نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

تغذیه و حال روحی چه ارتباطی باهم دارند؟

تغذیه و حال روحی چه ارتباطی باهم دارند؟

حتماً این اصطلاح را شنیده‌اید که غذای ما روی شخصیتی که داریم، تاثیرگذار است. تغذیه‌ای که مصرف می‌کنید علاوه‌بر سلامتی جسم، رو روحیات شما هم تاثیر دارد. تغذیه ناسالم و اشتباه می‌تواند شما را تبدیل به یک فرد عصبی و مضطرب کند. ریشه خیلی از بیماری‌هایی که برای بدن خطرناک هستند هم به مشکلات عصبی و ناراحتی‌های فکری بر می‌گردد.

پس از این وضعیت می‌شود نتیجه گرفت که تغذیه و حال روحی،  ارتباط تقریباً مستقیمی  با هم دارند. جواب این سوال که تغذیه و حال روحی چه ارتباطی باهم دارند؟ باید جزئیات زیادی را بررسی کرد تا بشود نتیجه بهتر و درست‌تری از آن گرفت. اطلاعاتی که در ادامه آماده کرده‌ام می‌تواند راهنمای خوبی برای رسیدن به جواب درست باشد.

 

چرا نوع تغذیه در حالت‌های روحی ما اثر دارد؟

غذایی که وارد بدن می‌شود روی قسمت‌های مختلفی از آن اثر دارد که سلول‌های عصبی هم جزو آن‌ها بشمار می‌آیند. این سلول‌ها، واکنش‌های مغزی و احساسات را کنترل می‌کنند، برای همین هم اگر درگیر تغذیه ناسالم شوند، ممکن است مشکلاتی مثل افسردگی و ناراحتی‌های اعصاب را به دنبال داشته باشند.

انتخاب غذای مناسب باعث رسیدن ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم به بدن می‌شود و خیلی از کمبودهای موجود در بدن را جبران می‌کند. وقتی خوردن تغذیه سالم این تاثیرات را داشته باشد، پس انتخاب غذای ناسالم هم می‌تواند تاثیرات برعکس آن‌ها را داشته باشد. برای همین هم می‌گویم غذایی که می‌خورید اهمیت زیادی دارد، چون هم جسم را سالم نگه می‌دارد و هم سلامت روح را تقویت می‌کند.

 

 

خیلی از غذاهایی که توی طول روز مصرف میشن، شاید باعث سیر شدن بشن یا حس خوشمزگی خوبی داشته باشن امّا ممکنه همون غذاها باعث‌شن که سلامت روانتون به خطر بیوفته و مشکلات روحی زیادی پیدا کنین.

 

 


پست اینستاگرام: چی بخوریم بهتره؟

 

 

تغذیه‌های مناسب برای سلامت روح و روان

غذاهای سالم علاوه‌بر بهتر کردن حالت‌های روحی روی  حافظه  و  سلامت مغز  هم تاثیر دارند. رسیدن مواد کافی به مغز، فعالیت‌های مربوط به آن را هم کنترل می‌کند و باعث می‌شود که بتواند در شرایط مختلف عملکرد مناسب‌تری داشته باشد. تغذیه‌هایی که برای سلامت روح و روان از آنها استفاده کرد، شامل این مواد غذایی هستند:

 

1) ماهی سالمون

ماهی‌ها همیشه تغذیه خیلی خوبی برای مغز بوده‌اند و عملکردش را در شرایط مختلفی تقویت می‌کنند. یکی از ماهی‌هایی که در این زمینه تاثیرات خوبی دارد، ماهی سالمون است که امگا 3 بالایی دارد و علاوه بر آن اسیدی به نام EPA‌ هم که در آن هست که حافظه را تقویت کرده و احتمال ابتلا به افسرگی را هم تا حد خیلی زیادی کاهش می‌دهد.

 

2) تخم مرغ 

پروتئین یک ماده ضروری و مهم برای بدن است که یکی از وظایفش تقویت ترشح هورمون دوپامین است. دوپامین هورمونی است که توسط مغز ترشح می‌شود و کارش این است که بتواند حالتان را بهتر و خلق و خویتان را مناسب‌تر کند.

