نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

عزت نفس و تناسب اندام چه ارتباطی باهم دارند؟

عزت نفس و تناسب اندام چه ارتباطی باهم دارند؟

عزت نفس از کنار هم قرار گرفتن موارد زیادی به وجود می‌آید و کم و زیاد می‌شود. اکثر آدم‌ها به ویژه ما خانم‌ها، نسبت به ظاهر و انداممان حساسیت‌های زیادی داریم. خیلی‌ها هستند که دوست دارند همیشه مرکز توجه باشند و از اندام و ظاهرشان تعریف شود.

برای همین هم هست که وقتی همیشه این اتفاق برای شما می‌افتد، حس بهتر و مثبت‌تری نسبت به خودتان دارید. حالا وقتی این وسط کسی پیدا می‌شود و می‌گوید که "وای چقدر چاق شدی"، "چرا به خودت نمیرسی"، "مگه چند سالته" و از این جور حرف‌ها؛ اینجاست که اگر عزت نفس ضعیفی داشته باشید، همۀ این تصوراتی که از خودتان دارید در یک لحظه از بین می‌روند و از خودتان بیزار می‌شوید.

من فکر می‌کنم اگر بدانید که عزت نفس و تناسب اندام چه ارتباطی باهم دارند، بهتر می‌توانید خودتان را کنترل کنید. به همین دلیل، تصمیم گرفته‌ام که در مورد این مسئله بیشتر با شما صحبت کنم.

 

عزت نفس چیست؟

 عزت نفس، همه آن چیزی است که ما هستیم. هر حسی که نسبت به خود، توانایی‌ها، استعدادها، حتی کمبود‌ها  و نقصی که در خود دارید، اسمش عزت نفس است.  نوع دیگر آن هم که بیشتر بین افراد دیگر روال است، به اسمِ اعتماد به نفس شنیدیم. این عزت نفس شماست که جایگاه شما را در هر مرحله و موقعیتی از زندگی‌تان مشخص می‌کند.

عزت نفس شما با استعداد و ویژگی‌های خوبی مثل تناسب اندام، شرایط شغلی، ظاهر و زیبایی و چنین چیزهایی تقویت می‌شود و هر چیزی که برعکس این‌ها را به شما ثابت کند، باعث ضعیف شدن و یا حتی از بین رفتن عزت نفستان می‌شود.

پس حواستان را حسابی جمع کنید که چه نظراتی را قبول دارید و چه انرژی‌هایی را از آدم‌های دوروبرتان دریافت می‌کنید. وقتی به خودتان اعتماد کنید و باور داشته باشید که هر آدم نرمالی همیشه کامل نیست و می‌تواند بعضی اوقات بی‌حوصله یا بهم‌ریخته باشد، عزت نفستان هم همیشه از جایش جُم نمی‌خورد و مشکلی برایش پیش نمی‌آید.

 

عزت نفس آدم خیلی مسئله مهمیه و خیلی چیزام هستن که میتونن روش تاثیر بزارن، امّا مهم اینه که شما چقدر به مشکلاتی که این عزت نفس داره اهمیت بدین. مثلاً همین تناسب اندام چیزیه که با یه برنامه ورزشی و غذایی حسابی همونی میشه که خودتون میخواین؛ پس بخاطرش عزت نفستونو ضعیف نکنین. 

 

از کجا بفهمیم عزت نفس ضعیفی داریم یا نه؟

فهمیدن این موضوع کار خیلی ساده و راحتی است. مشکل اصلی اینجاست که اگر عزت نفس پایینی داشتیم، باید چکار کنیم؟

برای اینکه موضوعات باهم قاطی نشوند، به‌ترتیب جلو می‌رویم. وقتی که شما احساس خوبی نسبت به خودتان و آن چه که هستید (با همه مشکلات و کمبودها) داشته باشید، یعنی عزت نفس بالایی دارید. این نشان می‌دهد که شما یک آدم بالغی هستید که سعی دارید از راه درست، مشکلاتتان را برطرف کنید و از آدم قبلی که بودید یک قدم جلوتر بیفتید.

