نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

همه چیز درباره مکمل ال کارنیتین

همه چیز درباره مکمل ال کارنیتین

قرص‌ها و مکمل‌های لاغری همیشه وسوسه انگیز بوده و هستند. خیلی از افراد اعتقاد دارند که قرص‌های لاغری در کنار دستورات رژیمی کمک می‌کنند تا نتیجه خیلی بهتر شود. البته که خیلی‌ها این حرف را قبول ندارند. چون نسبت به این قرص‌ها و عوارضی که دارند، بدبین هستند.

با این وجود، باز هم امّا قرص‌هایی هستند که اگر  اصولی  و  با رعایت تمام موارد مرتبط با سلامت بدن  استفاده شوند، ضرری ندارند و می‌توانند روش خوبی برای لاغری و تناسب اندام باشند. اگر قرص یا مکمل ال کارنیتین را نمی‌شناسید و یا به دنبال فهمیدن همه چیز درباره مکمل ال کارنیتین هستید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را از دست ندهید.

 

ال کارنیتین چیست؟ 

نظرات مختلفی در مورد این موضوع وجود دارد که اکثر آن‌ها نشان می‌دهد این مکمل یک ماده مغذی و ضروری برای بدن است.  ال کارنیتین یک مکمل غذایی و تقریباً نوعی شبه ویتامین است که به عنوان مکمل لاغری و کاهش وزن در کنار رژیم‌های لاغری استفاده می‌شود. 

همان‌طور که مکمل‌های مختلف زیادی مثل سلنیوم وجود دارند که منافع زیادی برای بدن دارند، ال کارنیتین هم می‌تواند انرژی‌زای مفیدی برای بدن باشد. در واقع ضعف‌های پیش آمده در دوران رژیم با مصرف این قرص برطرف شده و توان و انرژی بدن حفظ می‌شود.

البته این را هم باید بگویم که ال کارنیتین فقط برای لاغری نیست و برای یکسری موارد دیگر هم مصرف می‌شود. یعنی اگر یک نفر به شما گفت که برای مشکل فشار خون یا قلب خود در کنار قرص‌های دیگر، از ال کارنیتین هم استفاده می‌کند تعجب نکنید؛ چون این قرص خاصیت‌های زیادی هم دارد که می‌توانند نقش دارویی و درمانی داشته باشند.

 

مطمئنم میدونین که نظر پزشک خیلی توی مصرف هر قرصی مهمه و نباید خودتون بدون مشورت با پزشک یا متخصصی که از شما و بدنتون خبر داشته باشه، هر قرصی رو مصرف کنین؛ مخصوصاً ال کارنیتین که میتونه برای خیلی‌ها خطرناک هم باشه!

 

ال کارنیتین چه انواعی دارد؟ 

ال کارنتین هم مثل هر قرص و مکمل دیگری، انواع مختلفی دارد که هر کدامشان مزیت‌ها و فایده‌های خاص خودشان را دارند. برای آشنایی بهتر با مکمل ال کارنیتین، بهتر است از معرفی انواع آن شروع کنم:

 

 

از دستش نده: آب ولرم و چوب دارچین؛ یک ترکیب فوق العاده برای تناسب اندام

 

 

1) پروپیونیل ال کارنیتین

یکی از انواع ال کارنیتین که در مصارف دارویی هم مورد مصرف قرار می‌گیرد، نوع پروپیونیل آن است. معمولاً کسانی که مشکل عروقی و گرفتگی رگ‌های خونی دارند از این قرص استفاده می‌کنند. پروپیونیل ال کارنیتین جریان خون را افزایش می‌دهد و شرایط بهتری برای گردش خون در بدن ایجاد می‌کند.

برای همین هم اگر طبق نظر پزشک مصرف شود، می‌تواند خیلی کمک کننده باشد و مصرفش عوارض خاصی برای مصرف کننده ندارد و خطرناک نیست؛ مگر اینکه پزشک متخصص، به خطر یا عوارضی از آن برای مصرف کننده مطابق با سلامت بدنش، اشاره کند. متخصصین معمولاً برای مراجعین، این قرص را بین 400 تا 1000 میلی گرم در روز تجویز می‌کنند.

