نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

مکمل چربی سوز چیست و چه تاثیری دارد؟ + بهترین مکمل چربی سوز

چربی سوزی، لاغری، تناسب اندام و همۀ چیزهایی که به این‌ها مربوط می‌شود، همیشه دغدغه ذهنی خیلی از مردم، علی الخصوص خانم‌ها بوده. برای همین خیلی‌ها از هر روشی استفاده می‌کنند تا این لاغری و چربی سوزی را سریع‌تر و بیشتر کنند.

یکی از چیزهایی که ممکن است از خیلی جا‌ها به ویژه باشگاه، به گوشتان خورده باشد، مکمل چربی سوز و قرص چربی سوز باشد. این مکمل‌ها اسم گول زَنَکی دارند و خیلی‌ها را وسوسه می‌کنند تا سراغشان بروند امّا  هر مکمل چربی سوزی، مناسب بدن نیست. 

امروز قرار است برایتان از هر چیزی که مربوط به مکمل‌های چربی سوز می‌شود، بگویم. مثلاً اینکه مکمل چربی سوز چیست و چه تاثیری روی بدن می‌گذارد؟ اصلاً بهترین مکمل چربی سوز، چه مکمل‌هایی هستند؟ پس اگر می‌خواهید بیشتر با این موضوع آشنا شوید، از کنار من جُم نخورید!

 

مکمل چربی سوز چیست؟

وقتی صحبت از مکمل‌های چربی سوز می‌شود، خیلی‌ها جبهه می‌گیرند که این ترکیبات ضرر دارند، بدن را نابود می‌کنند و چیزی‌های دیگری که این مکمل را به یک ماده نابود کننده مثل اسید تبدیل می‌کنند.

اگر این‌طور بود، بدنساز‌ها اصلاً نباید سراغ این مکمل‌ها می‌رفتند. پس برای اینکه این سوءتفاهم‌ها برطرف شود، اول می‌روم سراغِ معرفی مکمل چربی سوز!

ببینید، مکمل چربی سوز  یک ماده خوراکی است که متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که چربی سوزی با سرعت بیشتری در بدن اتفاق بیافتد. 

این نوع مکمل، انواع مختلفی دارد که اگر بدون شناخت و آشنایی با آن‌ها به سراغشان بروید، به احتمال زیاد به نتیجه‌ای که تصورش را دارید، نمی‌رسید. یعنی احتمال دارد با خرید مکمل‌های چربی سوز قوی و یا غیر استاندارد، لاغر که نشوید هیچ، خدایی نکرده دچار آسیب‌های جدی یا بیماری‌های خطرناک هم بشوید.

پس اگر کسی به شما گفت که بهترین مکمل چربی سوز را دارد، بیشتر درموردش تحقیق کنید و گول حرف‌هایش را نخورید. بهترین کار این است که اول با متخصص تغذیه و یا مربی خود مشورت کنید و بعد سراغ خرید و مصرف آن بروید.

 


مدلای زیادی از مکملای چربی سوز توی بازار وجود داره که هر کدومشون برای یه دسته از افراد مناسب هستن. اگر ندیده و نشناخته سراغشون برین و به عوارضی که ممکنه داشته باشه بی توجه باشین، ممکنه دور از جون خودتونو توی دردسر بزرگی بندازین که تا آخر عمر بیخیالتون نشه. پس لطفا دقت زیادی رو این مسئله داشته باشین.

 

 

مکمل‌های چربی سوز چه تاثیراتی روی بدن می‌گذارند؟ 

 دلیل اینکه خیلی از فیتنس کار‌ها سراغ مکمل‌های چربی سوز مختلف می‌روند، تاثیراتی است که روی عضله سازی و تناسب بدن آن‌ها دارند. 

بدنسازان زیادی هستند که برای رسیدن به تناسب اندام، دنبال مکمل‌های لاغری قوی می‌گردند. قوی یا ضعیف بودن مکمل چربی سوز به عوامل زیادی بستگی دارد که مهم ترین آن‌ها، ظرفیت پذیرش بدن شماست.

