نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

علائم کمبود ویتامین D چیست؟

علائم کمبود ویتامین D چیست؟

ویتامین‌ها از مواد مهم و حیاتی هستند که تحت هر شرایطی باید به اندازه کافی به بدن برسند. کمبود هر کدام از آن‌ها، می‌تواند باعث بیماری یا حتی مرگ افراد بشود. تعداد ویتامین‌هایی که تا حالا کشف و شناخته شده‌اند، خیلی زیاد هستند، اما یکسری از آن‌ها، اهمیت و تاثیر بیشتر نسبت به انواع دیگر دارند که ویتامین D هم یکی از همان هاست.

ویتامین D بیشتر به عنوان ویتامینی شناخته شده که از طریق نور آفتاب جذب بدن می‌شود. با این حال منابع دیگری هم هستند که با کمک آن‌ها می‌توان کمبود این ویتامین را در بدن جبران کرد. تاثیر ویتامین D بر سلامت و شرایط طبیعی بدن، آن قدر زیاد است که حتما لازم است تا آن را مفصل‌تر از این برایتان توضیح دهم. پس برویم سراغ این موضوع که علائم ویتامین D چیست و چه تاثیراتی دارد؟

 

مقدار مورد نیاز ویتامین D

 

چرا باید نگران کمبود ویتامین D باشیم؟

همانطور که می‌دانید وقتی حرف از کمبود این ویتامین در بدن می‌شود، این معنی را دارد که ویتامین آن قدری که باید، در بدن وجود ندارد. ویتامین D یک ویتامین خاص و منحصر بفردی است که توسط بدن هم تولید می‌شود. پوست بدن هر آدمی با جذب کافی نور آفتاب، می‌تواند ویتامین D تولید کند.

نکته جالبی که در مورد این ویتامین خاص وجود دارد، این است که بدن اشخاص جوان و کسانی که پوست روشنی دارند، خیلی بهتر از افراد مسن به خصوص بالای پنجاه سال و کسانی که دارای پوست تیره‌تر هستند، ویتامین D تولید می‌کند.

 هر انسانی برای داشتن یک بدن سالم و قوی، نیاز به جذب کافی ویتامین‌های مختلف دارد.  همانطور که کمبود ویتامین D می‌تواند بدن را ضعیف کند، مصرف بیش از حد آن هم مضرات خاص خودش را دارد. پس بهتر است، همان قدری این ویتامین را مصرف کنید که بدنتان به آن احتیاج دارد و حتما در نظر داشته باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید!

به هرحال بهتر است بدانید که بدن من، شما و هر آدم دیگری، برای حفظ حالت و عملکرد طبیعی خود به اندازه کافی از ویتامین D احتیاج دارد. برای تقویت و محکم شدن استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان، باید حتما ویتامین D کافی مصرف کنید. با وجود این ویتامین در بدن به اندازه‌ای که به آن احتیاج باشد، حتی می‌تواند از ابتلا به خیلی از انوع سرطان‌ها پیشگیری کرد.

 

علائم کمبود ویتامین D

همانطور که گفتم، خیلی از عملکرد‌های طبیعی بدن وابسته به جذب کافی ویتامین D است. وقتی این ویتامین به اندازه کافی جذب یا تولید نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟ قسمت هایی از بدن که احتیاج به ویتامین D دارند کم‌کم دچار مشکل می‌شوند و یک جورایی کمبود ویتامین مورد نیازشان را نشان می‌دهند.

 

 

هر قسمتی از بدن احتیاج به ویتامین یا ماده معدنی خاصی داره که اگه به حد کافی بهش نرسه، تقریبا نمی‌تونه کارش رو خوب انجام بده. این اتفاق باعث می‌شه که اعضای دیگه بدن هم درگیر بشن و خدایی نکرده باعث بوجود اومدن مریضیای مختلفی بشه! 

 

 

تشخیص علائم کمبود ویتامین D در بدن ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد و یا حتی علامتی نداشته باشد، اما بعضی از علامت‌های تقریبا ساده‌ای هستند که با دقت به آن‌ها، می‌توانید متوجه این مشکل در بدنتان بشوید. علامت هایی مثل:

 

داشتن عفونت‌های زیاد و مریضی‌های مکرر

یکی از وظایف اصلی ویتامین D تقویت سیستم ایمنی بدن است. این ویژگی باعث می‌شود که بدن در مقابل میکروب‌ها و بیماری‌های مختلف مقاومت کافی را داشته باشد. دقیق‌تر بخواهم برایتان بگویم، ویتامین D با سلول‌هایی که مسئول مبارزه با عفونت‌ها و باکتری‌ها هستند، ارتباط مستقیم دارد.

