نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

معرفی 10 تا از زیباترین گل‌ها برای تزئین خانه

معرفی 10 تا از زیباترین گل‌ها برای تزئین خانه

گل‌ها اکسسوری‌های طبیعی و جذابی هستند که علاوه‌بر زیبایی، می‌توانند حس آرامش و سر زندگی را در خانه بیدار کنند. هر گلی شرایط نگهداری خاصی دارد و باید در نقاط خاصی از خانه قرار بگیرد تا پلاسیده یا خراب نشود.

علاوه‌بر این خیلی از دیزاین‌ها و دکوراسیون‌های داخلی خانه استفاده گلدان و گل طبیعی را در مراحل چیدمان خود دارند. چون گل‌ها باعث قشنگ‌تر شدن خانه‌ها و بهتر شدن روحیاتتان می‌شوند، پس من هم می‌خواهم با معرفی 10 تا از زیباترین گل‌ها برای خانه، این حال خوب را به شما هدیه بدهم!

 

چرا باید در چیدمان از گل‌های استفاده کنیم؟ 

زندگی ماشینی، خانه‌های آپارتمانی، دوری از طبیعت و خیلی مسائل دیگر، باعث شده‌اند که آدم‌ها برای  داشتن روحیه بهتر  و  دوام بیشتر  نشانه‌ای از آن را به خانه‌هایشان بیاورند. اگر با این سوال مواجه هستید که چطور شادتر زندگی کنیم؟، باید بگویم که می‌توانید از نگهداری یک گل ساده در خانه شروع کنید. اولین چیزی که در هر گلی نظر ما را به خود جلب می‌کند، زیبایی آن است.

همه ما می‌دانیم که هر کسی با هر سن و سلیقه‌ای، وقتی یک چیز قشنگی می‌بیند نسبت به آن عکس العمل مثبتی نشان می‌دهد و حال خوبی پیدا می‌کند. دلیل آن هم ترشح هورمون هایی در مغز است که حس و نشاط را در بدن منتقل می‌کنند.

پس ساده‌ترین دلایل برای اینکه شما بخواهید از انواع گل در چیدمان منزلتان استفاده کنید، می‌توانند داشتن دکوراسیون زیبا و مدرن و بهتر شدن روحیات اهل خانه باشند. البته دلایل دیگری هم هست که من ترجیح می‌دهم آنها را خلاصه‌تر و به شکل بهتری به شما معرفی کنم.

 

گلها رو میشه توی هر خونه و با هر شرایطی نگهداری کرد. فقط کافیه گلیو پیدا کنین که با شرایط خونه شما و نورگیر بودنش تناسب داشته باشه. اون وقت دیگه مشکلی توی نگهداری و استفاده از اون توی دیزاین خونتون ندارین :)

 

فواید استفاده از گل در خانه

به نظر من  استفاده از گل‌ها و گیاهان خانگی از واجبات هر خانه‌ای   است و هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که بودن آنها در خانه را منع کند. البته موارد خاصی مثل آلرژی‌های مختلف هم هست که آن هم در مورد همه صدق نمی‌کند. اگر فکر می‌کنید خانه شما احتیاج به گل و گیاه ندارد و یا حوصله نگهداری از آنها را ندارید، بهتر است عجله نکنید و کمی بادقت‌تر به مواردی که می‌خواهم بگویم توجه کنید.

 

1) تهویه هوای خانه

کسانی که به اصول طراحی دکوراسیون علاقه‌مند هستند، می‌دانند که از توصیه‌های مهم وابی سابی برای افراد مختلف، استفاده از عناصر طبیعی در دیزاین داخلی منزل است. گل‌ها و کلاً گیاهان طبیعی یک خاصیت ذاتی پرمنفعتی دارند که وجودشان را برای هر خانه‌ای ضروری می‌کند و آن خاصیت چیزی نیست جز تهویه هوا و تازه‌تر کردن آن.

