نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

معرفی چند رژیم غذایی لاغری توپ + نکات ضروری

بهترین رژیم‌های غذایی لاغری

همیشه تا حرف از لاغری و کم کردن وزن می‌شود، همه به دنبال یک رژیم سریع و موثر برای لاغری می‌گردند. بعضی‌ها هم رژیم‌هایی که از آن‌ها نتیجه‌های خوبی گرفته‌اند را به بقیه معرفی می‌کنند. فکر می‌کنم برای خیلی از شما پیش آمده که دوستان یا نزدیکانتان، رژیم‌های غذایی لاغری و یا متخصصین تغذیه مختلفی را به شما معرفی می‌کنند.

قبل از اینکه سراغ این رژیم‌ها بروید، باید به خیلی چیز‌ها فکر کنید. بدن هر کسی ویژگی و عکس العمل‌های خاص خودش را دارد. با هر رژیمی نمی‌توان هر فردی را لاغر کرد. اگر این‌طور بود، همه می‌توانستند با یک رژیم معمولی، خودشان را به وزن دلخواهشان برسانند.

ولی چون این‌طور نیست، باید فاکتور‌های زیادی را برای داشتن بهترین رژیم‌های غذایی لاغری بررسی کنید. فاکتور‌هایی که شما را به رژیم مناسبتان می‌رساند به خیلی از مسائل بستگی دارند و من می‌خواهم که در ادامه، آن‌ها را به شما معرفی کنم. در آخر هم شما را با چند تا از بهترین رژیم‌های لاغری دنیا آشنا می‌کنم.

 

چرا باید رژیم غذایی لاغری داشته باشیم؟ 

تصور غلطی که خیلی از افراد نسبت به رژیم غذایی لاغری دارند، این است که فکر می‌کنند رژیم فقط برای کسانی است که چاق هستند یا اضافه وزن شدید دارند. رژیم مسئله‌ای است که رابطه مستقیمی با سلامتی شما دارد.  وقتی شما برنامه و رژیم غذایی مناسبی برای خودتان داشته باشید، از لحاظ سلامتی و ایمنی بدن از خیلی از کسانی که اطرافتان هستند، جلوتر هستید. 

برنامه غذایی اصولی و مناسب می‌تواند شما را از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مختلف در امان نگه دارد و عادت‌های غذایی نادرست و اشتباهتان را اصلاح کند. خیلی از کشور‌های شرقی مانند چین یا ژاپن با داشتن غذا‌های رژیمی و سالم، جزء کشور‌هایی هستند کمترین ابتلا به بیماری‌های مربوط به اضافه وزن و کلسترول بالا را دارند.

پس چون رژیم همیشه در کنار لاغری می‌آید، این تصور را نداشته باشید که فقط برای کسانی است که اضافه وزن دارند. خیلی وقت‌ها باید برای جلوگیری از ابتلا به چاقی و وزن بالا باید رژیم‌تان را رعایت کنید تا بعد‌ها مجبور نشوید که زحمت زیادی برای کاهش وزن بکشید.

 

 

 از دستش نده: راز طول عمر ژاپنی‌ها

 

 

فایده داشتن رژیم غذایی لاغری مناسب چیست؟ 

برای اینکه تاثیر رژیم لاغری در بدن و ذهن شما بیشتر باشد، به آن به چشم اینکه روش تقویت سلامتی برایتان است، نگاه کنید. منظورم این است این‌طور نباشد که رژیم را فقط یک راه سخت و ناراحت کننده برای نخوردن غذا‌های خوشمزه برای کاهش وزن ببینید.

وگرنه نه تنها رژیم برایتان سخت و خسته کننده می‌شود، بلکه حتی ممکن است وسط‌های راه هم کم بیاورید و تمام زحماتی که کشیده‌اید را به باد بدهید. پیشنهاد من به شما برای اینکه رژیم به یک روش لذت بخش برای شما تبدیل شود، این است که بیشتر از هر چیزی به ابعاد مثبت آن و فایده‌هایی که برایتان دارد توجه بکنید. اینطوری می‌توانید در کنار رژیمی که دارید، ورزش‌های مناسب برای لاغری شکم را هم تجربه کنید. حالا این فایده‌ها چه چیز‌هایی هستند؟

 

افزایش ایمنی بدن 

اکثر رژیم‌های غذایی که برای لاغری هستند، شامل بخش زیادی از مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها می‌شوند تا در کنار کم کردن و حتی حذف کردن برخی مواد غذایی از تغذیه روزانه، بخاطر کمبود ویتامین یا عناصر دیگر، آسیبی به بدن نرسد.

