نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

انواع ورزش‌های رزمی با معرفی مختصر

بنظرم خیلی چیزها هستند که می‌توانند زندگیمان را کاملاً تغییر دهند.

سبک زندگی سالم، به‌راحتی بدست نمی‌آید. باید واقعاً برایش تلاش کنید. یکی از چیزهایی که بنظرم خیلی در تغییر سبک زندگیتان به یک سبک زندگی که آرامش روحی – روانی زیادی برایتان داشته باشید، تاثیر گذار است، ورزش‌های رزمی است.

خیلی‌ها تا اسمِ ورزش‌های رزمی می‌آید، فکر می‌کنند اگر کسی دلش کُتَک کاری خواست، باید برود رشتۀ رزمی وگرنه بدردش نمی‌خورد!

در صورتی که وقتی به شما فوایدش را بگویم، تازه متوجّه می‌شوید که چرا رزمی کاران زیادی سال‌های سال مشغول تمرین هستند. به کمک ورزش‌های رزمی، امتیازاتی برای زندگی خودتان بدست می‌آورید که در هر جایی و لحظه‌ای، به دردتان می‌خورد.

از تصمیم گیری تا تمرکز . . .

خُب، دیگه لو ندم :)

 

ورزش‌های رزمی چه فوایدی دارد؟ 

بنظرم هر کسی، باید سمت حداقل یکی از ورزش‌های رزمی برود. دلایل زیادی هم برای اینکار وجود دارد.

یعنی مطمئنم وقتی از فایده‌هایش برایتان بگویم، تصمیم می‌گیرید حتماً یکی از ورزش‌های رزمی را امتحان کنید؛ مگر اینکه تنبلی مانع‌تان بشود!

یکی از اصلی‌ترین فوایدی که ورزش‌های رزمی برایتان دارند، این است که باعث می‌شوند تا روحیه‌تان بهتر شود و یک سبک زندگی جدید و پرانرژی را تجربه کنید. وقتی ورزش‌های رزمی را وارد زندگیتان کنید، تازه متوجّه می‌شوید که چقدر سبک زندگی جدیدتان، جذاب‌تر است.

علاوه بر این، وقتی شروع به کار کردن یکی از ورزش‌های رزمی کنید، اعتماد به نفس‌تان بیشتر می‌شود. این دقیقاً بخاطر ویژگی مبارزه و قدرت دفاعی است که فکر می‌کنید با ورزش رزمی بدست می‌آورید. بنابراین دائماً در ذهن‌تان نگاه مثبتی نسبت به خودتان دارید.

 


از دستش نده: ورزش چه تاثیری بر روی فشار خون دارد؟

 

 

کسانی که ورزش‌های رزمی انجام می‌دهند، می‌توانند تمام خشم خودشان را بر روی وسایل ورزشی خالی کنند. البته منظورم این نیست که تا اعصابتان خورد شد، بزنید هر وسیله‌ای دیدید را بشکنید، نه!

منظورم این است که می‌توانید تمام خشم‌تان را با مشت زدن به چیزی مثل کیسۀ بکس خالی کنید. فکر نکنید وقتی آدم وارد ورزش‌های رزمی بشود، خشن می‌شود؛ اصلاً اینطور نیست و اتفاقاً برعکس، چون انرژی خودش را خالی می‌کند، هم در رفتار با خودش آرامش دارد و هم با دیگران!

 


ورزشای رزمی، خیلی به تمرکزتون کمک میکنن. یعنی مثلاً چیزی مثل هدبال، باعث میشه فقط روی یک نقطه تمرکز کنین. این قدرت تمرکز شمارو بالا میبره و باعث میشه که توی تموم ابعاد زندگیتونم متمرکز روی اهدافتون باشین.

 

 

آیا ورزش‌های رزمی خطرناک می‌باشند؟ 

خیلی‌ها فکر می‌کنند که میزان آسیب دیدن در ورزش‌های رزمی زیاد است امّا کاملاً اشتباه است.

در واقع میزان آسیب دیدن افراد در ورزش‌های رزمی به مهارت ورزشکار بر می‌گردد. هر چقدر که مهارت یک رزمی‌کار بالاتر باشد، صدمه کمتری هم می‌بیند.

