نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

سلولیت چیست و چطور از شرش خلاص شویم؟

چند سال پیش، دقیقاً نمیدانم کی بود؛ یک مجله می‌خواندم که یک نفر نوشته بود:

"پروژۀ مهمی داشتیم که اگر دل به کار نمی‌دادیم، یک ترم دیگه هم در خدمت دانشگاه بودیم! امّا نه، بچه‌های خوبی بودیم. قرار شد گروه تشکیل بدیم. من بودم و 2 نفر از همکلاسی‌هام.

سلولیت! برای همین یک کلمه کوچولو موچولو ماه‌ها درگیر بودیم تا یک پروژۀ خفنی درست کنیم که استاد وقتی ارائه ما را می‌بیند، کِیف کند.

از همان اول، تصمیم گرفتیم هر کس یک کاری انجام دهد. بخش عذاب دهندۀ ماجرا هم این بود که ما مثل شماها با یک سرچ که به همه چیز نمی‌رسیدیم؛ باید کلی سوال می‌پرسیدیم که اکثراً با جواب‌های نه چندان ادبی مواجه می‌شدیم. مثلاً از 200 نفر، یک 5 نفری لطف می‌کردند جواب مرتبط با سلولیت می‌دادند!

به هر سختی که بود، فهمیدیم این دردِ یکی دو نفر نیست. اکثراً و مخصوصاً خانم‌ها، با این مشکل سر و کله می‌زدند. البته بعضی‌ها کمی خشمگین هم شده بودند؛ مثلاً طرف می‌گفت یکروز دلم میخواست با چاقو پوستم را ببرم!"

خیلی برایم جالب بود که درصد بسیاری از افراد با مشکل سلولیت درگیر هستند. در حالی که پیشگیری و درمان سلولیت، شدنی است و نیازی هم نیست که زجر بکشید!

اگر می‌خواهید به سلولیت دچار نشوید که ظاهر پوستتان بد بشود یا دنبال درمانش هستید، کافی است تا انتهای این مقاله را بخوانید.

 

 

هشدار! این مقاله حاوی نکات مهمی است که اگر 10 دقیقه برای خواندن آن وقت نگذارید، نمی‌توانید مشکل سلولیتتان را حل کنید و هر روز ممکن است با بخش‌های بیشتری از پوستتان مواجه شوید که درگیر آن شده‌اند.

 

سلولیت چیست؟

خیلی از شماها، وقتی توی آینه به خودتان نگاه کردید، متوجّه شدید چند نقطه از بدنتان، یک حالتی مثل برآمدگی و فرورفتگی دارد و یک دفعه حسی به شما دست داده که انگار برق سه فاز به شما وصل شده!

خب؛ این حالت، دقیقاً همان مشکل بزرگ پوست یعنی سلولیت است.

البته یک اسم دیگه هم داشت . . .

بزارید یادم بیاد . . .

آها؛ پوست پرتقالی!

این اسم قشنگ، در هر جایی که دلش بخواهد می‌تواند پیدایش شود و ربطی ندارد این منطقه ران شما باشد یا دست‌هایتان.

تازه نکتۀ جالب این جا است که ممکن است شما به سلولیت دچار شده باشید و اصلاً هم متوجّه آن نشوید؛ چون سلولیت درجه بندی متفاوتی دارد و شاید شما درگیر سلولیت خفیف باشید!

حالا نگران نباشید؛ بزارید یکم بریم جلوتر از علائمش میگم.

یادتان است گفتم ممکن است حتّی روح‌تان هم خبر نداشته باشد که درگیر سلولیت شده‌اید؟

انگار همین 10 ثانیه پیش بود؛ چقدر زود گذشت!

خُب، دلیل این موضوع این است که سلولیت برای همه یکسان نیست و درجه‌بندی‌های مختلفی دارد.

اگر بخوام کلی بگم، سلولیت 3 تا درجه دارد:

  • درجه ۱ یا سلولیت خفیف
  • درجه ۲ یا سلولیت متوسط
  • درجه ۳ یا سلولیت شدید

وقتی سلولیت شما خفیف باشد، خیلی احتمالش کم است که متوجهش بشوید.

راستی تا یادم نرفته این هم بگم که سلولیت بیشتر برای خانم‌ها اتفاق می‌افتد.

