نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

بعد از رها کردن بدنسازی، چه اتفاقی برایمان می‌افتد؟

کنار گذاشتن ورزش و بدنسازی برای هر کسی، به یک دلیلی می‌تواند اتفاق بیافتد. این کنار گذاشتن ممکن است بخاطر آسیب دیدگی، مریضی، تنبلی یا هر چیز دیگری باشد. امّا شاید خیلی از شماها با خودتان بگویید که خُب یک ورزش کردن ساده که چیز خاصی ندارد. یک مدت ورزش کرده‌ام و حالا می‌خواهم کنارش بگذارم، مگه چه اتفاقی می‌افتد؟

شما اصلاً می‌دانید که بعد از رها کردن بدنسازی چه اتفاقی می‌افتد؟ این کار به خیلی چیزها بستگی دارد. حتی آسیب هایی دارد که می‌توانند تا آخر عمر باقی بمانند.

اگر می‌خواهید درباره عوارض رها کردن بدنسازی بیشتر بدانید و راه حل‌هایش را بدانید، پیشنهاد می‌کنم مطالبی که قرار است در ادامه بگویم را از دست ندهید.

 

چه اتفاقی می‌افتد که بدنسازی را رها می‌کنیم؟

دلایل زیادی وجود دارد می‌توانند که باعث شوند شما برنامه ورزشی و فیتنستان را کنسل کنید یا بهتر بخواهم بگویم، کلاً رهایش کنید.

یکی از این دلایل، می‌تواند این باشد که حال ورزش کردن نداشته باشید، یا مثلاً بگویید وقتش را ندارم، مشغله هایم بیشتر شده، به تناسب اندامی که میخواستم رسیده‌ام و دیگر احتیاجی به ادامه بدنسازی ندارم و از اینجور حرف‌ها.

خُب این دلایل شخصی هستند و بیشتر جنبه بهانه و کمی تنبلی دارند. ولی یک‌ وقت‌هایی هم هست که شما مجبور می‌شوید بدنسازی را رها کنید، یعنی اگر بخواهید در آن شرایط فیتنس را ادامه دهید، ممکن است آسیب ببینید.

منظورم وقت‌هایی است که دور از جان، مریض می‌شوید یا خدایی نکرده، در اتفاق یا سانحه‌ای، دچار آسیب می‌شوید. آن وقت است که مجبور هستید تا برگشتن به حالت قبل، استراحت کنید و روتین ورزشیتان را کنار بگذارید.

این‌ها همگی دلایلی هستند که وقتی که بدنسازی را رها می‌کنید ممکن است برایتان پیش آمده باشد، امّا این یعنی شما دیگر کارتان با بدنسازی تمام شده و لازم نیست آن را ادامه دهید؟

نه؛ این طور نیست!


فکرشو بکنین برنامه روتینی که هر روز یا هر چند روز یبار انجام می‌دادین و بدنتون باهاش مچ کردین رو یهو بزارین کنار. خب ممکنه که بعد اونم برنامه و رژیماییم که داشتین بیخیال شین و دیگه براتون مهم نباشه که چه غذایی رو چقد میل کنین. میدونین این تصمیم میتونه چقد روی سلامت و تناسب اندامتون تاثیر بدی داشته؟ هر چقدم که این کار ادامه پیدا کنه نتایج بدتری داره.

 

رها کردن بدنسازی ممکن است چقدر طول بکشد؟ 

کنار گذاشتن تمرین‌های ورزشی علاوه بر اینکه دلایل مختلفی دارد، زمان بندی‌های متفاوتی هم دارد. یک وقت‌هایی هست که شما مجبور می‌شوید برای چند روزی بدنسازی را کنار بگذارید که این خیلی عوارض سنگینی ندارد.

امّا یک زمان‌هایی هم باید هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها از بدنسازی فاصله بگیرید و بعد از آن، دوباره به برنامه‌های ورزشی که داشتید، برگردید. معلوم است که این رها کردن، مشکلات و آسیب‌های خودش را دارد.

برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنید، درباره این موضوع بیشتر صحبت می‌کنم:

 


از دستش نده: اصول تغذیه قبل و بعد از تمرین

 

 

رها کردن بدنسازی برای چند روز

ترک کردن بدنسازی اگر چند روز بیشتر طول نکشد، آسیب خیلی زیادی به شما وارد نمی‌کند. در واقع بدن شما تا قبل از اینکه سراغ بدنسازی بروید، شاید خیلی به تمرینات ورزشی منظم و روتین عادت نداشته است.

 

برای همین هم رها کردن بدنسازی برای چند روز، ریکاوری خیلی سختی نخواهد داشت. البته حواستان باشد که در این مدت رژیمتان را رعایت کنید؛ وگرنه ممکن است اندامتان بهم بریزد و با استرسی که بعد از آن می‌گیرید، به اختلالاتی مثل پرخوری عصبی و یا مشکلات دیگر دچار شوید.

