نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

رژیم سم زدایی چیست؟ | 3 رژیم سم زدایی فوق العاده

رژیم سم‌زدایی چیست؟ | 3 رژیم سم‌زدایی فوق العاده

رژیم‌ها انواع مختلفی دارند که متخصصین با توجه به نیاز‌های بدن هر کسی، برنامه مناسب را برای افراد می‌چینند. این رژیم‌ها می‌توانند دلایل زیادی داشته باشند؛ رژیم‌های درمانی، لاغری، ورزشی و غیره. امّا یک‌جور دیگری از رژیم هم هست که اخیراً طرفداران زیادی پیدا کرده است.

این رژیم، رژیم سم زدایی است. احتمالاً خیلی از شما تازه اسم این رژیم را می‌شنوید یا اینکه قبلا چیز‌هایی راجع به آن شنیده‌اید امّا دقیقا نمی‌دانید که چیست؟

اگر کنجکاوید که چیز‌های بیشتری دربارۀ این رژیم بدانید و به جواب این سوال برسید که اصلاً رژیم سم زدایی چیست و آیا واقعا تاثیر گذار است یا نه؟، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

رژیم سم زدایی چیست؟

قبل از هر چیزی باید بگویم که سیستم ایمنی بدن، ذاتاً خاصیت سم زدایی دارد. پس این کار خود‌به‌خود در بدن اتفاق می‌افتد. امّا یک وقت‌هایی هم هست که سم زدایی بدن باید با میزان و سرعت بیشتری اتفاق بیفتد. دقیقاً بخاطر همین شرایط، یک راه‌حلی به‌وجود آمده به اسمِ رژیم سم زدایی.

رژیم سم زدایی می‌تواند شامل هر روشی باشد. انواع طبع و خصوصیات آن‌ها در طب سنتی، اهمیت زیادی برای تعیین نوع رژیم و سم زدایی آن دارد. مثلاً بعضی‌ها سراغ رژیم‌های خاصی برای پاکسازی پوست می‌روند، بعضی‌ها می‌خواهند سیستم ایمنی بدنشان را تقویت کنند، برخی دیگر هم هستند که مشکل هضم دارند و می‌خواهند با سم زدایی این مشکل را برطرف کنند و خیلی مشکلات دیگر که هر کسی راه‌حلشان را در این رژیم می‌بیند.

با همه این صحبت‌ها، فکر می‌کنم باید به این نتیجه برسیم که رژیم از نوع سم زدایی، یک نوع روش زندگی و برنامه غذایی تقویتی است. ساده‌تر بخواهم بگویم،  سم زدایی رژیمی، عادت غذایی مفیدی است که علاوه‌بر پاکسازی بدن، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و باعث می‌شود که بدن در برابر ویروس‌ها و بیماری‌ها مقاومت بیشتری داشته باشد. 

 

آیا واقعاً رژیم سم زدایی تاثیرگذار است؟

بدن ما به طور عادی، شبانه روز در حال سم زدایی است. این سم زداییاز راه‌های مختلفی مثل رژیم‌های غذایی، آب میوه و انواع قرص و ویتامین انجام می‌شود. بگذارید قبل از هر چیز تکلیف جواب این سوال را روشن کنم که اصلا سموم چه چیز‌هایی هستند؟ از چه راه‌هایی وارد بدن می‌شوند؟ خود بدن آن‌ها را تولید می‌کند یا ما آن را وارد سلول‌ها می‌کنیم؟ تا بعد سراغ چیز‌های دیگر از این رژیم برویم.

 

 

رژیم سم زدایی، رژیم خاصیه که اگه درست و منظم انجامش بدین، میتونه تاثیر زیادی توی سیستم ایمنی بدن و سلامتتون داشته باشه. این رژیم توی خیلی از مسائل مثل ریزش مو، آکنه‌های پوستی، میزان انرژی و مشکلات دیگه بدن، تاثیر خیلی خوبه داشته و آدم‌های زیادی رو طرفدار خودش کرده!

