این است که داشتن این مریضی به یک مسئله خیلی عادی تبدیل شده؛ طوری که انگار مثلاً این هم یک‌جور ویژگی بین افراده و چیز خاصی نیست!

این طرز فکر کاملاً اشتباه است.

قبل از این که کبد چرب تبدیل به فاجعه‌ای در بدنتان شود و خدایی نکرده به جایی برسد که باید عمل پیوند انجام شود، بهتر است به فکر درمان کبد چرب خود باشید. اگر این سوال برای شما پیش آمده که درمان کبد چرب چطور امکان‌ پذیر است و یا راهکار‌های درمان کبد چرب چیست، اصلاً توصیه‌های امروز من را از دست ندهید. :)

 

وظیفه کبد در بدن چیست؟

برای این که از اهمیت، سلامت کبد و درمان کبد چرب اطلاع پیدا کنید، بهتر است اول از کبد و نقش مهمی که در بدن دارد، بیشتر بدانید و خیلی راحت از راهکار‌های درمان کبد چرب نگذرید.

کبد از اعضای حیاتی بدن است که وظایفی زیادی دارد. یکی وظایف مهم این عضو موثر در بدن، جذب چربی از غذا‌ها و خوراکی‌هایی که میل می‌کنید، است. فکر می‌کنم الان حدس‌هایی زده باشید که ارتباط درمان کبد چرب با عوض کردن عادت‌های غذایی و اصلاح آن‌ها چیست، درسته؟

 ولی خُب همه کاری که کبد در بدن می‌کند، فقط جذب و دفع چربی نیست! 

خیلی از کار‌ها و واکنش‌های بدن، بدون داشتن کبد سالم و درمان آن، لنگ می‌ماند. واکنش‌های دیگری از کبد هم هستند که خیلی به درمان کبد چرب وابسته‌اند و با ضعیف شدن این عضو، دچار مشکل می‌شوند.

منظورم واکنش‌هایی است مثل:

  • سمومی که از بعد از خوردن دارو از طریق آن وارد بدن می‌شود را سم زدایی می‌کند،
  • وقتی که نوسازی گلبول‌های قرمز خون اتفاق می‌افتد، مواد زائدی تولید می‌شود که کبد این مواد زائد را به شکل صفرا دفع می‌کند،
  • وظیفه تولید فاکتور‌های انعقادی خون یا پلاکت‌ها را به عهده دارد،
  • مواد قندی که وارد بدن می‌شود را به صورت گلیکوژن ذخیره می‌کند،
  • سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کند،
  • از بدن در برابر میکروب و سمومی که وارد می‌شوند، دفاع می‌کند،
  • تنظیم قند و چربی جذب شده در بدن را انجام می‌دهد.

 


از دستش نده: کبد چرب چیه و چیکارش کنیم؟

 

 

ورزش چه تاثیری در درمان کبد چرب دارد؟ 

 کبد چرب، از چربی‌های جمع شده در کبد به وجود می‌آید.  وقتی حرف از چربی می‌شود، اولین چیزی که به ذهن خیلی از آدم‌ها و حتی خود شما می‌رسد، مشکل چاقی است که خیلی‌ها برای دلداری دادن به خودشان به آن اضافه وزن هم می‌گویند؛ ولی خُب اضافه وزن و چاقی فرق دارند باهم!

 


چاقی و اضافه وزن، عوارض و مشکلات زیادی رو برای بدن به وجود میاره. کبد چرب هم یکی از همیناس. از بین بردن عواملی که باعث بوجود اومدن چربی کبد در بدن میشن، یکی از راهکار‌های درمان کبد چربه. پس برای لاغری و کاهش وزن، چه راهی بهتر از ورزش و تمرین؟!

 

 

یکی از راه‌هایی که هم برای درمان کبد چرب در زنان و مردان به‌شدت توصیه می‌کنم و هم یک راه‌حل خوب برای کاهش وزن و لاغری به حساب می‌آید، انجام تمرینات ورزشی و در یک کلام، ورزش کردن است.

ورزش‌های مناسب برای لاغری و تمریناتی که می‌توانید برای کاهش وزنتان انجام بدهید، به قدری ساده و کم هزینه هستند که حتی با کمترین امکانات در خانه هم می‌توانید آن‌ها را انجام دهید. یعنی فکر نکنید ورزش در خانه نشدنی است ها!

یک پیاده‌روی ساده و یا طناب زنی یا تمرین‌های دیگری که شبیه به این ورزش‌ها هستند، می‌توانند در درمان فوری کبد چرب و لاغری شما تاثیر خیلی زیادی داشته باشند.

تمرینات دیگری هم که می‌توانید در خانه یا باشگاه انجام دهید، ورزش‌های ساده‌ای مثل این هاست:

  • پل معکوس
  • درازنشست
  • اسکات
  • کرانچ
  • و
  • .
  • .

 


از دستش نده: ورزش‌های مناسب برای لاغری شکم (+ نکات و آمار)

 

 

رژیم غذایی مناسب برای درمان کبد چرب

همانطور که لازم است برای درمان کبد چرب سراغ ورزش‌هایی برای کاهش وزن و لاغری بروید، باید رژیم غذایی مناسبی هم برای درمان چربی کبد داشته باشید. رژیم غذایی اصولی و درستی که برای کبد چرب می‌توانید به سراغش بروید، بر اساس گرید بندی چربی کبد برنامه‌ریزی می‌شود.