 

سلولیت چه انواعی دارد؟

بجز درجه‌بندی، سلولیت انواع مختلفی هم دارد. 2 نوع اصلی وجود دارد؛ سلولیت شل و سلولیت سفت.

اینکه به کدام یکی از این دو مبتلا شده باشید مهم است ولی به هر حال باید درمانش کنید. یعنی اینطور نیست که سلولیت شل نیاز به درمان نداشته باشد یا برعکس.

 

سلولیت شل

سلولیت شل، برخلاف سلولیت سفت می‌تواند در بدن حرکت ‌کند. (جَلَّ الخالِق!)

یعنی اینکه زیاد با عضلات سر و کار ندارد و می‌تواند جای خودش را در بدن تغییر بدهد.

این نوع سلولیت، مخصوص آن دسته از خانم‌هایی است که قبلاً ورزش می‌کردند ولی بعداً به هر دلیلی آن را رها کردند.

پوست به این کار خیلی سریع واکنش نشان می‌دهد. بنابراین وقتی پس از مدّتی، بیخیال ورزش کردن می‌شوید، احتمال اینکه به سلولیت شل دچار بشوید، خیلی زیاد می‌شود.

امّا فقط این نیست.

سلولیت شل در بعضد ی از خانم‌ها که برای لاغر شدن از رژیم‌های غیر استاندارد و خود سَر استفاده می‌کنند، بوجود می‌آید.

 

 

واقعاً توصیه می‌کنم هیچوقت تویِ هیچ سنی، خودتون رژیم نگیرین و حتماً با یک مربّی کار کنین. سلولیت کمترین مشکلیه که رژیم‌های غیر استاندارد براتون به وجود میارن.

 

سلولیت شل در بدن بعضی از خانم‌هایی که کار سنگین انجام می‌دهند هم می‌تواند به وجود بیاید.

با لاغر شدن و چاق شدن، پوست شما شل می‌شود و ظاهر آویزانی به خودش می‌گیرد.

 

سلولیت سفت

سلولیت سفت یک جورایی، نقطۀ مقابل سلولیت شل است.

سلولیت سفت، به نقاط دیگر بدنتان نمی‌تواند حرکت کند و وقتی یک نقطه را درگیر می‌کند، همانجا می‌ماند.

این نوع سلولیت بیشتر خانم‌های جوانی که تناسب اندام خوبی هم دارند را مورد حمله خودش قرار می‌دهد. سلولیت سفت به شکل ضخیم است؛ یعنی اگر با دو تا از انگشتان خود محل سلولیت را فشار بدهید، دردتان می‌گیرد.

سلولیت سفت نسبت به سلولیت شل می‌تواند اذیت کننده‌تر باشد. این نوع سلولیت، بیشتر به عضلات ران و باسن می‌چسبد‌.

دقت کنید؛ گفتم بیشتر. یعنی اینکه ممکن است در دیگر نقاط هم سلولیت سفت به وجود بیاید. پس اگر نقاط دیگری از پوستتان علائم سلولیت سفت را داشت، فکر نکنید اشتباه می‌کنید.

 

سلولیت چه علائمی دارد؟

خوشبختانه سلولیت برعکس خیلی از بیماری‌ها، علائمی دارد. یعنی کمتر بیماری پوستی وجود دارد که علامتی از خودش نشان ندهد.

البته این سلولیت هم اگر خیلی خفیف باشد، علائمی برایش وجود ندارد. یعنی اصلاً نمی‌توانید با چشم ببینید که سلولیت دارید یا نه. تست هم نمی‌توانید بکنید چون حتّی ممکن است تشخیص ندهید در کجا احساس مشکل می‌کنید.

همان اول گفتم که وقتی تغییراتی در پوستتان مثل فرو‌رفتگی و برآمدگی ببینید، احتمال اینکه به سلولیت دچار شده باشید، وجود دارد.

برای اینکه بفهمید سلولیت دارید یا نه، یک روش خوب و ساده وجود دارد.

پوست منطقه‌ای که شک دارید سلولیت است یا نه را در دستتان بگیرید. اگر دیدید در پوست این محل گودی و برآمدگی ظاهر شد، متاسفانه سلولیت دارید. اگر هم به سلولیت شدید دچار باشید که این تغییرات خیلی واضح‌اند و اصلاً نیازی به اینکارا نیست!

