نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

آیا چربی سوزی موضعی وجود دارد؟

بعضی از شماها، خیلی دنبال فست فود و اینجور چیزها هستید. ولی وقتی این مقاله را بخوانید و متوجه شوید که چربی‌سوزی موضعی، کار آسانی نیست، فکر نکنم باز هم دنبالِ این غذاها بروید.

خیلی از خانم‌ها، دختران و حتی آقایان میانسال وقتی رو به روی آینه می‌ایستند، دلشان می‌خواهد زار بزنند! یک چشم‌شان به آینه و چشم دیگرشان به شکم یا پهلو‌هایشان است.

باور کنید با مصرف این غذا‌ها، سلول‌های چربی را به لا به لای سلول‌های بدن‌تان می‌فرستید و یک جایِ عالی برایشان فراهم می‌کنید. کم کم با اضافه شدن چربی‌ها به نواحی مثل شکم و پهلو‌هایتان، این مشکل بیشتر و بیشتر می‌شود و حل کردنش هم سخت و سخت‌تر.

اول بریم ببینیم چربی موضعی اصلاً چی هست و بعد، یکم دربارۀ درمانش حرف بزنیم.

 

چربی موضعی چیست؟ 

هر بدنی برای انجام فعالیت‌های خودش به انرژی نیاز دارد. امّا این دلیل نمی‌شود که هر خوراکی که به دستتان رسید را بخورید.

هر چقدر که چربی بیشتری به بدن‌تان بفرستید، ظرفیت آن را برای گنجاندن چربی‌ها کم می‌کنید و پس از مدتی کالری‌ها و چربی‌های اضافی در بدن‌تان سوخته نمی‌شوند.

خُب پس چه بلایی سرشان می‌آید؟

این چربی‌های اضافی در زیر پوست شما جمع می‌شوند. امّا فکر نکنید این اتفاق خیلی بدی است؛ چون این کار یک مکانیسم دفاعی برای بدن‌تان محسوب می‌شود. در واقع وقتی خدایی نکرده به هر دلیلی در شرایط کمبود تغذیه و مرگ قرار بگیرید، این چربی‌ها به زنده ماندن شما کمک می‌کنند.

 

 

از دستش نده: علت بزرگ شدن شکم چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

 

این را فقط گفتم که بدانید بالاخره این چربی‌ها، یک جایی به درد می‌خورند. ولی قبول دارید خیلی بعید است که آدم در چنین شرایطی گرفتار شود؟

پس بهتر است هر چه سریع‌تر از شرّ این چربی‌ها در بدن‌تان خلاص شوید؛ چون اگر بیش از حد جمع شوند، بسیار خطرناک هستند و بجز همان فایده‌ای که گفتم، هیچ فایدۀ دیگری ندارند.

 

چربی سوزی موضعی با حرکات ورزشی امکان پذیر است؟

چندین سال است که بخاطر یکسری تبلیغات، مردم برای چربی سوزی یک ناحیۀ خاص از بدن‌شان از ورزش‌هایی مثل دراز و نشست و دوچرخه استفاده می‌کنند.

حالا بگذارید این را بگویم. می‌دانستید این تمرینات ورزشی، هیچ ربطی به چربی سوزی موضعی ندارند؟

چون لیپید‌هایی که به عنوان انرژی در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید اول از همه به Fatty acids یا اسید‌های چرب تبدیل شوند. این کار برای اینکه از لیپید به عنوان سوخت سلول‌های بدن استفاده شود، انجام می‌شود.

بنابراین لازم است که در این فرآیند لیپید‌‌ها به جریان گردش خون آزاد شوند و توسط این جریان به کبد برسند. سپس در کبد، این لیپیدها به اسید چرب تبدیل می‌شوند. پس از همۀ این اتفاقات، اسید‌های چرب به ماهیچه‌ها می‌روند تا انرژی مورد نیاز عضلات را تامین کنند. (چقدر فرآیند جالبیه، نه؟)

امّا یک مشکلی وجود دارد . . .

