نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

آشنایی کامل با مچ بند ورزشی هوشمند | راهنمای انتخاب

یکی از آشناهای دور من، خیلی وقت بود که می‌خواست شروع به ورزش کردن کند ولی با بهانه‌های مختلف از زیر کار در می‌رفت. بالاخره با کلی پیگیری و انگیزه دادن، راضیش کردم که این بهانه‌ها را کنار بگذارد و شروع به ورزش کردن کند.

برای این که هم تشویقش کرده باشم و هم هدیه ای برای شروع به او داده باشم، تصمیم گرفتم وسیله‌ای بدرد بخور برای ورزش‌هایش بگیرم. داشتم فکر می‌کردم که چه چیزی می‌تواند برایش جذاب و خوشحال کننده باشد و به درد همۀ این ورزش‌ها بخورد که یکهو یک چیزی یادم افتاد. مچ بند ورزشی!

چه فکر بکری کردم خدایی! این کادو هم خوشحالش می‌کرد و هم چیزی است که واقعاً همیشه به کارش می‌آید و سال‌ها می‌تواند از آن استفاده کند.

بگذریم . . .

شما چیزی در مورد مچ بند ورزشی و مدل‌های مختلفی که دارد می‌دانید؟ از آنجایی که بنظرم مچ بند ورزشی حسابی به کارتان می‌آید، تصمیم گرفتم یک مقالۀ توپ بنویسم و بطور کلی شما را با این ابزار جذاب آشنا کنم.

 

مچ بند ورزشی چیست و از کجا سر و کله‌اش پیدا شد؟

مطمئنم با گجت‌ها و ابزاری‌ها مختلف زیادی که خیلی وقته استفاده از آن‌ها در بین مردم مد شده، آشنایی کم و بیشی دارید. مچ بند ورزشی هوشمند هم یک چیزی مثل همین ساعت‌های هوشمند است امّا با آن‌ها یک کوچولو فرق دارد.

مچ بند ورزشی یک جورایی شبیه دستبند اسپرت و ورزشی است. ورزشکارانی که می‌خواهند از فعالیت‌های ورزشیشان اطلاعات دقیق تری داشته باشند، سراغ این دستبند یا همان مچ بند ورزشی می‌روند.

مج بند‌های ورزشی که در بازار پیدا می‌شود، از نظر هوشمندی و امکانات مدل‌های مختلفی دارد. باید بگردید با بودجه و امکاناتی که مد نظر دارید، یک کدام را انتخاب کنید.

حالا یک چیزِ جالب بگم از داستان اولین مچ بند ورزشی هوشمند . . .

نزدیک 50 - 60 سال پیش برند پولار تازه تاسیس شد و یک حرکتِ قشنگی روی ساعت‌های تولیدی خودش پیاده کرد. صاحبان این برند تصمیم گرفتند یکسری سنسور کوچولو تولید کنند که مردم بتوانند آن را روی دوچرخۀ خودشان نصب کنند.

خلاصه کم کم از این ترکیب کردن‌ها و استفاده از تکنولوژی گذشت و گذشت تا رسید به تقریباً 20 سال پیش که بالاخره گجت‌های پوشیدنی به بازار تشریف آوردند و تمام دنیا را شگفت زده کردند. حالا ماییم و کلی ابزار‌های هوشمند که بنظرم یکی از باحال‌ترین آن‌ها، مچ بند ورزشی هوشمند است.

 

چند مدل مچ بند هوشمند وجود دارد؟

خب حالا بریم سراغِ اینکه مچ بند‌های ورزشی چه مدل هایی دارند؟

ببینید این دستبند‌ها و مچ بند‌های هوشمند ورزشی با توجّه به استفادۀ هر کسی، انواع مختلفی دارند که هر کدام، کارایی مخصوص خودش را دارد.

مچ بند هایی که در فروشگاه‌های وسایل هوشمند ورزشی پیدا می‌شوند، این مدل هایی هستند که قرار است این جا برایتان معرفی کنم:

 


از دستش نده: ورزش چه تاثیری بر روی فشار خون دارد؟

 

 

مچ بند ورزشی معمولی

دستبند‌های ورزشی هوشمند ساده و معمولی که تقریبا به کار هر کسی می‌آید، امکانات معمولی و دم دستی دارند. این مچ بند‌های هوشمند می‌توانند چنین کار‌هایی را برای شما انجام دهند:

  • تعداد قدم هایی که در پیاده روی دارید را بشمارند
  • کالری‌هایی که در حین ورزش می‌سوزانید را اندازه بگیرند
  • تایم و مدت ورزش کردنتان را اندازه بگیرد
  • اگر تنبلی کنید و ورزش نکنید به شما هشدار می‌دهد که یک تکانی به خودتان بدهید

تازه این فقط بخشی از امکانات چنین مچ بندهایی است. فکرش را بکنید چقدر خوب می‌شود یک نفر انگار همیشه حواسش به ورزش کردنتان باشد تا همه چیز را مرور کنید و روز به روز، به فکر بهتر کردنشان باشید.