حالا خودمونیم؛ ولی اصلاً نگران این تغییرات نباشید. من به شما می‌گویم چطوری درمانش کنید.

 

چرا به سلولیت دچار می‌شویم؟

برای اینکه سلولیت خودتان را درمان کنید، اول از همه باید بفهمید که چه علتی باعث شده که شما با سلولیت مواجه شوید.

خُب؛ دلایل مختلفی برای بروز این بیماری وجود دارد.

مثلاً وقتی رشته‌هایی که بافت پیوندی را به قسمت‌های زیرین وصل می‌کنند، با مشکل مواجه می‌شوند، سلولیت به وجود می‌آید.

یکی دیگر از دلایل ایجاد سلولیت، هورمون‌ها هستند. هورمون‌های بدن ما، مثل یک مرکز اطلاعاتی هستند که همه چیز را کنترل می‌کنند. اگر مشکلی برای افراد این مرکز به وجود بیاید، بدن با مشکل‌های بسیاری مواجه می‌شود‌.

خب یکی از عواملی که سلولیت را در بدن به وجود می‌آورد، مشکل در کار همین هورمون‌ها است. البته اینطور نیست که همۀ هورمون‌ها باعث بشوند پوستتان دچار سلولیت شود.

اختلال و به مشکل خوردن هورمون‌هایی مثل استروژن، انسولین، نور آدرنالین، هورمون‌های تیروئید و پرولاکتین باعث بهم خوردن نظم مرکز اطلاعاتی می‌شوند؛ در نتیجه بدن سلولیت می‌گیرد.

ژن را اصلاً دست کم نگیرید. ژن‌های افراد خیلی چیزها را مشخص می‌کنند؛ چون باید صفات مختلفی را به وجود بیاورند. حالا اگر این ژن‌ها بیمار شوند، یکی از عوارض این بیمار شدن، می‌تواند مواجه شدن با پوست پرتقالی باشد.

راستی، حواستان حسابی به وزنتان هم باشد. وزن زیاد و اضافه وزن داشتن هم می‌تواند باعث بهم ریخته شدن اوضاع در بدن بشود و با خودش سلولیت بیاورد.

اگر ناراحت نمی‌شید و فکر نمی‌کنید که دارم شوخی میکنم، باید بگم که برای افرادی که وزن بالایی هم ندارند این مشکل ممکن است پیش بیاید.

بعضی وقت‌ها خانم‌هایی که اندام مناسبی دارند هم دچار چنین مشکلی می‌شوند.

پس بهتره بگم که نمی‌توان گفت سلولیت با چاقی ارتباط مستقیمی دارد؛ چون برای لاغرها هم همین اتفاق ممکن است بیافتد.

یکسری موارد هم هستند که دیگر دست شما نیست و هر کار کنید هم ممکن است پیش بیایند. مثلاً وقتی خانم‌ها باردار هستند، این بارداری باعث بهم خوردن هورمون‌هایشان و افزایش وزن آن‌ها می‌شود. وقتی هم این اتفاق بیافتد، احتمال بروز سلولیت بالا می‌رود.

به هر حال، شما باید یاد بگیرید چطوری از به وجود آمدن سلولیت پیشگیری کنید و اگر این بیماری برایتان به وجود آمد، چگونه با آن بجنگید.

پس اوّل بریم ببینیم چطور می‌شود پیشگیری کرد، بعد میریم سَر وَقت سلولیت ببینیم چطوری باید باهاش بجنگید!

 

چطور می‌توان از سلولیت پیشگیری کرد؟

سلولیت اصلاً برای زیبایی جالب نیست. پس اگر دوست ندارید به این مشکل بر بخورید، باید یکسری کار‌هایی که از بروز این تغییرات جلوگیری می‌کنند را انجام بدهید.

قرار نیست کارهای عجیب غریبی بکنید؛ فقط باید یکسری از عادت‌هایتان را شوت کنید بِرَن پِی کارشون!

اولین چیز، سبک زندگیه.

سبک زندگیِ بد، خیلی از مشکلات را برای جسم و روانتان بوجود می‌آورد. مطمئن باشید اگر سبک زندگی درستی نداشته باشید، سلولیت بین مشکلاتتان گم می‌شود.

