نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

مردها و زن‌ها چه خواسته‌هایی در رابطه عاطفی دارند؟

خواسته‌های مردان و زنان از رابطه عاطفی

رابطه عاطفی به عنوان یکی از ارتباطات بین فردی، جزو مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای انسانی همۀ ما محسوب می‌شود. البته که هر جنسیت، نگرش‌ها و خواسته‌های خاص و متفاوتی در قبال رابطه عاطفی دارند. در این مقاله، قرار است باهم خواسته‌های مردان و زنان در یک رابطه عاطفی سالم را مرور کنیم.

 

مردها چه خواسته‌هایی از یک رابطه عاطفی دارند؟

در جامعه ما، مردان به عنوان عضوی از جامعه، نیاز به ارتباطات عاطفی دارند. در یک رابطه عاطفی، مردها هم مثل خانم‌ها، دنبال رضایت، تأیید، عشق، احترام، امنیت و ارتباط مستمر هستند. با این حال، به دلیل یکسری تفاوت‌هایی که بین جنسیت‌ها وجود دارد، خواسته‌های مردان از رابطه عاطفی ممکن است با خواسته‌های زنان کمی تفاوت داشته باشد.

اولین خواسته مردها در رابطه عاطفی، احترام و تأیید از طرف همسر یا شریک عاطفی‌شان است. خیلی وقت است ثابت شده که مردها نیاز به  احساس قدردانی  و  تأیید  از طرف شریک عاطفی خود دارند. در واقع، این تأیید به آن‌ها اعتماد به نفس و احترام به خودشان را می‌بخشد.

یکی دیگر از خواسته‌های مردان، عشق و احساس محبت و ارتباط عمیق با شریک عاطفی‌شان است. مردها نیاز دارند تا ارتباط معنادار و عمیقی با شریک عاطفی خودشان داشته باشند و تمایل دارند که با شخصی که در کنارشان هست، صمیمی باشند.

خواستۀ دیگری که مردان از رابطه عاطفی دارند، امنیت و پایداری است. منظورم این است که باید امنیت و پایدار بودن رابطه را احساس کنند تا دلشان یکجورایی قرص شود. مردها می‌خواهند مطمئن باشند که شریک عاطفی‌شان در کنارشان خواهد ماند و با هیچ کس دیگری رابطه نخواهد داشت.

 

 

از دستش نده: چند راه ساده ولی موثر برای افزایش صمیمیت بین زوجین

 

 

علاوه‌بر این‌ها، مردان نیاز به احساس قدرت و حمایت در رابطه عاطفی دارند. برخلاف زنان که بیشتر به دنبال ارتباط عاطفی مستحکم و پایدار هستند، مردها دنبال رابطه‌ای هستند که در آن می‌توانند تصمیم‌گیری کنند و روی اوضاع کنترل داشته باشند. همچنین، مردان نیاز به همبستگی و صمیمیت در رابطه عاطفی دارند، امّا به طور کلی در مقایسه با زنان،  کمتر (نسبتاً، نه اصلاً!) به بروز دادن احساسات و درک احساسات طرف مقابلشان علاقه دارند. 

علاوه‌بر این، مردها می‌خواهند تا در رابطه عاطفی‌شان، مواردی مثل رعایت حریم شخصی، همراهی و حس پشتیبانی از طرف مقابلشان در شرایط سخت و نشان دادن عشق و احساسات از طرف شریکشان را تجربه کنند. در کل، خواسته‌های مردان هم مثل خانم‌ها در رابطه عاطفی‌ای که دارند برایشان خیلی اهمیت دارد و دلشان می‌خواهد تا حد امکان، اکثر آن‌ها برآورده شود.

