نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

چطور روابط اجتماعی قوی داشته باشیم؟

چطور روابط اجتماعی قوی داشته باشیم؟

روابط اجتماعی قوی چیزی است که من این روز‌ها زیاد آن را می‌شنوم و مطمئنم که شما هم همین‌طور هستید. فکر می‌کنید این ویژگی چرا انقدر اهمیت دارد که حتی بخاطرش کارگاه و سیمنار‌های آموزشی زیادی هم برگزار می‌کنند و در خیلی از مصاحبه‌ها آن را یک پوئن مثبت برای شخص می‌بینند؟

وقتی شما بتوانید با آدم‌های کاملاً متفاوت با خودتان ارتباط مناسبی برقرار کنید و گفتگو‌های خوبی با آن‌ها داشته باشید، نشان می‌دهد که هوش اجتماعی شما قوی است. تا به حال مشکلی نداشته‌اید که بخاطر آشنایی با کسی توانسته باشید آن را حل کنید؟ این هم از لطف داشتن همین رابطه اجتماعی قوی است. امّا خیلی‌ها هستند که دوست دارند این ویژگی را داشته باشند و همیشه این سوال را دارند که چطور روابط اجتماعی قوی داشته باشیم؟

راه‌های زیادی هست که پیشنهاد می‌کنم همراه من باشید تا بهترین آن‌ها را برایتان توضیح بدهم.

 

رابطه اجتماعی چیست؟

به این ویژگی در علوم جامعه شناسی، تعامل اجتماعی هم می‌گویند. علوم انسانی و جامعه شناسی تعریف‌های زیادی از رابطه اجتماعی دارند که اگر بخواهم همه‌شان را برایتان توضیح دهم مطمئنم که حسابی سردرگم می‌شوید. ولی خُب تعریف ساده‌ای که من از رابطه اجتماعی دارم، خلاصه‌ای از همه آن‌هاست.

 رابطه اجتماعی هر رابطه‌ای است که بین دو فرد یا افراد زیادی در هر زمینه اجتماعی، شخصی، کاری، تحصیلی و غیره اتفاق می‌افتد.  تشکیل یک رابطۀ اجتماعی بین دو یا چند نفر به فاکتور‌های زیادی مثل فرهنگ، نزدیکی و خیلی چیز‌های دیگر بستگی دارد، امّا مهم‌تر از همه آن‌ها، داشتن نقاط مشترک است.

شاید بگویید که من با کسی که تا به حال هیچ آشنایی نداشته‌ام، چطور می‌توانم نقطه مشترکی پیدا کنم؟ من می‌گویم امکان ندارد شما با کسی هیچ نقطه مشترک نداشته باشید. اولین نقطه مشترک هر کسی که شما می‌توانید با او داشته باشید، این است که او هم مثل شما آدم است و خیلی از احساسات شما را می‌تواند درک کند. پس اگر سعی کنید، می‌توانید نقاط مشترک دیگری هم با او پیدا کنید. کافیست به خودتان و هوشی که دارید اعتماد کنید و جلوی هیچ رفتاری جبهه نگیرید!

 

 

ارتباط گرفتن با آدما رو برای خودتون سخت نکنین. هر آدمی می‌تونه در حد یک مکالمه کوتاهم که شده با آدمای دیگه ارتباط برقرار کنه و توی همین مدت کوتاه میشه خیلی چیزای مشترکی برای حرف زدن پیدا کرد. به خودتون اعتماد کنین، خجالتی بودن یا غریبه بودن آدما نمیتونه بهونه خوبی برای فرار کردن از داشتن رابطه اجتماعی خوب باشه.

 

 

داشتن یک رابطه اجتماعی قوی چه مزیت‌هایی دارد؟

وقتی کسی رابطه اجتماعی قوی و خوبی با دیگران برقرار کند، نشان می‌دهد که هوش اجتماعی و استعداد بالایی دارد. آدم‌هایی که به عنوان یک تاجر، سیاستمدار، وکیل و حتی یک دوست و همسر موفق شناخته می‌شوند، کسانی هستند که رابطه اجتماعی قوی دارند و یا برای رسیدن به آن خیلی تلاش کرده‌اند. وقتی همه این آدم‌ها توانسته‌اند، پس بقیه آدم‌ها هم می‌توانند به این جنبه شخصیتی مفید برسند.

