نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

اسموتی چیست؟ + فواید، انواع و طرز تهیه

این روز‌ها کلی اسم‌های عجیب و غریبی از خیلی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها می‌شنویم که ممکنه خیلی‌هایشان تا همین یکی - دو سال پیش، به گوشمان نخورده بود. اینکه خیلی از این خوراکی‌ها اسم عجیبی دارند و افراد زیادی از طرز تهیه آن‌ها خبر ندارند، ممکن است باعث شود که بعضی‌ها سراغشان نروند.

نوشیدنی و غذا‌هایی که با سبزیجات و میوه‌جات تهیه شده باشند، با هر اسمی و صفتی، سرشار از ویتامین و بسیار قوی و مغذی هستند. یکی از این خوراکی‌هایی که چند سالی است وِرد زبان ورزشکاران و متخصصین تغذیه شده، اسموتی است.

از مغذی بودن این نوشیدنی پرطرفدار همین قدر بگویم که خیلی از بدنسازان آن را به عنوان وعده اصلی یا میان وعده میل می‌کنند. نمی‌خواهم بیشتر از این منتظرتان بگذارم؛ چون قرار است با هم با خانواده اسموتی‌ها آشنا شویم و بعد طرز تهیه انواع اسموتی خانگی را برایتان آموزش بدهم.

پس بزن بریم :)

 

اسموتی چیست؟ 

در این چند دقیقه‌ای که در کنارتان هستم، قرار است با کلی دانستنی‌های خوشمزه و مقوی آشنا شویم و نوشیدنی جادوییمان را درست کنیم. اول می‌روم سراغ معرفی اسموتی!

اصلاً بیایید ببینیم این اسموتی که اسمش را همه جا می‌شنوید، چیست؟

 اسموتی یک نوشیدنی مقوی و سالم است که از مخلوط میوه‌های له شده  و مواد مغذی دیگر مثل جو دو سر تهیه می‌شود.  ترکیباتی که در اسموتی‌ها استفاده می‌شود، همگی از مواد و میوه‌هایی هستند که ارزش غذایی بالایی دارند و بعضی‌هایشان می‌توانند مکمل و یا جایگزین وعده‌های غذایی شوند.

اسموتی‌ها معمولاً برای تناسب اندام و لاغری مصرف می‌شوند. خیلی از کسانی که سراغ رژیم‌های لاغری و بدنسازی می‌روند، اسموتی را بیشتر به اسم اسموتی لاغری، می‌شناسند. (اصلاً بعضیا مکمل چربی سوز می‌شناسنش!) تهیه اسموتی برای لاغری زحمت زیادی ندارد. این نوشیدنی چیزی است که هر کسی می‌تواند در خانه خودش آن را درست کند.

خوبی اسموتی این است که مواد اولیه ثابت و مطلقی ندارد؛ یعنی شما می‌توانید برخی مواد را با چیز‌های دیگر جایگزین کنید. اسموتی‌ها از خانواده میوه‌ها، سبزیجات، مغز‌ها و دانه‌های غذایی و حتی ادویه‌ها، تهیه می‌شوند.

هر کدام از اسموتی‌ها تاثیرات خاص خودشان را دارند. انرژی تولید شده بعضی از آن‌ها آن قدر زیاد است که برای سوزاندن آن باید فعالیت‌ها و تمرینات خاص ورزشی را انجام بدهید. جالب اینکه اگر تمرینی انجام ندهید، کربوهیدرات‌های جذب شده تبدیل به چربی می‌شوند و این جاست که کارتان سخت می‌شود.

 


ممکنه بپرسین که اگه میشه مواد اسموتیا رو با هم جایگزین کرد، پس چرا هر کدوم طرز تهیه خاص خودشونو دارن؟ این مسئله به خاطر این گفته می‌شه که اگه مثلاً شما قراره یه اسموتی برای لاغری درست کنین که توش خیار داره و شما خیارتون تموم شده، بجاش می‌تونین از یه میوه دیگه که ویتامین‌ها و میزان کالری مشابه اونو داره، استفاده کنین.

 

 

   از دستش نده: اصول تغذیه قبل و بعد از تمرین

 

اسموتی چه فایده‌هایی دارد؟ 

اولین فایده‌ای که اسموتی رژیمی دارد و از اسمش هم معلوم است، رژیمی بودن آن است. یعنی شما برای لاغری و تناسب اندام می‌توانید اسموتی را در برنامه‌های غذاییتان بگنجانید. اسموتی‌ها سرشار از مواد معدنی، فیبر و انواع ویتامین‌ها هستند.