برای اینکه درگیر سلولیت نشوید، باید سبک زندگی‌تان را تغییر بدهید. مثلاً به طور منظم ورزش کنید. از اول هم گفته بودم؛ ورزش، ورزش و ورزش. ورزش کردن معجزه می‌کند؛ چه برای پیشگیری از سلولیت چه برای درمانش.

ولی یک چیزی را دقت کنید. شما برای اینکه بتوانید سبک زندگی سالمی داشته باشید، نباید خودتان تشخیص بدهید چه کارهایی را بکنید.

من دوره‌ای دارم که به طور کامل شما را با سبک زندگی سالم آشنا میکنم. یک دورۀ متفاوت!

در این دوره اصلاً خبری از حرف‌های تکراری نیست.

مطمئن باشید شما با شرکت در این دوره، خیلی خوب می‌توانید ورزش کنید (با توجّه به خودتان، یعنی اگر نتوانید حرکتی را انجام دهید، حرکت دیگری برایتان پیشنهاد میدهم) و کلی غذاهای خوشمزه و سالم یاد می‌گیرید.

برای اینکه بهتر با این دوره آشنا بشوید، حتماً به این هایلایت – ثبت نام دوره - یک سَری بزنید؛ تَنکس!

چند مورد دیگر هم هست که باید رعایت کنید.

مثلاً مدت زیادی پشت میز ننشینید. زیاد پشت میز نشستن شما را با مشکل‌های زیادی مواجه می‌کند. بروز سلولیت هم یکی از این مشکل‌هاست.

سیگار نکشید، لباس آزاد بپوشید و بدنتان را ماساژ بدهید.

باور کنید هیچ چیزی در این دنیا بهتر از رعایت این موارد برای بدن نیست!

وزن مناسب داشتن هم می‌تواند کمکتان کند تا به سلولیت دچار نشوید. امّا حواستان باشد که پشت سر هم چاق و لاغر نشوید. این چاقی و لاغری، به پوستتان خیلی آسیب می‌زند.

آب فراموش نشه!

آب زیاد و کافی بنوشید؛ آب خوردن باعث می‌شود بدن شما هیدراته باقی بماند و سلول‌هایتان بتوانند سَم‌های موجود در خودشان را دفع کنند.

می‌دانید بحث اصلی من چیه؟ اینکه زندگی سالم داشتن خیلی خیلی مهم است. علاوه بر رعایت کردن موارد بالا، باید حواستان به غذا خوردن‌تان هم باشد. غذا‌هایی هستند که باعث ایجاد این فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌ها می‌شوند، غذاهایی هم هستند که سلولیت را درمان می‌کنند.

حالا میگم چه غذاهایی؛ ولی قبلش بنظرم یک استراحتی بکنیم بعد برگردیم، چطوره بچه‌ها؟

راستی میدونستید چطوری باید استراحت کنید؟

 

ایستگاه ریکاوری

 

همین الان از سرجاتون بلند شین. برید یک اسموتی خوشمزه درست کنین که پر از خاصیت باشه. بیاین هایلایت اسموتی‌هام رو ببینین تا راحت بتونین برای خودتون اسموتی درست کنین. بعدشم یکم چشماتونو ببندین و آرامش بگیرین بیاین بقیشو بخونین!

 

چه غذاهایی باعث بروز سلولیت می‌شوند؟

چطور بود؟ شما کدوم یکی رو انتخاب کردین؟

من که خودم الان اسموتی چغندر خام + انار زدم تو رگ! جاتون خالی :) 

خب بریم ببینیم چه غذاهایی بخوریم باعث می‌شود که احتمال بروز سلولیت بیشتر شود.

غذا‌ها و خوراکی‌های زیر می‌توانند باعث هجوم سلولیت به بدن شما بشوند. پس سعی کنید به جای این خوراکی‌ها، مواد غذایی سالم‌تری بخورید.

می‌دانم که کنار گذاشتن این خوراکی‌ها، مخصوصاً برای کسانیکه تازه می‌خواهند سمت سبک زندگی سالم بروند، خیلی سخت است. امّا به هر حال شما باید اینکار را بکنید.

مطمئن باشید با اینکار فقط از سلولیت پیشگیری نمی‌کنید و خیلی بیماری‌ها از شما دور می‌شوند.