برای این انتقال، هیچ راه مستقیمی نیست؛ یعنی برای اینکه اسید‌های چرب به عضله‌ها بروند، مسیر مشخصی نیست و وقتی که این اسید‌های چرب از کبد خارج می‌شوند، متناسب با ژنتیک هر فرد، نحوۀ مصرف‌شان اولویت بندی خواهد شد.

به همین دلیل است که می‌گویم چربی سوزی موضعی با انجام حرکات ورزشی مثل دراز و نشست و دوچرخه، امکان پذیر نیست.

 


خیلی وقته که پزشکا و دانشمندا، روی رابطۀ چربی سوزی موضعی و تمرینات ورزشی تک مفصلی کار میکنن. تا الان به این نتیجه رسیدن که این تمرینات ورزشی روی چربی سوزی موضعی (و نه چربی‌های اضافیِ داخلی و خارجی) تاثیر زیادی ندارن. چون با تمرینات ورزشی تک مفصلی، ماهیچه‌ها و عضلات همون ناحیه درگیر میشن و از اونجایی که ماهیچه از چربی‌های اطراف خودشون تغذیه نمیکنن، چربی سوزی موضعی اتفاق نمیفته.

 

برای چربی سوزی چه کنیم؟

برای رسیدن به چربی سوزی می‌توانید کار‌های زیر را انجام بدهید. تاثیر این کارها روی همه یکسان نیست. بنابراین شاید یکی از این راهکارها برای شما خوب باشد و تاثیرگذار باشد امّا برای یک نفر دیگر نه!

خُب، حالا ببینیم که این راهکارها، دقیقاً چه هستند:

 

1. تمرینات و ورزش‌های کلی را انجام دهید

بنظر من، به‌ جای این که تمریناتی مثل لیفت پا را انجام بدهید، باید از ورزش‌های اسکوات استفاده کنید.

چرا؟

چون تمرینات اسکوات،  تمریناتی هستند که تمامی ماهیچه‌‌ها، عضلات بدن و عضلات مرکزی شما را تقویت می‌کنند. 

همچنین این تمرینات بر روی ماهیچه‌های ران و کمر و باسن هم کار‌‌ می‌کنند؛ در صورتی که تمرینات لیفت پا فقط بر روی ماهیچه‌های پا تمرکز می‌کنند. اگر تمریناتی که چندین ماهیچه را درگیر می‌کنند، انجام دهید، انرژی بیشتری مصرف می‌کنید. پس تمریناتی را در اولویت بگذارید که هم ماهیچه‌‌های بالا تنه و هم ماهیچه‌های پایین تنه شما را درگیر کنند.

 

2. تمرینات موضعی را کنار بگذارید

اگر از من می‌شنوید، به جای این که تمرکز خودتان را روی ورزش‌های کرانچ بگذارید، ورزش‌هایی که باعث تقویت عضله‌های مرکزی و تعادل‌تان می‌شوند را انتخاب کنید. یعنی ورزش‌هایی را انجام بدهید که بیشتر یا کل ماهیچه‌های شما را درگیر می‌کنند.

ورزش‌های کرانچ، چندان به اندازۀ ورزش‌های دیگر روی تقویت عضله‌های مرکزی کمک نمی‌کنند. وقتی هم که تمرکز نکنند، برایتان فایده‌ای نخواهند داشت و انگار که الکی فقط خودتان را خسته می‌کنید. هیچ نتیجه‌ای هم بدست نمی‌آورید.

 

3. به ژنتیک و نوع فرم بدن‌تان توجه کنید 

اولین قسمتی که چربی‌های شما در آنجا جمع می‌شوند، آخرین قسمتی بوده که چربی از دست‌‌ داده است. بجز این، بد نیست بدانید که هر کسی متناسب با ژنتیک خودش و فرمی که پدر و مادرش دارند، اندامش تغییر می‌کند.

بحث ژنتیک و این‌ها را وسط کشیدم که بگویم اگر مثلاً متوجّه شدید که مادرتان شکم دارد، پس بخش زیادی از چربی‌های شما هم ممکن است در ناحیۀ شکم‌تان جمع شوند.

