نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

چطور به عنوان یک خانم به استقلال مالی برسیم؟

استقلال مالی زنان

امروزه خانم‌های زیادی در همه جای دنیا هستند که به استقلال مالی و جایگاه اجتماعی مناسبی رسیده‌اند. امّا خُب باز هم این اتفاق برای همه خانم‌ها که نیفتاده! وقت و زمانی که خانم‌ها در طول روز برای انجام کار‌های بدون مُزد منزل می‌گذرانند، اصلاً مدت زمان کمی نیست و همین کار نشان می‌دهد که خیلی فعالیت‌های موثر خانم‌ها در زمینه‌های اقتصادی به قول معروف به چشم نمی‌آید.

با اینکه اکثر خانم‌ها با مسائلی مثل خانه‌داری، مراقبت از بچه‌ها و انجام کار‌های خانه درگیر هستند امّا حتماً باید بتوانند خودشان را هر طور شده به استقلال مالی نزدیک کنند تا آیندۀ تضمین شده‌ای داشته باشند. این مسئله برای من اهمیت زیادی داشته و دارد؛ برای همین هم قصد دارم اطلاعات بیشتری درمورد این مسئله به شما بدهم.

 

چرا به عنوان یک خانم باید به استقلال مالی برسیم؟

مطمئنم خیلی از شماها این سوال برایتان پیش آمده که چه احتیاجی هست که خانم‌ها به استقلال مالی برسند، وقتی احتیاجاتشان در زندگی مشترک و خانودگی‌شان برطرف می‌شود؟

ببینید، معنی استقلال مالی فقط این نیست که شما به پول احتیاج دارید.  استقلال مالی یعنی اینکه من و شما به عنوان یک خانم بالغ، این توانایی را داریم که یک منبع مالی برای پس انداز خود داشته باشیم و مسائل اقتصادی خودمان را مدیریت کنیم. 

رسیدن به استقلال مالی برای یک زن فایده‌های خیلی زیادی دارد. مهم‌ترین فایده‌اش این است که می‌توانید به آن به چشم یکی از راهکار‌های افزایش اعتماد به نفس نگاه کنید. فکرش را بکنید شما با این کار تبدیل به یک آدم مستقلی می‌شوید که خودش تصمیم می‌گیرد مسائل مالی‌اش را چطور مدیریت کند و باقی آن‌ها را برای آینده خودش پس انداز کند. این‌طوری روحیۀ شما برای تصمیم گیری‌های بزرگ‌تر و مهم‌تر آماده می‌شود و علاوه‌بر این، باعث می‌شود که شما در نگاه بقیه تبدیل به یک آدم دقیق و با حساب و کتاب به نظر برسید.

بجز این‌هایی که گفتم، استقلال مالی زنان فایده‌های دیگری هم برای آن‌ها دارد. مثلاً:

  • سواد مالی آن‌ها را بیشتر می‌کند؛
  • قدرت انتخاب‌شان قوی‌تر می‌شود؛
  • در جامعه جایگاه بهتری پیدا می‌کنند؛
  • پس انداز مناسبی برای آینده و دوران پیریشان دست و پا می‌کنند.

 

 

از دستش نده: چطور به آرزوهایمان برسیم؟

 

 

راه‌های رسیدن خانم‌ها به استقلال مالی  

حالا که متوجه شدید رسیدن شما به استقلال مالی چه فایده‌هایی برایتان دارد، بیایید برویم سراغ اینکه چطور می‌شود به این فایده‌ها رسید؟ یعنی اصلاً باید چه کارهایی انجام داد که برسیم به نقطه‌ای که ببینیم استقلال مالی داریم و به تمام این فایده‌هایش هم رسیدیم؟

راه‌حل‌هایی که می‌خواهم به شما پیشنهاد کنم، خیلی سخت نیستند؛ امّا قبل از هر چیزی باید به خودتان باور داشته باشید و بدانید که  شما کسی هستید که می‌تواند برای پول و سرمایه خودش تصمیم درستی بگیرد؛ بدون اینکه احتیاجی به دخالت بقیه یا وابستگی به آن‌ها داشته باشد.  خیلی این حرفم را جدی بگیرید؛ چون مهم است که روحیۀ شما برای شروع یادگیری این راه آماده باشد.