برای مصرف درست این نوع مکمل، باید اول از تاثیرات آن روی بدن و اندامتان اطلاع پیدا کنید تا بعد در مورد مصرف کردن یا نکردن آن تصمیم بگیرید. چربی سوز‌های استاندارد و سالم، با در نظر گرفتن خیلی از عوامل مانند انواع طبع و آناتومی‌های مختلف تولید می‌شوند، می‌توانند تاثیرات خوبی در بدن شما داشته باشند.

اثراتی مثل:

 


از دستش نده: هدف گذاری صحیح و اصولی برای لاغری

 

 

تنظیم غده تیروئید

همان طور که احتمالاً می‌دانید، غده تیروئید، یک غدهۀ حیاتی و تاثیر گذار در بدن است که فعالیت آن روی اندام‌های دیگر و در کل، تمام بدن اثرات زیادی می‌گذارد. یعنی نباید دستِ کَم بگیریدش!

یکی از تاثیرات مهمی که فعالیت‌های غده تیروئید روی بدن دارد، چاقی یا لاغری بدن است. مطمئنم خیلی وقت‌ها شده با افرادی برخورد کرده‌اید که با وجود اینکه غذای زیادی می‌خورند امّا بدن خیلی لاغری دارند. (چقدرم آدم حرصش میگیره نه؟ ^_^)

حالا این هم بگم که برعکسش هم قطعاً دیدید. آدم‌های چاقی هم هستند که با وجود رعایت‌های زیاد، باز هم درگیر اضافه وزن و چاقی هستند. ممکن است فکر کنید شاید این افراد دچار استپ وزنی شده باشند.

آره خُب؛ هم این و هم عوامل دیگر، روی این چاقی و لاغری بیش از حد تاثیر دارند. امّا چیزی که مربوط به غده تیروئید می‌شود، این است که کم‌کار یا پرکار بودن آن باعث چاقی زیاد و لاغری مفرط می‌شود. به خاطر همین هم هست که در آزمایشات پزشکی، پزشک‌ها دنبالِ تست فعالیت غده تیروئید هستند.

اگر مکمل چربی سوز سالم مصرف کنید، هورمون‌ها و فعالیت‌های این غده تنظیم می‌شود. اصلاح فعالیت آن هم باعث تنظیم سرعت متابولیسم و چربی سوزی بدن می‌شود.

 

کاهش اشتها

کم خوردن یا به اصطلاح کم اشتهایی، از بخش‌های مهم در رژیم‌های لاغری است. اکثر کسانی که قصد دارند لاغر شوند، علاوه بر جراحی لاغری، همیشه دنبال راهی هستند که بتواند اشتهایشان را کم کند یا هوس آن‌ها نسبت به غذاهایی مثل فست فود، شیرینی‌جات و اینجور چیزهایِ جیز (!) را کم کند.

یکی از مزیت هایی که شما با مصرف مکمل‌های چربی سوز استاندارد بدست می‌آورید، کاهش اشتها و کم اشتهایی است. مصرف این مکمل‌ها اگر تایید شده باشند، شما را از شر وسوسه شدن با غذا‌های پر کالری و سنگین راحت می‌کنند.

در نهایت یک چربی سوز قوی و سالم، باعث می‌شود که خودتان کم‌کم بتوانید جلوی غذا‌های رنگارنگ و پر چرب مقاومت کنید، نسبت به آن‌ها بی اشتها شوید و حتی سراغشان هم نروید.

 

جلوگیری از جذب کربوهیدرات‌ها

نکته مهمی که ممکن است تا حالا خیلی از مربی یا متخصصان تغذیه شنیده باشید، این است که "کربوهیدرات مصرفی را باید کنترل کرد". اکثر شما می‌دانید که کربوهیدرات چیست و مصرف بیش از حد آن چه تاثیری در تناسب اندام دارد؛ پس خیلی راجع به آن توضیح نمی‌دهم.

