نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

معرفی ورزش پیلاتس و بررسی فواید آن

معرفی ورزش پیلاتس و بررسی فواید آن

یکی از ورزش‌هایی که این روزها به‌خصوص در بین خانم‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده، ورزش پیلاتس است. پیلاتس یک ورزش محبوب است که در خیلی از باشگاه‌ها و مراکز بدنسازی آموزش داده می‌شود. می‌دانستید این ورزش هم برای بدن و هم برای  افزایش تمرکز  خوب است؟

البته مزیت‌های خیلی بیشتری هم دارد که احتیاج به توضیح مفصل‌تری دارند. چطور است امروز با من باشید و با هم سری به باشگاه مجازی‌مان بزنیم تا هم با ورزش پیلاتس آشنا شوید و هم از فواید این ورزش و برخی حرکاتش اطلاع پیدا کنید؟

پیشنهاد می‌کنم به هیچ وجه این مقاله جذاب را از دست ندهید.

 

آشنایی با ورزش پیلاتس

طبق عادت همیشه، ایستگاه اول، مرحله آشنایی و معرفی است. می‌دانم که بیشتر شما می‌دانید که پیلاتس چیست و شامل چه حرکت‌هایی می‌شود امّا باز هم دوست دارم این تمرین پُر فایده را برایتان تعریف کنم.

اگر بخواهم اصولی و درست شروع کنم، باید بگویم که  پیلاتس یک ورزش هماهنگ بین مغز، عضلات و جاذبه زمین است که باعث تقویت ماهیچه‌ها و افزایش قوای جسمی می‌شود. 

یعنی پیلاتس هم می‌تواند فرم بدنتان را متناسب و نرمال کند و هم ذهنتان را با حرکات بدنی‌تان هماهنگ کند. این ورزش کمی احتیاج به امکانات دارد امّا طوری نیست که هزینه زیادی برایتان داشته باشد. پس می‌توانید آن را در خانه هم انجام دهید. البته قبل از شروع بهتر است کمی با حرکات آن هم آشنا شوید تا هم نتیجه بهتری از این ورزش بگیرید و هم خدایی نکرده آسیبی به خودتان وارد نکنید.

 

 

پیلاتس یه ورزش انرژی زا و مهیج برای همه قسمتای بدنه که باعث میشه همه ماهیچه‌ها فعالیت داشته باشن. این ورزش حتماً باید با هماهنگی و ذهن و تمرکز زیادی انجام بشه. کنار فیتنس میتونه یه روش برای تقویت ذهن و حافظه باشه.

 

پیلاتس چه انواعی دارد؟

می دانستید که پیلاتس هم انواع مختلفی دارد؟

 تنوع حرکات پیلاتس باعث شده است که این ورزش انواع مختلفی داشته باشد.  طوری که می‌توانید با توجه به شرایطی که دارید، هر کدام از سبک‌های پیلاتس را انتخاب کرده و شروع به تمرین کردن کنید. یعنی شما هم می‌توانید یک نوع خاص از پیلاتس را دنبال کنید و هم ترکیبی از سبک‌های مختلف آن را انجام دهید.

حالا بیاید ببینیم پیلاتس چند سبک دارد؟

 

 

از دستش نده: معرفی 10 تا از زیباترین گل‌ها برای تزئین خانه

 

 

1) پیلاتس نوین

معرفی اولین نوع پیلاتس را از جدیدترین سبک این ورزش شروع می‌کنم. پیلاتس نوین ترکیبی از تمرینات مختلف از حرکات پیلاتس است. این نوع از پیلاتس با توجه به آموزش‌ها و تخصص‌های هر مربی متفاوت است. یعنی یک مربی حرفه‌ای پیلاتس، می‌تواند با توجه به تجربیات خودش و شرایط ورزشکاران، نوع تمرینات و حرکات پیلاتس را مشخص کند.

 

2) پیلاتس روی مت

اگر به دنبال انجام تمرین پیلاتس در ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین نوع آن هستید، می‌توانید پیلاتس روی مت را انتخاب کنید. برای انجام تمرینات پیلاتس در این سبک، فقط کافیست از یک تشک یوگا استفاده کنید. این سبک از پیلاتس هم انجام راحت‌تری دارد و هم باعث می‌شود که تعادلتان را  بهتر  و  بیشتر  در حرکات پیلاتس حفظ کنید.