 

زن‌ها چه خواسته‌هایی از یک رابطه عاطفی دارند؟

در طرف دیگر رابطه، خانم‌ها هستند که به دنبال رابطه‌ای پایدار، پُر از احترام متقابل و حمایت از یکدیگر هستند. برای زنان، ارتباط عاطفی به معنی برقراری ارتباطی است که هم عمیق باشد و هم احترام در آن معنای خاصی داشته باشد. برای زنان، داشتن یک شریک عاطفی به معنی داشتن یک فردی است که در موقعیت‌های دشوار، حمایتشان کند و در کنارشان باشد. مهم‌ترین خواسته‌های زنان در یک رابطه عاطفی که حالشان خوب باشد، این‌ها هستند:

  • توجه و شنیده شدن: حتماً شما هم بارها شنیده‌اید که خانم‌ها، نیاز دارند تا به آن‌ها به اندازه کافی توجه شود و حرف‌هایشان شنیده شوند. به جرعت می‌توانم بگویم اگر خانمی احساس کند آنطور که باید به او توجه نمی‌شود یا حرف‌هایش ارزش زیادی برای شریکش ندارند، خیلی زود دلسرد می‌شود.  در واقع حرفم این است که خانم‌ها دنبال شریکی هستند که به حرف‌هایشان گوش بدهد و برایشان وقت بگذارد. 
  • تقدیر و احترام: همۀ خانم‌ها دنبال شریکی هستند که به آن‌ها احترام بگذارد و از آن‌ها قدردانی کند. بدترین چیزی که می‌تواند کاملاً یک خانم را نسبت به مردی که عاشقش است را دلسرد کند، احترام ندیدن از سمتِ او است. زن‌ها دنبال شریکی هستند که برایشان احترام قائل باشد.
  • حمایت: دقیقاً مثل مردها، خانم‌ها هم دنبال شریکی هستند که در موقعیت‌های دشوار و سخت زندگی‌شان، حمایتشان کند و آن‌ها را تنها نگذارد. یکی از مواردی که به شدت احساس خوبی به خانم‌ها می‌دهد، همین است که ببینند شریک عاطفی‌شان هوایش را دارد.

 

تأثیر نارضایتی از خواسته‌های مردان و زنان در رابطه عاطفی

همین که یکی از طرفین نسبت به موضوعی نارضایتی هر چند کوچکی داشته باشد، برای اینکه بی‌توجهی و ناراحتی پیش بیاید، کافی است. دقیقاً همین مسائل رفته‌رفته باعث بروز مشکلات جدی‌تری می‌شوند تا جایی که ممکن است رابطه به مرحلۀ جدایی هم برسد.

برای مثال، اگر یکی از طرفین رابطه می‌خواهد بیشتر وقتش را برای کار کردن و کسب درآمد بگذارد، ولی طرف دیگر اولویت‌های متفاوتی داشته باشد و فعالیت‌های دیگری مثل تفریح، خرید و اینجور چیزها را ترجیح بدهد، ممکن است این موضوع باعث بروز نارضایتی و یکسری تنش‌ها در رابطه شود. کم‌کم همین موضوع باعث سرد شدن و عدم ارتباط قوی بین دو نفر می‌شود که به تدریج رابطه‌شان را به سمتِ نابودی می‌کشاند.

از طرف دیگر، ممکن است همان طرفی که خواسته‌هایش نادیده گرفته می‌شود، احساس ناراحتی کند و بعد از مدتی، از رابطه بیزار شود. اگر مثلاً یکی از طرفین نخواهد به خواسته‌های جنسی شریکش پاسخ بدهد، می‌تواند باعث شود تا نارضایتی و ناراحتی در رابطه پیش بیاید. اکثر زوجین اختلافاتشان از همین موارد شروع شده و رفته‌رفته تا جایی جدی می‌شود که راهی برای ترمیم رابطه‌شان پیدا نمی‌کنند.