 

 

از دستش نده: علائم کمبود ویتامین D چیست؟

 

 

3) موز

یکی از مواد حال خوب کنی که بیشتر از هر خوراکی دیگری در موز پیدا می‌شود، تریپتوفان است. ماده مغذی تریپتوفان وقتی وارد بدن شود، با اسید معده ترکیب شده که نتیجه آن تبدیل شدن به سرتونین است. اگر در رژیم غذایی که برای خودتان انتخاب می‌کنید، روزی یک موز هم باشد، حال روحی بهتری پیدا می‌کنید و با مشکلات عصبی کمتری روبرو می‌شوید.

 

4) شکلات تلخ

شکلات تلخ در بیشتر رژیم‌ها و برنامه‌های لاغری استفاده می‌شود، چون تاثیر آن در کاهش وزن کاملاً ثابت شده است. از طرفی هم خوردن این شکلات باعث  ترشح اندروفین  هم می‌شود که شادی‌آور است. پس اگر روزی بود که خیلی حال و حوصله چیزی را نداشتید، خوردن یک شکلات تلخ می‌تواند شما را از این حال و هوا دربیاورد.

 

5) ماست یونانی

کلسیم علاوه بر تقویت استخوان بندی و تراکم آن، روی حال روحی هم تاثیر زیادی دارد. شاید خیلی از این ویژگی کلسیم اطلاع نداشته باشید اما باید بدانید که وجود کلسیم برای تقویت سلول‌های عصبی لازم است. وقتی که کلسیم کافی به بدن برسد، این سلول‌ها عکس العمل نشان می‌دهند و باعث خوشحالی شما می‌شوند.

وجود کلسیم کافی در بدن آنقدر ضروری است که نبود یا کمبودش علاوه بر مشکلات جسمی، مشکلات روحی و عصبی زیادی را هم به وجود می‌آورد.

 

6) شاه توت

بلوبری و شاه توت میوه‌هایی هستند که آنتی اکسیدان بالایی دارند. این میوه‌ها دوپامین بالایی تولید می‌کنند و باعث به وجود آمدن احساس شادی می‌شوند.

 

 

از دستش نده: صبحانه رژیمی مناسب برای تناسب اندام و لاغری

 

 

7) آب

آب شاید ماده ساده‌ای باشد امّا وجودش برای سلامت مغز و سلول‌های کاملا حیاتی است. خوردن آب کافی آنقدر برای سلول‌های مغز اهمیت دارد که کمبودش باعث کج خلقی، سردرد، عصبانیت و حتی افسردگی شدید می‌شود. برای اینکه مشکلاتی مثل ضعف اعصاب برایتان پیش نیاید، باید حداقل روزی 8 لیوان آب بخورید.

 

8) زعفران 

زعفران یکی از مواد غذایی باارزش است که از آن به عنوان  داروی ضد افسردگی  هم استفاده می‌شود. ترکیباتی که در زعفران وجود دارد آرامش‌بخش هستند و می‌توانند تاثیر خوبی در کاهش اضطراب و افسردگی داشته باشند. برای اینکه تاثیر بهتری از زعفران ببینید می‌توانید آن را به صورت دمنوش مصرف کنید.

 

9) بابونه

دم کرده بابونه بهبود دهنده روح و روان است. اگر در شرایطی هستید که اضطراب زیادی دارید و نمی‌توانید عصبانیتتان را کنترل کنید، نوشیدن یک دم کرده بابونه می‌تواند حالتان را بهتر و آرامشتان را بیشتر کند.

 

مواد غذایی نامناسب برای حال روحی

اگر قرار است از غذاهایی استفاده کنید که باعث بهتر شدن حالتان می‌شوند، پس باید غذاهایی که تاثیر عکس دارند را هم از رژیم غذایی‌تان حذف کنید. برای این کار بهتر است اول این مواد غذایی را خوب بشناسید تا در انتخابشان اشتباه نکنید:

 

نمک

نمک تا اندازه کمی برای بدن لازم بوده که آن هم به خاطر ید آن است. وقتی مصرف نمک بیشتر از حد لازم باشد، علاوه بر به وجود آمدن بیماری‌های مختلف قلبی، عروقی، فشار خون و غیره شده که باعث آسیب رسیدن به مغز هم می‌شود. ترکیباتی در نمک وجود دارند که فعالیت نورون‌های مغز را بیشتر از حد معمول می‌کنند، پس عملکرد مغز هم دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند عصب‌های متصل به خودش را کنترل کند.