وقتی چنین موضوعی را بدانید، با تمرکز بیشتر می‌توانید فعالیت‌ها و رژیم‌هایی که نیاز است را انجام دهید. خیلی افراد چون این موضوع ساده را نمی‌دانند، زمان و انرژی اشتباهی روی تمرینات اشتباهی می‌گذارند که از آخر هم هیچ دردی از آن‌ها دوا نمی‌کنند!

 

چربی سوزی موضعی با رژیم غذایی 

به نظر من چربی سوزی با رعایت کردن رژیم غذایی اصولی و همچنین با کم کردن کالری دریافتی، تنها راه حل منطقی و نتیجه بخش است. امّا باز هم این رژیم‌های غذایی نمی‌توانند عمل چربی سوزی موضعی را انجام بدهندو چربی سوزی با رژیم غذایی هم ممکن نمی‌باشد چرا که هیچ رژیم غذایی وجود ندارد که بتواند چربی‌های اضافی زیر پوست شما را حذف کند.

 


از دستش نده: مقایسه خواص امگا 3، امگا 6 و امگا 9 + جدول

 

اما با مصرف کم‌تر کالری، بدن شما برای تامین انرژی مورد نیاز خودش به سراغ چربی‌های ذخیره شده بدن می‌رود اما چربی یک ناحیه خاص را انتخاب نمی‌کند. نکته دیگر این که شما حتی با ورزش کردم و گرفتم رژیم‌های سخت به صورت هم زمان هم نمی توانید چربی‌های موضعی خود را بسوزاید.

امّا هنوز هم می‌گویم که انجام فعالیت‌های بدنی و رژیم غذایی، می‌توانند سریع‌ترین راه برای لاغری شدن و چربی سوزی از کل بدن شما باشد پس همه تمرکز خودتان را بر روی این دو  کار بگذارید.

 

چربی سوزی موضعی با کرم و ژل

خیلی از خانم‌ها برای این که بتوانند چربی‌های موضعی خودشان را بسوزانند، حاضرند دست به هر کاری بزنند. امّا باید بدانید که استفاده از این کرم‌ها هم هیچ کمکی به شما نمی‌کنند. یعنی اینطور نیست که با یک کرم یا ژل، بتوانید چربی‌های موضعی را بسوزانید و از بین ببرید.

بنابراین به جرات می‌توانم بگویم که  استفاده از قرص‌های چربی سوز و یا استفاده از کرم‌ها و ژل‌های موضعی، علاوه بر این که هیچ تاثیری بر روی روند چربی سوزی موضعی شما ندارند،  حسابی شما را درگیر مشکلات پوستی و یا داخلی زیاد می‌کنند.

 


از دستش نده: سلولیت چیست و چطور از شرش خلاص شویم؟

 

 

به‌طور کلی کرم‌ها و ژل‌هایی که ادعای چربی سوزی موضعی می‌کنند، کافئین دارند و کافئین هم بر روی لاغری و چربی سوزی موضعی اثری ندارد.

 

سخن پایانی 

داشتن یک اندام مناسب و رو فرم، آرزوی هر خانمی است. امّا گاهی اوقات با رعایت نکردن رژیم غذایی و ورزش نکردن، چربی‌های اضافی در ران، شکم و پهلو‌هایتان جمع می‌شوند.

این چربی‌هایی که در یک ناحیۀ خاص جمع می‌شوند، همان چربی‌های موضعی هستند که برای سوزاندن‌شان باید حسابی (و نه سخت!) زحمت بکشید. خیلی از خانم‌هایی که سراغ کرم‌های موضعی و عمل‌های جراحی مثل لیپوساکشن می‌روند، بعد از مدتی به انواع بیماری‌های پوستی دچار می‌شوند.

خیلی‌ها هم به فرم قبلی که داشتند، برمی‌گردند!

سبک زندگی سالم را فراموش نکنید؛ درصد بالایی از بیماری‌های جسمی و روانی، بخاطر نداشتن سبک زندگی سالم است. سبک زندگی‌ای که هم ورزش‌تان سرجایش باشد و هم تغذیۀ سالم‌تان!

پس این موضوع را فراموش کنید که بخواهید با استفاده از یک کرم یا ژل، چربی‌های بدنتان را از بین ببرید.