 

کیک‌های بسته بندی

کاملا مطمئن هستم هر کدام از شما چندین بار از این کیک‌های بسته بندی شده خوردید و اصلاً هم متوجّه نبودید که چه مادۀ ترسناکی در این کیک‌ها وجود دارد و وقتی وارد بدنتان شود چه کار‌های خطرناکی که نمی‌کند.

شکر!

آره خُب، شکر برای بدن شما سَمّه.

در این کیک‌ها حدوداً ۴۲ گرم شکر وجود دارد که با خوردن آن وارد بدنتان می‌شود و کلاژن‌های بدنتان را یک شبه تجزیه می‌کند و باعث سلولیت در شما می‌شود. بهتر است خودتان کیک‌ بپزید و میزان شکر آن را کنترل کنید.

تازه این را برای افرادی که هر از گاهی کیک می‌خورند گفتم. اگر از آن دسته افرادی هستید که خیلی کیک بسته بندی شده می‌خورید، هر چه سریع‌تر آن را کنار بگذارید.

خیلی راحت خودتان می‌توانید کیک‌های خانگی خوشمزه و سالم درست کنید.

 

پنیر و گوشت فرآوری شده

خب بیایید به دل قضیه این پنیر‌های خوشمزه برویم تا بفهمید چرا می‌گویم این مواد غذایی برایتان سلولیت می‌آورد. پنیر یا گوشت و غذا‌های آماده‌ای که در سوپر مارکت‌ها وجود دارد، حدود ۷۹۰ میلی گرم سدیم دارد!

اگر مطالعاتی در این زمینه داشته باشید، متوجه می‌شوید که این مقدار سدیم برای بدن خیلی زیاد است و مثل یک سَم عمل می‌کند.

سعی کنید خود‌تان پنیر درست کنید یا وقتی پنیر می‌خرید به مقدار سدیم آن توجه کنید.

مطمئنم 99 درصد مردم اصلاً به این موضوع توجه ندارند که هنگام خرید، این موارد را بررسی کنند.

اگر می‌خواهید به سلولیت دچار نشوید، حتماً باید استفاده از پنیر یا گوشت فرآوری شده را کنار بگذارید. آسیبی که این دو به بدن شما می‌زنند، سبب می‌شود تا بدنتان برای هر بیماری آماده شود.

 

نوشابه

بریم سراغ بعدی یعنی نوشابه.

نوشابه، کلاژن بدن را کم می‌کند؛ چون نوشابه هم مثل کیکی که گفتم سرشار از شکر است.

این شکر‌ها هم با سرعت هر چه تمام‌تر به کلاژن‌های بدن حمله می‌کنند و آن‌ها را می‌کشند.

می‌دانم که برای خیلی از شماها سخت است دل از نوشابه بکنید. خیلی از خانواده‌های ایرانی، تا نوشابه نباشد اصلاً لب به غذا نمی‌زنند. باید حتماً روزی دو سه تا نوشابه بخورند.

هر نوع نوشابه‌ای می‌تواند باعث شود دچار سلولیت شوید. از شما اصلاً نمی‌خواهم که مصرف نوشابه را به یکباره قطع کنید.

سعی کنید اگر در ناهار و شام نوشابه می‌خورید، یکی از این وعده‌ها را کم کنید.

بعد از آن هر چند روز یکبار مصرف کنید. پس از مدتی که بدنتان به برنامه جدیدتان عادت کرد، از دوغ استفاده کنید.

دوغ جایگزین بسیار فوق العاده‌ای برای نوشابه است.

 

پیتزا

رسیدیم به قسمت سخت و آسیب روانی ماجرا.

پیتزا!

فکر کنم به 99 درصد از شماها ضربۀ روحی سختی وارد شد ولی به خاطر پیشگیری از سلولیت، باید این ضربۀ روحی را تحمل کنید.

خُب ولی آخه پیتزا به این خوشمزگی، چرا نباید خورد؟

کلا پیتزا و غذا‌هایی که چربی نا‌سالم دارند، گردش خون بدن را کند می‌کنند و نمی‌گذارند اکسیژن در بدن جریان پیدا کند.

وقتی اکسیژن در بدن به طور نرمال جریان پیدا نکند، رفته رفته بافت‌های همبند ضعیف می‌شوند و سلولیت ظاهر می‌شود.

