نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

افزایش اعتماد به نفس با 10 راهکار ویژه

افزایش اعتماد به نفس با 10 راهکار ویژه

به نظر من اگر قرار است زندگی شادی داشته باشید و احساس آرامش کنید، اول باید از خودتان شروع کنید. تا خودتان این شاد بودن را باور نکنید، هیچ‌کس و هیچ امکاناتی نمی‌تواند آن را در شما به‌وجود بیاورد.

اعتماد به نفس بالا همان دلیلی است که باعث می‌شود شما حس خوبی نسبت به خودتان و زندگی‌تان داشته باشید. البته باید حواستان به اندازه این اعتماد به نفس باشد؛ چون اگر در افزایشش زیاده‌روی کنید، تبدیل به خودشیفتگی می‌شود که آن هم نتیجه‌های جالبی برای شما نخواهد داشت.

خیلی از آدم‌ها هستند که با وجود همه خصلت‌های خوبی که دارند، امّا نه خودشان را قبول دارند و نه استعداد هایشان را؛ برای همین هم می‌خواهم چند دقیقه‌ای دربارۀ افزایش اعتماد به نفس با 10 راهکار فوق‌العاده باهم حرف بزنیم تا بهتر بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

بزن بریم :)

 

اعتماد به نفس چیست؟

برای اعتماد به نفس تعریف‌های مختلفی وجود دارد که همگی درست و بجا هستند. ولی مشکلی که این وسط وجود دارد این است که خیلی‌ها تکبر و خودپسندی را با اعتماد به نفس اشتباه می‌گیرند و با رفتار‌های آنرمالی که دارند، باعث آزار و ناراحتی بقیه می‌شوند.

 اگر بخواهم تعریف خیلی ساده از اعتماد به نفس داشته باشم طوری که همه متوجه منظورم بشوند باید بگویم که  اعتماد بنفس حس خوبی است که شما با همه نقص‌ها و مشکلات، نسبت به خودتان دارید و خودتان را هم سر هر بهانه با دیگران مقایسه نمی‌کنید.  اعتماد به نفس چیزی است که فقط مربوط به شخص نمی‌شود. کار، زندگی، تحصیل، رابطه و خیلی چیز‌های دیگر هستند که موفقیت و حتی شکستشان وابسته به اعتماد به نفس و بودن آن است.

طرز فکر افراد نسبت به خود و اطرافیانشان می‌تواند مهم ترین دلیل برای افزایش اعتماد به نفس باشد. وقتی شما با یک رابطه موفق روبرو می‌شوید، بیشترین چیزی که نظرتان را جلب می‌کند، درک و احترام متقابلی است که دو طرف نسبت به هم دارند.

 این رفتار‌ها نشان می‌دهد که افرادی که این مدل رابطه‌ها را تجربه می‌کنند، اعتماد به نفس خوبی دارند و این را به شریک عاطفی‌شان هم منتقل می‌کنند. همین وضعیت نشان می‌دهد که آن‌ها به بلوغ عاطفی رسیده‌اند و رابطۀ شاد و کاملی را تجربه می‌کنند.

 

 

از دستش نده: بهبود زندگی شخصی و حرفه‌ای با ورزش

 

 

مهارت‌های افزایش اعتماد به نفس

بیشتر کردن میزان اعتماد به نفس خیلی خوب است و نتیجه‌های بسیار خوبی هم در جنبه‌های فردی و اجتماعی ایجاد می‌کند. اگر این کار درست و اصولی انجام نشود، نه تنها راهی برای رشد و محبوبیت شما نخواهد بود، بلکه باعث می‌شود دیگران احساس خوبی از معاشرت با شما نداشته باشند.

 

 

نمیدونم شمام این تجربرو داشتین یا نه ولی خیلی وقتا آدمایی هستن که با تعریف زیادی از خودشون و بولد کردن یه سری چیزا از زندگیاشون باعث میشن که آدمایی که باهاشون در ارتباط هستن احساس خوبی نسبت به اون‌ها نداشته باشن و کم‌کم از خیلی از جمع‌ها کنار گذاشته میشن.

