نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

ارتباط ورزش با بزرگی و کوچکی سینه در زنان

اندام ایده آل برای هر کسی یک فرمی دارد. برای بعضی خانم‌ها داشتن سینه بزرگ، جزو جذابیت‌های یک هیکل زنانه به حساب می‌آید و برای بعضی‌های دیگر هم کوچک بودنش. راستش را بخواهید، این مسئله چیزی نیست که بشود به عنوان ملاکی برای تناسب یا جذابیت اندام در نظر گرفته شود.

امّا اگر بخواهیم علمی و منطقی به آن نگاه کنیم، اندازه سینه باید متناسب با اندام هر شخص باشد. یعنی اینکه وقتی کسی اندام لاغر و به قول خودمان ریز نقشی دارد، داشتن سینه‌های بزرگ برای آن یک جورایی توی ذوق می‌زند. حتی این بزرگی می‌تواند روی مواردی مثل گردن درد خانم‌ها هم تاثیر داشته باشد ها!

بعضی خانم‌ها هستند که به خاطر داشتن سینه‌های کوچک، احساس سرخوردگی و ناراحتی می‌کنند.

این فکر کاملاً اشتباه است. امّا اگر فکر می‌کنید که احتیاج به کمک دارید و می‌خواهید این مشکل را با کشف ارتباط ورزش با بزرگی و کوچکی سینه زنان حل کنید، کنارتان هستم و هر چه لازم است را برایتان توضیح می‌دهم.

 

بزرگ شدن سینه زنان به چه عواملی بر می‌گردد؟ 

همه خانم‌ها به صورت عادی و نرمال تجربه بزرگ شدن سینه را در طول زندگیشان دارند. این عضو از بدن هم مثل بعضی از اعضای بدن یعنی بینی یا گوش، در طول زندگی خانم‌ها در حال رشد است.

بعضی وقت‌ها این رشد سینه‌ها بیش از حد می‌شود. یعنی به جایی می‌رسد که  نه تنها نمی‌شود آن را کنترل کرد، بلکه باعث اذیت شدن و بروز بیماری هم می‌شود.  همان‌طور که گفتم سایز سینه هرکسی باید متناسب با اندامش باشد.

پس بزرگی سینه باید با فرم بدن تناسب داشته باشد. البته این را هیچوقت فراموش نکنید که هر زنی در کنار تمام نقص‌ها و مشکلاتی که ممکن است داشته باشد، به حد کافی زیبا و کامل هست؛ امّا به هر حال اگر مشکلی احساس می‌کنید، می‌توانیم آن را حل کنیم.

پس نگران نباشید :)

بیایید اول شما را با دلایل بزرگ شدن سینه در خانم‌ها آشنا کنم تا اصلاً ببینیم این بزرگ شدن طبیعی هست یا نه؟

 


از دستش نده: چطور همراه با رژیم و ورزش، صورتمان لاغر نشود؟

 

دلایل ارثی

همه ما یکسِری ویژگی‌های ظاهری را از خانواده و اقوام نزدیکمان ارث می‌بریم. مثل رنگ مو، رنگ چشم، قد، فرم صورت و خیلی چیز‌های دیگر. بزرگی سینه هم یکی از همین میراث خانوادگی است.

این یعنی که وقتی مادر، خاله یا عمه شما سینه‌های بزرگی دارد، ممکن است شما هم آن را به ارث برده باشید و چیزی نیست که به خواست یا انتخاب خودتان باشد.

پس اگر از داشتن سینه‌های بزرگی که ارثی است ناراحت هستید، باید بگویم که اصلاً نباید خودتان را سرزنش کنید؛ چون شما هیچ دخالتی در آن نداشته‌اید. متاسفانه می‌بینم بعضی‌ها انقدر درگیر این مسائل ارثی هستند که هر ثانیه به آن فکر می‌کنند. بعد هم نه حال کار کردن دارند نه حال ورزش.

 

ویژگی‌های هورمونی

 سینه‌های خانم‌ها، بافت‌های چربی و هورمونی هستند که بر اثر فعالیت این هورمون‌ها، می‌توانند بزرگ یا کوچک شوند.  ترشح هورمون‌ها و نوع فعالیت آن‌ها مشخص می‌کند که اندازه سینه کوچک یا بزرگ باشد.

