نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

بهترین ورزش‌ها برای کاهش استرس و اضطراب

بهترین ورزش‌ها برای کاهش استرس و اضطراب

هم من و هم شما می‌‌دانیم که ورزش کردن کمک زیادی به کم شدن استرس و بیشتر شدن انرژی می‌‌کند. امّا شرایط کاری و زندگی‌های امروزی طوری شده که فرصتی برای انجام تمرینات ورزشی نداریم. من این موضوع را کاملا قبول دارم امّا هر کسی که به سلامت روان و جسم خود اهمیت می‌‌دهد باید بتواند فرصتی را ایجاد کند تا ورزش‌هایی که برای کاهش استرس و اضطراب مفید هستند را انجام دهد.

برای همین تصمیم گرفته‌ام که امروز در مورد ورزش‌هایی که در کم شدن استرس به شما کمک می‌‌کنند صحبت کنم تا بتوانید لابه‌لای شلوغی‌های کار و زندگی، کمی هم به خودتان برسید و انرژی از دست رفته‌تان را جبران کنید. پس برویم تا ارتباط بین ورزش و کاهش استرس را با هم کشف کنیم!

 

چرا برای کاهش استرس به ورزش کردن نیاز داریم؟

تقریباً هر شکلی از تمرینات ورزشی، از یوگا گرفته تا ایروبیک، بدنسازی و ورزش‌های دیگر، می‌‌توانند در کم شدن استرس و افزایش روحیه شما موثر باشد. حتی اگر ورزشکار نیستید و یا تابه‌حال تمرینات بدنسازی را هم انجام نداده‌اید باز هم می‌‌توانید با انجام ورزش‌های مختلف حالتان را بهتر کنید و از تنش‌های عصبی دور بمانید.

 خیلی از ورزش‌ها و تمرینات ورزشی هستند که باعث می‌‌شوند عملکرد مغز شما بهتر شود و سیگنال‌های بهتری برای دریافت انرژی‌های مثبت اطرافتان ارسال کند.  انتخاب یک ورزش مناسب به شما کمک می‌‌کند که بتوانید مدیریت بهتری روی استرس‌تان داشته باشید و روانتان را طوری تقویت کنید که با هر مسئله جزئی و پیش پا افتاده‌ای بهم نریزد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید داشتن اعصابی آرام و بدون اضطراب به تقویت حافظه و تصمیم‌گیری‌های درست و سریع شما هم کمک می‌‌کند تا شما را تبدیل به آدم دقیق و باهوشی کند که تحت هر شرایطی بر اعصاب خودتان مسلط باشید. بنابراین با ورزش‌هایی که می‌‌کنید، نه تنها حالتان بهتر می‌‌شود، بلکه تاثیر خوبی هم روی دوستان و اطرافیانتان می‌‌گذارید.

 

 

از دستش نده: 3 دلیل برای نیاز مغز به ورزش کردن

 

 

ورزش برای سلامت روان چه فوایدی دارد؟

ورزش می‌‌تواند حس و حال خوب شما را افزایش دهد و انرژی‌تان را هر روز بیشتر کند. این شرایط کمک می‌‌کند که عزت نفس شما هم بیشتر شده و نظر بهتری هم نسبت به خود و تمریناتی که می‌‌کنید، داشته باشید. ورزش فایده‌های دیگری هم دارد که شاید بعضی از شما از آن‌ها بی خبر باشید.

فوایدی مثل:

 

باعث ترشح اندروفین می‌‌شود

تمرینات ورزشی و فعالیت‌های بدنی، تاثیر زیادی در افزایش  هورمون‌ شادی‌آور بدن  که اسمش اندروفین است، دارند. هر تمرین ورزشی مثل دویدن، پیاده‌روی یا بازی‌هایی مثل تنیس، به تحریک سلول‌های عصبی و ترشح این هورمون کمک می‌‌کند. بنابراین وقتی شما مثلاً پیاده‌روی می‌کنید، این هورمون بیشتر ترشح می‌شود و احساس شادی (کاهش اضطراب) می‌کنید.
 

تاثیرات منفی استرس را کاهش می‌‌دهد

تمرینات ورزشی با اثرات تقلید کنندگی که از هیجانات ناشی از استرس‌های شدید دارند، اثر آرامش بخش و تسکین دهندگی روی اعصاب و روان شما دارند. این کار باعث می‌‌شود که سیستم ایمنی بدن شما هم در مقابل فشار‌های عصبی مقاومت بیشتری داشته باشد و از بروز مشکلات و بیماری‌های مختلفی مثل بیماری‌های قلبی و گوارشی جلوگیری کند.