 

مچ بند ورزشی GPS دار 

این مدل از مچ بند‌های ورزشی هوشمند بیشتر به درد کسانی که در پیاده‌روی‌های طولانی، کوه نوردی‌ها و حتّی دوچرخه سواری‌های دور و دراز شرکت می‌کنند، می‌خورد. خُب GPS که همان مسیریاب یا راه بلد خودمان است؛ پس احتیاجی به معرفی مفصلی ندارد.

 



ببینین، جی پی اس، واقعاً جزو امکانات خیلی خوبه. یعنی بنظرم سعی کنین اگر تونستین، برای ورزشاتون مچ بندی بخرین که جی پی اس داشته باشه. بنظرم یک قابلیت خوب امنیتیه!

 

 

تنها چیزی که ممکن است از آن سر در نیاورید این است که این مچ بند‌ها چطوری کار می‌کنند؟ مچ بند‌های ورزشی هوشمندی که مسیریاب دارند یک صفحه نمایشی دارند که از طریق آن می‌توانید راهی که گذراندید و قرار است بگذرانید را به شما نشان می‌دهد. اگر هم خیلی خفن و پیشرفته باشد یک اسپیکر ریزی هم دارد که نقشه مسیر را برایتان می‌خواند.

 

مچ بند ورزشی دکتری 

این اسمی که می‌بینید را من روی این مدل از مچ بند‌ها گذاشته‌ام. در واقع مچ بند‌های هوشمند این شکلی به امکانات و اپلیکیشن‌های چک کردن کیفیت خواب و بالا و پایین شدن ضربان قلب مجهز هستند.

مچ بند‌هایی که این امکانات را دارند، به شما می‌گویند که چقدر خواب و چطور خوابیدن می‌تواند برایتان مفید باشد و یا حتی کیفیت این خوابی که دارید برایتان خوب است یا نه؟

برای بررسی ضربان قلب هم وقتی خیلی به خودتان فشار می‌آورید و می‌خواهید تلافی یک ماه ورزش نکردن را در یک روز دربیاورید (!) به شما هشدار می‌دهد که "دوست عزیز اگر همینطور ادامه دهی باید قید قلب و سلامتی خودت را بزنی!"

خیلی راحت بخواهم به شما بگویم، به جای این که کلی هزینه کنید و بروید سراغِ چیزهایی که به دردتان نمی‌خورد و فقط ظاهرشان قشنگ است، یک هزینۀ مناسب بدهید به خرید یک مچ بند ورزشی با کیفیت.

اینطوری با انجام تمرینات ورزشی و توجه به سلامتی و شرایط قلبتان، هم وزنتان را کم می‌کنید و هم شاداب‌تر و سالم‌تر می‌شوید.

 


از دستش نده: با انواع جراحی‌های لاغری و عوارض آن‌ها آشنا شوید!

 

 

مچ بند ورزشی کودکان

بچه‌ها هم می‌توانند از این مچ بند‌های هوشمند ورزشی داشته باشند.

دقیقاً همین طوره!

اگر فرزند دارید، این مچ بند‌ها به شما کمک می‌کنند که  هم از مسیر رفت و آمد بچه‌هایتان مطلع باشید و هم از فعالیت‌ها و ورزش‌هایی که انجام می‌دهند، با خبر شوید.  یعنی اینطوریه که اپلیکیشن مخصوصش را روی گوشی‌هایشان نصب می‌کنید و همۀ این‌هایی که گفتم را می‌فهمید.

 

بهترین برند‌های تولید کنندۀ مچ بند هوشمند ورزشی

نمی‌دانم شما هم این عقیدۀ را دارید یا نه، امّا من همیشه می‌گویم اگر می‌خواهید یک چیزی را با کیفیت و برای مدت طولانی استفاده کنید، باید اندازۀ ارزشی که دارد هزینه کنید. به قول معروف هر چقد که پول بدهی همانقدر آش میخوری!

وقتی شما می‌خواهید مچ بند هوشمندی را بگیرید که به کارتان بیاید، بالاخره یک هزینه‌ای را صرف آن می‌کنید؛ حالا چه بهتر که کمی بیشتر هزینه کنید و یک کار با کیفیت خریداری کنید. این طوری نه زود خراب می‌شود و نه نگران درست کار کردن و اندازه گیری‌هایش هستید.

مارک‌های زیادی هست که شروع به تولید مچ بند ورزشی هوشمند کرده‌اند امّا بنظرم این برندهایی هستند که برایتان معرفی می‌کنم، خوب کار می‌کنند:

  • آنر
  • شیائومی
  • سامسونگ
  • فیت بیت
  • گارمین
  • امیزفیت

البته این هم بگم که خیلی به مدل برند هم بستگی دارد. ولی نظر من را بخواهید، باز بین همین بهترین‌ها، بهترین‌شان همان سامسونگ است، مخصوصاً مدل‌های جدیدش که دیگه غوغا کردند!