اگر شما جزء کسانی هستید که خیلی زیاد دچار مریضی‌ها و عفونت‌های مختلفی مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌شوند، باید نگران کم شدن ویتامین D کافی در بدنتان شوید. تحقیقات مختلفی انجام شده است که نشان می‌دهند که کمبود این ویتامین، ارتباط مستقیمی با ضعف دستگاه تنفسی و ابتلا به بیماری‌های ریوی و تنفسی مثل برونشیت دارد. برای همین هم هست که اکثرا توصیه می‌شود که برای کاهش خطر ابتلا به بیماری کرونا، حتما به اندازه کافی ویتامین D مصرف کنید.

 

خستگی زیاد

شاید یکی از دلایل اینکه همیشه احساس ضعف و خستگی دارید، این است که بدن شما به اندازه کافی ویتامین D به خود جذب نکرده است. اکثر پزشکان علائم واضح‌تر مثل استرس شدید و بی‌خوابی را به عنوان علامت‌هایی از افت میزان کافی ویتامین D می‌بینند، اما علت ساده‌ای مثل خستگی را نادیده می‌گیرند. دلیل اینکه صحبت از خستگی زیاد، بخاطر کمبود این ویتامین در بدن می‌شود، این است که ویتامین D کافی می‌تواند تاثیر زیادی روی کیفیت و میزان خواب افراد داشته باشد.

 

کمر درد و استخوان درد

مربوط بودن استخوان محکم، به جذب کافی ویتامین D در بدن این است که این ویتامین، باعث تقویت جذب کلسیم شده و به محکم شدن استخوان بندی‌ها کمک می‌کند. اینکه بعضی از افراد در سنین مختلف، دچار استخوان درد یا کمر‌درد می‌شوند، نشان می‌دهد که با مشکل کمبود یا کافی نبودن ویتامین D در بدنشان روبرو هستند. حتی خیلی از آزمایش‌ها و تست‌هایی که تا به حال انجام شده‌اند، نشان می‌دهند افرادی که مبتلا به بیماری هایی مثل آرتریت یا درد‌های عضلانی مضمن هستند، ویتامین D کافی در بدن ندارند.

 

افسردگی

یکی علامت‌هایی که در افراد افسرده به خصوص در سن بالا دیده می‌شود، کمبود ویتامین D است. مواد غذایی و مکمل‌هایی که به اندازه کافی، ویتامین D به بدن می‌رسانند، تاثیر زیادی در کاهش میزان افسردگی افراد دارند؛ بنابراین برای کم کردن خطر ابتلا به این بیماری بهتر است به حد کافی ویتامین D مصرف کنید.

 

از دستش نده: تاثیر مدیتیشن بر افسردگی

 

 

طولانی شدن ترمیم زخم

بعضی از افراد هستند که بعد از برداشتن زخم یا داشتن یک عمل جراحی، احتیاج به زمان زیادی دارند که زخم‌ها و بخیه‌هایشان ترمیم شود. این مشکل می‌تواند یکی از علائم کمبود ویتامین D در بدن باشد. اگر یادتان باشد، کمی قبل‌تر  به شما گفتم که پوست چگونه ویتامین D مورد نیاز بدن را تولید می‌کند. ویتامین D تولید شده پوست، باعث افزایش تولید ترکیبات و عناصری می‌شود که کارشان ایجاد پوست جدید و ترمیم زخم است.

حتی این اواخر تحقیقاتی انجام شده است که نشان می‌دهد، کم بودن ویتامین D در بدن باعث خطرناک شدن جراحی دندان هم می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که ویتامین D چقدر برای خوب شدن زخم‌ها و التهابات ضروری و مهم است.

 

پوکی و شکنندگی استخوان

یکی از مکمل‌های قوی کلسیم برای داشتن استخوان‌های محکم و مقاوم، ویتامین D است.  مشکل پوکی استخوان بیشتر در افراد مسن و خانم‌ها دیده می‌شود، چون از دلایل مهم آن از دست دادن کلسیم و ویتامین D است که از نور خورشید جذب بدن می‌شود.