 

 

رها کردن بدنسازی برای چند ماه

وقتی که توقف ورزشی شما برای چند هفته ادامه پیدا کند، مکانیزم بدنتان دچار مشکل می‌شود. یعنی دیگر انرژی و توان کافی برای تامین سوخت و ساز سلول‌های بدنتان را نخواهید داشت.

میتوکندری‌های بدن دیگر شرایط تامین سوخت سلول‌ها را نخواهند داشت و مقاومت بدنتان تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. این آسیب‌ها شما را به شدت خسته و تحلیل رفته می‌کند. حتی فعالیت‌های ساده‌ای مثل دویدن یا مثلا کوهنوردی که در زمان تمرینات برایتان کاری نداشتند، اذیت کننده و سخت می‌شوند.

 

رها کردن بدنسازی برای یک یا چند سال 

این تایم زمانی برای ترک تمرینات بدنسازی چیزی نیست که راحت بتوان از آن گذشت. وقتی یک یا چند سال طول بکشد، خیلی آسیب‌ها و تغییرات زیادی به وجود می‌آید.

شما دیگر آن تناسب اندام و عضله‌های قوی که در زمان انجام تمرینات فیتنس بدست آورده بودید را نخواهید داشت. توان و انرژی قبل را نخواهید داشت. دچار چاقی موضعی و اضافه وزن شدید خواهید شد.

تازه اگر معجزه شود و این اتفاقات هم نیافتد، ممکن است خدایی نکرده درگیر بیماری‌های مختلفی شوید و تغذیه و حتی خوابتان هم دچار مشکل شود. تازه عوارض عصبی هم نباید فراموش کنید.

 

بعد از رها کردن بدنسازی چه اتفاقاتی برای بدن می‌افتد؟

بدنسازی یا فیتنس چیزی است که احتیاج به رعایت شرایط زیادی دارد. این مسئله چیزی است که برای همه فیتنس کار‌ها واضح است، امّا اگر بهتر بخواهم بگویم، وقتی شما بدنسازی را شروع می‌کنید، قطعاً یکسری برنامه ریزی از مربیتان می‌گیرید.

منظورم برنامه‌هایی است مثل برنامه‌های مربوط به تمرین‌ها و زمان بندی انجام آن‌ها یا برنامه‌های غذایی و رژیم که باید در طول این تمرین‌ها رعایت کنید.

خُب این نشان می‌دهد که  بدنسازی و حفظ تناسب اندام احتیاج به توجه، نظم و حساسیت زیادی دارد.  چه در انجام تمرینات و چه برنامه‌های غذایی و تغذیه ورزشی!

حالا وقتی قرار می‌شود که شما همه این‌ها را رها کنید و عادت‌های دیگری را جایگزین کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

 


از دستش نده: مزایا و معایب تزریق سینتول چیست؟ انجامش بدهیم یا نه؟

 

 

افزایش وزن

اولین واکنشی که بدن به ترک ورزش و بدنسازی نشان می‌دهد، چاقی و افزایش وزن است. حالا که ورزش را کنار گذاشته‌اید، کم کم باید با تناسب اندامتان هم خداحافظی کنید. حتی اگر رژیم غذایی و تغذیه دوران بدنسازیتان را هم رعایت کنید، این چاقی هر چقدر کم و هر چقدر هم کند، باز به سراغتان می‌آید.

چرا؟

چون این تغذیه وقتی برای تناسب اندامتان مناسب بود که به ازای هر کالری که دریافت می‌کردید، فعالیت داشتید و انرژی که از آن غذا‌ها در بدنتان آزاد می‌شد را مصرف می‌کردید. امّا بعد از رها کردن بدنسازی، دیگر مواد غذایی که اضافه بیاید، به عنوان چربی و کربوهیدرات ذخیره شده و شما را به یک آدم چاق تبدیل می‌کند.

 

تنبلی و کسالت

یکی از تاثیراتی که بدنسازی و ورزش دارد، این است که شما را به یک آدم اکتیو، پر انرژی و فعال تبدیل می‌کند. تازه بدنتان را هم در مقابل بیماری‌ها مقاوم می‌سازد و خیلی از بیماری‌ها را از شما دور می‌کند.

ولی وقتی بدنسازی را رها کنید، این انرژی به مرور زمان کم می‌شود و دیگر شما حال و حوصله سابق را نخواهید داشت. در نتیجه بدنتان در مقابل بیماری‌ها ضعیف می‌شود و تبدیل به یک آدم تنبل و کسلی می‌شوید که حوصله هیچ کاری را ندارد.

 

افسردگی و کاهش اعتماد به نفس 

زیبایی و تناسب اندام، برای رضایت شما از خودتان تاثیر خیلی زیادی دارد. وقتی شما از چیزی که هستید راضی باشید، اعتماد بنفستان بیشتر می‌شود. علاوه بر این، نسبت به زندگی و حالی که دارید، احساس خوبی پیدا می‌کنید و این حال خوب روی کار، زندگی شخصی، زندگی زناشویی و روابطتان تاثیرات مثبتی می‌گذارد.