وقتی حس مثبتی به خودتان داشته باشید و به خواسته‌ها و نواقصی که دارید احترام بگذارید، بقیه را هم ترغیب می‌کنید که همین رفتار را با شما داشته باشند. یعنی شما را با همه کمبود‌هایی که دارید، قبول کنند و به توانایی‌ها و نیاز‌های شما احترام بگذارند.

امّا اگر شما کسی باشید که عزت نفس ضعیفی دارد، دیگر خوبی‌هایتان به چشمتان نمی‌آید. همۀ چیزی که از خود می‌بینید و به بقیه معرفی می‌کنید، یک آدم ترسو، ضعیف و شکست خورده است که حتی به متناسب بودن هیکل و ظاهر خودش هم اهمیت نمی‌دهد. این کار نه کمکی به شما می‌کند و نه می‌توانید آن را نادیده بگیرید. پس سعی کنید راه‌حل درستی برایش پیدا کنید و تا جایی که امکانش هست، این مشکل را پشتِ‌سَر بگذارید.

 

 

از دستش نده: چطور به آرزوهایمان برسیم؟

 

 

افزایش عزت نفس با ورزش

تحقیقات و کارشناسی‌های زیادی انجام شده که ثابت می‌کنند ارتباط زیادی بین سلامت جسمی و تناسب اندام با عزت نفس شما وجود دارد. هر چه حسی که نسبت به اندامتان دارید بهتر باشد، عزت نفس‌تان هم قوی‌تر می‌شود. امّا اگر حالتان با فرم بدنی که دارید خوب نباشد، این عزت نفس هم در شما کم و کم‌تر خواهد شد.

 از آن جایی عزت نفس یک ویژگی چند وجهی است،  بهتر است بدانید این موضوع حتی روی بلوغ عاطفی و رفتار‌های اجتماعی شما هم تاثیر قوی و زیادی دارد. برای اینکه عزت نفس ضعیف شده خودتان را ترمیم کنید و افزایشش دهید، احتیاج به انجام یکسری تمرین ورزشی دارید. با این کار، حال روحی و جسمی شما تقویت می‌شود و با رسیدن به تناسب اندامی که می‌خواهید، عزت نفس بالایی هم پیدا می‌کنید.

کار‌هایی که بهتر است برای تناسب اندام و افزایش عزت نفس خودتان انجام دهید، شرایط زیر را دارند:

 

1. گروه مناسب خودتان را تشکیل دهید

مطمئنم که خیلی از شما این موضوع را شنیده‌اید که وقتی بیشتر وقتتان را با هر شخصی بگذرانید، شبیه‌اش می‌شوید. خیلی مهم است آدم‌هایی که دورِ خودتان جمع می‌کنید، چه ویژگی‌هایی داشته باشند. بهتر است آدم‌هایی که برای وقت‌گذرانی و شروع تمرینات فیتنس‌‌تان انتخاب می‌کنید، افراد مثبت و صادقی باشند که شما را با پارامتر‌های درستی بسنجند و  در برنامه‌های ورزشی‌تان، همراه‌تان باشند.

 

2. ورزشتان را شروع کنید

تحقیقات علمی و تایید شده‌ای انجام شده که نشان می‌دهد ورزش تاثیر خیلی زیادی در افزایش عزت نفس شما دارد. برای اینکه این مسئله را ثابت کنم، چند نمونه برایتان مثال می‌زنم. آیا روحیۀ شما زمانی که ورزش می‌کنید با وقتی که بی‌حال و کسل هستید، یکی است؟ خُب قطعاً نه. طبیعی است که شما وقتی ورزش می‌کنید، روحیۀ شادتری دارید؛ پس احساسی هم که نسبت به خودتان داشته‌اید، بهتر خواهد بود.

حالا وقتی این تمرینات ورزشی به‌صورت منظم و طولانی انجام می‌شوند، علاوه‌بر حال روحی، هیکل و اندامتان هم بهتر و متناسب‌تر می‌شود. در نتیجه احساس پیروزی و موفقیت می‌کنید و همین موضوع بهانه‌ای می‌شود برای افزایش اعتماد به نفستان.