تمام این مواد و ویتامین‌هایی که در برنامه غذایی شما قرار می‌گیرند، سیستم ایمنی بدنتان را در مقابل خیلی از ویروس‌ها و بیماری‌ها تقویت می‌کنند. یکی از نوشیدنی‌های رژیمی که می‌توانم به شما معرفی کنم و علاوه بر تاثیر زیادی که در روند لاغری و کاهش وزن شما دارد، سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف هم هست، اسموتی است.

 

جلوگیری از بیماری‌های قلبی، عروقی و دیابت 

چربی و کلسترول بالا قاتل سلامتی قلب و اعضای حیاتی بدن است. از طرفی وقتی مصرف شیرینی‌جات و خوراکی‌های چرب در برنامه غذایی شما بیشتر شود، خطر درگیری با مریضی‌هایی مثل دیابت هم افزایش پیدا می‌کند.

اصلاح عادت‌های غذایی روزانه که ما آن را به اسم رژیم می‌شناسیم، می‌تواند شما را از درگیری با همه این بیماری‌ها در امان نگه دارد.

 

تثبیت جوانی بدن و افزایش شادابی پوست

از گذشته‌های دور در قصه‌ها و افسانه‌های مختلف از هر جای دنیا، آدم‌ها همیشه دنبال اکسیر جوانی و زیبایی بوده‌اند؛ ولی از این خبر نداشتند که اکسیر جوانی می‌تواند در غذا و عادت‌های غذایی‌شان باشد.

تغذیه مناسب و تشکیل شده از مواد غذایی سالم و مقوی، از پیری و از کار افتادگی زودرس جلوگیری می‌کند و چون با خوردن سبزیجات و میوه‌های مختلفی که در رژیم‌های غذایی وجود دارد، آسیب‌های پوستی ترمیم می‌شود و آب کافی به سلول‌ها می‌رسد، در نتیجه پوست شاداب و سالم هم بدست می‌آید که یکی دیگر از مزیت‌های رژیم غذایی مناسب باشد.

 

چه کار کنیم تا رژیم لاغری موثرتری داشته باشیم؟ 

اینکه با مشورت متخصص تغذیه یا مربی خود یک رژیم لاغری مناسبی برای خود داشته باشید، یعنی راه کاهش وزن و لاغری اصولی را شروع کرده‌اید، امّا  یکسری موارد و کار‌ها هم هست که می‌تواند تاثیر این رژیم و کاهش وزن را بیشتر و سریع‌تر کند.  کار‌هایی مثل:

  • ورزش و تمرین منظم
  • استفاده از مواد غذایی و ترکیبات سالم
  • پایبندی به اصول رژیم غذایی لاغری
  • پرهیز از رفتن به محیط‌ها و انجام کار‌هایی که شما را وسوسه می‌کند

 

 

یکی از کارایی که میتونه رژیمو براتون سخت بکنه، اینه که خودتون نزدیک چیزایی بکنین که از خوردنشون محروم شدین. این کار میتونه باعث بشه که شما نتونین جلوی خودتونو بگیرین و همه قانونای رژیمتون بهم بریزین و کاهش وزنتون تبدیل به اضافه وزن بیشتر بشه. پس تا جایی که می‌تونین از همچین جاهایی فرار کنین!

 

 

معرفی بهترین رژیم‌های غذایی لاغری 

بهترین رژیم غذایی لاغری، رژیمی است که متناسب با نیاز‌های بدن شما ارائه شده باشد. برای اینکه بتوانید نتیجه بهتری از رژیم‌های لاغری خود بگیرید، بهتر است حتماً با یک متخصص تغذیه و یا مربی ورزشی مشورت کنید. امّا می‌توانید در کنار این برنامه‌های غذایی سالمی را هم به تغذیه روزانه‌ای که دارید اضافه کنید.

