نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی و ترکیب بهترین‌ها!

تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی و ترکیب بهترین‌ها!

رنگ‌ها تاثیر زیادی در محیط اطراف خود دارند. حتی در خرید لباس هم می‌شود این موضوع را درک کرد. وقتی وارد یک فروشگاه لباس می‌شوید، از هر لباس چندین رنگ وجود دارد امّا فقط یکی دوتای آنها توجه شما را به خود جلب می‌کنند.

همین تاثیر در دکوراسیون و دیزاین داخلی هم وجود دارد. می‌دانستید که هر رنگی، محیط و فضای خاص خودش را دارد و اگر آن‌ها را در جای اشتباهی استفاده کنید، ممکن است اثرات منفی زیادی روی دکوراسیون و حتی روحیات شما بگذارد؟

بله انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون مسئله خیلی مهمی است. تازه نکته‌های خیلی مهم‌تر دیگری هم راجع به این موضوع هست که می‌خواهم آن‌ها را همراه با معرفی رنگ‌های مختلف برای دکوراسیون داخلی، برایتان توضیح دهم.

 

تاثیر ترکیب رنگ مناسب در دکوراسیون داخلی

 رنگ‌های استفاده شده در دکوراسیون داخلی تاثیرات زیادی روی زشت یا زیبا دیده شدن فضا دارند.  این دکوراسیون داخلی می‌تواند شامل طراحی داخلی خانه و یا محیط کاری شود. رنگ‌ها می‌توانند باعث بزرگتر یا کوچکتر دیده شدن محیط شوند، افسرده کننده یا شادی آور باشند، تحمل شما برای ماندن در یک محیط را بیشتر کنند و یا شما را از آنجا فراری دهند.

احتمالاً فکر می‌کنید من دارم اغراق می‌کنم، امّا باور کنید واقعیت همین است. رنگ‌ها حتی در تناسب اندام شما هم تاثیر دارند. اگر رنگ بشقابی که انتخاب می‌کنید سفید یا روشن باشد، اشتهای شما برای خوردن بیشتر می‌شود و ممکن است باعث اضافه وزن و کاهش اعتماد به نفس‌تان شود.

پس حتماً باید رنگی را برای محیط زندگی، کار، تجارت یا استراحت خودتان انتخاب کنید که علاوه‌بر زیباتر کردن فضای آن جا، باعث آرامش و افزایش انرژی‌تان شود. انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون داخلی به خیلی چیزها بستگی دارد که هر کدام از آن‌ها می‌تواند تاثیر رنگ‌ها را کم یا زیاد کند.

 

 

خیلی مهمه که بتونین رنگی رو برای دکوراسیون داخلی منزل یا محل کارتون انتخاب کنین که مناسب اون محیط باشه و با وسیله‌هایی که تو اون محیط استفاده شده، متناسب باشه. این کار احتیاج به توجه به یکسری جزئیات ساده داره که اگه رعایتشون کنین به یه نتیجه خیلی عالی می‌رسین.

 

 

انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون داخلی چه اصولی دارد؟ 

شاید شما بعضی رنگ‌ها را خیلی دوست داشته باشید امّا برای استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی مناسب منزل یا دفتر کارتان نباشد. درباره رنگ‌های مناسب دیزاین داخلی و انتخاب آن‌ها مواردی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید تا بتوانید انتخاب درست و مناسبی برای خودتان داشته باشید. برای شروع بهتر است به این نکته‌هایی که می‌گویم، خوب توجه کنید:

 

 

از دستش نده: پیش بسوی پاییز، با 8 دکور پاییزی جذاب!

 

 

1) توجه به معیارهای مهم در طراحی رنگ دکوراسیون داخلی

 در انتخاب و طراحی رنگ مناسب برای دکوراسیون داخلی چند فاکتور مهم و اساسی وجود دارد که حتماً باید به آنها توجه کنید. این فاکتورها شامل نور، رنگ‌هایی با تنالیته متوسط و رنگ‌های تیره می‌شوند.  این مسئله بیشتر روی تناسب رنگ قسمت‌های مختلف محیط با یکدیگر تمرکز دارد.

یعنی چی؟

یعنی مثلاً اگر می‌خواهید رنگ مناسبی برای کفپوش یا پارکت خانه خودتان انتخاب کنید باید حتماً رنگی را انتخاب کنید که رنگ دیوارهای دیگر خانه تیره‌تر باشد. نور پردازی اصولی در انتخاب رنگ مناسب برای محیط خیلی مهم است.