 

3) پیلاتس با دستگاه ریفرمر

این سبک از پیلاتس همان‌طور که از اسمش هم مشخص است، احتیاج به انجام تمرین با دستگاه ریفرمر دارد. به همین دلیل معمولاً در باشگاه‌ها و محیط‌های ورزشی با امکانات مناسب انجام می‌شود. این مرحله از ورزش پیلاتس معمولاً برای کسانی مناسب است که چند وقتی مشغول به انجام تمرینات آن هستند؛ چون می‌توانند با استفاده از دستگاه حرکات ترکیبی انجام داده و تمریناتشان را عوض کنند.

 

 

از دستش نده: لاغر کردن صورت با استفاده از سریع‌ترین و بهترین روش‌ها

 

 

 

4) پیلاتس کلاسیک

اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین سبک پیلاتس، پیلاتس کلاسیک است. پیلاتس کلاسیک سبکی از این ورزش است که برای همه افراد، از مبتدی گرفته تا حرفه‌ای مناسب است. در این سطح از پیلاتس، ورزشکاران از حرکات ساده و سبک شروع کرده و کم‌کم سراغ تمرین با دستگاه و تجهیزات مربوط به پیلاتس می‌روند. در واقع پیلاتس کلاسیک یک  شکل کلی  از حرکات و تمرینات مختلف پیلاتس محسوب می‌شود.

 

5) وینزور پیلاتس

این سبک پیلاتس، بهترین شکل از این ورزش برای کسانی است که فرصت کافی برای یادگیری حرکات پیچیده پیلاتس را ندارند و تازه با این ورزش آشنا شده‌اند. این سبک  ترکیبی از حرکات پیلاتس نوین و کلاسیک  است و می‌تواند جذابیت خاصی برای ورزشکاران داشته باشد.

 

6) استات پیلاتس

اگر در حفظ تعادل خود مشکلاتی دارید و یا احتیاج به انجام تمریناتی مانند حرکات فیزیوتراپی دارید، پیلاتس استات یک ورزش مناسب برای شماست. استات پیلاتس در بعضی حرکات با پیلاتس کلاسیک فرق دارد و برای انجام تمرینات آن، احتیاج به تجهیزاتی مثل فوم رولر و توپ دارید.

 


پیشنهاد کتاب: پیشنهاد می‌کنم حتماً کتاب پیلاتس از آلیسا اونگارو را بخوانید.

 

 

حرکات پیلاتس چه انواعی دارد؟ 

با توجه به اینکه پیلاتس سبک‌ها و انواع مختلفی دارد، پس باید بدانید که تنوع حرکات آن هم خیلی زیاد است. برای همین هم من نمی‌توانم همه آن‌ها را در چند خط به شما معرفی کنم. ولی می‌خواهم شما را با چند تا از حرکات موثر و کاربردی آن آشنا کنم تا به یک فرم ایده‌آل از اندامی که می‌خواهید برسید و روحیه بهتری پیدا کنید.

چون همان‌طور که می‌دانید ارتباط تناسب اندام با افزایش عزت نفس، مسئله تاییده شده‌ای است که اکثر مردم آن را قبول دارند. بهترین حرکات پیلاتس که می‌توانید آنها را در خانه هم انجام دهید، شامل این تمرینات می‌شوند:

 

حرکت دایره داخلی ران

این حرکت با اسم inner thigh circle هم معرفی می‌شود. برای انجام این حرکت، روی تشک پیلاتس و به سمت راست بدنتان دراز بکشید. پای راستتان را دراز و پای چپتان را کمی جمع کنید. پای راستی که صاف مانده است را   بین 10 تا 15 سانتی‌متر   از روی زمین بلند کنید و طوری تکانش دهید که انگار دارید دایره کوچکی در هوا می‌کشید.

بعد از کشیدن 10 تا دایره دوباره با همان پا در جهت معکوس این حرکت را انجام دهید و سمت دیگری از بدنتان بخوابید و این حرکات را انجام دهید.

 

حرکت فشار و کشش

press and point حرکت بعدی است که می‌توانید به عنوان قسمتی از ورزش پیلاتس در خانه انجام دهید. به پشت بخوابید و دست‌هایتان را کنار بدنتان کاملاً صاف نگه دارید. در این حرکت باید زانوهایتان را خم کرده و پاهایتان را در حالتی بگذارید که کف آنها روی زمین باشد.

حالا باید هر دو پایتان را از زمین بلند کنید و در زاویه 90 درجه خم کنید و بعد در هوا و رو به جلو بکشید. یعنی پاهایتان را در فاصله مشخصی از زمین بلند کرده و آنها را جمع و باز کنید. همزمان با این کار سر و گردنتان را هم کمی بالا بیاورید تا آسیبی به مهره‌هایتان وارد نشود. وقتی پاهایتان را جمع می‌کنید نفستان را داخل داده و با کشیدن پاها آن را بیرون بدهید.