 

 

به نظر من هر زنی توی زندگیش میتونه به استقلال مالی برسه و خودش تصمیم بگیره که چقدر پول داشته باشه و چطور اون‌ها رو خرج کنه. این‌طوری هم حال بهتری داره و هم اعتماد بنفس بالاتری داره و احساس وابستگی هم نمی‌کنه!

 

1. حساب بانکی جدید باز کنید

برای شروع، پیشنهاد می‌کنم یک محل ذخیرۀ مخصوص برای پول‌هایی که دریافت می‌کنید، داشته باشید. منظورم یک حساب بانکی جدید است که فقط هم برای خودِ خودِ شما باشد و پول‌هایتان را در این حساب پس انداز کنید و فقط در مواقع ضروری سراغش بروید. حرف‌هایی مثل اینکه "حالا چه اشکالی داره یکم پولای دیگه یک نفرم توی این حساب باشه" را کاملاً بگذارید کنار! چند دقیقه وقت بگذارید و یک حساب بانکی جدید باز کنید.

 

2. بودجه و دستمزد مشخصی برای خودتان تعیین کنید

شما برای داشتن یک پس‌انداز مالی، احتیاج دارید که یک دیدِ کلی از پول‌هایی که بدست می‌آورید داشته باشید. وقتی نمی‌دانید که قرار است ماهانه حداقل چقدر پول به دستتان برسد، برنامه‌ریزی درستی هم نمی‌توانید برای آن داشته باشید. برای اینکه این مشکل برای شما پیش نیاید، بیایید هر ماه هزینه‌هایی که دارید و مواردی که باید پرداخت شوند را مشخص کنید و همۀ آن‌ها را از حداقل پولی که قرار است دستتان بیاید کم کنید. مابقی پولی که باقی می‌ماند را در همان حساب شخصی که اول مطلب گفتم پس انداز کنید.

 

 

از دستش نده: عزت نفس و تناسب اندام چه ارتباطی باهم دارند؟

 

 

3. عادت‌های خرج کردنتان را بسنجید و اصلاح کنید

بعضی از آدم‌ها، فرقی ندارد چه خانم‌ها و چه آقایان، پولی که بدست می‌آورند را نمی‌توانند پس انداز کنند. یعنی تمام تلاششان را می‌کنند که تا آخرین ریالی که دارند خرج کنند و چیز‌هایی که می‌خواهند را بخرند.  عادت‌های خرج کردن تاثیر زیادی در رسیدن به استقلال مالی دارند.  برای پول‌هایتان یک تقسیم‌بندی درست در نظر بگیرید. مثلاً فرض کنید شما شاغل هستید و هر ماه حقوق مشخصی برایتان واریز می‌شود. قرار نیست همۀ این حقوق را پس انداز کنید؛ حتی اگر خودتان هم بخواهید نمی‌توانید این کار را بکنید.

پس باید این پول را طوری تقسیم‌بندی کنید که یک مبلغی هم برای شما باقی بماند. پیشنهاد من این است که این پول را به سه قسمت تقسیم کنید. قسمت اول را برای بدهی‌ها و اقساطی که دارید کنار بگذارید، قسمت دوم را برای خرید‌های ضروری یا سبکی که دوست دارید خرج کنید و قسمت سوم را بگذارید برای حساب پس‌انداز و ذخیرۀ روز مبادایی که دارید. این‌طوری شما همیشه خودتان را موظف می‌کنید که یک مبلغ مشخص، هر چقدر هم کم، برای پس انداز کنار بگذارید.

 

4. برای رسیدن به دستمزد مناسب مذاکره کنید

بیشتر مواقع داشتن دستمزد برای کاری که انجام می‌دهید، ارزشمند بودن و اهمیت داشتن کار شما را نشان می‌دهد. اگر فکر می‌کنید که می‌توانید راهی پیدا کنید تا در کاری که دارید به دستمزد بیشتری برسید، حتماً برایش تلاش کنید. مذاکره در مورد این مسئله نشان می‌دهد که شما از توانایی‌هایی که دارید، باخبر هستید و می‌دانید که ارزش کارتان بیشتر از چیزی است که دریافت می‌کنید.