خیلی از کسانی که دارای تعاملات اجتماعی خوبی هستند، به بلوغ عاطفی و اجتماعی رسیده‌اند و درک درستی از احساسات و رفتار‌های آدم‌های دیگر دارند. برای همین هم هست که می‌دانند در چه موقعیتی چه رفتار و حرفی داشته باشند که جو را بهم نریزد و افراد دیگر را به آن‌ها نزدیک‌تر کند. یک رابطه اجتماعی سالم و مناسب می‌تواند مزیت‌های زیادی برای شما داشته باشد. اگه بخواهم برای شما مثالی بزنم، فکر میکنم موارد زیر مناسب باشند:

  • بودن در کنار آدم‌های موفق
  • داشتن سلامت روان فردی و اجتماعی
  • عضویت در گروه‌های مختلف
  • پیشرفت فردی و اجتماعی
  • افزایش انرژی و بهتر شدن روحیه
  • افزایش اعتماد به نفس
  • موفقیت در زمینه‌های مختلف کاری، تحصیلی، زناشویی و غیره
  • همدلی بیشتر
  • همکاری مناسب
  • رفاه اجتماعی، فیزیکی و فردی

 

 

کتاب پیشنهادی: چطور با هر جور آدمی ارتباط برقرار کنیم؟ (لیل لیندز)

 

 

روابط اجتماعی چه انواعی دارد؟

رابطه اجتماعی فقط آشنایی با افراد غریبه و ایجاد ارتباطات نیست. رابطه اجتماعی انواع مختلفی دارد که ممکن است خیلی از شما به آن‌ها به چشم یک رابطه اجتماعی نگاه نکنید. انواع رابطه در همه جای دنیا به سه نوع گروه تقسیم می‌شود:

 

  • ارتباط جمعی: ارتباط شما با کسانی است که به شما علاقه دارند و رابطه خیلی نزدیکی با شما دارند؛ مثل همسر، فرزند و خانواده.
  • ارتباط رابطه‌ای: رابطه شما با آدم‌هایی است که با آن‌ها علاقه مشترک دارید؛ مثل هم‌گروهی، همکار و دوست.
  • ارتباط جمعی: رابطه شما با کسانی است که با آن‌ها در یک جمع یا گروه در ارتباط هستید.

 

چطور می‌توانیم رابطه اجتماعی قوی داشته باشیم؟

 نکات زیادی هست که می‌توانید با توجه به آن‌ها روابط اجتماعی خود را قوی‌تر کنید و تبدیل به فردی شوید که می‌تواند با هر آدمی از هر فرهنگ و شرایطی ارتباط برقرار کند.  ارتباط با آدم‌های دیگر در هر شرایطی برای شما مفید است. تجربه‌هایی که از این ارتباطات بدست می‌آورید، می‌توانند در هر جنبه از زندگی شما اثر بگذارد و به شما کمک کند. قبل از اینکه خیلی خسته شوید، می‌روم سراغ راه‌های افزایش روابط اجتماعی و قوی‌تر شدن آن:

 

 

از دستش نده: 10 کتابی که خانم‌ها حتماً باید بخوانند!

 

درگیر نباشید

خیلی درگیر مسائل شخصی بقیه نباشید. این‌طوری آن‌ها را معذب می‌کنید؛ طوری که فکر می‌کنند که خدایی نکرده شما قصد فضولی در کار‌هایشان را دارید و این قطعاً نتیجۀ عکس برای شما خواهد داشت.  از طرفی هم خودتان را درگیر این نکنید که اگر بخواهید با کسی ارتباط برقرار کنید، او چه فکری در مورد شما خواهد کرد.  شما مسئول فکر آن‌ها نیستید و تا وقتی حرفی زده نشود، نمی‌توانید این را بفهمید. پس با یک گفتگوی ساده شروع کنید تا راه‌حل پیدا شود.

 

با دقت و علاقه گوش کنید

برای ارتباط گرفتن با دیگران وقت بگذارید و سرسری آن‌ها را رد نکنید. شما قرار است با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، آن‌ها باید متوجه شوند که شما علاقه‌مند به صحبت و ارتباط با آن‌ها هستید. وقتی با شخصی حرف می‌زنید، با تکان دادن سر نشان دهید که به او توجه می‌کنید. لطفاً وسط حرفش هم نپرید. اگر این کار را بکنید، این حس را به او منتقل می‌کنید که می‌خواهید زودتر حرفش را تمام کند و خیلی حوصله حرف‌هایش را ندارید.