2 نقش مهم اسموتی، خیلی باعث محبوبیتش شده‌اند:

 

نقش اسموتی

 

یعنی اینطور بگویم که اسموتی مثل یک کاتالیزور باعث سریع‌تر لاغر شدن و حتی تا حدی چربی سوزی موضعی در بدن شما می‌شود. اگر به دنبال رژیمی هستید که خیلی سریع به وزن ایده آلتان برسید، اسموتی را فراموش نکنید.  فیبر، مواد و ویتامین‌هایی که در اسموتی‌های لاغری وجود دارد، قند خون را در بدن متعادل کرده و کلسترول و چربی‌ها را هم تنظیم می‌کنند. 

 چیزی که ممکن است برای شما هم جالب باشد، این است که در رژیم‌هایی که از اسموتی استفاده می‌شود، کاهش وزن بیشتری اتفاق می‌افتد. با اینکه ممکن است تهیه اسموتی کمی برای شما پُر هزینه باشد، امّا مطمئن باشید تاثیر آن بر لاغری و تناسب اندامتان خیلی زیاد است و واقعاً ارزشش را دارد.

فایده‌های دیگری که اسموتی دارد، شامل موارد زیر است:

  • افزایش متابولیسم بدن
  • دستگاه گوارش سالم‌تر
  • کاهش وزن سریع‌تر
  • کاهش التهابات بدن
  • بهتر شدن کیفیت خواب
  • افزایش انرژی برای انجام فعالیت‌ها
  • افزایش طول عمر
  • شفافیت و شادابی پوست و مو

 


از دستش نده: طرز تهیه یک اسموتی خوشمزه با آنتی اکسیدان بالا

 

 

تفاوت اسموتی با نوشیدنی‌های دیگر 

احتمالاً خیلی از مردم هستند که فکر می‌کنند اسموتی همان آبمیوه است؛ فقط یکم غلیظ‌تر!

درست است که طرز تهیه اسموتی کمی شبیه به آبمیوه است امّا خیلی با آن فرق دارد. نه تنها با آبمیوه بلکه با نوشیدنی‌های طبیعی دیگر هم متفاوت است.

اصلاً آبمیوه غیرطبیعی که کلاً هیچی؛ چون مقایسه کردن یک نوشیدنی طبیعی با یک نوشیدنی غیرطبیعی که کلی مواد افزودنی مضر دارد، کاملاً اشتباه است! ولی حتی طبیعی‌اش هم به اندازه اسموتی تاثیرگذار و مفید نیست.

بگذارید بیشتر برایتان توضیح دهم:

 

فرق اسموتی با آب میوه 

آبمیوه همان طور که از اسمش هم پیداست، آب و عصاره میوه است. آب میوه ویتامین‌های زیادی دارد امّا از لحاظ داشتن فیبر، غنی نیست. اسموتی ولی برعکس؛ یعنی ترکیب میوه با سایر افزودنی‌ها و شیرین کننده‌های دیگر است و سرشار از فیبر!

 

فرق اسموتی با کوکتل 

کوکتل ترکیب کاملاً متفاوتی با اسموتی لاغری دارد. کوکتلی که بیشترین طرفدار را در ایران دارد و خیلی هم ایرانی‌ها مصرف می‌کنند، موهیتو است. موهیتو یک نوشیدنی است که از ترکیب دو مایع با یکدیگر درست شده امّا ترکیبات اسموتی همان طور که قبلاً هم گفتم، از مواد مختلفی تشکیل شده است.

 

فرق اسموتی و میلک شیک

شاید باورتان نشود ولی همین میلک شیک‌ها، خیلی بیشتر از نوشیدنی‌های دیگر، به اسموتی‌ها شبیه هستند. تنها تفاوتی که به بین میلک شیک و یکسری اسموتی‌ها می‌توانید پیدا کنید، غلظتی است که هر کدام دارند. میلک شیک از این اسموتی‌ها غلیظ‌تر است و در ترکیباتش به جای بستنی، شیر دارد.

 

انواع اسموتی‌های خانگی 

وقتی صحبت از اسموتی و انواع آن می‌شود، بیشتر مردم فکر می‌کنند که چند نوع اسموتی میوه‌ای و ترکیبی بیشتر وجود ندارد. امّا باید به شما بگویم که اصلاً اینطور نیست و اتفاقاً اسموتی‌ها انواع متفاوتی دارند.