 

فست فود

غذاهای فست فودی با اینکه خوشمزه و خوش و آب رنگ هستند امّا ضررهای کمی هم ندارند. خوردن فست فود ماهی یکبار شاید اشکالی نداشته باشد اما عادت به خوردن این غذاها آسیب‌های زیادی به بدن وارد می‌کند. یکی از علت‌های اصلی بروز  فشارهای عصبی  در افراد؛ خوردن همین غذاهای آماده و فست فودی است.

 

شکر

قند و شکر هم مانند نمک سم‌های سفید هستند و مصرف بیش از حد آن‌ها احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. حتی داشتن استرس شدید در طول روز هم می‌تواند یکی از نتایج استفاده بیش از اندازه از شکر باشد.

 

 

از دستش نده: چطور می‌توانیم تغذیه سالمی داشته باشیم؟

 

 

الکل

عملکرد مغز برای این که بتواند درست پیش برود به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از نوشیدنی‌هایی که می‌تواند باعث بد شدن حالت‌های روحی شما شود، الکل است. از مهم‌ترین چیزهایی که حتماً باید به آن توجه کنید، حفظ هوشیاری و تمرکز مغز است. از تاثیرات الکل که برای همه هم واضح و روشن است، کاهش هوشیاری و عکس العمل به موقع عصب‌های مغز است. معمولاً کسانی که عادت به مصرف الکل دارند، همیشه پرخاشگر و عصبی هستند و کنترلی روی رفتارشان ندارند.

 

شیرین کننده‌های مصنوعی

چون اسم قند و شکر بین شیرین کننده‌ها بد در رفته است، افرادی که از تاثیرات آن‌ها نگرانند، سراغ جایگزین‌هایی می‌روند که مزه شبیه به آن‌ها با خطرات کمتر داشته باشد. بعضی از افراد فکر می‌کنند شیرین کننده‌های مصنوعی خطری کمتر از قند و شکر دارند؛ اگر فکر می‌کنید خوردن نوشابه خطر کمتری از مصرف شکر دارد، پس یعنی خطر شیرین کننده‌های مصنوعی هم از شکر کمتر است!

 

 

از دستش نده: مقایسه خواص امگا 3، امگا 6 و امگا 9

 

 

کافئین

مصرف چای و قهوه زیاد در طول روز سلول‌های‌ عصبی و کلا مغز را دچار مشکل می‌کند. کافئین خودش یک ماده محرک و انرژی زاست. اگر مصرف آن بیشتر از چیزی باشد که بتوان انرژی آن را استفاده کرد،  مشکلات روحی زیادی  برای افراد پیش می‌آید. کم شدن صبر و حوصله، افزایش استرس و عدم کنترل روانی از نتایج مصرف کافئین بیش اندازه در طول روز است.

 

غذاهای کنسروی

بعضی از افراد به خاطر مشغله‌های زیادی که دارند، مجبور به مصرف غذاهای کنسرو شده هستند و تقریبا به خوردن اینجور غذاها عادت کرده‌اند. اگر حواستان نباشد و همین روالی که هست را ادامه دهید، کم‌کم تبدیل به یک آدم مضطرب، عصبی و کم حافظه می‌شوید.

غذاهای کنسروی برای این که بتوانند زمان زیادی نگهداشته شوند، درصد بالایی از نگهدارنده‌های مختلف دارند. یکی از تاثیرات مهم این نگهدارنده‌ها هم از بین بردن سلول‌های مغز و افزایش درصد فراموشی و کم حافظه شدن است.

 

خلاصه مطلب 

غذایی که می‌خوریم تاثیرات مثبت و منفی زیادی روی بدن دارد. نه تنها سلامت جسم بستگی به نوع تغذیه‌ای که هر روز مصرف می‌کنیم دارد، بلکه حالت‌های روحی و سلامت روان هم وابسته به تاثیرات ترکیبات غذایی مصرف شده است.