به‌طور کلی بیش‌تر آسیب‌هایی که در این ورزش به افراد وارد می‌شود، کبودی‌ها هستند امّا آسیب‌های دیگر مانند شکستگی‌ها و ترک خوردگی‌ها در ورزش‌های رزمی کمتر است.

مهم‌ترین دلیلی که باعث آسیب دیدن رزمی‌کاران می‌شود، ناشی از آماده نبودن و گرم نکردن بدن پیش از مبارزه و تمرین است. آسیب‌هایی که وارد می‌شود می‌تواند به خاطر استفاده از تکنیک‌های نادرست و عدم استفاده از وسایل محافظتی باشد.

نکتۀ مهم: حتماً بین ورزش به خودتان استراحت بدهید تا بدنتان خسته نشود و دچار کوفتگی عضلات نشوید.

 

انواع ورزش‌های رزمی

ورزش‌های رزمی انواع متفاوتی دارند. در این بخش، قرار است برایتان دربارۀ یکسری از ورزش‌های رزمی معروف و محبوب استفاده کنم تا بتوانید با دید بازتری ورزش مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. به طور کلی مناسب‌ترین ورزش‌های رزمی این‌ها هستند:

  • تکواندو
  • کاراته
  • آیکیدو
  • هاپکیدو
  • کیک بکسینگ

تکواندو 

تکواندو نوعی از ورزش‌های رزمی کره‌ای است که در آن، برای ضربه از پا استفاده می‌شود و فنون مختلفی هم برای اینکار وجود دارد. فقط پا!

یکی از ویژگی‌هایی که تکواندو را نسبت به ورزش‌های رزمی دیگر متفاوت می‌کند، فنون سریع و قوی‌ترش است.

فکر می‌کنید چرا؟

چون ضربه‌هایی که به وسیلۀ پا‌ها وارد می‌شوند، قدرت بیشتری نسبت به ضرباتی که با دست وارد می‌شوند، دارند. اگر عاشق این هستید که ورزش رزمی‌تان از پا استفاده شود و فنون مختلف با سرعت و قدرت زیاد را یاد بگیرید، تکواندو مناسب‌تان است.

اگر به اکثر تکواندوکارها نگاه کرده باشید، احتمالاً متوجّه شده‌اید که اکثرشان، لاغر و قد بلند هستند. وقتی وارد این ورزش بشوید، تازه می‌فهمید که چقدر فِرز بودن به دردتان می‌خورد.

 

 

کاراته 

شک ندارم که ورزش رزمی کاراته یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های رزمی است که حسابی هم طرفدار دارد.

ورزش رزمی کاراته، هم شبیه تکواندو است و هم نیست!

 

کسانی که کاراته کار می‌کنند، باید دقیقاً مثل تکواندو فِرز و سریع باشند؛ فنون کاراته نیاز دارند تا با سرعت انجامشان بدهید و بتوانید خیلی سریع تصمیم بگیرید، تمرکز کنید و فن را پیاده سازی کنید.

اگر تمارین کاراته کارها را دیده باشید، متوجّه شده‌اید که چقدر سریع فن‌ها را انجام می‌دهند.

از طرفی، کاراته برخلاف تکواندو یک هنر رزمی ترکیبی است؛ یعنی علاوه بر پا، ضربه‌های مختلفی از طریق دست هم انجام می‌شود. این ورزش رزمی در اصل از ۴ سبک اصلی تشکیل شده؛ گوجو ریو، شوتوکان ریو، وادو ریو و شیتو ریو!

 

آیکیدو 

یکی دیگر از بهترین ورزش‌های رزمی که خیلی در دنیا طرفدار دارد، آیکیدو است.

 

در ورزش آیکیدو، تمرکزتان به جای اینکه روی ضربه زدن به حریف باشد، روی وارد کردن آسیب از طریق قدرت طرف مقابل یا همان مهاجم است. یعنی مثل ورزش‌های رزمی دیگر، 100 درصد شما یک ضربه وارد نمی‌کنید.