البته من پیتزا را گفتم ولی شما تمام فست فود‌ها را در نظر بگیرید. فست فودها منبعی از چربی ناسالم‌اند.

الان دارم راجع به سلولیت صحبت می‌کنم که فقط گفتم برای سلولیت بد است وگرنه کلاً فست فود باعث بروز بیماری‌های بسیار زیادی می‌شود.

سعی کنید حتماً مصرف فست فود را کنار بگذارید و از غذاها و خوراکی‌های سالم‌تری استفاده کنید.

 

کره و مارگارین نباتی

آخ آخ آخ! اگر بدونید چقدر بده.

اگر طرز تهیۀ روغن‌های جامد را بخوانید، متوجه می‌شوید که برای جامد کردن کره و روغن‌های گیاهی، به این مواد هیدروژن می‌دهند.

این کار باعث می‌شود تا چربی‌های ترانس در بدن آزاد بشوند و به صورت جامد در بدن حرکت کنند.

این چربی‌ها به درون رگ‌ها می‌روند و آن‌ها را مسدود می‌کنند. در نتیجه سیستم گردش خون و اکسیژن رسانی به بافت‌ها به مشکل بر‌می‌خورد و در آخر، یکی از مشکلاتی که برای شما پیش می‌آید، سلولیت است.

سعی کنید غذا‌های سالم بخورید. خوراکی‌هایی مثل قهوه، نمک، شکر، سس، سویا، تنقلات و شبیه این‌ها، باعث بروز سلولیت می‌شوند. پس تا جایی که می‌توانید این خوارکی‌ها و هر چیزی که این‌ها را در خودش دارد، کنار بگذارید.

 

روش‌های درمان سلولیت چیست؟

خب بگذارید اول کاری خیالتان را راحت کنم.

سلولیت یک بیماری تهدید کننده نیست که وقتی علائم آن را بر روی پوستتان دیدید حس کنید دنیا به آخر رسیده!

سلولیت یک چیز عادی است که در هر خانمی می‌تواند به وجود بیاید. شما فقط باید یاد بگیرید که چطور آن را رفع کنید.

بچّه‌ها!

تاکید من خیلی روی  تغییر سبک زندگی شما  است. تغییر سبک زندگی هم برای پیشگیری عالی است هم درمان.

تغییر در سبک زندگی می‌تواند از به وجود آمدن سلولیت پیشگیری کند، امّا اگر از زمان پیشگیری کردن گذشته است باید با انگیزه و قدرت با آن بجنگید.

 

 

پیشنهاد فیلم: صحبت از انگیزه و جنگیدن شد؛ پیشنهاد میکنم حتماً فیلم The Grey رو ببینین.

 

به نظر من ورزش کردن و استفاده از غذا‌های سالم کمک بزرگی به شما می‌کند.

بعضی از خانم‌ها تا این تغییرات را می‌بینند، سریع به فکر جراحی می‌افتند.

ولی باور کنید جراحی اصلاً راه حل مناسبی نیست. فقط کافی است بخواهید یک سبک زندگی سالم که هم شامل تغذیۀ مفید و هم ورزش اصولی باشد را داشته باشید.

شما خیلی راحت با ورزش کردن، غذای سالم خوردن و تغییر سبک زندگیتان، می‌توانید سریع سلولیت را در هر جای بدنتان از بین ببرید.

 

چه مواد غذایی باعث از بین رفتن سلولیت می‌شوند؟

همۀ ما وقتی بچه بودیم و به مراکز بهداشت می‌رفتیم که چکاپ بشویم، عکس هرم غذایی را بر روی دیوار می‌دیدیم. (معمولاً کنار اون دختره نیم وجبی میزاشتن که میگه هیس!)

از همان بچگی به ما می‌گفتند غذای سالم بخوریم. درکتان میکنم؛ سخت است که از کنار بعضی از خوراکی‌ها بگذرید. امّا حالا برای مبارزه با این تغییرات باید بیخیالِ این غذا‌ها شوید و خودتان را به خوردن غذا‌های سالم عادت بدهید.

مسلماً هیچ چیز بهتر از زیبایی برای خانم‌ها نیست، پس برای زیبایی‌تان بجنگید.

الان مواد غذایی که به جان سلولیت می‌افتند و آن را ریشه کن می‌کنند را بریتان می‌گویم.