 

 

ببینید، همه آدم‌ها در حالت کلی از دو راه با سموم بدن درگیر می‌شوند. این راه‌ها بعضی وقت‌ها قابل کنترل هستند و بعضی اوقات هم دست هیچکس نیست که بتواند آن‌ها را کنترل کند. امّا با این رژیم می‌شود سموم بدن را در هر سطحی، تا حد ممکن از بین برد. این دو راه چه شرایطی دارند؟

 

سموم داخلی بدن

یکسری از سموم و مضرات هستند که طی متابولیسم‌های طبیعی بدن اتفاق می‌افتند. این سموم شامل اسید لاکتیک، میکروب‌های روده و اوره است. سموم داخلی بدن موادی هستند که شما و من هیچ دخالتی در تولید آن‌ها نداریم و یک فرآیند طبیعی در بدن محسوب می‌شوند.

 

سموم خارجی بدن

این سموم، مواد و میکروب‌هایی هستند که خود ما وارد بدن می‌کنیم. یعنی خارج از بدن هستند و ما با عادت‌های اشتباه غذایی و روش‌های غلط روزمره از آن‌ها در بدنمان پذیرایی می‌کنیم. این میکروب‌ها از راه مختلفی مثل خوردن، آشامیدن، تنفس و غیره وارد بدن می‌شوند. سموم خارجی از غذا‌های مصرفی مثل فست فود، ماهی‌های دارای جیوه و الکل گرفته تا آلودگی هوا، مواد مخدر، نوشیدنی‌های فاسد و غیره را شامل می‌شود.

 

 

از دستش نده: علائم کمبود ویتامین D چیست؟

 

 

روش‌های سم زدایی بدن چه انواعی دارد؟

راه‌های ساده و کم خرج زیادی هستند که شما می‌توانید با انجام آن‌ها، بدنتان را سم زدایی کنید و هر قسمتی از بدن را که می‌خواهید از وجود انواع میکروب‌ها و بیماری‌ها پاکسازی کنید. هر روز و در جا‌های مختلف تبلیغات زیادی از این نوع رژیم یا روش‌های آن می‌بینید و می‌شنوید. اما کدامشان درست است؟ نتیجه کدام یک از آن‌ها، آن چیزی می‌شود که شما می‌خواهید؟

خیلی از اوقات، بعضی افراد برای اینکه جواب سریع‌تری از این رژیم بگیرند، سراغ قرص‌ها و تقویت کننده‌های مختلفی می‌روند که حتی آشنایی زیادی هم از آن‌ها ندارند؛ فقط چند جا شنیده‌اند که این قرص‌ها خاصیت سم زدایی دارند و بدن را از وجود میکروب‌های مختلف پاک می‌کنند.

توصیه من به شما این است که تا جایی که می‌توانید سراغ این روش‌ها نروید. چون هر قرص و دارویی هر چقدر هم مفید باشد، در صورت استفاده روزمره و طولانی مدت، می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد (البته این بحث خارج از برخی مواقع ضروری است که بیمار بایستی دائماً برای سلامت جسم یا روان خود، دارو مصرف کند و نباید آن‌ها را خودسَر و بدون مشورت با پزشک یا روان‌پزشک، کنار بگذارد).

بخاطر همین هم من چند روش رژیم سم زدایی برای شما آماده کرده‌ام که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنم:

  • روزه گرفتن کوتاه مدت
  • مصرف میوه و سبزیجات برای مدت مشخص
  • کنار گذاشتن مصرف گندم و لبنیات در زمان‌بندی تعیین شده
  • پرهیز از خوردن بعضی از غذا‌ها و محدود کردن تنوع آن‌ها
  • ترک کامل مصرف کافئین و الکل

 

نادیده گرفتن سم زدایی بدن چه پیامد‌هایی دارد؟

درست است که من کمی قبلتر گفتم تولید بعضی از سموم بدن دست ما نیست و جزو عملکرد‌های طبیعی بدن به حساب می‌آید، امّا اگر به‌موقع سراغ پاکسازی این سموم نروید، کاملاً این امکان وجود دارد که به یک مشکل بزرگ برای شما تبدیل شود؛ تا حدی که برای آن باید کلی زحمت و سختی را تحمل کنید. پس تا وقتی که شرایطش را دارید و می‌توانید، از شر و ضرر این سموم بدن خلاص شوید.