 

تمرکزتان را بیشتر می‌‌کند

تنش‌های عصبی که همه در زندگی‌های روزمره‌مان با آن‌ها روبرو هستیم، تاثیرات مضر و مخربی روی سلامت روان ما دارند و باعث می‌‌شوند که آرامش کمتری در مدیریت کار‌های خود داشته باشیم. ورزش‌هایی مثل مدیتیشن به شما کمک می‌‌کند که فرصتی برای تنفس به مغزتان بدهید و آن را از انرژی‌های منفی که جذب کرده، آزاد کنید.

 

 

از دستش نده: کمال گرایی چیست و چطور بیخیالش شویم؟

 

 

خلق و خوی خوبی به شما می‌‌بخشد

انجام تمرینات ورزشی منظم می‌‌تواند تاثیر خیلی خوبی روی اخلاق و خلق و خوی شما داشته باشد. حتماً خودتان هم دقت کرده‌اید هر روزی که ورزش می‌‌کنید، حوصله بیشتری دارید و حالتان بهتر از روز‌های دیگر است. حتی این تمرینات به بهتر شدن کیفیت خوابتان کمک می‌‌کند و اثرات خفیف دپرس شدن را هم در شما کاهش می‌‌دهند. همۀ این کار‌ها، این حس را به شما منتقل می‌‌کنند که شما تسلط کامل روی بدنتان دارید و می‌‌توانید نگرانی‌هایتان را مدیریت کنید.

 

 

درگیری‌ها و مشکلات توی زندگی همه هست امّا چیزی که اهمیت داره اینه که چطور بتونیم بین همۀ این کارا یکمی هم به مغزمون استراحت بدیم و خودمونو از شر انرژیای منفی دورمون خلاص کنیم. نظر من اینه که همۀ شما میتونین با چند دقیقه خالی کردن وقتتون، یه فرصت شارژ شدن و ریکاوری به بدنتون بدین و روزتونو بسازین!

 

 

ورزش‌هایی برای کاهش استرس

شاید فکر کنید که ورزش‌هایی که به کم شدن اضطراب شما کمک می‌‌کنند، یا هزینه بالایی دارند و یا وقت زیادی از شما می‌‌گیرند. امّا واقعا این‌طور نیست  و یک برنامۀ ورزشی ساده و منظم می‌‌تواند استرس‌های روزمره شما را کاهش دهد.  فقط کافی است که کمی به خودتان اهمیت دهید و چند دقیقه‌ای از وقت و روزتان را برای سلامت جسم و روحتان کنار بگذارید. باور کنید یک برنامۀ ورزشی موفق که بتواند استرس شما را کم و انرژی‌تان را زیاد کند، از چند تمرین ساده و تقریباً بدون هزینه تشکیل شده. این برنامۀ ورزشی شامل تمرینات زیر می‌‌شود:

 

1) پیاده ‌روی

برای اینکه به بدنتان فشار نیاید، بهتر است آن را آرام‌آرام آمادۀ ورزش کردن کنید و برای این کار چه ورزشی بهتر از پیاده‌روی؟ پیاده‌روی روزانه، بدن شما را آماده شروع فعالیت‌های بیشتر می‌‌کند. توصیه می‌کنم که روزانه 2 ساعت برای انجام ورزش هوازی مثل پیاده‌روی وقت بگذارید؛ چون می‌‌تواند سلامت روحی و سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کند.

 

2) دوچرخه سواری

ورزش دوچرخه سواری می‌‌تواند تاثیرات منفی هورمون استرس یا کورتیزول را در بدنتان کم کند. ببینید، کلاً دوچرخه سواری تنش‌های عصبی شما را کم می‌‌کند و تاثیرات خوبی در کنترل هیجاناتتان دارد. تحقیقات زیادی انجام شده و نتیجه همۀ آن‌ها نشان می‌‌دهد که دوچرخه سواری تاثیرات خیلی خوبی در  کاهش استرس  و  فشار‌های عصبی  دارد. دوچرخه سواری حتی استرس‌های مالی‌تان را هم کم می‌‌کند، چون دیگر مجبور نیستید که هزینۀ زیادی را صرف خرید تجهیزات ورزشی و عضویت در باشگاه‌های مختلف کنید.