 

حرکت زانو

knees off پیلاتس به صورت چهار دست و پا انجام می‌شود. در این حرکت باید کمرتان را کاملاً صاف و شانه‌هایتان را به سمت بیرون بکشید. روی پنجه‌هایتان قرار بگیرید و بدنتان را چند سانتی از روی زمین بلند کنید.

بلند شدنتان از زمین حتماً باید طوری باشد که حالت کمر و ستون فقراتتان هیچ تغییری نکند و عضلات شکمتان هم به سمت داخل و کمرتان کشیده شود. این حرکت را 5 بار تکرار کنید و در هر حرکت به اندازه 2 بار نفس عمیق بکشید.

 

 

از دستش نده: ورزش‌های مناسب برای لاغری شکم + آمار + نکات برای نتیجه گیری مثبت

 

 

حرکت انگشت پا

toe top حرکتی شبیه به press and point است امّا یک فرق کلی با آن دارد. در این حرکت وقتی پاها را از روی زمین بلند می‌کنید، نوک انگشت شصت پایتان را به حالت کشیده به زمین زده و چند بار این حرکت را تکرار کنید. پاها را در حین انجام این حرکت جابجا کنید، طوری که هر کدام از پاها 10 بار این کار را انجام دهند.

 

حرکت T

 T-pressیک حرکت عالی برای تقویت مهره‌های کمر است. برای انجام این حرکت روی شکم بخوابید، پاهایتان را صاف دراز کنید و دست‌هایتان را هم کنار بدنتان قرار دهید. حالا دست‌ها را به شکل حرف T باز کرده رو به عقب و ران بکشید.

همزمان با انجام این حرکت،  نیمه تنه بالا را از زمین جدا کرده  و سر و گردنتان را در فاصله مشخصی از زمین بلند کنید. انجام این حرکت چیزی شبیه به شناست و تقریباً 8 یا 10 بار تکرارش توصیه می‌شود.

 

ورزش پیلاتس چه فوایدی دارد؟

حرکات پیلاتس همگی اصولی و بر اساس فلسفه خاصی انجام می‌شوند؛ بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که انجام هر کدام از آن‌ها باعث سلامتی و تقویت بخش‌های مختلفی از بدن می‌شود. فایده‌هایی که پیلاتس برای بدن دارد:

 

 

از دستش نده: روش‌های چاق شدن صورت؛ چطور صورتی تُپُل‌مُپُل داشته باشیم؟

 

 

کمردرد کم می‌شود

انجام حرکات پیلاتس با دستگاه ریفرمر باعث تقویت مهره کمر و کاهش دردهای آن می‌شود. شما می‌توانید با مشورت پزشک متخصص و با راهنمایی مربی با تجربه در این ورزش حرکات مربوط پیلاتس با ریفورمر را به طور منظم انجام داده و کمر دردتان را تاجایی که می‌شود درمان کنید.

 

به وزن و اندام ایده آلتان می‌رسید

یکی از تمرینات و ورزش‌هایی که باعث کاهش وزن و رسیدن به یک شکم تخت می‌شود، پیلاتس است. شما با انجام حرکات پیلاتس می‌توانید  چربی‌های اضافی دور شکم و پهلوهایتان  را آب کنید و به تناسب اندامی که می‌خواهید برسید.

 

تمرکزتان را افزایش می‌دهد

انجام حرکات پیلاتس طوری است که باید با تمرکز بالایی انجام شوند. یعنی چون حرکات دست و پا همزمان با هم در این ورزش انجام می‌شوند، پس احتیاج به دقت و تمرکز دارند. این باعث می‌شود که ذهن شما تقویت شده و سلول‌های مغزتان انرژی بیشتری برای فعالیت پیدا کنند.

 


پست اینستاگرام: تاثیر ورزش بر عملکرد مغز

 

 

کنترل عضلاتتان افزایش پیدا می‌کند

نتیجه همه تمرینات پیلاتس باعث می‌شود که عضلات و قسمت‌های مختلف بدن تقویت شوند؛ طوری که تسلط بیشتری روی کنترل آن‌ها داشته باشید. برای داشتن حرکات عضلانی منظم‌تر، می‌توانید از انجام تمرینات پیلاتس شروع کنید.

 

خلاصه مطلب

ورزش پیلاتس از حرکات هماهنگی تشکیل شده است که تاثیرات مثبتی روی جسم و عملکرد مغز دارند. این ورزش سبک‌های مختلفی دارد و می‌توان خیلی از حرکات آن را در خانه و بدون نیاز به تجهیزات خاصی انجام داد.