نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

یوگا چه ارتباطی با تناسب اندام دارد؟

آدم‌های زیادی هستند که با شنیدن اسم یوگا، اولین چیزی که یادشان می‌افتد، مدیتیشن و تمرینات تمرکز است. امّا ممکن است حتی فکرش را هم نکنند که یوگا، یکی از ورزش‌های لاغری و تناسب اندام است.

حتّی فکر می‌کنم انقدر عجیب باشد که خود شما هم بعد از اینکه این جمله را گفتم، چند بار بخوانیدش.

اصلاً می‌دانستید که وقتی تمرینات یوگا را انجام می‌دهید، بین 180 تا 600 کالری در هر ساعت می‌سوزانید؟ تعجب کردید نه؟ حتماً می‌گویید چطور می‌شود با چهار زانو نشستن در یک جا لاغر شد!

امّا خُب تنوع تمرینات یوگا، چیزی بیشتر از این حرف‌هاست. برای این که بهتر با ارتباط یوگا با تناسب اندام آشنا شوید، بیایید اول یکم دربارۀ یوگا صحبت کنیم.

 

یک کوچولو با یوگا آشنا شویم 

برای آشنایی بهتر با یوگا بهتر است یک توضیح مختصری از تاریخچه‌اش برایتان بدهم تا باهم ببینیم داستان تولد یوگا چیست و از کجا سر و کله‌اش پیده شده ????

برای گفتن اینکه دقیقاً چه چیزی باعث بوجود آمدن یوگا شده، تعریف‌های مختلفی وجود دارد که گفتنشان هم خیلی تاثیری در موضوعی که قرار است در موردش توضیح بدهم ندارد.

به هر حال این را قرار بود بگویم که  یوگا یک نوع ورزش ذهنی، جسمی و روحانی است که در سال‌های خیلی دور در هند باستان به وجود آمده است.  این ورزش تمرینات و قوانین خاصی دارد که کم پیش می‌آید شبیه‌شان را در ورزش‌های دیگر ببینید.

از اصالت و تاثیرگذار بودن این ورزش همینقدر برایتان بگویم که در آئین سنتی هندوها، یوگا یکی از شش مکتب فلسفی آستیکه یا ارتدکس به حساب می‌آید. خلاصه که یوگا در طول تاریخ تغییر و تحولات زیادی داشته و این تغییر و تحولات به ترتیب دسته بندی برایتان می‌گویم، اسم گذاری شده‌اند:

  • عصر ودایی
  • دوران پیش از کلاسیک
  • دوران کلاسیک
  • دوران بعد از کلاسیک
  • دوران مدرن

 

ورزش یوگا چه تمریناتی دارد؟ 

خُب حالا که یک آشنایی خیلی مختصر و کلی با یوگا پیدا کردید، بریم سراغِ ارتباط یوگا با تناسب اندام.  یوگا تمرینات و حرکات زیادی دارد که هر کدامشان فلسفه خاصی دارند. 

اینطور نیست که حرکاتی که در یوگا انجام می‌دهید، فقط چیزی در حد نرمش و تمرینات عادی باشد و تنها به چربی سوزی موضعی ختم شود. شما وقتی شروع به انجام حرکات یوگا می‌کنید، علاوه بر متناسب کردن اندامتان روی ذهن و حتی روحتان هم تسلط پیدا می‌کنید.

 



هیچ می‌دونستین که هر کدوم از تمرینا و ورزش‌هایی که انجام میدین قصه و ماجرای خودشونو دارن و هر کدوم به یه دلیل خاصی انجام میشن؟ اگه سری به صفحه اینستاگرامم بزنین، با کلی از این داستانای جذاب و تمرینای ورزشی خفن آشنا میشین!

 

 

حرکت اول: تمرین پلانک 

این حرکت توی یوگا یکی از چربی سوزترین و کالری‌خورترین (چیم گفتما ????) حرکات به حساب می‌آید. این حرکت چیزی مثل حرکت شناست. فرقی که با شنا دارد این است که شما باید بتوانید در همان حالتی که می‌خواهید شنا را شروع کنید، چند دقیقه ثابت بمانید.

در این حرکت، همۀ مفاصل و ماهیچه‌هایتان تلاش می‌کنند که بدن‌تان را ثابت نگه دارند و نگذارند به زمین بخورید؛ اینطوری کلی انرژی مصرف می‌شود و در نتیجه، کالری زیادی هم سوزانده می‌شود.

