نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

وابی سابی چیست؟

وابی سابی چیست؟

خیلی از روش‌ها و عادت‌هایی که ما در زندگی خودمان داریم، از طریق محیط و استرس‌هایی که به ما تحمیل می‌شوند، به وجود آمده‌اند. برای همین هم هست که بیشتر وقت‌ها، برای خودمان و آزادی فکر و ذهنمان فرصت کافی نداریم. یکی از راه‌هایی که بشود از این روزمرگی‌ها فاصله بگیریم و طبیعت و طراوتش را وارد زندگی‌مان کنیم، وابی است.

وابی سابی یک سنت باستانی ژاپنی است که شما را با دریچه‌های جدیدی از انرژی‌های مثبت در زندگی آشنا می‌کند. امّا خیلی چیز‌های دیگر هم هست که باید در مورد این سنت باستانی بدانید تا بتوانید از آن در زندگی خودتان استفاده کنید. برای همین هم قرار است امروز باهم سفر کوتاهی به سرزمین وابی‌سابی داشته باشیم :)

وابی ‌سابی چیست؟

زندگی امروز اکثر آدم‌ها، پُر شده از فشار‌های عصبی و انرژی‌های منفی که هر روز ذهن و بدن را درگیر خودشان می‌کنند. در بین این همه آشوب و استرس شدید، راهی پیدا شده است که بتوان این انرژی‌های منفی را از زندگی آدم‌ها دور کرد و چیزی را به آن‌ها بخشید که به آن احتیاج دارند.

تعریف ساده‌ای که می‌شود از وابی سابی عنوان کرد، این است که  وابی سابی فلسفه ظریف و باستانی از فرهنگ ژاپن است که افراد را به سمت داشتن یک سبک زندگی منظم‌تر راهنمایی می‌کند.  منظورم از سبک زندگی منظم این است که ارتباط زندگی با طبیعت در وابی سابی عمیق‌تر می‌شود. این دقیقاً همان چیزی است که باعث می‌شود آدم‌ها با درون خودشان ارتباط بهتری بگیرند و به آرامش بیشتری برسند. 

فلسفه اصلی وابی سابی این است که افراد را تشویق می‌کند تا زیبایی‌ها و نقاط مثبت را در چرخه‌های ناقص طبیعت پیدا کنند. اولین درسی که می‌شود از این موضوع گرفت، این است که طبیعت و زندگی با همه بزرگی و عظمتشان ناقص هستند و چیزی به اسم کمال در آن‌ها وجود ندارد؛ پس می‌شود از همین نقص هم نیرو‌های مثبتی گرفت و به آرامش رسید.

 

وابی سابی بهترین راه برای داشتن یه زندگی آروم و مثبت بین شلوغیای روزمره دنیاس. همۀ ما می‌تونیم با این سبک زندگی طبیعی، حتی از نقص‌ها و کمبودایی که توی زندگی داریم هم لذت ببریم و از اونا برای رشد و پیشرفتمون استفاده کنیم.

 

 

وابی سابی از کجا سر و کله‌اش پیدا شده؟ 

اگر خاطرتان باشد، همان اول هم گفتم که این سبک زندگی برای کدام نقطه از دنیاست. امّا این را هم گفتم که وابی و سابی هر کدام تعریف خاص خودشان را دارند؟ آره، درست متوجه شدید. این کلمه از دو مفهوم مستقل ساخته شده است. بگذارید این‌طور برایتان بگویم که:

وابی (Wabi)

 مفهوم اصلی وابی (Wabi)، تشخیص زیبایی در عین سادگی است.  وابی، آدم‌ها را دعوت می‌کند تا قلبشان را به روی زیبایی‌های طبیعی باز کنند و از غرور و مادی‌گرایی در زندگی فاصله بگیرند. نتیجه این می‌شود که آدم می‌تواند در زندگی به معنویتی که به آن تعلق دارد، نزدیک‌تر شود.

سابی (Sabi)

 سابی (Sabi) هم اشاره‌ای به گذران زندگی، نحوۀ رشد و پیری دارد و اینکه چطور می‌شود در بین این از دست دادن‌ها، به زیبایی و آرامش رسید.  سابی نشان می‌دهد که اگر مشکل یا نقطۀ منفی در زندگی وجود دارد، مربوط به سطح و ظاهر آنهاست و در دل همین مشکلات، زیبایی‌ها و کمالاتی هست که باید آن‌ها را کشف کرد.

این دو مفهوم وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، فلسفۀ کلی به وجود می‌آورند که آدم‌ها را به زندگی نزدیک‌تر می‌کنند. اینکه باید لحظه را دریابید و در زمان حال زندگی کنید. زندگی آنقدر که ما سختش می‌کنیم، سخت و پیچیده نیست.