 

چای سبز و گیاهی

من عاشق این گزینه‌ام، هم برای لاغری مفید است هم برای درمان سلولیت.

در چای سبز ماده‌ای به نام ECG و EGCG وجود دارد که سرعت سوزاندن چربی را زیاد می‌کند.

همین کار باعث می‌شود سلولیت از بین برود. پس سعی کنید هر روز حداقل یک فنجای چای سبز بخورید. چای سبز برای بدن، معجزه می‌کند.

 

فلفل قرمز

فلفل قرمز، یک ماده قوی برای شماست تا بتوانید سلولیت را کنار بزنید.

فلفل قرمز ویتامین B زیادی دارد که باعث می‌شود بافت مورد نظر تقویت بشود و سلولیت شکست بخورد.

اگر مشکل گوارشی دارید، اشکالی ندارد. از یکی دیگر از موادی که می‌گویم استفاده کنید. قرار نیست با خوب شدن سلولیت، مشکل دیگری برایتان پیش بیاید.

 

توت‌های تیره

هر کسی دلداده بلوبری و شاتوت نباشد، اصلاً از ما نیست!

حتی فکر کردن به طعمش هم خیلی حس خوبیه. این توت‌ها سرشار از کلاژن و آنتی اکسیدان هستند. کلاژن مسئول ساختن بافت جدید است و آنتی اکسیدان مسئول حذف کردن بافت مورد هجوم سلولیت.

پس حتماً این توت خوشمزه را در سبد غذایی‌تان قرار بدهید.

 

ماهی سالمون

شاید هر کدام از شما هیچ وقت متوجّه نشده باشید که چرا مادرتان با بشقاب ماهی دنبالتان می‌کرد تا یک لقمه از آن ماهی‌های خوشمزه را به زور به شما بدهد که بخورید.

ماهی‌ها از جمله ماهی سالمون یک منبع بزرگ از امگا ۳ و آنتی اکسیدان هستند.

این مواد باعث می‌شوند التهاب بدن کم بشود، سرعت گردش خون بالا برود و بافت پوست، تقویت بشود. خب قطعات پازل را کنار هم بگذارید، با این کار چه چیزی از بین می‌رود؟ آفرین، سلولیت!

 

روغن زیتون

روغن زیتون یک روغن منحصر به فرد است.

امّا اکثر خانم‌ها تا اسم روغن را می‌شنوند، فکر می‌کنند هر ماده غذایی به اسم روغن مضر است!

دیگر برایشان فرقی نمی‌کند این روغن زیتون باشد یا روغن جامد. این باور کاملاً اشتباه است؛ چون روغن زیتون یک ماده غذایی باارزش برای مقابله با سلولیت است.

روغن زیتون، چربی‌ها را از بین می‌برد و به سلامتی غدۀ تیروئید کمک می‌کند. در اول مقاله گفته بودم که مشکل در هورمون‌های تیروئید می‌تواند باعث سلولیت شود. خب حالا که روغن زیتون غده تیروئید را پاکسازی می‌کند، مشکلی برای این هورمون‌ها به وجود نمی‌آید و سلولیت سرنگون می‌شود.

 

زعفران

مطمئنم که حتما در خانۀ‌ هر خانمی یک بسته زعفران وجود دارد.

از بس که این ماده غذایی، خوش رنگ و لعابه!

زعفران، فقط رنگ قشنگی به غذای شما نمی‌بخشد، بلکه یک ماده ضد التهابی قوی و از بین برندۀ سلول‌های چربی است. همچنین زعفران گردش خون بدن شما را بالا می‌برد و سلولیت را در بدنتان نابود می‌کند.

 

سرکه سیب

بجز مواد غذایی بالا، سرکۀ سیب یک ماده غذایی فوق العادست. هیچ دکتر و متخصص تغذیه‌ای نمی‌تواند بگوید این ماده خوب نیست.

یادم است که از خیلی گذشته‌ها هم همیشه در سالاد‌هایم از سرکۀ سیب استفاده می‌کردم. جدای از طعمش، فواید زیادی هم دارد. سرکۀ سیب سموم کبد را از بین می‌برد، هورمون استرس را کم می‌کند و میزان هورمون استروژن را متعادل می‌کند.

خب با این توضیحاتی که دادم، مسلماً سلولیت از بین می‌رود. به نظر من اگر سلولیت با این مواد غذایی در بدن مواجه بشود، دو پای دیگر هم قرض می‌گیرد و فرار می‌کند!