همه این‌ها تا وقتی هست که شما بدنسازی را رها نکرده باشید. وقتی ورزش را کنار گذاشتید و تناسب اندامتان بهم خورد، نسبت به چاقی و اندامی که پیدا کرده‌اید، حس کمبود و افسردگی پیدا می‌کنید. مخصوصاً اگر قبل از این شرایط، بدن متناسب و روی فرمی داشته باشید و به دیدن ظاهر مناسب خودتان عادت کرده باشید.

 

ابتلا به بیماری‌های خطرناک 

کنار گذاشتن بدنسازی برای مدت طولانی می‌تواند تا میزان زیادی ایمنی بدنتان را پایین بیاورد. این مسئله ممکن است خدایی نکرده شما را درگیر بیماری‌ها خطرناکی کند که تا آخر عمر برطرف نشوند.

بیماری‌هایی مثل:

  • فشار خون
  • سکته و حمله قلبی
  • حمله‌های عصبی
  • افزایش کلسترول
  • گرفتگی عضلات
  • دیابت
  • و
  • .
  • .

 


از دستش نده: پیشنهاد می‌کنم حتماً کتاب "خداحافظی با مشکلات اندام در 4 هفته" را بخوانید.

 

 

چطور می‌توانم دوباره ورزش و بدنسازی را شروع کنم؟ 

پس از فهمیدن اینکه بعد از رها کردن بدنسازی چه اتفاقی می‌افتد و چه تاثیراتی روی روحیه و اندامتان می‌گذارد، حالا باید راه‌های جبران این وضعیت را بدانید تا بتوانید کم کم به وضعیت قبل خود برگردید.

قبل از هر چیز باید به شما بگویم که  مدت زمانی که طول می‌کشد شما به شرایط قبلتان برگردید، به زمانی بستگی دارد که از بدنسازی فاصله گرفته‌اید.  یعنی هر چقدر طول کشیده باشد که شما ورزش را رها کنید، همان قدر هم طول می‌کشد که دوباره به شرایط قبل برگردید؛ حالا شاید هم کمی بیشتر.

برای این کار، به روش‌هایی که در ادامه می‌گویم، حسابی توجه کنید:

 

با ورزش‌های سبک شروع کنید 

آرام آرام شروع به انجام تمرینات و ورزش‌های سبک کنید.

چرا این حرف را می‌زنم؟

چون اینطوری دیگه بعد از مدت‌ها دوری از ورزش، فشار زیادی به بدنتان وارد نمی‌شود. کم کم که شروع به ورزش کردن کنید، مربی شما با توجه به شرایطی که دارید، زمان بندی و تمرین‌هایتان را برایتان تغییر می‌دهد.

اینکه بخواهید با تمرینات سنگین شروع کنید، فقط و فقط احتمال آسیب دیدگی به بدنتان را زیاد می‌کنید. چون قطعاً بدن شما آمادگی لازم را ندارد.

 

با احتیاط ورزش کنید

چون حالا دیگر بدنتان به شرایط بدون ورزش عادت کرده است، نمی‌توانید هر ورزشی را در تمریناتتان بگنجانید. بهتر بخواهم بگویم یعنی اینکه شما نمی‌توانید انتظاری که در دوران بدنسازی از بدنتان داشته‌اید را الان هم داشته باشید.

فعالیت‌های دوران بدنسازی برای زمانی بود که بدنتان به فعالیت‌های مستمر و هر روزه عادت داشت. امّا بعد از این فاصله‌ای که بین ورزش‌تان افتاده است، شروع فعالیت با ورزش‌های سنگین می‌تواند خیلی خیلی برایتان خطرناک باشد.

 

برنامه غذاییتان را رعایت کنید

حالا که دیگه تصمیم گرفتید به شرایط روز‌های ورزشی خودتان برگردید، باید همزمان با ورزش، رژیم غذاییتان را هم رعایت کنید.

تغذیه مناسب همراه با ورزش مداوم باعث می‌شود که شما زودتر به شرایط و نتیجه‌ای که می‌خواهید برسید و انرژی از دست رفته‌تان را جبران کنید. اگر به تغذیه خودتان اهمیت ندهید، هیچوقت به نتیجه‌ای که دلتان می‌خواهد، نمی‌رسید.

بنابراین یادتان باشد که یک زندگی ورزشی عالی، ترکیبی از تغذیه سالم و تمرینات ورزشی اصولی است.

 

خلاصه مطلب

رها کردن بدنسازی، باعث ایجاد مشکلات زیادی در بدنتان می‌شود. بدنسازی چیزی نیست که فکر کنید اگر مدت زیادی سراغش نرفتید، هیچ مشکلی برایتان پیش نمی‌آید. مطمئن باشید هر چقدر این زمان بیشتر باشد، کار برایتان سخت‌تر می‌شود.

اگر می‌خواهید برای مدت کوتاهی از ورزش فاصله بگیرید، کم کم میزان فعالیت‌هایتان را کاهش دهید. برای بازگشت به شرایط قبل از ترک بدنسازی هم می‌توانید با رعایت رژیم و انجام ورزش‌های سبک به حالت قبل برگردید.

کیا دوباره میخوان برگردن به میادین؟ :)