بنابراین علاوه بر ویژگی‌های ارثی که توضیح دادم، ویژگی‌های هورمونی هم روی اندازه سینه در خانم‌ها تاثیر دارد. اندازه سینه هم مطابق با فعالیت همین هورمون‌ها، دچار تغییر می‌شود.

 

بارداری و شیردهی

دوران بارداری خانم‌ها، روی قسمت‌های مختلفی از بدن آن‌ها تاثیر می‌گذارد که آثار بعضی از آن‌ها تا مدت‌ها باقی می‌ماند. بزرگ شدن سینه هم یکی از همین قسمت‌ها است. بارداری و شیردهی، دوران‌های مهمی از زندگی هر زنی است که بیشترین تاثیر را روی بدن او دارد.

تغییرات هورمونی در دوران شیردهی و آماده شدن سینه‌ها برای شیردهی، مواردی هستند که باعث می‌شوند اندازه سینه نسبت به اندازه قبلش کمی بزرگتر شود و مدتی هم به همان شکل باقی بماند.

 

 

 

 

 

 

مصرف دارو

بعضی از دارو‌هایی که برای خانم‌ها تجویز می‌شود، روی هورمون‌ها و اندام‌های آن‌ها تاثیر می‌گذارد. فرقی هم نمی کند شیمیایی باشد یا گیاهی.

داروهایی مثل قرص‌های ضد بارداری یا یا داروهایی مثل رازیانه که بر اساس انواع طبع در طب سنتی تجویز می‌شوند، روی افزایش سایز سینه تاثیرات زیادی دارند و می‌توانند حجم سینه را افزایش دهند.

برای اینکه بتوانید این افزایش سایز را کنترل کنید، باید مصرف دارو‌هایی که گفتم را کنار بگذارید. البته که در اکثر مواقع این کار نشدنی است؛ چون ممکن است باعث آسیب رسیدن به شما شود.

بنابراین بنظرم از روش‌هایی که برای کوچک کردن سینه‌های بزرگ می‌گویم، استفاده کنید.

 

برای کوچک کردن سینه‌های بزرگ چه راه‌هایی وجود دارد؟ 

برای اینکه بتوانید اگر سینه‌های بزرگی دارید، آن‌ها را به سایز نرمال و کوچک‌تر برسانید، هم راه طبیعی، هم دارویی و هم جراحی وجود دارد. امّا پیشنهاد من به شما تغییر سایز با ورزش و تمرین‌های ورزشی است.

چرا؟

چون این جراحی هر چقدر هم سریع و بدون آسیب انجام شود، بالاخره در آینده عوارض خودش را نشان می‌دهد و حتی ممکن است سیستم بدنتان را دچار مشکل کند.

اصلاً چرا وقتی راه کم خطرتری هست، سراغ این کار‌ها بروید؟

اگر از اندازه سینه‌های خود راضی نیستید و می‌خواهید سایز آن‌ها را کوچکتر کنید، مواردی که در ادامه می‌گویم را به صورت منظم انجام دهید.

 


 از دستش نده: توصیه می‌کنم حتماً کتاب "زنان ورزشکار: تمرین برای موفقیت" را بخوانید.

 

ورزش‌های هوازی انجام دهید

ورزش‌های هوازی برای کوچک شدن سایز سینه خیلی موثر هستند. ورزش‌هایی مثل شنا، طناب زنی، دوچرخه سواری، پیاده روی و حتی رقص. آره خُب، رقص‌هایی مثل زومبا به شما کمک می‌کنند تا اندازه سینه‌هایتان را به سایز دلخواهتان برسانید.

این ورزش‌ها علاوه بر اینکه اندازه سینه‌هایتان را کوچک‌تر می‌کنند، مانع شل شدن و افتادگی آن‌ها هم می‌شوند.

تمریناتی که معرفی کردم، هم سایز سینه‌هایتان را کوچک‌تر می‌کنند و هم با افزایش سوخت و ساز بدن، باعث می‌شوند اندام متناسب و زیباتری داشته باشید.



شما می‌تونین هر روز با انجام یه سری از ورزش‌ها و رقص‌هایی که میشه توی خونه انجام بدین، سایز سینتونو به اندازه مناسبی برسونین. حتی این کار باعث میشه که روحیتونم شادتر و پر انرژی‌تر بشه!