اگر بخواهم به طور خلاصه بگویم،  جذب بیش از حد کربوهیدرات توسط بدن باعث چاقی و افزایش وزن می‌شود.  وظیفه مکمل چربی سوز در بدن در برخورد با کربوهیدرات‌های اضافی، مسدود کردن جذب آن‌هاست.

این یعنی چی؟

یعنی اینکه کاری می‌کند تا کربوهیدرات اضافی بدون این که هضم یا جذب شود، از بدن خارج شده و دفع شود.

 

وظیفه مکمل چربی سوز

 

کاهش جذب چربی 

هر جا که حرف از چربی و غذا‌های چرب باشد، باید قِید لاغری و تناسب اندام را زد. جدی میگم!

چربی‌هایی که با فعالیت و ورزش از بین نمی‌روند، کم‌کم در قسمت‌های مختلف بدن جا خوش می‌کنند. همین ذخیره شدن، باعث بزرگ شدن شکم و اضافه وزن می‌شود و در نهایت، کاری می‌کند که از اندام و فرم بدنتان، راضی نباشید.

کلید حل این مشکل، استفاده از مکمل چربی ساز سالم است!

در ترکیبات قرص‌های چربی سوز و انواع مکمل‌های لاغری دیگر، از موادی استفاده می‌شود که چربی‌های وارد شده به بدن را بدون هضم و جذب، دفع می‌کنند.

مسئله‌ای که بهتر است به آن توجه داشته باشید، این است که از تاثیرات این دفع چربی در بعضی مکمل‌ها، افزایش کارکرد دستگاه گوارش بدن است. بنابراین بهتر است در ساعت‌های خاصی از این مکمل‌ها استفاده کنید.

 

انواع مکمل‌های چربی سوز

مکمل‌های چربی سوز از آن دسته از مواد لاغری هستند که هم نوع طبیعی دارند و هم غیر طبیعی.

یعنی اگر فکر می‌کنید که ممکن است به قرص مکمل چربی سوز یا انواع دیگر آن حساسیت پیدا کنید یا از مصرف آن می‌ترسید، می‌توانید سراغ نوع طبیعی این مکمل‌ها بروید.

به هر حال، چه این مکمل‌ها طبیعی باشند و چه شیمایی، تاثیرات و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. اگر می‌خواهید فرق این دو گروه را از هم بدانید و با انواع آن‌ها آشنا شوید، خوب به چیزهایی که قرار است بگویم، توجه کنید.

برویم سراغ خانواده مکمل‌های چربی سوز و آشنایی نوه و نتیجه‌های آن‌ها: :)

 


از دستش نده: مزایا و معایب سینتول چیست؟ آیا از آن استفاده کنیم؟

 

 

مکمل چربی سوز طبیعی

اولین چیزی که مطمئنم شما هم مثل همه، بعد از شنیدن کلمه طبیعی به ذهنتان می‌رسد، گیاهی بودن یک ماده و یا داشتن ارزش غذایی آن است.

درست حدس زدید!

قرار است در این قسمت شما را با مواد غذایی سالمی که به عنوان مکمل‌های چربی سوز طبیعی محسوب می‌شوند، آشنا کنم.

مکمل‌های چربی سوزی طبیعی شامل انواع مختلفی از پروتئین‌ها و ویتامین‌ها می‌شوند که مصرف آن‌ها باید همراه با ورزش و فعالیت بدنی باشد. یعنی اگر فقط این موادی که قرار است بگویم را بدون ورزش و انجام تمرینات بدن سازی انجام دهید، نه تنها لاغر نمی شوید، بلکه وزنتان از چیزی که الان هست هم بیشتر می‌شود و تبدیل به یک آدم چاق می‌شوید.

اگر هم دقت کرده باشید، من در دوره سه قدم تا لاغری، درباره فقط یک چیز، مثلاً فقط ورزش یا فقط تغذیه، صحبت نکردم و در سه بخش مختلف، هم درباره ورزش، هم درباره تغذیه و هم درباره سبک زندگی نکات و تکنیک‌های مهم را می‌گویم.