 

3. برنامه ورزشی‌تان را تبدیل به یک بازی کنید

ورزش‌هایی که باید انجام دهید را مثل یک برنامه‌ریزی تفریحی بچینید. این ورزش‌ها باید طوری باشند که هم شما را خسته نکنند و هم جنبۀ بازی برای شما داشته باشند. مثلاً چی؟ مثلاً اگر شما به طناب زنی فقط به چشم یک تمرینی که برای لاغری لازم دارید نگاه کنید، قول می‌دهم کمی بعد از شروعش خسته می‌شوید. امّا وقتی به آن به چشم یک بازی سرگرم کننده نگاه کنید، هم زمان تمرینتان طولانی‌تر می‌شود و هم حال بهتری پیدا می‌کنید.

 

 

از دستش نده: اینجوری به ورزش عادت کن

 

 

4. یک همراه انتخاب کنید

تمرینات ورزشی همیشه وقتی جواب بهتری می‌گیرند که شما در کنار یک دوست مثبت و پایه، انجامشان بدهید. یک دوستِ شاد، باانرژی و مثبت، هم انگیزۀ شما را برای ورزش بیشتر می‌کند و هم باعث می‌شود که شما احساس خستگی کمتری از تمریناتتان داشته باشید و تایم انجامشان را طولانی‌تر کنید. این شرایط دقیقاً همان چیزی است که برای رسیدن به تناسب اندام در زمان مناسب به آن احتیاج دارید. حتی می‌توانید تمرینات همدیگر را ببینید، هم را تشویق کنید و به یکدیگر روحیه دهید.

 

5. پیشرفت‌هایتان را بیخیال نشوید

نتایج تمریناتی که در طول هفته انجام می‌دهید را یک‌جایی ثبت کنید و وقتی یک رکوردی می‌زنید، ساده از کنارش نگذرید. تمریناتی که برای تناسب اندام خودتان انتخاب می‌کنید، بر اساس یکسری معیار‌های فیزیکی انتخاب شده‌اند؛ پس وقتی نتیجه‌ای که روی کاهش وزن و اندامتان داشته است را پیدا کنید، متوجه می‌شوید که این تمرین چقدر روی لاغری و فیتنس شما تاثیر داشته. چرا این حرف را می‌زنم؟  برای اینکه اگر تاثیری که می‌خواستید را نگرفتید، سراغ تمرینات دیگری بروید. 

حتی می‌توانید بعد از یک دورۀ زمانی که برای تمریناتتان مشخص کرده‌اید، یک جایزۀ خوب هم در نظر بگیرید و از خودتان بابت زحمت و تلاشی که داشته‌اید، تشکر کنید. نتیجۀ تمرینات شما همان نتایجی هستند که برای تناسب اندام و افزایش عزت نفس به آن‌ها احتیاج دارید؛ پس همه توانتان را به کار بگیرید تا پیش خود و عزت نفستان سربلند باشید.

 

 

از دستش نده: 10 کتابی که خانم‌ها حتماً باید بخوانند!

 

 

6. بعد از رسیدن به اهدافتان جشن بگیرید

پیشنهادی که دارم این است که برای هر دورۀ تمرینی که انجام می‌دهید، یک هدف تعیین کنید. مثلاً بگویید که من در این ماه قرار است 1 ساعت بیشتر از ماه‌های دیگر تمرین کنم. بعد از اینکه این پارت ورزشی تمام شد و دیدید که هر روز 1 ساعت بیشتر از ماه‌های دیگر تمرین کرده‌اید، به خودتان افتخار کنید. همیشه این را با خودتان تکرار کنید که  من با مراقبت از بدنم برای خودم و همه کسانی که به آن‌ها اهمیت می‌دهم، حال خوبم را می‌سازم؛ پس به خودم افتخار می‌کنم! 

 

خلاصه مطلب

عزت نفس شما خیلی‌خیلی به این موضوع وابسته است که چقدر به خودتان و سلامتی‌تان اهمیت می‌دهید. وقتی شما برای موارد باارزش مثل سلامت و تناسب اندامی که دارید اهمیت قائل نشوید، دیگران هم همین کار را با شما می‌کنند و نادیده گرفته می‌شوید. عزت نفس شما ارزش زیادی دارد، پس خوب ازش مراقبت کنید.

شما تاحالا ارتباط تناسب اندام و عزت نفس رو تویِ زندگیتون تجربه کردین؟