نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

پیش به سوی یک زندگی لذت بخش!

پیش به سوی یک زندگی لذت بخش!

زندگی ارزشمندترین چیزی است که در طول آن فرصت داریم تا تجربیات، شگفتی‌ها و لذت‌های زیادی را به دست آوریم. با این حال، بسیاری از ما آدم‌ها، در طول زندگی خودمان با انواع مختلفی از چالش‌ها و مشکلات روبرو می‌شویم که ممکن است باعث شوند تا از لحاظ روحی و روانی خسته شویم و نتوانیم آنطور که باید و به طور کامل لذت بردن از زندگی را تجربه کنیم.

به همین دلیل، تصمیم گرفتم تا در این مقاله، درباره راه‌هایی برای بهبود کیفیت زندگی و افزایش لذت بردن از آن صحبت کنم.

 

چه عواملی در لذت بردن از زندگی موثر هستند؟

برای اینکه بتوانید از زندگی لذت ببرید، باید اول از همه با عواملی که باعث می‌شوند تا یک زندگی لذت بخش باشد را بشناسید. البته این را هم بگویم که  شناختن به تنهایی کافی نیست  و باید بتوانید هر کدام از آن‌ها را کم کم وارد زندگی خودتان کنید تا در نهایت، زندگی لذت بخشی را تجربه کنید.

 

ارتباطات اجتماعی

به نظر من، ارتباطات اجتماعی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل برای لذت بردن از زندگی محسوب می‌شود. داشتن روابط صمیمی و سالم با دوستان، خانواده و جامعه، به ما احساس تعلق، قبولی و پذیرش می‌دهد که همین برای بدست آوردن روحیه و انگیزه برای ادامۀ زندگی به شدت نیاز است.

 

سلامت روحی و روانی

رسیدن به سلامت روحی و روانی برای لذت بردن از زندگی خیلی مهم است. مراقبت از روحیه و روان خود با روش‌هایی مثل تمرینات روانشناسی، مدیتیشن، ورزش و اینجور چیزها، به ما کمک می‌کند تا با مشکلات و چالش‌های زندگی بهتر مقابله کنیم و به سمت لذت بردن از زندگی حرکت کنیم.

 

 

از دستش نده: کمال گرایی چیست و چطور بیخیالش شویم؟

 

 

اشتغال و موفقیت شغلی

وقتی شاغل باشیم و به یک موفقیت شغلی برسیم، احساس رضایت و اعتماد به نفس سراغمان می‌آید. همین حسابی حالمان را خوب می‌کند. رسیدن به اهداف شغلی و داشتن شغلی که از آن لذت می‌بریم، از عوامل مهم در لذت بردن از زندگی است. امّا منظور من صرفاً کار کردن و شاغل بودن در بیرون از محیط خانه نیست.  خانه‌داری با عشق و لذت  هم، دقیقاً همینطور است.

 

وضعیت مالی و اقتصادی

وضعیت مالی و اقتصادی ما به ما احساس امنیت و استقلال را می‌دهد و از طرفی، دسترسی به نیازهای اساسی و تفریحی را برایمان ممکن می‌کند. امّا باز خیلی هم روی این موضوع حساس نشوید؛ منظورم این است که فکر نکنید لذت بردن از زندگی تنها با پول و ثروت به دست می‌آید. پول زمانی حس خوب و لذت بخش به زندگی‌تان می‌دهد که حد و تعادل استفاده‌اش را هم بتوان رعایت کرد.

 

نقش تجربه و یادگیری

به عقیدۀ من، تجربه و یادگیری از ماجراها و اتفاقات زندگی، یک عامل به شدت مهم و اساسی برای لذت بردن از زندگی است. یادگیری در زمینه‌های مختلف مثل مهارت‌های اجتماعی، تحصیلی، کاری و چنین مواردی، به ما احساس پیشرفت و تحقق شخصی را می‌دهد و این دقیقاً یکی از همان مواردی است که برای لذت بردن از زندگی به آن نیاز داریم.