پیشنهاد می‌کنم حتماً ویدیو زیر را ببینید:

 

این نکته در مورد مکمل‌های غیرطبیعی هم درست است. یعنی حتی قرص‌های چربی سوز و مکمل‌های پودری هم بدون تمرین ورزشی تاثیر گذار نیستند و بدنتان را دچار مشکل می‌کنند. مکمل‌های چربی سوز طبیعی که می‌توانید مصرف کنید، این‌ها هستند:

  • پروتئین وی، کازئین و سویا
  • سفیده تخم مرغ
  • آمینواسید‌ها
  • انواع لبنیات
  • انواع مغز و آجیل، شکلات تلخ
  • بلغور جو، کره بادام زمینی
  • روغن زیتون، سرکه و آووکادو
  • حبوبات و غلات سبوس دار
  • هندوانه، آناناس، انواع توت
  • سیب، کرفس، خیار، گوجه فرنگی، فلفل قرمز

 

مکمل چربی سوز غیر طبیعی 

مکمل‌هایی که به عنوان چربی سوز‌های غیر طبیعی معرفی می‌شوند، پودر، قرص یا اشکال دیگری دارند. دسته بندی مکمل‌های غیرطبیعی به‌طور کلی به دو دسته محرک و غیر محرک تقسیم می‌شود.

انواع محرک این مکمل‌ها بیشتر مورد مصرف بدنساز‌ها و ورزشکارهایی است که برنامه ورزشی روتین دارند. اگر جزو افرادی هستید که نسبت به مواد مختلف آلرژی پیدا می‌کنید و بدنتان نسبت به مواد شیمیایی مختلف حساسیت نشان می‌دهد، بهتر است از مکمل‌های غیر محرک استفاده کنید.

بهترین مکمل‌های چربی سوز غیر طبیعی (البته بهتره به‌جای چربی سوز بگم کمک کننده؛ چون اکثر ایناها بدون تمرین، نتیجه مثبتی ندارن) که می‌توانید از سالم بودن آن مطمئن باشید و با توجه به نظر مربی و متخصص تغذیه، با خیال راحت آن‌ها را مصرف کنید، مکمل‌های زیر هستند:

انواع مکمل چربی سوز

 


از دستش نده: پاسخ یک پرسش رایج | کراتین مصرف کنم یا نه؟

 

 

مضرات مصرف مکمل چربی سوز غیر استاندارد 

حالا که صحبت از مصرف مکمل‌های چربی سوز و انواع مختلف آن است، بهتر است این را هم بدانید که اگر به خاطر تبلیغات پُر زَرق و بَرق و بی اساس وسوسه شوید و سراغ مکمل‌های تایید نشده و غیر استاندارد بروید، با عوارض و مشکلات زیادی مواجه می‌شوید که ممکن است تا آخر عمر همراهتان بماند.

تاثیرات مخربی که مصرف یک مکمل ناسالم چربی سوز می‌تواند روی بدن داشته باشد:

  • افزایش فشار خون
  • آسیب سیستم ایمنی بدن و ضعیف شدن آن
  • کم آبی
  • حمله عصبی
  • افزایش اضطراب
  • تپش قلب و افزایش ضربان قلب
  • بیش فعالی و افزایش سطح انرژی
  • افت فشار و کاهش قند خون
  • خستگی مفرط
  • ایجاد واکنش‌های آلرژیک
  • نوسانات عصبی و بدخلقی
  • ایجاد سنگ صفرا
  • تب و لرز
  • خشکی دهان
  • آسیب کبد

 

خلاصه مطلب

لاغری با روش‌های غیر اصولی و استفاده از مواد محرک مختلف، هیچ وقت نتیجه درست و سالمی نداشته. اگر می‌خواهید برای تناسب اندام خود سراغ مکمل‌های چربی سوز بروید، مکمل هایی را انتخاب کنید که سلامت بدنتان را به خطر نیاندازند.

شما تا حالا تجربه استفاده از مکمل داشتید؟ چطور بوده؟