سرعت در آیکیدو حرف اول را می‌زند. یعنی اصولاً تا وقتی کسی سرعت خوبی در این ورزش نداشته باشد، نمی‌شود گفت که آن را خوب یاد گرفته است. اینکه فن‌های آیکیدو را یاد بگیرید، اصلاً و ابداً برایتان کاربرد نخواهند داشت مگر اینکه واقعاً سرعتتان را بالا ببرید.

در این ورزش رزمی، می‌توانید خیلی راحت بدون استفاده از مشت و لگد، از خودتان دفاع کنید.

 

هاپکیدو 

بریم سراغِ بعدی؛ هاپکیدو!

خیلی اسمش باحال است، نه؟

هاپکیدو هم یکی دیگر از مناسب‌ترین ورزش‌های رزمی است. معمولاً این اسم قشنگ برای کسانی مناسب است که نسبت به مهاجم، قدِ کوتاه‌تری دارند.

اون قدیما، هنرهای رزمی کره‌ای و ژاپنی را باهم قاطی کردند و ورزش هایکیدو را بوجود آورند.

آیکیدو هم دقیقاً یک همچین چیزی است ولی ترکیب ورزش‌های رزمی کره‌ای و ژاپنی در هایکیدو، بیشتر از آیکیدو است.

هایکیدو ورزشی است که با فنون‌های رزمی دیگری مانند قفل مفصل، ضربات مشت و پا، پرتاب و خاک کردن مهاجم ترکیب شده. در این روش باید تمامی این ضربات را باید طوری انجام بدهید که بتوانید انرژی خودتان را در مرکز نگه دارید.

بجز این، باید بتوانید انرژی حرکات مهاجم را هم کنترل کنید.

کیک بوکسینگ 

رسیدیم به ورزش مورد علاقۀ من!

کیک بوکسینگ یکی از بهترین ورزش‌های رزمی است که به نظر من هر کسی باید حتّی یکبار شده آن را امتحان کند. نمی‌دانید واقعاً چقدر لذت می‌برم از تمریناتش.


کیک بوکسینگ، ترکیبی از ورزش‌های بوکس، موی تای و کاراته است. یعنی در اصل شما با انجام دادنش، 3 ورزش دیگر هم یاد می‌گیرید.

کیک بوکسینگ فواید زیادی دارد. وقتی که در این ورزش در حالت حمله قرار می‌گیرید، به طور هم‌ زمان ۸ عضو از بدن‌تان درگیر می‌شوند؛ اعضایی مثل مچ دست‌ها، آرنج، زانوها و ران‌ها.

 در این روش تمرینات کاردیو مانند پرش از روی طناب و دویدن با تمرینات قدرتی ترکیب می‌شوند و باعث می‌شوند که به بدن فشار وارد بشود. این فشار بیشتر هم خودش باعث سوزانده شدن بیشتر کالری بدن می‌شود.

 


هایلایت اینستاگرام: به این هایلایت که دربارۀ کیک بوکسینگه سَر بزن!

 

 

بجز این، کیک بوکسینگ استقامت عضلانی بدن را هم افزایش می‌دهد و سوخت و ساز را بالا می‌برد.

کیک بوکسینگ به شما این قدرت را می‌دهد که توانایی مغرتان را به کار بگیرید و درواقع بیشتر ازش کار بکشید. خیلی از تمرین‌های کیک بوکسینگ، به تمرکز نیاز دارند. تازه، این ورزش باعث می‌شود استرس‌تان هم کم شود.

 

سخن پایانی 

بنظرم ورزش‌های رزمی را باید حتماً امتحان کنید.

باور کنید مزایا و فواید زیادی که ورزش کردن و مخصوصاً ورزش‌های رزمی برایتان دارند، آنقدر سبک زندگی‌تان را بهتر می‌کنند که تازه معنی یک زندگی فوق العاده را متوجّه می‌شوید.

فکر نکنید ورزش رزمی را قرار است یاد بگیرید تا صرفاً برای مبارزه استفاده کنید؛ خیلی از ویژگی‌هایی که بخاطر کار کردن در یک ورزش رزمی بدست می‌آورید، در تمام ابعاد زندگی‌تان کمک کننده هستند.w

شما تا حالا تجربۀ شرکت توی یک ورزش رزمی را داشتید؟ چند وقت تمرین کردید؟ چه چیزهایی بدست آوردید؟