 

تمرینات بدنسازی انجام دهید 

در بدنسازی، تمریناتی هست که برای کنترل سایز سینه و کوچک کردن آن، می‌توانید انجام بدهید. البته تمام تمریناتی که مربی با توجه به ویژگی‌های اندامی شما در نظر می‌گیرد را باید کاملاً به‌طور مرتب انجام دهید. تمرین‌هایی که مخصوص کاهش اندازه و فرم دادن به سینه هستند، به ترتیب زیر هستند:

  • فلای معکوس
  • کراس اور
  • پول اور
  • پرس بالا سینه هالتر

 

چگونه سایز سینه را بزرگ‌تر کنیم؟ 

قرار نیست که همیشه سایز سینه را کوچک کرد. بعضی وقت‌ها لازم است که برای رسیدن به سایز نرمال، سایز سینه را بزرگ‌تر کنید.

خیلی از خانم‌ها هستند که می‌خواهند سایز سینه‌هایشان نسبت به چیزی که الان هست، بزرگتر باشد. برای همین سراغ کلی دارو و تزریق و چیز‌های دیگر می‌روند؛ بدون اینکه بدانند اصلاً این کار‌ها چه عوارضی دارد؟

وقتی شما مواد و ژل و دارو‌های مختلف را به سینه‌ها و بدنتان تزریق می‌کنید، بزرگ‌ترین ظلم را در حق خود و بدنتان می‌کنید. باور کنید راه‌های مناسب‌تری هم وجود دارد که بتوانید سینه‌هایتان را به اندازه نرمال برسانید.

 

کمی وزنتان را افزایش دهید 

سینه، عضوی از بدن است که از تجمع مقدار زیادی چربی تشکیل شده. برای اینکه بتوانید این توده چربی را بزرگتر کنید، باید یکم چربی آن را بیشتر کنید.

این کار را می‌توانید با جذب چربی‌های سالم که به بدن آسیبی نمی‌رسانند، انجام دهید. منظورم چربی‌هایی مثل لبنیات پر چرب، روغن زیتون، آجیل و تنقلات است. به هیچ وجه برای سریع‌تر چاق شدن، سراغ سُس و فست و فود و خوراکی‌های مضر دیگر نروید.

 


از دستش نده: اگر از لاغری خسته شدی، یک سَر به پست "رهایی از لاغری" بزن!

 

به جای این چیزها، غذاهایی بخورید که استروژن زیادی داشته باشند. استروژن از هورمون‌های جنسی زنانه است که افزایش آن می‌تواند سایز سینه را بزرگتر کند. مواد غذایی مثل سیر، کدو تنبل، تخم کتان و لوبیا قرمز، همگی موادی‌اند که سرشار از استروژن هستند.

بجز این، مصرف پروتئین را هم باید افزایش دهید. مواد غذایی مثل تخم مرغ، کره بادام زمینی و شیر، غذاهایی هستند که به افزایش وزنتان کمک می‌کنند. همچنین میوه و سبزیجات و خوراکی‌هایی مثل خرما، علاوه بر حفظ تناسب اندام، ایمنی بدنتان را هم افزایش می‌دهند.

 


از دستش نده: چطور می‌توانیم تغذیه سالمی داشته باشیم؟

 

تمرینات مناسب سینه را انجام دهید 

پیشنهاد دیگری که دارم، این است که ورزش‌هایی را که حجم سینه‌هایتان را مناسب‌تر می‌کنند، انجام دهید. این حرکات و تمریناتی که در ادامه معرفی می‌کنم، هم در خانه می‌شود انجام داد و هم در باشگاه.

اگر شما شرایط تمرین در باشگاه و ورزش در سالن را ندارید، می‌توانید ورزش در خانه را تجربه کنید و تمرینات را انجام دهید:

  • شنا روی دیوار
  • فلای دبلیو
  • پرس سینه با دمبل
  • شنای سوئدی

 

خلاصه مطلب

برای تناسب اندام و افزایش یا کاهش سایز سینه، تمرینات و ورزش‌هایی وجود دارد که با انجام دادن آن‌ها، می‌توانید سایز سینه‌هایتان را به اندازه دلخواهتان برسانید.

ارتباط ورزش با بزرگی و کوچکی سینه زنان، ارتباطی موثر و مستقیم است که با انجام تمرینات و در کنار نکاتی که گفتم، کمکتان می‌کند بعد از مدتی، اندازه سینه‌هایتان همانی باشد که همیشه آرزویش را داشتید باشد.

شما چه کارهایی تا حالا برای بزرگ یا کوچک شدن سایز سینه‌هایتان انجام دادید؟ سراغِ جراحی هم رفتید؟