 

 

پس بهتر است از همان اول با راه‌های درست افزایش اعتماد به نفس سالم آشنا شوید تا خدایی نکرده سوءتفاهمی برای خودتان و دیگران پیش نیاید. راه‌حل‌هایی که در ادامه می‌گویم خیلی سخت نیستند ولی خُب احتیاج به تمرین دارند تا کم‌کم جزئی از شخصیت شما شوند.

 

با خودتان مهربان باشید

شما تنها کسی هستید که در هر شرایطی برای خود می‌مانید. پس باید خوب هوای خودتان را داشته باشید و خیلی به خود سخت نگیرید. یک کلام؛ با خودتان مهربان باشید!

افکار منفی را از ذهنتان پاک کنید. مثلاً با خودتان همان‌طوری حرف بزنید و برخورد کنید که با اشخاص مهم زندگی‌تان رفتار می‌کنید. برای شروع این تمرین، 5 مورد از ویژگی‌های خوبی که در خودتان دوست دارید را روی کاغذ بنویسید و در موردش با خودتان صحبت کنید. این کار باعث می‌شود که بیشتر با ارزشی که دارید، آشنا شوید.

 

 

از دستش نده: انگیزه ورزش کردن را با این راهکارها، چند برابر کنید

 

 

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

آن چیزی که شما از بقیه می‌بینید، همان چیزهایی هستند که می‌خواهند به شما نشان دهند. مگر می‌شود کسی در زندگی خود هیچ مشکلی نداشته باشد یا از هر لحاظ کامل باشد؟ موقعیت زندگی شما با آدم‌های دیگر فرق می‌کند. همان‌طور که ذات و حقیقت زندگی آن‌ها با ظاهری که شما از آن می‌بینید متفاوت است، شما هم هدف‌ها و زندگی خودتان را دارید؛ پس این زمانی که صرف مقایسه و حسرت خوردن می‌کنید را صرف تمرکز روی اهدافتان کنید تا به نتیجۀ بهتری برسید.

 

تحرک داشته باشید

 یکی از بهترین راه‌های افزایش اعتماد به نفس و داشتن روحیۀ شاد، ورزش کردن است!  وقتی ورزش می‌کنید، حس خوبی دارید و درنتیجه مغزتان هم شروع به پرورش افکار مثبت و هدفمند می‌کند. علاوه‌براین‌ها، تمرینات ورزشی منظم باعث ترشح اندروفین در بدن می‌شوند که همان هورمون شادی معروف است.

 

 

از دستش نده: 3 دلیل برای نیاز مغز به ورزش کردن

 

 

قبول کنید که هیچکس کامل نیست

کمال‌طلب بودن چیز خوبی است و خیلی هم باعث رشد و پیشرفت آدم‌ها می‌شود ولی خُب باید این را هم قبول کرد که هیچ کسی کامل نیست و نمی‌شود همه چیز را باهم داشت. وقتی همه فکرتان به دنبال کامل بودن باشد، هیچ‌وقت حس خوبی نسبت به خودتان ندارید و همیشه دنبال پیدا کردن مشکلات و نقص‌هایتان هستید و خُب مطمئنم هیچکس چنین چیزی را نمی‌خواهد.

 

بپذیرید که هر کسی ممکن است اشتباه کند

اینکه در انجام کاری دچار اشتباه شوید، خیلی بهتر از آن است که بنشینید، استرس شدید بگیرید، دست روی دست بگذارید و هیچ کاری نکنید که درگیر اشتباهی هم نشوید. اشتباه کردن چیزی است که هر کسی با آن روبرو می‌شود. حتُی بی نقص‌ترین آدم‌ها هم دچار اشتباه و مشکل می‌شوند. ولی راه‌حل درست این است که بجای سرزنش کردن خودتان، سعی کنید دیگر آن اشتباه را تکرار نکنید و راه‌حل بهتری به‌جایش انتخاب کنید.

