نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

چطور همراه با رژیم و ورزش، صورتمان لاغر نشود؟

وقتی اضافه وزن دارید، باید سراغ رژیم و ورزش‌ها و تمرینات لاغری بروید. چاقی و اضافه وزن نه تنها به بافت‌ها و مهره‌های بدنتان آسیب می‌زند، بلکه زیبایی شما را هم به خطر می‌اندازد.

البته یک وقت‌هایی هست که دلتان می‌خواهد اندامتان لاغر شود ولی پر بودن و زیبایی صورتتان از بین نرود. چون زمانی که بدن شروع به لاغر شدن می‌کند، این دفع چربی از هر جایی که چربی اضافه داشته باشد، شروع می‌شود، حتی صورت!

برای اینکه صورت، پُر بودن و طراوت خودش را در حین کاهش وزن و لاغری از دست ندهد، روش‌ها و رژیم‌های مختلفی وجود دارد. در این مقاله، می‌خواهم راه‌هایی را برایتان بگویم نه به آن‌ها آلرژی پیدا می‌کنید و نه قرار است هزینه زیادی برایشان در نظر بگیرید.

چه راه‌هایی؟

اگر تا آخر این مقاله کنار من باشید، برایتان می‌گویم.

 

چرا همراه با رژیم و ورزش صورت لاغر می‌شود؟ 

بیایید اول برایتان بگویم که چرا اصلاً با رژیم و ورزش صورت هم لاغر می‌شود.

ببینید، وقتی که بدن شما شروع به چاق شدن می‌کند، این معنی را دارد که سعی می‌کند جا‌هایی که برای ذخیره چربی و کربوهیدرات‌ها ظرفیت دارند را پیدا کند و چربی‌های اضافه را در آن جا ببرد.

خب صورت هم یکی عضوی از بدن است دیگه. برای همین است که وقتی چاق می‌شوید، هم صورتتان درشت‌تر می‌شود و هم غبغب به‌وجود می‌آید. ولی اصولاً صورت پُر و عضلانی، زیبایی بیشتری نسبت به صورت‌های لاغر و بی روح دارد.

خیلی از خانم‌ها وقتی از تمرین‌ها و رژیم‌های لاغری استفاده می‌کنند، خیلی نگران این هستند که نکند دیگر صورتم آن طروات قبلی را نداشته باشد؟ یوقت بافت‌های صورتم چروکیده و خشک نشوند؟ و از اینجور سوال‌ها که خُب همه‌شان کاملاً به جا و درست هستند.

حتی خیلی‌ها هم می‌پرسند که مثلاً نمی‌شود جا‌هایی که خودمان می‌خواهیم لاغر شود و اتفاقی برای اعضای دیگر نیفتد؟

معلوم است که نه!

بدن برای چاق شدن بخش‌هایی از بدن را انتخاب نکرده که حالا بخواهد برای لاغر شدنشان، راه حلی برایتان کنار بگذارد.

وقتی که شما رژیم یا ورزشی را برای لاغری شروع می‌کنید، هر جایی که چربی اضافه داشته باشد تحریک می‌شود، این ربطی به این ندارد که خب من چون دراز نشست تمرین می‌کنم پس فقط چربی‌ها شکم و پهلویم آب شوند و اتفاقی برای ران یا کتفم نیوفتد.

درست است که قسمت‌هایی که ورزش می‌دهید بیشتر از بخش‌های دیگر تغییر می‌کنند اما این طور هم نیست که قسمت‌ها دیگر دست نخورده بمانند و هیچ تغییری نکنند چون این چاقی و لاغری علاوه بر تمرین و خوراک به خیلی چیز‌های دیگر مثل هورمون‌های جنسی بستگی دارد. 

با اینکه من گفتم لاغری همه جای بدن را درگیر می‌کند و نمی‌شود گزینش کرد، امّا اینطور هم نیست که نشود هیچ کاری برای حفظ پُری و طراوت صورت کرد. اتفاقاً راه‌هایی که دارد، هم بی خطر هستند و هم کم هزینه. پیشنهاد می‌کنم یکم دیگه هم صبر کنید تا برسیم به اصلِ مطلب یعنی راه‌ها!

 


از دستش نده: یک عالمه نکتۀ باحال درباره ورزش و لاغری صورت

 

 

راه‌های طبیعی بهترند یا عمل و تزریق ژل؟ 

بعضی از افراد هستند که برای هر کاری دنبال سریع‌ترین راه آن هستند. اصلاً به تاثیری که بعد‌ها ممکن است روی آن‌ها داشته باشد، فکر نمی‌کنند. با خودشان می‌گویند همین که الان کارم را راه بیندازد، کافیست. حالا بعدش یک کاری می‌کنم.

خُب وقتی یک راه سالم‌تر، کم خطرتر و با ماندگاری و دوام بیشتر هست، چرا سراغ راه حل‌های غیر طبیعی بروید. من مخالف اینجور تغییرات نیستم امّا خیلی راحت‌تر از آن هم می‌شود از لاغر شدن صورت جلوگیری کرد.

 رژیم‌ها و مواد غذایی مختلفی وجود دارند که استفاده از آن‌ها کمک می‌کند که صورت شما در حین لاغری کمترین آسیب را ببیند و کمترین تغییر را داشته باشد.  نگران افتادگی و چروک شدن پوست صورتتان نباشید.