 

3) دویدن

دویدن در طول روز به شما کمک می‌‌کند تا اضطراب و استرس‌هایی که از محیط اطراف به شما وارد می‌‌شود، تا حد زیادی کاهش پیدا کند. دویدن باعث افزایش گردش خون در مغز می‌‌شود و آن قسمت از مغز را که به تاثیرات استرس پاسخ منفی می‌‌دهد را تحریک می‌‌کند. بیشتر شدن این موقعیت‌ها در تمرینات منظم باعث می‌‌شود که واکنش شما نسبت به فشار‌های عصبی و اضطراب‌های روزمره بهتر شود.

 

 

از دستش نده: علائم افسردگی در زنان؛ 10 نشانه که می‌گویند شما افسرده‌اید!

 

 

4) ایروبیک

یکی دیگر از ورزش‌های هوازی که در میان خانم‌ها طرفدار زیادی دارد و می‌‌تواند استرس و خستگی شما را کاهش دهد، ورزش ایروبیک است. انجام این ورزش به مرور زمان استقامت بدنتان را افزایش می‌‌دهد، قدرت استخوان‌های شما را بیشتر می‌‌کند، باعث تقویت سیستم ایمنی بدنتان می‌‌شود و قلب و ریه‌های شما را هم تقویت می‌‌کند.

 

5) شنا

مطمئنم اگر دقت کرده باشید، خودتان هم متوجه شده‌اید که قرار گرفتن در آب به شما کمک می‌‌کند تا بتوانید ذهن آرام‌تری داشته باشید و در جذب استرس‌ها و انرژی‌های منفی اطراف خود،  مقاومت بیشتری  از خود نشان دهید. این ورزش هم مثل باقی ورزش‌هایی که معرفی کردم، هورمون‌های اندروفین را در بدن شما آزاد کرده و انرژی مثبت را در بدن شما پخش می‌‌کند.

 

6) ورزش‌های تیمی

انجام ورزش‌های گروهی و تیمی حال خوبی به شما می‌‌دهد. این ورزش‌ها باعث می‌‌شوند که اعضای تیم، حال خوب و انرژی‌های مثبتی که دارند را با هم تقسیم کنند و تاثیرات منفی استرس را در بدن آن‌ها کم می‌‌کند. حتی اگر شرایط عضویت در یک گروه یا تیم ورزشی را ندارید، باز هم می‌‌توانید از مزایای این ورزش‌ها استفاده کنید. فقط کافی است که با یکی یا دو تا از دوستان صمیمی خود قرار بگذارید تا چند دقیقه‌ای از روزتان را صرف انجام ورزش‌هایی مثل والیبال، تنیس و بدمینتون کنید.

 

 

از دستش نده: چطور روابط اجتماعی قوی داشته باشیم؟

 

 

7) یوگا

ورزش‌هایی مثل مدیتیشن، یوگا یا تای‌چی، ورزش‌هایی هستند که  استاندارد‌های طلایی کاهش استرس و اضراب را دارند.  این ورزش‌ها بخش فیزیکی و ذهنی بدن شما را با انجام تمرینات نرم و کششی به هم متصل می‌‌کنند و آرامش ذهنتان را افزایش می‌‌دهند. من به‌شدت توصیه می‌کنم حتماً برای یوگا و مدیتیشن وقت بگذارید.

 

8) حرکات کششی

حتی اگر فرصت انجام هیچ کدام از این ورزش‌ها را هم نداشته باشید، می‌‌توانید با انجام روزانه چند دقیقه حرکات کششی، روحیۀ خودتان را تقویت کنید و بدنتان را برای مقابله با فشار‌های عصبی و اثرات منفی استرس، مقاوم‌تر کنید. البته اگر مشکلی دارید که نمی‌توانید این حرکات را انجام دهید، همان 7 ورزش دیگری که گفتم هم خیلی کمکتان می‌کنند.

 

 

پیشنهاد کتاب: یوگای پیشرفته مغز از چوا کوک سویی

 

 

خلاصه مطلب

تمرینات ورزشی منظم، اثرات خیلی خوبی روی سلامت جسم و تناسب اندام دارند. امّا مزیت‌های ورزش تنها به تقویت قوای جسمی ختم نمی‌شود. شما می‌‌توانید با داشتن یک برنامۀ ورزشی ساده و منظم، سلامت روانتان را هم تقویت کرده و خود را در برابر اثرات منفی فشار عصبی و استرس مقاوم کنید.

نیاز نیست خیلی به خودتان فشار بیاورید و یکهو تمام این ورزش‌ها را انجام بدهید. حتی یکی از این ورزش‌ها را اگر اصولی، منظم و براساس استانداردهایی که دارد انجام بدهید، مطمئن باشید باز هم تاثیر خیلی خوبی می‌گیرید.