اخیرا آزمایشی روی چند خانم که دچار پوکی استخوان و نداشتن ویتامین D کافی هستند انجام شد، طوریکه به جای ویتامین D، از مکمل‌های دیگر برای محکم شدن استخوان‌ها استفاده شد، اما نه تنها باعث بهتر شدن اوضاع نشد، بلکه کمترین تاثیری هم روی استحکام استخوان‌ها نگذاشت.

 

ریزش مو

موارد مختلفی مثل اضطراب شدید، پرخوری عصبی و خیلی مسائل دیگر هستند که باعث ریزش مو در افراد می‌شوند؛ بهتر است بدانید که ریزش مو به خصوص در خانم‌ها، رابطه خاصی با پایین بودن سطح ویتامین D در بدن آن‌ها دارد. یکسری از بیماری‌های خاصی مثل بیماری آلوپسی آره آتا (Alopecia Areata) وجود دارند که جزء مریضی‌های خود ایمن هستند و یکی از علت‌های بوجود آمدنشان کاهش میزان ویتامین D در بدن است.

 

درد‌های عضلانی

اینکه داشتن درد‌های عضلانی زیاد، به علت‌ها و عوامل مختلفی بستگی دارد، کاملا منطقی و درست است، اما باید به این مسئله هم توجه کنید که کم شدن ویتامین D بدن هم می‌تواند یکی از دلایل آن باشد. سلول‌های عصبی در بدن، مجموعه‌ای از گیرنده‌های خودشان را دارند که از دریافت کننده‌های اصلی ویتامین D در بدن محسوب می‌شوند. کمبود این ویتامین در بدن، باعث می‌شود که انتقال درد‌های مزمن در سلول‌های عصبی بیشتر شده و درد‌های عضلانی زیادی بوجود بیایند.

 

افزایش وزن

یکی از علت‌های ابتلا به چاقی بیش از حد، می‌تواند کاهش ویتامین D مورد نیاز بدن باشد. همزمان با کم شدن میزان ویتامین D در بدن، جذب چربی و کربوهیدرات بیشتر شده و افراد را دچار چاقی و اضافه وزن می‌کند. مصرف ویتامین D و مکمل‌های آن، می‌تواند در داشتن اندام متناسب تر، کمک زیادی به شما بکند.

 

مضطرب شدن

کاهش ویتامین D در بدن، ارتباط زیادی با اختلالات عصبی و اضطراب زیاد در افراد دارد. کلیسیدیول، یک نوع ویتامین D است که در صورت کم شدن آن، مشکلات عصبی مثل استرس، اضطراب و افسردگی سراغ آدم می‌آید. مطالعاتی که در مورد کمبود ویتامین D در زنان باردار شده است، نشان می‌دهند که خانم‌های بارداری به اندازه کافی ویتامین D مصرف کرده‌اند، روحیه و کیفیت خواب بهتری دارند و حتی در میزان ابتلا به افسردگی بعد از زایمان هم در آن‌ها خیلی کم‌تر  از بقیه است.

 

چه چیزهایی، منابع ویتامین D هستند؟

راه‌های زیادی هست که شما می‌توانید به کمک آن‌ها کمبود ویتامین D بدنتان را جبران کرده و سیستم ایمنی بدنتان را در مقابل مریضی‌های مختلف تقویت کنید. منابع ویتامین D که خیلی راحت در دسترس همه ما قرار می‌گیرند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • نور آفتاب
  • ماهی
  • میگو
  • زرده تخم مرغ
  • شیر
  • شیر سویا
  • قارچ
  • پرتقال
  • غلات
  • جو‌ دوسر

 

خلاصه مطلب

کمبود ویتامین D در بدن می‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد کند. این کمبود، می‌تواند با علامت‌های مختلفی مثل خستگی، افسردگی، ضعف شدید، کمر درد، ریزش مو شناسایی شود. یادتان باشد که همیشه ویتامین دی بدنتان را چِک کنید تا اگر دچار کمبودش هستید، سریع یک فکری برایش کنید.

شما تجربه کمبود ویتامین دی داشتین؟ چه حالی داشتین؟