 

2) استیل ال کارنیتین

این نوع ال کارنیتین بیشتر در کنار قرص‌های اعصاب و کسانی که مشکلات عصبی دارند، تجویز می‌شود. استیل ال کارنیتین محرک مناسبی برای مغز محسوب می‌شود و نقش اساسی در متابولیسم بدن دارد. شرایط محافظتی این قرص طوری است که سیستم عصبی بدن را در برابر شرایط مختلف ساپورت کرده و  ایمنی بیشتری  نسبت به خطرات مختلف نشان می‌دهد. این نوع از مکمل ال کارنیتین حداکثر باید 600 تا 2500 میلی گرم در روز مصرف شود.

 

3) ال کارنیتین ال تارتارات

ال کارنتین تاراتارات همان چیزی است که خیلی از ورزشکارها و فیتنس کاران به دنبال آن هستند. شاید خیلی‌ها آن را با مکمل‌هایی مثل سینتول که در بدنسازی طرفدار دارد، اشتباه بگیرند، امّا این قرص هم ویژگی‌های خاص خودش را دارد. این قرص سرعت جذب بالایی دارد و می‌تواند انررژی از دست رفته را خیلی سریع تامین کند.

از طرفی هم این مکمل تاثیر شگفت انگیزی در کاهش دردهای عضلانی دارد. حتی کسانی که درگیر مشکلاتی مثل روماتیسم هستند هم می‌توانند با مشورت دکتر خود از این قرص استفاده کنند. با توجه به خاصیت تقویت کنندگی ال کارنیتین ال تارتارات، می‌توان برای تقویت عضلات قلب هم از آن استفاده کرد. با توجه به ورزشی بودن این مکمل، دوز مجاز مصرف آن در روز بین 1000 تا 4000 میلی گرم در روز است.

 

4) دی کارنیتین

نوع خاصی از کارنیتین‌ها که پیشنهاد می‌کنم سراغ مصرف آن نروید، دی کارنیتین است. این نوع از مکمل‌های کارنیتین حالت سمی در بدن ایجاد می‌کند و تاثیر ال کارنیتین‌های دیگر را از بین می‌برد. بنابراین اصلاً نباید حتی به مصرف این مکمل‌ها فکر کنید. مگر در شرایط به شدت خاص و  زیر نظر پزشک متخصص! 

 

 

از دستش نده: طرز تهیه 8 دسر خوشمزه با میوه‌ها!

 

 

ال کارنیتین چه فوایدی دارد؟ 

 ال کارنتین مکمل همه کاره‌ای است که در هر قسمت از بدن می‌تواند خاصیت و فایده زیادی داشته باشد.  امّا خب نمی‌شود خیلی کلی گفت که مصرف این قرص چه فایده‌هایی می‌تواند برای بدن داشته باشد. برای همین هم بهتر است شما را با چند تا از فایده‌های اساسی این مکمل آشنا کنم:

 

کاهش دردهای عضلانی

جمع شدن اسید لاکتیک در عضلات باعث گرفتگی افزایش درد بعد از تمرین می‌شود. مصرف این قرص باعث می‌شود که شرایط این تجمع کمتر شده و امکان جمع شدن لاکتات‌های عضلانی کاهش زیادی داشته باشد. این ویژگی نه تنها درد و خستگی را کم می‌کند، بلکه باعث می‌شود بدن سریع تر توان و انرژی از دست رفته را تامین کند و سرعت چربی سوزی و تناسب اندام هم بیشتر شود.

پس اگر شما برنامه‌های بهترین رژیم لاغری را هم دنبال می‌کنید، مکمل ال کارنتین می‌تواند گزینه خوبی برای افزایش سرعت شما برای رسیدن به تناسب اندام موردنظرتان باشد.

 

چربی سوزی

 یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مزیت‌های مصرف ال کارنیتین، چربی سوزی بودن آن است این قرص را می‌توان در کنار تمرینات ورزشی و رژیم‌های غذایی مصرف کرد تا چربی سوزی و کاهش وزن سرعت بیشتری پیدا کند. بیشترین چربی‌هایی که با استفاده از ال کارنیتین از بین می‌روند، چربی‌های مضر و چربی‌های اطراف شکم هستند. پس اگر به دنبال آب کردن سریع‌تر این قسمت از چربی‌ها در بدن هستید، سراغ مکمل مناسبی آمده‌اید.