رنگ‌هایی با ترکیب متوسط که نه خیلی تیره هستند، نه خیلی روشن، بیشتر برای پرده‌ها و مبلمان استفاده می‌شوند و قسمت‌هایی از فضاهای داخلی هم برای اینکه از بخش‌های دیگر جدا شوند، بهتر است با رنگ تیره پوشانده شوند.

 

2) در نظر گرفتن روحیات

وقتی رنگ مناسبی، متناسب با روحیاتتان برای محیط خانه یا محل کارتان انتخاب کنید، شادتر و پُر انرژی‌تر خواهید بود و حتی از ماندن در آن محیط هم بیشتر لذت خواهید برد. بنابراین وقتی تصمیم می‌گیرید رنگی را برای دکوراسیون فضای مورد نظرتان انتخاب کنید، علاوه‌بر زیبایی، حتماً باید به سلیقه و روحیه‌ای که نسبت به رنگ‌ها پیدا می‌کنید هم توجه داشته باشید.

این روحیات بیشتر به نوع کارکرد محیط بستگی دارد. در انتخاب رنگ دکوراسیون حتماً به این مسئله توجه کنید که فضایی که می‌خواهید برای آن رنگ جدید در نظر بگیرید، قرار است کاری باشد یا آرامش بخش و یا حتی رمانتیک؟

رنگ هر کدام از این فضاها با هم فرق دارد و انتخاب اشتباه در هر کدامشان می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و یا باعث تنش و استرس شدید در شما شود. مثلاً برای فضای مناسب استراحت یا عاشقانه معمولًا از رنگ‌های ملایم و خنثی مثل صورتی، آبی روشن و مشابه این‌ها استفاده می‌کنند، در حالی که رنگ‌های تیره برای فضاهایی که حالت دراماتیک دارند، مناسب‌تر هستند.

 

3) توجه به جزئیات

در طراحی و انتخاب رنگ داخلی، حتماً باید به جزئیات توجه کنید. این جزئیات ممکن است خیلی به چشمتان نیایند امّا همین‌ها تاثیر زیادی در بهتر دیده شدن رنگ‌ها دارند. اگر می‌خواهید رنگی را برای پذیرایی یا یکی از اتاق‌ها انتخاب کنید، حتماً توجه کنید که  تناقضی با رنگ اتاق‌های دیگر نداشته باشد. 

ببینید، توصیه من این است که اگر می‌خواهید از رنگ‌های مورد علاقه‌تان برای استفاده در دکوراسیون کمک بگیرید، سه یا چهارتایی از آن‌ها را انتخاب کنید و بگذاریدشان کنار هم؛ اگر ترکیب خوبی داشتند که بهتر ولی اگر این طور نبود، سراغ گزینه‌های بعدی بروید.

 

 

از دستش نده: معرفی 10 تا از زیباترین گل‌ها برای تزئین خانه

 

 

4) رنگ‌ها را امتحان کنید!

ظاهر رنگ‌ها در حالت تیرگی و روشنایی و حتی خیس و خشک شدن با هم فرق دارد. برای همین اگر می‌خواهید از ظاهر واقعی یک رنگ و تاثیر آن در محیط مطمئن شوید، می‌توانید آن را امتحان کنید. این طور که قسمتی از یک دیوار را رنگ کنید و به حالت خیس آن توجه کنید. بعد از اینکه خشک شد، آن را در شرایط خیلی روشن و تاریکی ببینید؛ اگر همانی بود که می‌خواستید، برای بقیه جاهای دیگر دیوار هم از آن استفاده کنید.

 

5) انتخاب پالت رنگ مناسب

وقتی پالتی از رنگ‌های اصلی را داشته باشید، انتخاب یک ترکیب رنگ مناسب برای دکوراسیون داخلی برایتان راحت‌تر خواهد بود. پالت رنگ‌ها حتی برای انتخاب دیزاین‌های فصلی مثل دکوراسیون پاییزی و فصل‌های دیگر هم مناسب هستند و انتخاب درست را برای شما راحت‌تر می‌کنند. دسته‌بندی‌های مختلفی برای رنگ‌ها وجود دارد امّا اصولی‌ترشان شامل دسته بندی رنگ‌های سرد، گرم، مونوکروماتیک، مکمل و آنالوگ می‌شود که هر کدام تعریف خودشان را دارند.