خانه‌ها و به ویژه آپارتمان‌ها اکثراً در محل‌های ساخته می‌شوند که نزدیکی زیادی به طبیعت و عناصر آن وجود ندارد. همین مسئله می‌تواند یکی از دلایل راکد بودن هوای داخل منزل باشد. شما با خرید چند گل خانگی و قرار دادن آنها در قسمت‌های مختلف خانه می‌توانید باعث تازه‌تر شدن هوای خانه و کاهش آلودگی‌های آن شوید. حتی می‌توانید دمای آن را هم کنترل کرده و از  افزایش دما  و گرمای بیش از حد خانه جلوگیری کنید.

 

 

از دستش نده: طرز تهیه 6 غذای سریع ولی خوشمزه

 

 

2) بهبود عملکرد مغز

یکی از راه‌های تقویت حافظه و بهتر شدن عملکرد مغز، داشتن گل و گیاه خانگی در منزل است. گل‌ها با اکسیژن تازه‌ای که تولید می‌کنند، دی اکسید کربن را جذب کرده و باعث تقویت عصب‌های مغز می‌شوند. در نتیجه مغز فعالیت بیشتری پیدا کرده و واکنش‌های مناسب‌تری به اتفاقات محیطی نشان می‌دهد. پس می‌توانید فقط با استفاده از چند گل و گیاه خانگی هوشتان را تقویت کنید و خلاقیتتان را افزایش دهید.

 

3) افزایش کیفیت خواب

یکی از مزیت‌های داشتن گل و گیاه در خانه رسیدن به یک خواب آرام و بی دردسر است. اگر خواب راحتی ندارید و یا در زمان خواب مشکلاتی برایتان پیش می‌آید، حتما از یک یا چند گل در خانه خود استفاده کنید و  اثر بخشی مثبت  آن‌ها را دست کم نگیرید. این گل‌ها و گیاهان خانگی می‌توانند به اندازه یک دوره مدیتیشن قبل از خواب برایتان موثر و آرام بخش باشند.

 


پست اینستاگرام: تاثیر مدیتیشن بر افسردگی

 

 

4) کاهش درصد ابتلا به بیماری‌های فصلی

با توجه به تحقیقاتی که این اواخر درباره تاثیرات نگهداری گل در خانه شده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کسانی که در خانه خود از گل‌ها و گیاهان مختلف نگهداری می‌کنند، 30% کمتر دچار انواع آنفولانزا، سرماخوردگی و بیماری‌های فصلی دارند و بدنشان مقاومت بیشتری نسبت به ابتلا به آن‌ها دارند.

 

10 گلی که برای هر خانه‌ای لازم هستند!

بعضی از افراد برای این سراغ خرید گل خانگی نمی‌روند، چون معتقدند که خانه آنها شرایط کافی برای رشد گیاه ندارد. برای همین هم تصمیم گرفتم چند گل آپارتمانی به شما معرفی کنم که احتیاج شرایط خاص یا رسیدگی زیادی ندارند و شما هم می‌توانید با کمک آن‌ها زیبایی و طراوت تازه به خانه‌تان ببخشید.

گل‌هایی مثل:

 

 

از دستش نده: آب ولرم و چوب دارچین؛ یک ترکیب فوق العاده برای تناسب اندام

 

 

کالاتیا مدالیون

اسم دیگر این گل کالاتیا ماکویاناست. این گیاه آپارتمانی بخاطر ظاهر خاصی که دارد، می‌تواند مکمل خوبی برای دکوراسیون‌های مختلف خانگی باشد. این گل آلرژی زا و  مسموم کننده نیست  و می‌تواند تاثیر خیلی خوبی در تصفیه هوای محیط داشته باشد.

 

بنفشه آفریقایی

یکی از زیباترین گل‌های خانگی که محبوبیت زیادی هم در بین افراد مختلف دارد، گل بنفشه آفریقایی است. این گل احتیاج به دریافت نور کافی و تقریبا زیادی دارد، پس می‌تواند برای خانه‌های نورگیر، انتخاب خیلی مناسبی باشد. البته حتماً باید به رطوبت و آبیاری منظم آن هم توجه داشته باشید تا رشد و نگهداری آن دچار مشکل نشود.

 

کروتون پترا

این گل به اسم کرچک هندی هم معرفی می‌شود و بهترین انتخاب برای کسانی است که فرصت کافی برای رسیدگی به گل و گیاهان خانگی ندارند. تنها چیزی که در نگهداری از این گل باید توجه داشته باشید، رسیدن نور کافی و غیرمستقیم به آن است.