علت این تنوع بالا در این است که اسموتی برای لاغری از ترکیب مواد مختلف با یکدیگر تهیه می‌شود؛ بنابراین نمی‌شود قاعده و روش خاصی را برای آن‌ها در نظر گرفت. اسموتی‌های لاغری انواع مختلفی دارند، آنقدری که نمی‌شود همه‌شان را اینجا اسم ببرم.

چند تا از بهترین و پرطرفدارترین اسموتی‌ها را اینجا معرفی می‌کنم و چند تا هم داخلِ هایلایت اسموتی‌ها در پیج اینستاگرامم هست که می‌توانید ببینید:

  • اسموتی لاغری گرین (سبز)
  • سیب و توت
  • هلو و ماست
  • جویِ دو سَر
  • توت فرنگی و گردو
  • خیار و کرفس
  • زغال اخته و موز
  • موز و نعناع
  • انار و گیلاس

 

 


از دستش نده: چطور می‌توانیم تغذیه سالمی داشته باشیم؟

 

 

طرز تهیه اسموتی برای لاغری

همانطور که قبلاً هم گفتم، اسموتی‌ها انواع مختلفی دارند. تقریباً همه آن‌ها برای رژیم و لاغری مصرف می‌شوند. برخی از اسموتی‌ها که ترکیبات سنگین‌تری دارند، نقش انرژی زا و وعده غذایی را برای بدنسازها می‌توانند داشته باشند.

ممکن است به ترکیباتی که در بعضی از اسموتی‌ها هست، آلرژی داشته باشید امّا خودتان را نگران نکنید؛ چون کلی اسمتی لاغری دیگر وجود دارد که بتوانید راحت یکی را جایگزین یکی دیگر کنید و از آن، لذت ببرید.

قبل از هر چیزی باید به شما بگویم که  اسموتی‌های سبز یا همان گرین، اسموتی‌های فعال و تاثیر گذاری در لاغری و پاکسازی سموم بدن هستند.  اگر به دنبال اسموتی سبک و کاملاً سالم و بی حاشیه هستید، اسموتی‌های سبز و ترکیباتشان را اصلاً از دست ندهید.

طرز تهیه اسموتی لاغری خیلی ساده است:

طرز تهیه اسموتی

 

در اینجا طرز تهیه دو تا از اسموتی‌های پر کاربرد را خیلی مختصر، مفید و ساده می‌گویم:

- یک نوع اسموتی سبز

مواد لازم:

  • کیوی: 1 عدد
  • موز: 1 عدد
  • آناناس: 4 تکه
  • ساقه کرفس: 2 عدد
  • اسفناج: 2 فنجان
  • آب سرد: 1 فنجان

طرز تهیه:

بعد از اینکه میوه‌ها را کاملاً شستید و پوست کندید، خُردِشان کنید. بعد با اسفناج و کرفس، داخل میکسر بریزید و با اضافه کردن یک لیوان آب، کاملاً همه را باهم میکس کنید و وقتی که حسابی میکس شد، (با آرامش و حس خوب) میل کنید.

- اسموتی جوی دوسر:

مواد لازم:

  • شیر ارگانیک: 1 فنجان
  • آب: 1/2 فنجان
  • موز: 1 عدد
  • جو پوست کنده: 1/4 فنجان
  • کشمش: 2 قاشق غذاخوری
  • دارچین: 1/8 قاشق چای‌خوری
  • عصارۀ وانیل: 1/4 قاشق چای‌خوری

طرز تهیه:

تمام چیزهایی که گفتم را خرد کنید و بریزید داخل میکسر. پس از اینکه مواد کاملاً باهم میکس و یکدست شدند، داخل لیوان بریزید و نوشِ جان کنید.

 

خلاصه مطلب 

مواد غذایی و نوشیدنی‌های مختلف انرژی‌زایی وجود دارند که خیلی از مربیان بدنسازی و متخصصین تغذیه ورزشی برای لاغری و تناسب اندام توصیه می‌کنند. مطمئنم که با خواندن این مقاله، متوجه شدید چقدر نوشیدنی مفید، روی سلامت و تناسب اندام، تاثیر دارد.

اسموتی از آن نوشیدنی‌هایی است که امکان ندارد در رژیم‌های سخت لاغری یا آماده سازی بدنسازی اسمی از آن برده نشود.

اسموتی‌ها انواع مختلفی دارند و از ترکیب انواع متنوعی از مغز ها، میوه‌ها و سبزیجات تهیه می‌شوند. طرز تهیه اسموتی لاغری به قدری ساده است که حتی در منزل هم می‌توانید آن را درست کنید.

خُب، امیدوارم از این مقاله لذت برده باشین؛ شما از چه اسموتی استفاده کردین؟ چطور بوده؟