فقط کافی است بالا و پایین‌های زندگی را آن‌طور که هستند، بپذیرید و قبول کنید که همۀ این‌ها گذرا هستند. باور کنید هر چقدر هم که شما انرژی و وقتتان را صرف فکر و خیال راجع به آن‌ها کنید، می‌گذرد و تمام می‌شود. پس اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و از زیبایی‌های زندگی، هر چقدر هم که کم و کوچک باشند، نهایت استفاده را ببرید.

 


پیشنهاد کتاب: کتاب وابی سابی از بث کمپتن را حتماً بخوانید

 

 

وابی سابی چند اصل دارد؟

اگر بخواهم وابی سابی را به چند اصل مختلف تقسیم کنم، می‌توانم اینطور بگویم که وابی سابی پنج اصل کلی دارد. من به شخصه عاشق مفهوم تک‌تک آن‌ها هستم. برای همین هم می‌خواهم شما را با آن‌ها آشنا کنم تا به کمک آن‌ها، بتوانید زندگی روزمرۀ خود را با انرژی مثبت و سادگی، زیباتر کنید و به آرامش برسید.

 

اصل اول؛ پذیرش

وابی سابی در اصل، اولش می‌گوید که پذیرش کمک می‌کند تا آزادی را پیدا کنید و بعد از آن به رشد برسید. در ژاپن، رشته کوهی به اسم دواسانزا هست که از قرن هشتم محل زیارت راهبان یامابوشی است. این راهبان، مراسم سالانه‌ای دارند که برای روشنگری و پرورش ذهن و روحشان در آن شرکت می‌کنند. فلسفه اصلی آموزش آن‌ها، با کلمه‌ای به اسم اوکتامو (Uketamo) معرفی می‌شود و این معنی را می‌دهد که "من فروتنانه با قلب باز می‌پذیرم."

مفهوم اوکتامو را می‌توانید در خیلی از اتفاقات زندگی مثل از دست دادن شغل، تصادف، تغییرات ناگهانی آب و هوا و این‌جور چیزها درک کنید. اوکتامو به شما می‌گوید که  هر چه زودتر بتوانید اتفاقاتی که در زندگی برای شما می‌افتد را بپذیرید، احساس سبکی بیشتری دارید.  نتیجه این می‌شود که به آزادی از مشکلات و فشار‌های عصبی می‌رسید و با رشدی که نصیبتان می‌شود، فرصتی برای یادگیری و افزایش تحمل خودتان پیدا می‌کنید.

 

اصل دوم؛ تلاش برای برتری

همان‌طور که می‌دانید، هیچ چیز در زندگی ثبات کامل ندارد و شرایط ناقصی از نوسانات در زندگی همۀ ما در جریان است. پس در این شرایط، باید برای رسیدن به شرایط بهتر یا همان برتری تلاش کرد.

هر چیزی که در طبیعت و جهان هستی وجود دارد، در حال تغییر است و هیچ چیز کامل و ثابت نیست. این وسط مسئله مهمی که وابی سابی به آن اشاره دارد، ناقص بودن زندگی و متغیر بودن آن است. برای همین هم می‌گوید که چیزی به اسم کمال و در نتیجه کمالگرایی وجود ندارد. همۀ ما آدم‌ها در زندگی دنبال چیز‌هایی هستیم که ما را تبدیل به آدم‌های بی‌نقص و کاملی کنند.

شغل عالی، موقعیت مناسب، تحصیلات عالیه و همه و همه نتیجه این است که ما مفهوم درستی از کامل بودن را درک نکرده‌ایم و همیشه این باور را داریم که هیچ وقت خوب و کامل نیستیم. این اصل از وابی سابی می‌گوید که تلاشی هم اگر می‌کنید، در مسیر بهتر شدن و برتری باشد، نه کمال. یعنی تمام تلاشتان را بکنید تا بهترین خود باشید امّا از واقعیت خودتان هم دور نشوید.

 

 

از دستش نده: تاثیر و فواید خواب روی کیفیت زندگی

 

 

اصل سوم: قدردانی

طبق اصل سوم وابی سابی، افراد باید شکرگذار و قدردان زیبایی‌های همه چیز در زندگی باشند. حالا چه زیبایی‌هایی که به چشم دیده می‌شوند و چه آن‌هایی که در سطوح مخفی‌تر از نقاط زندگی  قابل کشف شدن  هستند. مطمئنم شما هم مثل من تصاویر ظروف سفالی که با استفاده از طلا بهم چسبیده و ترمیم شده‌اند را دیده‌اید. همان‌طور که گفتم، سرچشمه وابی سابی از هنر و طبیعت است. ظروفی هم که با این شرایط ترمیم می‌شوند، اسم جالبی دارند و اسم این ترمیم‌ها را گذاشته‌اند زخم‌های طلایی.