 

 

از دستش نده: اشتباهات رایج در روابط عاطفی | چطور یک رابطه عالی داشته باشیم؟

 

 

حالا چه راهکارهایی برای جلوگیری از تداوم نارضایتی وجود دارد؟

تا اینجا باهم دیدیم که خواسته‌های اصلی و اساسی هر طرف رابطه چیست و نارضایتی‌ها چه تاثیری روی رابطه می‌توانند داشته باشند. قبل از اینکه این مقاله را تمام کنم، بد نیست باهم نگاهی بیندازیم به چند راهکار که شاید بنظر ساده برسند، ولی مطمئنم که اکثر زوجین هیچ توجهی به همین نکات ساده ندارند!

  • صبر و آرامش داشته باشید: برای اینکه هر دو طرف رابطه رضایت داشته باشند، باید بحث و گفتگو را با صبر و آرامش آغاز کرد. خیلی از بحث‌ها بین زوجین به دلیل صبر نداشتن و عصبانی بودن، فقط باعث می‌شود اختلاف و ناراحتی‌ها بیشتر شود و هیچ کدام نتوانند حرف‌هایشان را بگویند.
  • با هم حرف بزنید: توقع نداشته باشید شریکتان خواسته‌هایتان را بدون اینکه بگویید، متوجه شود. خیلی خوب می‌شود اگر زوجین درباره خواسته‌هایی که دارند، باهم صحبت کنند.  صحبت کردن و حرف زدن، می‌تواند کمک کند تا هر طرف رابطه بهتر متوجه خواسته‌های خودش و شریکش بشود. 
  • گوش دادن فعال معجزه می‌کند: منظورم از گوش دادن فعال، به معنی فهمیدن نقطه نظرهای مهم طرف مقابلتان و توجه کردن به آن‌هاست. این کار در یک رابطه عاطفی می‌تواند باعث کاهش تنش بین دو نفر بشود و کمک کند تا فضایی برای شروع و ادامه یک بحث مفید ایجاد شود.
  • خواسته‌هایتان را بگویید: یکی از اصلی‌ترین مشکل زوجین در این موضوع، بیان نکردن همین خواسته‌هایی است که دارند؛ یعنی یا اصلاً صحبتش را نمی‌کنند یا واضح حرفشان را نمی‌زنند. در صورتی که بهتر است برای رسیدن به خواسته‌هایی که هر دو طرف در رابطه عاطفی دارند، آن‌ها را واضح بگویند.
  • احترام شریکتان را نگه دارید: یکی از مهم‌ترین مواردی که کمک می‌کند تا حرف زدنتان ادامه پیدا کند و بتوانید به نتیجه‌های خوب، یعنی همان برآورده شدن خواسته‌هایتان برسید، نگه داشتن احترام شریک عاطفی‌تان است. رک و راست بگویم؛ اگر یک طرف رابطه احساس کند آنطور که باید احترامش حفظ نمی‌شود، حسابی وضعیت رابطه خراب می‌شود!

 

خلاصه مطلب

در این مقاله، درباره خواسته‌های اساسی که زن و مرد در رابطه عاطفی دارند، صحبت کردم. احتمالاً شما هم متوجه شده باشید که زن و مرد در خیلی از خواسته‌ها باهم مشترک هستند و فقط بعضی از خواسته‌هایشان باهم فرق دارد. مثلاً هر دو طرف یک رابطه قطعاً به احترام و اعتماد طرف مقابلشان نیاز دارند.

علاوه‌بر این، دربارۀ تأثیر نارضایتی که ممکن است بخاطر برآورده نشدن خواسته‌های مردان و زنان در رابطه عاطفی و مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود، صحبت کردم. پیشنهاد می‌کنم حتماً راهکارهایی که در بخش نهایی مقاله توضیح دادم و خیلی هم ساده هستند را در رابطه‌تان پیاده‌سازی کنید تا بتوانید رابطۀ بهتری داشته باشید.

مطمئن باشید درک خواسته‌های همدیگر، صحبت کردن در مورد آن‌ها و تلاش برای رسیدن به رضایت هر دو طرف، می‌تواند در ایجاد رابطه عاطفی سالم و موفق بودن آن، حسابی کمک کننده باشد.