 


پست اینستاگرام: دلایل وزن کم نکردن

 

 

بهبود عملکرد مغز 

مصرف انواع ال کارنیتین تاثیر زیادی هم روی افزایش قابلیت‌های مغز دارد. این قرص خطرات ناشی از مشکلات مختلف مثل فراموشی یا آلزایمر و اختلال در تمرکز را کاهش می‌دهد و سلول‌های مغز را برای دریافت سیگنال‌های بیرونی قوی‌تر می‌کند.

خیلی از شرایط و روش‌های درمانی مختلف ممکن است در بعضی مراحلشان باعث آسیب رسیدن به بافت‌های عصبی و مغزی شوند، در این شرایط بهتر است با استفاده از ال کارنیتین سرعت ترمیم و بهبود این بافت‌ها شوید.

 

چه افرادی می‌توانند ال کارنیتین مصرف کنند؟

با توجه به شرایطی که مکمل‌های ال کارنیتین دارند، بهتر است بدانید که مصرف این قرص برای بعضی افراد مجاز و بعضی دیگر غیر مجاز باشد. هر کدام از این مواردی که گفتم ویژگی هایی دارند که حتماً قبل از مصرف ال کارنیتین باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

پس مصرف کننده‌ها ال کارنیتین دو دسته می‌شوند:

 

1) کسانی که می‌توانند مکمل ال کارنیتین مصرف کنند

ال کارنیتین ترکیبی از آمینواسیدها و مواد معدنی مختلف است که می‌تواند با مواد غذایی مختلفی وارد بدن شود. یعنی این ماده فقط به شکل قرص یا مکمل قابل مصرف نیست و با مواد غذایی دیگر هم قابل تامین است. با این وجود امّا بعضی افراد آنقدرها که باید ال کارنیتین کافی را دریافت نمی کنند، برای همین هم مجبورند از راه‌های دیگری مثل مصرف قرص آنها این کمبود را جبران کنند.

مثلاً گیاهخواران یکی از کسانی هستند که پروتئین‌های را از مواد گوشتی و لبنی دریافت نمی‌کنند. این افراد کسانی هستند که حتماً باید از مکمل‌های ال کارنیتین استفاده کنند.

 

2) کسانی که خوردن ال کارنیتین برایشان ضرر دارد

بعد از همه تعریف‌هایی که از ال کارنیتین داشتیم، نوبت به این مضراتش می‌رسد. هر مکمل یا ماده‌ای یک وجه خوب و مفید و یک وجه مضر و دارای عیب است. در واقع مصرف کننده‌ها هستند که هر دو این حالت‌ها را مشخص می‌کنند.

همان‌طوری که ال کارنیتین یک ماده مغذی و مکمل موثر برای افراد مختلف است، می‌تواند برای بعضی دیگر مضر و حتی خطرناک باشد. امّا چه کسانی باید مراقب مصرف ال کارنیتین باشند؟

کسانی که به بیماری‌های اورمیک یا تشنج مبتلا هستند، بهتر است این مکمل را مصرف نکنند. از طرفی هم خوردن بیش از حد این مکمل باعث گرفتگی رگ‌ها و افزایش فشار خون هم می‌شوند. عوارض دیگری که با افراط در مصرف ال کارنیتین ممکن است دچارشان شوید شامل گرفتگی رگ‌های قلب، دل درد، تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود.

 

 

از دستش نده: مصرف قهوه چه تاثیری روی کاهش وزن دارد؟

 

 

چه غذاهایی دارای ال کارنیتین هستند؟

همان‌طور که گفتم مواد غذایی مختلف هم می‌توانند منبعی برای تامین ال کارنیتین باشند. این‌طوری اگر به خرید مکمل هم دسترسی نداشته باشید، می‌توانید از جایگزین غذایی آن‌ها استفاده کنید.

مواد غذایی مثل:

  • شیر
  • ماهی
  • مرغ
  • گوشت گاو (که میتونه بهترین منبع برای تامین ال کارنیتین مورد نیاز بدن باشه)

 

خلاصه مطلب 

ال کارنتین مکمل و چربی سوزی مغذی است که تاثیر زیادی در لاغری و تناسب اندام دارد. این مکمل اندازه مصرف مشخصی دارد و زیاده‌روی در خوردن آن ممکن است باعث ایجاد مشکلات زیادی در بدن شود. خیلی از مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌کنیم حاوی ال کارنیتین هستند و می‌توانند جایگزین‌های خوبی برای مکمل‌های دارویی باشند.