 

5. عضو گروه زنانی شوید که به استقلال مالی رسیده‌اند

آدم‌ها همیشه برای شروع هر کاری که قبلاً تجربه‌ای در آن نداشته‌اند، احتیاج به راهنمایی و مشورت دارند. مسائل مالی هم اصولاً موضوعات حساسی هستند که بهتر است در موردشان از آدم‌های متخصص سوال کنید. معاشرت با گروهی از خانم‌هایی که به استقلال مالی رسیده‌اند به شما کمک می‌کند که بهتر با راه رسیدن به این شرایط آشنا شوید.

حتی می‌توانید تصمیم‌گیری بهتری برای پول‌ها و سرمایه‌ای که دارید داشته باشید. دلیل اینکه می‌گویم با زنان مستقل مشورت کنید، این است که  آن‌ها هم بالاخره یک زن هستند و شرایط و روحیات شما را بهتر از آقایان درک می‌کنند. شما هم راحت‌تر می‌توانید متوجۀ منظور آن‌ها شوید؛ چون آن‌ها هم از دید یک زن به این موارد مالی نگاه می‌کنند.  به همین دلیل، فکر می‌کنم این‌طوری نقاط مشترک زیادی هست که می‌توانند شما را به نتیجه‌ای که می‌خواهید برسانند. حتی اگر به این آدم‌ها دسترسی مستقیم ندارید هم سراغ نظراتشان در کتاب‌های مناسب خانم‌ها بروید و از آن‌ها کمک بگیرید.

 

 

از دستش نده: بهبود زندگی شخصی و حرفه‌ای با ورزش

 

 

6. برای رسیدن به استقلال مالی هدف تعیین کنید

مهم‌ترین دغدغه‌ای که برای بیشتر خانم‌ها پیش می‌آید، این است که بعد از رسیدن به این استقلال مالی، به چه چیزی قرار است برسیم؟ ساده‌ترش این است که با چه هدفی قرار است به استقلال مالی برسیم؟

هدف گذاری برای این کار هم انگیزۀ شما را بیشتر می‌کند و هم باعث می‌شود که بدانید برای این کار دلیل خوبی دارید و داشتن برنامه‌ریزی مالی کار بی فایده‌ای نیست. مثلاً به خودتان بگویید که من می‌خواهم به رفاهی که لایق آن هستم برسم. حتی اگر به همه این هدفی که تعیین شده است هم نرسید امّا برای دستیابی به آن تلاش کرده‌اید و حتماً می‌توانید شرایطی نزدیک به آن را برای خودتان فراهم کنید.

 

7. در مورد چالش‌های مالی که دارید با خودتان صادق باشید

اینکه شما قبول کنید که چه مشکلاتی در رابطه با زندگی و شرایط مالی خودتان دارید، به شما کمک می‌کند که تصمیمات درستی در مورد پولی که بدست آورید یا پس انداز می‌کنید، داشته باشید. وقتی یک دید کلی از چالش‌هایی که در زندگی با آن‌ها برخورد دارید بدست آورید، می‌دانید که چقدر پول برای چه زمانی باید پس انداز کنید. مثال ساده‌ای که در مورد این موضوع می‌توانم برای شما بزنم بیمه یا صندوق بازنشستگی است.

احتمالاً اطراف شما خانم‌هایی هستند که از حقوق بازنشستگی خود یا همسرشان و یا بیمه‌های آتیه‌ای که داشته‌اند استفاده می‌کنند. این خانم‌ها در دورانی که شروع به پس انداز کردند، به این مسئله فکر کرده‌اند که بهتر است برای دوران پیری و از کار افتادگی‌شان پس اندازی داشته باشند، تا اگر حتی پشتیبانی هم نداشتند، بتوانند از پس مخارجشان بربیایند. همین کار به آن‌ها کمک کرده است که در این شرایط هم استقلال مالی داشته باشند و دچار مشکل نشوند.

 

 

از دستش نده: نسخه تجویزی برای خانم‌ها

 

 

خلاصه مطلب

خانم‌ها در هر سن و جایگاهی که باشند، احتیاج دارند که به استقلال مالی برسند و در مورد پولی که دارند، تصمیم بگیرند. زندگی هر کسی چالش‌ها و شرایطی دارد که بهتر است از قبل برای آن آمادگی داشته باشد. پس انداز و سواد مالی به زنان کمک می‌کند که بتوانند در این شرایط خودشان را ساپورت کنند و وابستگی به کسی نداشته باشند.

شما چه پیشنهادی به هم‌جنس‌های خودتون در زمینه استقلال مالی دارین؟