 

همون طوری که همه ما می‌دونیم هر کاری یه راهی داره! اینکه وقتی دارین رژیم می‌گیرین یا ورزش می‌کنین صورتتون چروک و لاغر نشه هم کلی راه حل ساده و کم هزینه داره که هر کسی با هر شرایطی میتونه انجامشون بده!

 

 


از دستش نده: پیشنهاد می‌کنم حتماً کتاب باید‌ها و نباید‌های تغذیه را بخوانید.

 

چطور همراه با رژیم و ورزش صورتمان لاغر نشود؟ 

معمولاً وقتی رژیم یا ورزشی برای کاهش وزن تنظیم می‌شود، تمرکز زیادی هم روی این نکته می‌کنند که اعضایی مثل صورت، کمترین آسیب و تغییر را داشته باشند ولی خُب این هم باز به موارد زیادی بر می‌گردد.

مواردی مثل فرم بدن، سن و سال، داشتن زمینه بیماری، حساسیت‌های غذایی، آمادگی بدن و خیلی چیز‌های دیگر. امّا به هر حال من اینجا قرار است شما را با روش‌های حفظ طراوت صورت در حین لاغری آشنا کنم.

پس بهتره زودتر شروع کنیم :)

 

مصرف آب

همیشه و همه جا گفته‌اند که آب، مایه حیات است.  این یعنی اینکه مصرف مناسب آب، نقش حیاتی و مهمی در حفظ سلامتی و طراوت بدن، علی الخصوص صورت دارد.  زمانی که شما شروع به تمرین می‌کنید، مقدار زیادی از آب بدنتان در حین انجام ورزش با عرق کردن از دست می‌رود.

برای اینکه بافت‌های بدن و صورتتان آسیب نبیند، باید به همان اندازه ای که کالری مصرف می‌کنید، آب بنوشید. نفوذ آب در بافت‌های صورت شما باعث می‌شود که هم طراوت آن حقظ شود، هم شاداب و با طروات بماند.

شما باید به طور معمول حداقل روزی 12 لیوان آب بخورید. می‌دانم این 12 لیوان را نمی‌شود یکجا خورد، امّا خب من هم نگفتم که یکجا بخورید. منظورم این بود که در طول روز مصرف کنید. یعنی می‌شود برای شروع، دو لیوان یا یک لیوان از آن را صبح و به صورت ناشتا بخورید و به همین ترتیب، در طول روز آن را مصرف می‌کنید. حتی با توجه به انواع طبع در طب سنتی می‌توانید چند قطره گلاب یا آبلیمو هم به آن دو لیوان اول صبح اضافه کنید تا سموم بدن را برطرف کند.

 

مصرف میوه

تا جایی که می‌توانید میوه را در برنامه‌های غذایی خود بگنجانید. میوه برای بدن کلی منفعت دارد. ویتامین‌ها و مواد معدنی که در میوه وجود دارد، تمام انرژی و طراوت از دست رفته در حین لاغری را جبران می‌کند.

شما در کنار غذایی که مصرف می‌کنید یا میان وعده‌هایی که میل می‌کنید، می‌توانید میوه مورد نیاز بدنتان را هم بخورید و بافت‌های آسیب دیده را ترمیم کنید. حتی مصرف میوه، آب از دست رفته بدنتان را هم جبران می‌کند.

تازه صورتتان هم پُر و شاداب‌تر می‌شود. علاوه بر میل کردن میوه، می‌توانید از آن‌ها به عنوان ماسک هم استفاده کنید، مثل ماسک خیار!

من توصیه می‌کنم روزی حداقل سه واحد مصرف کنید. حتی میوه‌هایی مثل تمشک یا هندوانه که رنگدانه‌های قوی‌تری دارند، در این حفظ طراوت و مقاومت تاثیر زیادی دارند.

 

مصرف سالاد و سبزیجات

سالاد و سبزیجات در اکثر رژیم‌های غذایی توصیه می‌شود. حتی این مواد جایگاه مهمی هم در هرم غذایی دارد. این نشان می‌دهد که مصرف سبزیجات باید روزانه برای هر کسی وجود داشته باشد. چه بخواهد لاغر شود، چه ورزش کند و هر چیز دیگر.

سالاد و سبزیجات در کنار غذایی که مصرف می‌کنید، می‌تواند مکمل خوبی برایتان باشد. البته پیشنهاد می‌کنم سالاد و سبزیجات را در کنار غذایتان بدون سس و با روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون مصرف کنید.

حتی آنتی اکسیدان آزاد شده از آن هم ایمنی و مقاومت بدن شما را در کنار حفظ چاقی و طراوت صورت افزایش می‌دهد. مصرف سالاد و سبزیجات برای ورزشکاران هم توصیه می‌شود. چون در ساده‌ترین حالت خود می‌تواند گلیکوژن و انرژی لازم برای عضله سازی و مقاوم سازی را ذخیره کند.

 

کلام آخر 

تمرین‌های لاغری و رژیمی که می‌گیرید، روی قسمت‌های مختلف از جمله صورتتان تاثیر می‌گذارد. برای اینکه طراوت و زیبایی صورتتان در حین لاغری آسیب نبیند، برنامه‌های غذایی خاصی را باید رعایت کنید که مهم‌ترین آن‌ها، مصرف آب کافی، میوه جات و سالاد و سبزیجات است.

خُب، بگید ببینم، کدوماتون تجربه این موضوع رو داشتید که صورتتان هم با رژیم لاغر شده؟