زمان خاصی برای ماندن در این حالت وجود ندارد ولی پیشنهاد میکنم که حداقل 30 ثانیه تحملش کنید. اگر هم بتوانید تا 5 یا 6 دقیقه هم تحمل کنید که خیلی عالی می‌شود.

 

حرکت دوم: تمرین قایق

برای انجام این تمرین باید اول به پشت بخوابید و دستهایتان را هم صاف و آرام کنار بدنتان قرار دهید. بعد زانوهایتان را خم کنید و کف پایتان را روی زمین بگذارید.

در این تمرین، دم و بازدم شما همزمان با حرکات باید انجام شود.

(یعنی چی دیگه؟)

یعنی اینطوری که وقتی نفس می‌کشید، ساق پایتان را بالا بیاورید و بعد از این، سر و دستتان را همزمان با هم مثل دراز نشست، بالا ببرید و نفستان را هم بیرون بدهید. این حرکت باعث می‌شود که عضلات شکمتان سفت و جمع و جور شود.
 


از دستش نده: پیشنهاد میکنم حتماً کتاب یوگا برای خانواده را بخوانید.

 

 

حرکت سوم: تمرین چاتورانگا

قبل از این که بخواهید این حرکت را انجام دهید، سعی کنید بدنتان را شل کنید و در حالت آرامش کامل، قرارش دهید. در انجام این حرکت، اول باید روی شکم دراز بکشید و بعد در حالت نیمه دمر قرار بگیرید.

بَعد، آرنجتان را طوری روی زمین بگذارید که زاویۀ 90 درجه یا حالت عمود داشته باشد. بدنتان را صاف نگهدارید و سرتان هم رو به بالا باشد و روبرو را نگاه کنید.

 

حرکت چهارم: تمرین پل با زوایه از پهلو

برای حرکت چهارم، باید روی زمین یا زیر اندازی که دارید، به پهلو دراز بکشید و زانوهایتان در همان حالتی که هستید، خم نگه دارید. بعد از آن، دستی که به آن تکیه داده‌اید را به حالت 90 درجه روی زمین بگذارید و روی ساعدش تکیه کنید.

حالا باسنتان را از زمین بلند کنید ولی این بلند شدن طوری باشد که بدن از نوک سر تا زانوهایتان، صاف و در یک راستا باشد. تقریباً به اندازۀ 10 ثانیه در این حالت بمانید و بعد از آن بچرخید و از سمت دیگر این حرکت را تکرار کنید.

 

حرکت پنجم: تمرین سلام بر خورشید (جنگجو) 

تمرین سوریا ناماسکار یا همان سلام بر خورشید، شامل 12 حرکت اصلی است که هر کدام، قسمت‌های مختلف بدن مثل سر، شکم، ساق پا و شانه‌ها را درگیر می‌کند.

تمام حرکاتی که در این تمرین انجام می‌شود، علاوه بر اینکه کالری‌های اضافی بدنتان را می‌سوزانند، سیستم قلبی و عروقیتان را تقویت و فعال می‌کند. به همین دلیل، این تمرین یکی از محبوب‌ترین‌هاست و خیلی از ورزشکاران، آن را انجام می‌دهند.

 

حرکت ششم: تمرین دلفین

برای اینکه این تمرین را انجام دهید، یاد شیطنت‌های بچگی‌تان بیافتید. منظورم وقت‌هایی است که رو به جلو خم می‌شدید و همه جا را وارونه نگاه می‌کردید!

بگذریم . . .

حرکت دلفین در یوگا روش ساده‌ای دارد.

اینطوری که شما کف پاهایتان را صاف و کامل روی زمین قرار می‌دهید، رو به زمین به حالت سجده خم می‌شوید امّا زانویتان را صاف نگه می‌دارید.

بَعد، کف و ساعد هر دو دستتان را صاف و کامل روی زمین می‌گذارید و سرتان را به پایین و به سمت بدنتان خم می‌کنید.

نکتۀ مهم: حواستان باشد طوری نایستید که به سر و گردنتان فشار وارد شود.

 

حرکت هفتم: تمرین صندلی

این حرکت یک‌جورایی از اسمش هم مشخص است که چطور انجام می‌شود.

در این تمرین، حالت بدنتان را طوری می‌گیرید که انگار روی صندلی نشسته‌اید. دستانتان را رو به عقب بگیرید و عضلات شکمتان را سفت و صاف کنید. وقتی نفستان را داخل می‌دهید، شکمتان را صاف کنید و وقت بیرون دادن نفس، زانو‌ها را خم و لگنتان را کمی به سمت جلو بدهید.