علاوه بر آشنا کردنتان با بعضی از رژیم‌های لاغری معروف دنیا، در اینجا قصد دارم چند مورد از مواد خوراکی که بیشتر مربی‌ها و پزشکان تغذیه به ورزشکاران توصیه می‌کنند را به شما معرفی کنم:

 

رژیم زون

این رژیم غذایی لاغری، یک رژیم آمریکایی است که احتیاج به دریافت مقدار دقیق و متناسبی از مواد غذایی ضروری مثل پروتئین چربی و کربوهیدرات دارد. نکته‌ای که حتما باید در این رژیم رعایت شود، این است که مقدار مصرف کالری، پروتئین بدون چربی و کربوهیدرات به ترتیب 30، 30 و 40 درصد باشد.

فواید: کاهش کلسترول، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش قند خون و کاهش خطر درگیری با دیابت.

ضررها: کم بودن میزان دریافت مواد خوراکی دارای کربوهیدرات سالم مثل سیب زمینی.

 

رژیم فستینگ

رژیم غذایی لاغری فستینگ یا روزه‌داری متناوب همانطور که احتمالا حدس زده باشید، یک رژیم شبیه به روزه‌داری است. نکته‌ای که در این رژیم باید رعایت کنید، این است که به جای کاهش مقدار غذایی مصرفیتان، ساعت‌های تغذیه‌تان را محدود کنید. (مثلا 8 ساعت غذا بخورید و 16 ساعت چیزی نخورید.)

فواید: کاهش کلسترول و میزان مضر قند خون، اصلاح ژن، کاهش حساسیت و التهابات داخلی، افزایش عمر، افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌هایی مثل آلزایمر و سرطان.

ضررها: نامناسب برای خانم‌های باردار و شیرده، نوجوانان و کودکان.

 

رژیم دوکان

رژیم دوکان یک رژیم غذایی لاغری فرانسوی است که 4 مرحله کلی دارد. فاز‌های اجرایی این رژیم شامل : افزایش مواد خوراکی و پایداری است.

فواید: کاهش وزن، لاغری.

ضررها: کاهش مصرف کربوهیدرات سالم، عضله‌سوزی.

 

رژیم کتوژنیک

یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های لاغری دنیا که می‌توانید سراغش بروید، رژیم غذایی لاغری کتوژنیک است. هدف اصلی این رژیم، کاهش میزان مصرف انسولین و جایگزین کردن ماده کتون، به جای قند برای استفاده به عنوان سوخت اصلی بدن است.

فواید: کاهش وزن، کاهش میزان کلسترول و فشار خون، بهبود التهابات داخلی.

ضررها: محدودیت شدید در مصرف میوه، نان و غلات.

 

رژیم وگان

این رژیم در واقع یک رژیم غذایی لاغری از نوع گیاهخواری است. تاثیر این رژیم در لاغری خیلی زیاد بوده، اما چون بعضی مواد معدنی ضروری در آن حذف شده است، نظرات متفاوتی درمورد آن وجود دارد.

فواید: مصرف بالای میوه، سبزی و خوراکی‌های گیاهی، افزایش ایمنی بدن، افزایش عمر، کاهش ابتلا به بیماری‌های مختلف.

ضررها: حذف تمام فراورده‌های حیوانی و به دنبال آن کاهش ویتامین‌ها و عناصر مورد نیاز بدن مثل کلسیم، فسفر، روی و آهن.

مواد خوراکی که می‌توانید در کنار رژیم‌هایتان مصرف کنید، مواد زیر هستند:

  • آجیل
  • دانه‌ها و میوه‌های خشک
  • کره بادام زمینی
  • میوه‌های مختلف مثل سیب و زردآلو
  • اسفناج و کلم بروکلی
  • لوبیا سبز و نخود سبز
  • عدس، لوبیا و نخود
  • روغن زیتون و کنجد
  • برنج قهوه‌ای
  • نان سبوس‌دار

 

خلاصه مطلب

مناسب‌ترین و بهترین رژیم لاغری دنیا، اگر متناسب با سیستم و آناتومی بدن شما نباشد، می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و شما را از وزنی که می‌خواهید به آن برسید، دور و دورتر کند. در رژیم و روش‌های کاهش وزن به فاکتور‌های زیادی باید توجه داشته باشید؛ به‌خاطر همین هم بهتر است از کسانی کمک بگیرید که از تخصص آن‌ها در این زمینه مطمئن هستید.

شما تجربه استفاده کدوم یکی از رژیم‌های لاغری رو دارین؟