 

روش سنتی درمان سلولیت چیست؟

من از اول به شما گفته بودم که ورزش کردن هم برای پیشگیری از سلولیت مفید است و هم برای مقابله با آن. برای مقابله کردن با این موضوع سعی کنید ورزش‌های هوازی و حرکتی را انجام بدهید.

چند حرکت ورزشی برای مقابله کردن با سلولیت وجود دارد؛ مثل:

  • حرکت استپ آپ
  • حرکت پل
  • حرکت لانگ پرشی
  • حرکت پاپ اسکات
  • حرکت لانگ با قدم زدن

شما برای انجام این حرکات احتیاجی به وسایل ورزشی ندارید و می‌توانید این حرکات را در خانۀ خودتان هم انجام بدهید.

قبل از اینکه بخواهید این حرکات را انجام بدهید می‌توانید برای عرق کردن بیشتر از سرکۀ سیب، کف دریا، روغن نارگیل و گن استفاده کنید.

 

 

 راستی من یکسری توضیحات دیگه هم توی پست سلولیت پیجم دادم؛ حتماً ببین!

 

 

با ورزش کردن، میزان چربی‌های بدن‌تان را کم می‌کنید و عضله می‌سازید و با قوی‌تر شدن عضلات، سلولیت از بین می‌رود‌.

به نظر من ورزش کردن بهترین گزینه برای درمان سلولیت است چون هیچ عوارضی ندارد.

چند روش سنتی دیگر را هم حتماً باید در کنار ورزش انجام دهید. مثلاً:

  • غذا‌های خام بخورید
  • وزن خود‌تان را کم کنید
  • بدن خود را ماساژ بدهید
  • مصرف سیگار و دخانیات را ترک کنید
  • از رژیم غذایی سالم استفاده کنید یعنی مصرف شکر و نمک را کم کنید، از مواد غذایی استفاده کنید که میزان زیادی فیبر دارند
  • استرس خودتان را کنترل کنید

 

سلولیت را با جراحی درمان کنیم یا نه؟

اکثر خانم‌هایی که دیدم، برای درمان سلولیت خودشان فقط به سمت جراحی می‌روند و روش‌هایی مثل لیپوساکشن را انجام می‌دهند. این روش‌ها یکی از فرآیند‌های جراحی هستند که مثل بقیه جراحی‌ها عوارض دارند.

خب وقتی بخواهید جراحی کنید، حتما شما را بیهوش می‌کنند، حتّی همین بیهوشی هم عوارض زیادی دارد. قطعاً بجز این، ممکن است دچار مشکلات زیادی شوید.

از طرفی بعد از جراحی هم باید دارو‌های زیادی مصرف کنید که این دارو‌ها هم عوارض خودشان را دارند.

به نظر من که جراحی ارزش این همه عوارض را ندارد و از کجا معلوم که اصلاً سلولیت شما هم از بین برود؟

 پس حتماً به فکر تغییر در سبک زندگی‌تان باشید و به ورزش و تغذیه‌تان اهمیت بدهید تا سلولیت بدنتان رفع بشود.

 

خلاصه اینکه . . .

سلولیت مشکل خیلی‌ها است. دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است شما به سلولیت دچار شوید.

ولی درمان بسیار موثری هم برای آن وجود دارد.

فرقی نمی‌کند که در چه درجه بندی و در چه نوعی به سلولیت دچار شده باشید. خیلی مهم است که دلایل آن را بدانید ولی اگر به هر دلیلی هم درگیر سلولیت شده باشید، مطمئن باشید درمان می‌شود.

منظورم تغییر در سبک زندگی است.

امّا باور کنید، عادت کردن به یک سبک زندگی که حتّی شبیه به آن را هم ندیده باشید، خیلی برایتان سخت خواهد بود. ولی من این را در دوره‌ام، برای شما بسیار آسان کردم.

برای اینکه مطمئن شوید این دوره مناسب شما است، می‌توانید همین الان روی نتایج دوره‌هام کلیک کنید تا خودتان ببینید که شاگردان من چطور نتیجه گرفته‌اند.

امیدوارم خیلی زود در دوره‌هام ببینمتون!

خب؛ خسته نباشید :)