 

فیتونیا

شاید اسم این گیاه برایتان خیلی آشنا نباشد امّا مطمئنم خیلی از شما آن را دیده‌اید و از ظاهرش هم خوشتان آمده است. این گل، برگ‌های سبز تقریبا گرد با رگه‌های سفیدی دارد. اگر برای گل و گیاه وقت می‌گذارید و حوصله زیادی برای نگهداری از آن به خرج می‌دهید، می‌توانید این گل را به زیبایی‌های خانه خود اضافه کنید.

 

 

از دستش نده: تغذیه و حال روحی چه ارتباطی باهم دارند؟

 

 

کالانکوئه

این گل یک گیاه جذاب، زیبا و کم دردسر است که احتیاج به نگهداری و توجه زیادی ندارد. این گل آپارتمانی شکوفه‌های ریز و قشنگی دارد که با رشدشان زیبایی گلتان را چند برابر می‌کنند.

 

سرخس آشیانه

اگر در مناطق گرم و شرجی زندگی می‌کنید، یکی از گل‌هایی که می‌توانید از آن نگهداری کنید همین سرخس آشیانه است. این گیاه برای رشد مناسب احتیاج به  گرما  و  رطوبت کافی  دارد و باید در معرض نور زیاد و غیر مستقیم قرار بگیرد.

 

اگزالیس

اگزالیس یک انتخاب خاص و منحصر بفرد در بین گل‌های خانگی به شمار می‌آید. گلبرگ‌های بنفش یا سبز این گل شبیه پر پروانه هستند و اضافه شدن شکوفه‌های رنگی آن پس از کمی رشد، قشنگی خاصی به آن می‌بخشد. مسئله‌ای که برای نگهداری از این گل به آن توجه داشته باشید حفظ رطوبت کافی خاک و رسیدن نور متوسط یا زیاد به آن است.

 

لیندا

گل لیندا شکل ظاهری جالبی دارد و از لحاظ نگهداری هم جزو گل‌های کم دردسر بشمار می‌آید. احتیاج به نور زیادی نداشته و آبیاری متوسطی لازم دارد. حتی مراحل رشد آن هم طوری است که لازم نیست زود به زود گلدانش را عوض کرده و یا جایش را بزرگتر کنید.

 

 

از دستش نده: تاثیر و فواید دوچرخه سواری روزانه بر سلامت بدن

 

 

درخت چتری

اگر به گیاهان بزرگ و درختچه‌ها علاقه‌مند هستید، می‌توانید شفلرا یا درخت چتری را برای نگهداری در منزل انتخاب کنید. قد این گیاه در شرایط عادی به 2 متر هم می‌رسد و جزو گیاهان استوایی به‌شمار می‌آید.

 

اسپاتی فیلوم

گل چمچمه‌ای یک گیاه خاص آپارتمانی است که جذابیت زیادی نسبت به گل‌های آپارتمانی دیگر دارد. از طرفی هم برای رشد احتیاج به نور خیلی زیادی ندارد و  تصفیه کننده خوبی برای هوای محیط خانه  است.

 

نکاتی برای انتخاب گل‌های خانگی مناسب

برای این که بتوانید گل و گیاه مناسب منزلتان را انتخاب کنید، باید به یک سری موارد خوب توجه کنید. مواردی مثل:

  • متراژ اتاق یا خانه
  • میزان نورگیر بودن خانه
  • رنگ‌های متناسب در دکوراسیون منزل با گیاه انتخابی
  • جاگیر نبودن گل و گلدان انتخاب شده
  • مراحل نگهداری و مراقبت از گل

 

خلاصه مطلب

استفاده از گل و گیاه در چیدمان منزل و مراقبت از آن در خانه تاثیرات مثبت زیادی برای ساکنین منزل و مهمان‌های آنها دارد. این گیاهان در خانه نه تنها روحیه شما را تقویت می‌کنند، بلکه درصد ابتلا به بیماری‌های فصلی را در شما کم کرده و باعث رشد مغز و افزایش خلاقیت‌های ذهنی شما می‌شوند.