رنگ‌های گرم که بیشتر به رنگ‌های نارنجی، قرمز، زرد، زرشکی و شبیه به این‌ها گفته می‌شود. رنگ‌هایی مثل آبی، بنفش، یاسی و همه رنگ‌هایی که زمینه خنکی دارند، در دسته بندی رنگ‌های سرد قرار می‌گیرند. در طراحی دکوراسیون‌های مدرن امروزی بیشتر از رنگ‌های مونوکروماتیک استفاده می‌شود. رنگ‌های مکمل هم از یک یا دو رنگ متناسب در کنار هم تشکیل می‌شوند. رنگ‌های آنالوگ شامل همان رنگ‌هایی می‌شود که در تصاویر آنالوگ می‌بینید؛ یعنی رنگ زرد، زرد مایل به سبز، آبی و بنفش.

 

 

پیشنهاد کتاب: پیشنهاد می‌کنم کتاب رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی از جوانا کاپستیک و مریل لوید را بخوانید.

 

 

بهترین رنگ‌ها برای دکوراسیون داخلی

رنگ‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها در طراحی داخلی خانه خود استفاده کنید، امّا همه آن‌ها شیک و مدرن نیستند و ممکن است ظاهر جالبی برای فضایی که می‌خواهید از آنها استفاده کنید، ایجاد نکند. رنگ‌هایی که می‌توانید برای دکوراسیون داخلی از آنها استفاده کنید، این‌ها هستند:

  • کرم: رنگ پُر طرفدار در دکوراسیون داخلی و متناسب با خیلی از رنگ‌های دیگر.
  • نقره ای یا خاکستری کلاسیک: مناسب برای طراحی دکوراسیون کلاسیک و سلطنتی با نورپردازی مناسب.
  • بژ: رنگ گرم و شادی بخش برای داشتن فضایی پر انرژی.
  • سبز آبی: مناسب برای داشتن دیزاین کلاسیک و سنتی با ظاهری ساده و شیک.
  • سبز تیره: رنگ آرامبخش و متناسب با رنگ‌های با زمینه خردلی و خاکستری.
  • آبی گچی: رنگ خنثی و مناسب برای دکوراسیون‌هایی با زمینه روشن یا سفید.
  • قرمز تیره: رنگ انرژی بخش و محرک.
  • آبی تیره: رنگ مناسب اتاق خواب و کاملا آرامش بخش.
  • یاسی: رنگ مناسب برای داشتن فضاهای شیک با جوی آرام.
  • دودی: رنگی خنثی و مناسب برای استفاده با رنگ‌های مختلف.
  • خاکستری روشن: رنگ آرامبخش و مدرن.
  • سفید خامه ای: رنگ مناسب نشیمن، پذیرایی، اتاق خواب‌ها.

 


پست اینستاگرام: نکاتی که خانم‌ها باید بدانند

 

 

ترکیب رنگ‌های مناسب برای دکوراسیون داخلی 

بعضی رنگ‌ها وقتی در کنار هم استفاده می‌شوند، ترکیب خاص و جالبی در محیط ایجاد می‌کنند.  استفاده درست  و  مناسب  از آنها در کنار هم می‌تواند دکوراسیون منزلتان را شیک و منحصر به فرد کند. حالا از چه رنگ‌هایی می‌توان در کنار هم استفاده کرد؟

چند نمونه برایتان مثال می‌زنم:

  • قهوه ای تیره + سبز روشن + قرمز مایل به قهوه ای
  • سفید + مشکی + کرم
  • آبنوسی + نباتی
  • طلایی + سبز + بنفش + بژ
  • قرمز + صورتی + سیاه + خاکستری تیره
  • کرم + سیاه + قهوه ای مایل به قرمز
  • قرمز روشن + استیلی + طوسی متالیک
  • سبز زمردی + قهوه ای + طوسی
  • قهوه ای + نارنجی + طوسی + قرمز روشن
  • طوسی زغالی + کرم + سفید
  • سفید + طوسی

 

خلاصه مطلب 

رنگ‌های مناسب برای طراحی دکوراسیون دسته‌بندی‌های مختلفی دارند و باعث شیک‌تر و قشنگ‌تر شدن محیط می‌شوند. رنگ مکمل در کنار هم جلوه خوبی ایجاد می‌کنند؛ از طرفی می‌توانید برای داشتن یک دیزاین داخلی شیک و مدرن، از رنگ‌های مونوکروماتیک کمک بگیرید. رنگ‌های سرد و گرم هم برای استفاده در قسمت‌های مختلف خانه باعث ایجاد حس آرامش بخشی و شادی می‌شوند.