 

اتصال مچ بند ورزشی هوشمند به گوشی تلفن همراه

شرایط زندگی همۀ ما‌ها یکطوری شده که برای اکثر کارها، به گوشی وابسته‌ایم. رُک بخواهم به شما می‌گویم الان تقریباً، دیگر جایی نیست که بدون گوشی وارد آنجا شویم. خیلی از برنامه‌ها، اطلاعات و کار‌ها الان دیگر وابسته به گوشی‌های موبایل است.

خب قطعاً تولید کننده‌های مچ بند‌های ورزشی هم این را می‌دانستند؛ پس یک فکری برای این کردند که بشود یکجورایی این مچ بندها را به گوشی هم وصل کرد.

حالا این مچ بند گوشی خور را چطور باید به گوشیتان وصل کنید؟

برای اینکار، مراحلی که می‌گویم را به ترتیب انجام بدهید:

اولین کاری که باید بکنید، این است که ببینید نوع اتصال مچ بندی که انتخاب کردید، با اینترنت هست یا بلوتوث.

بعدش گوشیتان را بردارید و طبق نوع اتصال مچ بند، بلوتوث یا نت گوشی را روشن کنید. اینجاست که اپ مربوط به مچ بند شما داخل گوشی معرفی می‌شود.

همان اپ را نصب کنید و بروید در قسمت تنظیمات و دنبال گزینۀ مربوط به فعال کردن مچ بند بگردید.

وقتی گوشی مچ بند هوشمندتان را شناسایی کرد، انتخابش کنید تا فعال شود.

آنالیز اطلاعات هر دو دستگاه در اتصالی که دارند ممکن است کمی طول بکشد ولی وقتی تمام شد، کار شمام تمام شده و مچ بند و گوشی به هم متصل شده‌اند.

به همین راحتی!

 

نکات مهم در خرید مچ بند ورزشی هوشمند

اگر قرار باشد مچ بند هوشمند ورزشی مناسبی برای خودتان انتخاب کنید، باید به یک چیزهایی را در خرید و انتخابش توجه کنید. یکسری موارد وجود دارد که بهتر است برای داشتن مچ بند هوشمند ورزشی خوب و با کیفیت آن‌ها را مد نظر داشته باشید.

اول از همه، دقت کنید که صفحه نمایش باکیفیتی داشته باشد تا بتوانید از ریزه کاری‌های فعالیت هایتان خبر دار بشوید و وضعیت خودتان را بهتر شناسایی کنید. علاوه بر این، خیلی خوب می‌شود اگر مچ بندی که می‌خرید، دارای امکانات مربوط به کیفیت خواب و سنجش ضربان قلب باشد تا کمکتان کند تمرینات سالمی داشته باشید.


پیشنهاد میکنم مچ بند ورزشی هوشمندی که می‌خرید، ضد آب هم باشد. خُب این طبیعی است که بخواهید از مچ بند ورزشی هوشمند در هنگام شنا یا جای مرطوب استفاده کنید یا اصلاً عرق کنید. بالاخره باید طوری ساخته شده باشد که از رطوبتی که بوجود می‌آید، در امان بماند.

 

 

جی پی اس هم که قبلاً صحبتش را کردم، قابلیت بدی نیست. بعضی از مچ بندها بصورت تخصصی قابلیت‌های مختلفی در زمینۀ ردیابی و این موارد دارند. ولی کلاً خیلی خوب می‌شود در حد یک جی پی اس ساده هم در مچ بندتان وجود داشته باشد.

امکاناتی مثل GPS خیلی مفید هستند تا وقتی احتیاج به مسیریابی و اندازه گیری مسافت داشتید، بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

آها مهم‌ترین ویژگی را داشتم فراموش می‌کردم. حتماً برای خرید بررسی کنید که مچ بند، قابلیت اتصال به گوشیتان را داشته باشد؛ چون با این کار خیلی از برنامه‌ها و امکاناتی که در گوشی دارید را می‌توانید با مچ بند ورزشی‌تان به اشتراک بگذارید.

 

سخن پایانی

امکانات و ابزار‌های زیادی ساخته شدن و در آینده هم قرار است ساخته شوند تا انسان‌ها بتوانند زندگی سالم و روتینی داشته باشند. مچ بند هوشمند وزشی هم یکی از همین ابزار هاست که در عین زیبایی و سادگی در خیلی از فعالیت‌های ورزشی می‌تواند دستیار و همراهتان باشد.

اگر قرار است واقعاً حرفه‌ای ورزش کنید، پیشنهاد میکنم از مچ بند هوشمند ورزشی حتماً استفاده کنید تا متوجّه شوید که ورزشی که می‌کنید، چقدر در مسیر هدفتان یعنی تناسب اندام، کمکتان می‌کند.

خُب، بگید ببینم کیا تجربۀ استفاده از مچ بند دارن؟