برای اینکه یک آشنایی اولیه‌ای در مورد گرید بندی کبد چرب داشته باشید و بدانید که اصلاً این گرید کبد چربی که همه جا در موردش می‌شنوید چیست، خیلی کوچولو در مورد هر کدام برایتان توضیح می‌دهم:

 

  • گرید 1 کبد چرب: کمترین مقدار چربی کبد، مربوط به دسته بندی گرید 1 کبد چرب می‌شود. اگر چربی کبد شما در حالت گرید 1 تشخیص داده شود، خوشبختانه چربی کبد شما در اول راه است و خیلی راحت و سریع می‌توانید درمان فوری کبد چرب را شروع کرده و از شر آن خلاص شوید.
  • گرید 2 کبد چرب: کسانی که در گرید 2 کبد چرب قرار می‌گیرند، باید حواسشان را جمع کنند که  اگر زود به فکر درمانش نیافتند، ممکن است کارشان سخت شود و درمان کبدشان هم دیگر با یکی دو تا کار ساده امکان‌پذیر نباشد. 
  • گرید 3 کبد چرب: چربی کبدی که در گرید 3 قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد که کبد اصلاً اوضاع خوبی ندارد و اگر خیلی زود سراغ راهکار‌های درمان کبد چرب نروید، مجبور می‌شوید که دردسر‌های بزرگتری را تجربه کنید.
  • گرید 4 کبد چرب: وقتی چربی کبد به گرید 4 می‌رسد، باید تمام راه‌هایی که برای درمان کبد چرب گفتم را فراموش کنید و دور از جان، به فکر پیوند و عوض کردن کبد باشید.

گریدهای مختلف کبد چرب

 

تمام این‌ها را گفتم، تا به اینجا برسم که بدانید اگر کبد چرب و چربی آن به موقع درمان نشود، کار به جایی می‌رسد که با پیچیده‌ترین روش‌ها هم دیگر نمی‌توان آن را درمان کرد و خدایی نکرده مشکلات زیادی برایتان به وجود می‌آید.

پس برای اینکه بتوانید کبد چربتان را در همان مراحل اول درمان کنید، بهتر است ساده‌ترین راه که اصلاح عادت‌ها و رژیم غذاییتان هست را انجام دهید.

رژیم غذایی مناسبی که می‌توانم برای درمان کبد چرب به شما پیشنهاد کنم، شامل این برنامه‌های غذایی است:

 


از دستش نده: چطور می‌توانیم تغذیه سالمی داشته باشیم؟

 

 

رژیم سبزیجات 

در برنامه غذایی که در طول روز دارید، حتماً مصرف انواع سبزیجات را هم جزء تغذیه‌هایی که میل می‌کنید، قرار دهید. مصرف سبزیجات باعث می‌شود که سموم و چربی‌های جمع شده در کبد، دفع شوند و ویتامین‌های لازم برای درمان کبد چرب جذب بدن شود.

 

خوردن میوه 

میوه‌ها، منابع غنی از ویتامین‌ها و مواد فیبری و معدنی هستند که با میل کردن آن‌ها، مقاومت بدنتان را برای مقابله با انواع بیماری‌ها، مثل کبد چرب، بیشتر می‌کنند. از طرفی هم اشتهای شما را برای خوردن غذا‌های چرب و قندی کمتر می‌کنند.

 

مصرف قهوه 

حتماً روزی دو - سه فنجان قهوه بنوشید. دانه‌های قهوه، تاثیر زیادی در محافظت از کبد در مقابل چربی‌ها و بیماری‌ها دارند. هر چه میزان تلخی قهوه بیشتر باشد، تاثیر آن در درمان کبد چرب و سم زدایی آن هم بیشتر خواهد بود.

البته حواستان به واکنش بدنتان نسبت به مصرف قهوه هم باشد.

یعنی مثلاً اگر با خوردن قهوه دچار استرس می‌شوید یا مشکل عصبی و قلبی پیدا می‌کنید، بهتر است خیلی با احتیاط سراغ خوردن آن بروید و رژیم‌های دیگر را امتحان کنید.

 

بعد از درمان کبد چرب باید چه کار‌هایی انجام داد؟ 

بعد از اینکه مشکل کبد چربتان را حل کردید و با سربلندی چربی کبد را از بین بردید، باید مراقبت‌های بعد از درمان را هم در نظر داشته باشید. اینطوری نباشد که فکر کنید، کبد چرب را درمان کردید و همه چی تمام شد و دوباره روز از نو و روزی از نو!

اگر کبد چرب را درمان کردید و دوباره به شرایط قبل برگشتید، مطمئن باشید که با برگشت شما به حالت قبل، چربی کبدتان هم بر می‌گردد. پس باید یک سری چیز‌ها را برای همیشه رعایت کنید و آن‌ها را جزو عادت‌های روزانه‌تان قرار بدهید. عادت‌هایی مثل:

  • مصرف کربوهیدرات و چربی را کم کنید،
  • از خوردن شیرینی‌جات و قند اضافی پرهیز کنید،
  • پیاده روی ورزش‌های روزانه را در زمان‌های مشخصی از روز انجام دهید،
  • ویتامین‌هایی مثل ویتامین E و D را فراموش نکنید،
  • غذای چرب، دارای قند زیاد، فست فود و اینجور چیزها را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید.

 

خلاصه مطلب 

کبد چرب بیماری خطرناکی است که اگر به موقع به فکر درمان آن نیافتید، تبدیل به دردسر بزرگی برایتان می‌شود. درمان کبد چرب در مراحل اول، خیلی راحت‌تر و سریع‌تر اتفاق می‌افتد؛ پس اگر می‌خواهید زودتر به نتیجه برسید، از همین امروز باید شروع کنید.

شما تا حالا سابقه کبد چرب داشتین؟ چه گریدی؟ چطوری درمانش کردین؟