 

آیا یوگا رژیم هم دارد؟ 

حالا که حرف از یوگا و ارتباط آن با تناسب اندام شده، می‌خواهم درمورد رژیم غذایی یوگا هم کمی برایتان صحبت کنم. بله یوگا برای لاغری هم تمرین و حرکات ورزشی دارد و هم رژیم.

برای این که بهتر با نوع تغذیه و رژیم غذایی در یوگا آشنا شوید، اول از همه باید به شما بگویم که ما در یوگا سه مدل رژیم داریم:

  • راجاسی
  • تاماسی
  • ساتویک

الان هر کدام از این رژیم‌ها را به شما معرفی میکنم و کمی درموردشان با هم گپ می‌زنیم.

 

رژیم راجاسی

رژیم راجاسی، یکی از اصلی‌ترین رژیم‌های یوگا است که طرفداران کمی هم ندارد. افراد زیادی هستند که وقتی یوگا کار می‌کنند، این رژیم را به کار می‌برند.

در واقع این مدل رژیم از رژیم‌های یوگا، مربوط غذا‌های غیر گیاهی است.

در این رژیم، غذاهایی پیشنهاد می‌شود که گیاهی نیستند و انرژی بسیار زیادی هم دارند. کلاً در رژیم راجاسی، تماماً غذاهایی انتخاب می‌شوند که غیرگیاهی هستند. این انرژی هم که گفتم خیلی مهم است؛ یعنی باید همان وعده‌های غیرگیاهی، انرژی زیادی داشته باشند.

 

رژیم ساتویک 

رژیمی که به اسم رژیم ساتویک در تغذیۀ یوگی‌ها شناخته می‌شود، یک رژیم کاملاً گیاهی است که برای طعم دادن به غذا‌ها از کمی چاشنی ادویه استفاده می‌شود.

این رژیم، رژیم محبوب اکثر کسانی است که یوگا کار می‌کنند. راستی فراموش کردم بگویم اسم چنین افرادی، یوگی است. (واقعاً گفتم، بهشون میگن یوگی!)

استفاده از رژیم ساتویک برای کسانی که مشکل گوارشی دارند، می‌تواند خیلی مناسب و مفید باشد.

 


از دستش نده: علت بزرگ شدن شکم چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

 

 

چون این رژیم تقریباً کامل‌ترین و ترندترین رژیم یوگا به حساب می‌آید، ویژگی‌های تغذیه‌ای زیادی هم دارد.

کسانی که به طور حرفه ای یوگا کار می‌کنند، باور دارند رژیم ساتویک یوگا، احساس سبکی و تعادل در آدم بوجود می‌آورد. حتی باعث این می‌شود که هورمون‌های بدن در حالت مناسب و نرمالی به تعادل برسند و در این حالت هم باقی بمانند.

 

رژیم تاماسی

این رژیم تاماسی یک‌جورایی ترکیبی از رژیم راجاسی و ساتویک است. غذاهایی که در این رژیم پیشنهاد می‌شود، هم گیاهی‌اند و هم غیرگیاهی. البته این را بگویم که ترکیب غذا‌ها و اندازۀ استفاده از ادویه‌ها، فرق دارد.

 


از دستش نده: طرز تهیۀ سالاد رژیمی میگو رو توی این پستم ببین!

 

در این رژیم توصیه می‌شود که از مقدار زیادی ادویه در غذاهایش استفاده شود و همین مسئله دقیقاً باعث می‌شود کسانی که این غذا‌ها را میل می‌کنند، یک مقدار اعصاب ضعیفی داشته باشند و کم حوصله و پرخاشگر شوند.

 

سخن پایانی 

من واقعاً پیشنهاد میکنم در میان تمرینات و برنامه‌های روزانه‌ای که دارید، یک زمان مشخصی را هم برای انجام تمرینات یوگا در نظر بگیرید.

یوگا یک ورزش و فعالیت اصیل است که ریشۀ تاریخی دارد. اینطور نیست که فکر کنید یکی دو روزه چیزی به نام یوگا بوجود آمده. باور کنید انجام تمرینات یوگا، هم باعث تناسب اندام و هم سلامت روان‌تان می‌شود.

شما تا حالا تجربۀ یوگا داشتید؟ نظر خودتون درباره‌اش چیه؟

همین زیر تویِ بخش دیدگاه‌ها، برام بنویسین!