 

روی چیزهایی تمرکز کنید که می‌توانید تغییرشان دهید

مشکلات زیادی هست که حلشان از اراده و توان ما خارج است. در عوض اینکه بنشینید و غصۀ این را بخورید که چرا درست نمی شود، تمرکز و انرژی‌تان را روی کار‌ها و مشکلاتی بگذارید که می‌توانید راه حلی برایشان پیدا کنید. مثلاً شما می‌توانید دو تا از رفتار‌ها و عادت‌هایی که دارید و از آن هم راضی نیستید را روی کاغذ بنویسید. در آخر چند تا راه‌حل که به نظر خودتان خوب است را بنویسید و سراغ انجام آن‌ها بروید.

 

کارهایی را انجام دهید که خوشحالتان می‌کنند

وقتی سراغ انجام کارهایی بروید که دوستشان دارید، حس بهتری نسبت به خودتان پیدا می‌کنید. برنامه‌ریزی‌های کوتاه و روزانه‌ای برای خود بچینید و سعی کنید با کار‌های ساده‌ای مثل ورزش، آشپزی، نقاشی و چنین چیزهایی، این احساس را در خود تقویت کنید تا باعث افزایش اعتماد به نفس‌تان شود.

 

برای موفقیت‌های کوچک خود جشن بگیرید

منظورم از این کار این نیست که واقعاً جشن و دورهمی بگیرید یا خرج زیادی برای خود بتراشید. منظورم این است که بعد از هر موفقیتی خود را تشویق کنید. مثلاً فرض کنید بعد از مدت‌ها موفق شده‌اید که صبح‌ها به‌موقع از خواب بیدار شوید یا کتاب‌هایی که مدت‌ها نمی‌توانستید کامل بخوانید را تمام کرده‌اید و یا خیلی چیز‌های دیگر. این موفقیت‌ها را با خوردن یک شیرینی یا دادن یک احساس خوب به خودتان، جشن بگیرید. برای شروع این روش افزایش اعتماد به نفس سه کار موفقیت‌آمیزی که توانستید امروز انجام دهید را یک جایی بنویسید و به خودتان افتخار کنید.

 

رفیق و همراه خوبی باشید 

وقتی سعی می‌کنید به هم‌نوعان خودتان کمک کنید و رفیق خوبی برایشان باشید، حس خوبی به آن‌ها می‌دهید. همان‌طور که همه ما می‌دانیم، هر حسی که به دیگران می‌دهیم، به خودِ ما بر‌می‌گردد. پس خوب بودن با دیگران و داشتن حس خوب نسبت به خودتان یکی دیگر از راهکار‌های افزایش اعتماد به نفس است.

 

اطرافتان را با افراد حمایتگر و مفید پُر کنید

همیشه گفته‌ام که  آدم‌هایی که برای معاشرت و دوستی انتخاب می‌کنید، شخصیت و روحیاتتان را می‌سازند.  تاثیر کلام آدم‌ها و رفتارشان نسبت به همدیگر آنقدر زیاد است که خیلی وقت‌ها شده که زندگی افراد را نجات داده و یا باعث نابودی‌شان شده.

وقتی با کسانی دوست باشید که حس خوبی به شما می‌دهند و ذهنتان را از افکار منفی دور می‌کنند، احساس مفید بودن می‌کنید و هر روزتان با احساس مثبت بودن می‌گذرد که نتیجۀ همه آن‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود.

 

نتیجه‌گیری

پیشنهاد می‌کنم برای اینکه اعتماد به نفس بالایی داشته باشید، حتماً و حتماٌ به تمام حرف‌هایی که در این مقاله زدم توجه کنید و یکسری از کارهایی که می‌گویم را انجام بدهید:

  • تمرین‌های خودسازی که گفتم را حتماً انجام دهید؛
  • افراد مثبت را برای ارتباطاتتان پیدا کنید؛
  • برنامه ورزشی منظمی برای خودتان دست و پا کنید؛
  • تفریحات و سرگرمی‌هایی را انجام دهید که برایتان لذت‌بخش هستند؛
  • از شکست نترسید و شروع به حرکت کنید.