 

اهمیت سلامت جسمانی

سلامت جسمانی یکی از اساسی‌ترین عوامل در لذت بردن از زندگی است. منظورم این نیست که باید کامل سلامت بود تا بتوان از زندگی لذت برد. گاهی اوقات بیماری‌ها و مشکلات، اجتناب ناپذیر هستند و به هر حال، با آن‌ها مواجه می‌شویم. مهم است که ببینیم هنوز چه توانایی‌هایی داریم و تا جای ممکن حواسمان به آن‌ها باشد.

 سلامتی، نعمت خیلی با ارزشی است.  به هر حال اکثرمان این را تجربه کرده‌ایم که وقتی حتی درگیر یک مشکل کوچکی می‌شویم، چقدر حس منفی به سراغمان می‌آید و مانع لذت بردنمان از زندگی می‌شود. به همین دلیل، باید حسابی مراقب سلامتی‌مان باشیم.

 

 

از دستش نده: مقایسه زندگی با ورزش و بدون ورزش

 

 

کنترل افکار و اندیشه‌ها

افکار و اندیشه‌های ما به شدت روی زندگی‌مان تاثیر می‌گذارند. گاهی این افکار می‌توانند برای ما یکجور انگیزه باشند و گاهی هم تبدیل بشوند به مانعی برای لذت بردن از زندگی. برای مثال، فکر کردن به اتفاقات خوب در آینده می‌تواند به ما انگیزه و امید بیشتری بدهد ولی فکر کردن به ترس و ناامیدی می‌تواند باعث شود انگیزه و حس لذت بردن از زندگی را تا حد زیادی از دست بدهیم.

بنابراین، ما می‌توانیم ذهن و افکارمان را سمتِ موارد مثبت ببریم تا زندگی‌مان را بهتر کنیم. برای این کار، باید تلاش کنیم تا به شیوه‌ای مثبت و بهتر به مسائل و موقعیت‌های مختلف زندگی‌مان نگاه کنیم. مثلاً، باید به جای اینکه به مشکلات و اتفاقات ناخوشایند گذشته فکر کنیم، به فرصت‌های آینده فکر کنیم و تمرکزمان را روی آن‌ها بگذاریم. همچنین، باید به خودمان مهربانی و محبت کنیم و به خودمان اجازه دهیم که از زندگی لذت ببریم.

علاوه‌بر این، می‌توانیم با درگیر شدن در یکسری فعالیت‌ها، افکارمان را به سمت مثبت و انگیزه‌بخش هدایت کنیم. به عنوان مثال، ورزش، خواندن کتاب‌های مفید، دیدن فیلم‌های انگیزشی و گفتگو با افراد مثبت‌اندیش، می‌تواند به ما کمک کند تا افکار و اندیشه‌های  مثبت  و  لذت‌بخش‌تری  داشته باشیم.

خلاصه که با اندیشیدن به شیوه‌ای مثبت و انجام فعالیت‌های لذت‌بخش، می‌توانیم به طرز چشمگیری زندگی خود را بهتر کنیم و لذت بیشتری از آن ببریم.

 

راهکارهای مناسب برای لذت بردن از زندگی

برای لذت بردن از زندگی و بهبود کیفیت زندگی می‌توان از راهکارهای مختلفی استفاده کرد. در زیر به چند راهکار موثر برای لذت بردن از زندگی اشاره می‌کنم:

  • تمرین مدیتیشن: بنظرم مدیتیشن به عنوان یک فعالیت ذهنی، خیلی برای کنترل استرس و اضطراب مفید و موثر است. با تمرین مدیتیشن، می‌توانید بیشتر آرامش و صلابت ذهنی پیدا کنید و کیفیت زندگی‌تان را افزایش دهید.
  • ورزش و فعالیت‌های بدنی: ورزش و فعالیت‌های بدنی هم یک راه بسیار موثر برای بهبود سلامتی جسمی و ذهنی هستند. با ورزش کردن و فعالیت‌های بدنی، می‌توانید به خودتان کمک کنید تا به وضعیت بهتری از نظر کنترل استرس و اضطراب برسید.
  • ایجاد روابط اجتماعی: وقتی شروع کنید به برقراری رابطۀ اجتماعی موثر و البته صحیح با دیگران، پس از مدتی احساس خیلی خوبی خواهید داشت. در هر مقاله‌ای که بخوانید،  داشتن روابط اجتماعی مناسب ، یک راهکار اساسی برای لذت بردن از زندگی گفته شده.
  • خواندن کتاب: کتاب خواندن، یکی از بهترین و مفیدترین کارهایی است که برای بهبود کیفیت زندگی‌تان می‌توانید انجام دهید. با خواندن کتاب‌های موثر و مفید، می‌توانید دیدگاه خود را در مورد زندگی و مسائل مختلف تغییر دهید و بهترین نتیجه را از زندگی خود بگیرید.
  • تمرکز روی لحظه: منظورم از اینکه روی زمان حال تمرکز کنید، این نیست که کلاً بیخیال گذشته و آینده شوید. نکتۀ مهم این است که باید اکثر انرژی و فکر شما مشغول زمان حال باشد. اصلاً یکی از دلایل افسردگی،  همین ماندن در گذشته  یا بیش از اندازه فکر کردن به آینده است. در این زمینه، تمرین‌هایی مثل مدیتیشن و یوگا را پیشنهاد می‌کنم.
  • داشتن هدف‌های واقعی: یکی از عوامل اصلی برای لذت بخش بودن زندگی، داشتن هدف‌های واقعی است که بتوان به آن‌ها رسید. برای همین باید هدف‌هایی را انتخاب کنید که منطقی و واقعیت‌پذیر باشند نه اینکه صرفاً اهدافی براساس احساساتتان بچینید.
  • تلاش برای رسیدن به اهداف: علاوه‌بر هدف‌گذاری، تلاش و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن‌ها هم می‌تواند حسابی حس و حال خوبی به شما بدهد. برنامه‌ریزی برای سفر، شروع یک کسب و کار جدید، یادگیری مهارت جدید و یا هر هدف دیگری که باشد، فرقی ندارد؛ تلاش برای رسیدن همیشه برایتان  لذت‌بخش  خواهد بود.

 

 

از دستش نده: چطور به آرزوهایمان برسیم؟

 

 

اهمیت خودشناسی و مهارت‌های زندگی

خودشناسی و یادگیری مهارت‌های زندگی، هر دو نقش مهمی در لذت بخش بودن زندگی دارند که می‌توانند تویِ این مسیر، حسابی کمکمان کنند. منظورم از خودشناسی،  شناخت بهتر خود و درک بهتر از نیازها و ارزش‌های شخصی‌تان است.  و امّا مهارت‌های زندگی، یکسری از مهارت‌هایی هستند که در هر زمانی، نیازمان می‌شوند؛ مثل مدیریت احساسات، حل مسئله، ارتباطات بین فردی، تصمیم‌گیری و اینجور چیزها.

یکی از اهمیت‌های خودشناسی، این است که می‌تواند به شما کمک کند تا از نیازهای شخصی خودتان خبر داشته باشید و برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. یکجورایی انگار آگاهی از اینکه چه چیزهایی برای شما مهم هستند و به چه چیزهایی نیاز دارید، می‌تواند به شما کمک کند تا بروید دنبال رسیدن به آن‌ها و تویِ این راه از زندگی لذت بیشتری ببرید.

در مورد مهارت‌های زندگی هم باید بگویم که با یادگیری و تقویت این مهارت‌ها، می‌توانید با مسائل و چالش‌های زندگی بهتر مقابله کنید و به شکلی بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنید. به عنوان مثال، مدیریت احساسات به شما کمک می‌کند تا در مواجهه با تنش‌ها و مشکلات زندگی، بهتر با خودتان و دیگران رفتار کنید و در نتیجه، لذت بیشتری از زندگی ببرید.

 

خلاصه مطلب

بنابراین، برای لذت بردن از زندگی باید روی تعادل در زندگی، روابط مثبت، مهارت‌های زندگی، خودشناسی، رویاها و اهداف کار کنید. علاوه‌براین، باید درک کنید که لذت بردن از زندگی یک فرآیند پویاست که نیاز به توجه و کار کردن مداوم دارد و باید به خودتان زمان بدهید تا این فرآیند به صورت طبیعی جلو برود.

با توجه به این عوامل و با استفاده از راهکارهایی که برای لذت بردن از زندگی توضیح دادم، مطمئن باشید که می‌توانید به زندگی مثبت، خوب و موفقی برسید.