 

حواس پرت نباشید

وقتی قرار است با کسی صحبت کنید، تمام حواس و تمرکزتان را روی او بگذارید. اجازه ندهید هر چیزی مثل گوشی یا تلویزیون حواس شما را از صحبت‌های آن شخص پرت کند. با این کار اهمیت و احترامی که برای آن شخص قائل هستید را نشان می‌دهید و قطعاً نتیجۀ بهتری هم می‌گیرید.

 

از مکالمه‌های کوتاه نترسید

اگر قرار است صحبت کوتاهی را با کسی شروع کنید و یا در صحبت‌های گروهی شرکت کنید، احساس‌ ترس یا اضطراب نداشته باشید. نظرتان را ابراز کنید حتی اگر خیلی ساده یا کوتاه باشد. این کار به شما کمک می‌کند که با بقیه آدم‌های آن جمع ارتباط بگیرید و نقاط مشترکی با آن‌ها پیدا کنید.

 

 

از دستش نده: چطور به عنوان یک خانم به استقلال مالی برسیم؟

 

 

از نام افراد در مکالماتتان استفاده کنید

وقتی دارید با کسی صحبت می‌کنید،  بهتر است در صحبت‌هایتان از اسم او هم استفاده کنید تا صمیمت و اهمیت رابطه‌ای که دارید را نشان دهید.  اگر هم یادتان رفت اشکالی ندارد، خودتان را اذیت نکنید؛ این موضوع ممکن است برای هر کسی پیش بیاید، ولی سعی کنید حتماً در ارتباطات دوباره‌ای که با او دارید، اسمش را هم به کار ببرید.

 

آمادگی داشته باشید

اگر از قبل می‌دانید که قرار است در چه موقعیتی قرار بگیرید، بهتر است خودتان را برای حضور در این موقعیت آماده کنید. اگر بدانید که قرار است در چه شرایطی قرار بگیرید، استرس کمتری دارید و راحت‌تر می‌توانید صحبت کنید. اگر استرس زیادی داشته باشید، قطعاً برای ارتباط برقرار کردن، کارتان سخت می‌شود. 

 

آرامش خود را حفظ کنید

اگر دارای شخصیتی هستید که زود عصبی می‌شود و یا نمی‌توانید استرستان را کنترل کنید، به دنبال این باشید که روی آرامشتان کار کنید. نفس عمیق بکشید و به تمام چیز‌هایی فکر کنید که به آرامش شما کمک می‌کند. ارتباط برقرار کردن وقتی خبری از آرامش در آن نباشد، قطعاً نتیجۀ خوبی هم نخواهد داشت.

 

با تغییرات مقابله نکنید

رابطه‌ها با توجه به تغییرات افراد می‌تواند تغییر کند. این ممکن نیست که شرایط دوستی شما با دو سال قبل یکی باشد. سعی کنید خودتان را با این تغییرات هماهنگ کرده و شرایطتان را متناسب با این تغییرات تنظیم کنید. اصلاً و ابداً سعی نکنید که در برابر این تغییرات بی‌تفاوت باشید.

 

مشارکت داشته باشید

سعی کنید در صحبت‌ها و مکالماتی که برایتان پیش می‌آید، شرکت کنید. این مکالمات می‌تواند صحبت‌های دوستانه، کاری یا تحصیلی باشد. در هر گروهی که قرار می‌گیرید فعالیت کنید و با بقیه ارتباط بگیرید. حداقل مزیت این کار برای شما یاد گرفتن مسائل جدید و آشنایی با خیلی از چیز‌هایی است که قبلاً چیزی در مورد آن‌ها نمی‌دانستید.

 

 

از دستش نده: تاثیر مدیتیشن بر افسردگی

 

 

خلاصه مطلب

روابط اجتماعی قوی مزیت‌های زیادی برای افراد دارد. آدم‌ها با استفاده از این ویژگی اجتماعی می‌توانند ارتباطات مختلفی با هم برقرار کنند و در هر زمینه‌ای به پیشرفت برسند. ارتباط اجتماعی قوی، اعتماد به نفس و عزت نفس را بیشتر می‌کند؛ به همین دلیل است که می‌گویم می‌تواند راه‌حل مفیدی برای پیشرفتتان باشد.