عوارضی که شما با پاکسازی به‌موقع می‌توانید بدنتان را از درگیر شدن با آن‌ها در امان نگه دارید، کم نیستند امّا اینجا شما را با چند تا از مهم‌ترین آن‌ها آشنا می‌کنم که اهمیت این مسئله را بهتر درک کنید:

  • داشتن احساس بیماری
  • تولید مواد شیمیایی کشنده مانند کتون
  • کم آبی
  • ضعف و حالت تهوع
  • کاهش میزان پروتئین بدن
  • ضعیف شدن ماهیچه‌ها
  • ضعف سیستم ایمنی بدن

 

انواع رژیم‌های سم زدایی کدام‌اند؟

 سم زدایی بدن روش‌های زیادی دارد که رژیم یکی از مهم‌ترین و موثرترین آن‌ها محسوب می‌شود.  وقتی شما این رژیم را به‌صورت مرتب و دقیق انجام دهید، خودتان متوجه تاثیرات خوب و موثرش می‌شوید. از طرفی هم این رژیم، زحمت و هزینه زیادی برای شما ندارد؛ پس خودتان را نگران این مشکلات نکنید.

برای همین هم چند تا از رژیم‌های ساده و موثری که می‌شناسم را به شما معرفی می‌کنم تا با برنامه‌ریزی به‌موقع هر کدام که مناسب شرایط شماست را انجام دهید:

 

 

از دستش نده: صبحانه رژیمی مناسب برای تناسب اندام و لاغری

 

 

1. رژیم سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات در هر دوره و رژیمی جزو موثرترین مواد خوراکی هستند. این مواد خوراکی شامل انواع سبزیجات، میوه‌ها، آب میوه‌ها و نوشیدنی‌های مختلفی مثل اسموتی‌ها می‌شوند، پس قطعاً در رژیم‌های سم زدایی هم جایگاه ویژه و خاصی دارند؛ طوری که بنظرم مصرف آن‌ها به تنهایی یکی از روش‌های رژیم سم زدایی است.

این رژیم معمولاً طوری است که شما باید حداقل روزی یک وعده از انواع سبزیجات و میوه‌ها را مصرف کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را تنها یا همراه با وعده‌های غذایی‌تان مصرف کنید. دلیلش چیست؟ چون با این کار خیلی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ضروری بدن تامین شده و سموم مضر آن هم پاکسازی می‌شود.

 

2. رژیم سم زدایی بدون شیر

شیر و انواع لبنیات دارای مواد مغذی و معدنی زیادی هستند که تقریباً همه مربی‌ها و متخصصین تغذیه مصرف آن‌ها را به افراد پیشنهاد می‌کنند. امّا این وسط کسانی هم هستند که نسبت به مواد موجود در شیر مثل لاکتوز، آلرژی دارند؛ یعنی مصرف شیر نه تنها برای آن‌ها منفعتی ندارد، بلکه خیلی هم خطرناک و مضر است.

رژیم سم زدایی برای این افراد طوری برنامه‌ریزی می‌شود که مصرف شیر یا گندم آن‌ها به صفر برسد. در عوض موادی که خاصیت و ویتامین مشابه آن‌ها را دارند، جایگزین این مواد می‌شوند.

 

3. رژیم مواد غذایی تخمیری

بعضی از مواد غذایی خاص، با وجود شرایط خاصی که دارند امّا جزو خوراکی‌های سم‌زدای قوی محسوب می‌شوند. این مواد غذایی شاید به مزاج بعضی‌ها نسازد و یا آن‌ها را دچار حساسیت کند، ولی اگر مشکلی با خوردن مواد غذایی مثل کفیر، ماست، کیمچی یا کلم ترش ندارید، حتماً مصرفشان را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. کمترین تاثیر استفاده از آن‌ها این است که رودۀ شما را تقویت کرده و سموم آن را از بین می‌برند.

 

خلاصه مطلب

رژیم‌های غذایی سم زدایی انواع مختلفی دارند که شما باید با توجه به شرایط بدن و تغذیه‌ای که دارید، مناسب‌ترین آن‌ها را برای خودتان انتخاب کنید و برنامه‌های آن را به‌طور منظم و دقیق انجام دهید. پیشنهاد می‌کنم حتماً برای یکبار هم که شده، از این نوع رژیم استفاده کنید تا خودتان تاثیرش را ببینید.

شما تا حالا تجربه استفاده از رژیم سم زدایی رو داشتین؟