اصل سوم می‌گوید که در دل خیلی از نواقص و شکستن‌ها، زیبایی‌هایی هست و هر زخمی که روی آن‌ها می‌افتد و ترمیم می‌شود، هر کدام قصه و داستانی برای خودشان دارند. این زخم‌ها نتیجه تحمل، صبر و ایمان به آیندۀ بهتر است؛ پس چرا باید این شکستگی‌ها را قایم کرد یا از آن‌ها خجالت کشید؟

خیلی از اوقات در زندگی همۀ ما یک زمان‌هایی هست که اتفاقات عصبی یا عاطفی، باعث دلشستگی و آسیب روحی‌مان می‌شوند. ترمیم زخم‌هایی که از این اتفاقات برداشته‌اید، به شما یادآوری می‌کند که برای رسیدن به رشد و موفقیتی که دارید، چه شکست‌هایی را تحمل کردید و کم نیاورده‌اید. اینجاست که دلتان نمی‌خواهد این زخم‌ها را پنهان کنید، بلکه دوست دارید با غرور دربارۀ آن‌ها حرف بزنید و به آن‌ها افتخار کنید.

 

اصل چهارم: آهستگی و سادگی

برای لذت بردن از تک‌تک لحظات زندگی، نباید درگیر زرق و برق و عجول بودن شد. خیلی‌ها هستند که در شرایط زندگی‌های امروزی، این سوال را از من می‌پرسند که با وجود این همه تاریکی و انرژی منفی، چطور می‌شود آرامش و زیبایی را پیدا کرد و بیرون کشید؟

جوابش واضح است . . .

زندگی‌تان را ساده و آرام کنید. وقتی با عجله از کنار چیزی رد می‌شوید، متوجه نیستید که چی بود، چطور گذشت و اصلاً چه‌کار کرد. آهسته بودن در این شرایط کمک می‌کند تا بیشتر راجع به هر چیزی مکث کنید و دربارۀ آن فکر کنید. همین موضوع باعث می‌شود تا فضای ذهنی و عاطفی‌تان را برای پذیرش اتفاقات مختلف آماده کنید.

سادگی در زندگی، همیشه نقطۀ مقابل پیچیدگی بوده. خیلی وقت‌ها برای اینکه بتوانید تغییری در زندگی‌تان ایجاد کنید، لازم نیست حتماً چیزی به آن اضافه و یا پیچیده‌ترش کنید. خیلی وقت‌ها باید سراغ حذف کردن بروید؛ این‌طوری هم بی‌نظمی‌ها را در فکر و زندگی‌تان کمتر می‌کنید و هم جا را برای پذیرش افکار بهتر و عملکرد‌های مناسب‌تر، باز می‌کنید.

 

 

از دستش نده: 21 فیلمی که همۀ خانم‌ها باید ببینند! 

 

 

اصل پنجم: راضی بودن

شاید خیلی مسئله ساده‌ای باشد، امّا تلاش زیادی لازم است که شما به مرحله‌ای از شخص خودتان برسید تا از آنچه که هستید لذت ببرید و نسبت به جایگاهی که دارید، راضی باشید و احساس شادی کنید. شرایط زندگی‌های امروزی طوری شده که خیلی از آدم‌ها، بعضی وقت‌ها حس رضایت از زندگی خودشان ندارند. یعنی اکثر آدم‌ها همه‌اش دنبال این هستند که قدم بعدی را چطور برداریم و مرحلآ بعد و بعد‌تر را چطور پُشتِ سَر بگذاریم؟

اسم این کار وسواس در خوشبختی است و همین مسئله باعث می‌شود که آدم‌ها از چیزی که هستند راضی نباشند و شادی‌های ساده و لحظه‌ای را از دست بدهند. بخش زیادی از فشار‌ها و ناراحتی که به آدم‌ها تحمیل می‌شوند، نتیجه این هستند که بسیاری از ما درآینده‌های دور سیر می‌کنیم و همین لحظات ساده و آرام را از دست می‌دهیم. اصل پنجم به ما می‌گوید از چیزی که داریم راضی باشیم و شکرگذاری کنیم، تا در زمان مناسب به رشد و تعالی برسیم.

 


پست اینستاگرام: نسخه تجویزی برای خانم‌ها

 

 

خلاصه مطلب

عادت‌های رومزه زندگی‌های امروز، خیلی وقت‌ها باعث صلب آسایش و بیشتر شدن فشار‌های روحی و روانی می‌شوند. راه‌حلی که در این شرایط می‌توانم به خیلی از افراد پیشنهاد کنم، پیروی از سبک وابی سابی ژاپنی است. این سبک زندگی از 5 اصل تشکیل شده که استفاده از آن‌ها باعث افزایش روحیه و رسیدن به آرامش می‌شوند.

نظر شما دربارۀ این سبک چیه؟