نرگس سیفی | مربی فیتنس

فیتنس  ∙  تناسب اندام  ∙  مربی

علت بزرگ شدن شکم چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

بنظر شما یکی از بزرگ‌ترین درگیری خانم‌ها با بدنشان چیست؟

بزرگ شدن شکم دیگه!

مطمئنم هر خانمی از این مشکل فراری است و هر کاری می‌کند که فقط از این وضعیت نجات پیدا کند.

کسانی که شکم‌شان بزرگ است، مشکلات زیادی دارند؛ مثلاً شلوارشان را به‌زور می‌پوشند! یا مثلاً وقتی می‌خواهند پشت میز بنشینند و یک صفایی به شکم‌شان بدهند، متوجّه می‌شوند که شلوارشان تنگ است و حسابی اذیت‌شان می‌کند؛ آخرش هم یک لقمه غذا از گلوی‌شان به خوبی و خوشی پایین نمی‌رود.

بعدش هم بگم؟

خُب؛ بعدش چیزی نیست جز کم شدن ذره ذره از اعتماد به نفس‌شان!

امّا به نظر شما مقصر ماجرا کیست؟

راستش خیلی وقت پیش‌ها، دانشمندان دورِ هم جمع شدند و نشستند پایِ تحقیق و رسیدند به یکی از مظنونین . . .

 

چرا شکم بزرگ می‌شود؟ 

داشتم می‌گفتم، خلاصه دانشمندان شواهد را بررسی کردند و رسیدند به چیزی به نام هورمون کورتیزول، همان هورمون استرس خودمان.

این هورمون وقتی که فشار روانی شما بالا می‌رود، وارد عمل می‌شود و در بدن‌تان احساس ضعف ایجاد می‌کند. پس از مدتی وارد نقشۀ دوم خودش می‌شود و توزیع چربی را در بدنتان بهم می‌ریزد. بعد هم چربی‌ها در شکم‌تان مثل یک بمب می‌ترکند و شکمتان بزرگ می‌شود.

امّا شاید خیلی از شماها بگویید که استرس ندارم، پس چرا شکمم بزرگ می‌شود؟

ببینید، فقط یک دلیل که وجود ندارد؛ من چند تا از اصلی‌ترین دلایلش را برایتان می‌گویم:

 

استرس، دلیل بزرگ شدن شکم 

انقدر این بحث استرس مهم است که بنظرم باید یکسری توضیحات دیگر هم بدهم . . .

هورمون استرس در بسیاری از شرایط می‌تواند به وجود بیاید و تاثیرات زیادی بر روی شکم شما بگذارد؛ مثل چی؟

مثلاً فردا یک امتحان مهم دارید امّا نتوانستید آن را بخوانید و حالا باید حضوری امتحان بدهید. استرس دیر رسیدن، استرس کار، استرس اتفاقاتی که برای خودتان یا خانواده‌تان می‌افتد،‌ همۀ این اتفاقات دست به دست هم می‌دهند و هورمون استرس شما را بیدار می‌کنند.

یعنی همین هورمون‌‌هایی كه هر روز و با اتفاقات کوچک و بزرگ آن را بالا و پایین می‌کنید، باعث بزرگ شدن شکم می‌شوند.

 


استرس و شکم!

حتی دانشمندان بزرگ هم میگن که داشتن زندگی پر استرس و همچنین صبر و تحمل نداشتن برای مقابله با این استرس‌ها، اندازۀ دور کمر‌تون رو بهم میریزه. پس اگه شما جزو اون دسته از افرادی هستین که زندگی پر استرس و ناآرامی دارین یا اگه نمیتونین به خوبی با سختی‌های زندگی بجنگین، مطمئن باشین شکمتون هر روز بزرگ‌تر از دیروزشه!

 

وقتی در این شرایط قرار بگیرید، سوخت و ساز بدنتان به مشکل می‌خورد و علاوه بر اینکه شکم‌تان بزرگ می‌‌شود، زندگی آرام خود را هم از دست می‌دهید و اعصابتان حسابی بهم می‌ریزد.

 

نخوردن غذا‌های کم‌چرب به مقدار کافی

شاید این تیتر برایتان جالب باشد و بگویید مگر می‌شود نخوردن غذا‌های کم چرب شکم ما‌ را بزرگ کند؟ بله می‌شود، چرا که نه!

همان قدر که خوردن بیش از حد غذا‌های پر‌چرب بر روی بزرگ شدن شکم شما اثر دارد، نخوردن غذا‌های کم چرب هم تاثیر خودش را می‌گذارد‌. دانشمندان معتقدند افرادی که برای چاق نشدن شکم خودشان چربی نمی‌خورند، اتفاقا شکم‌های چاق‌تری دارند. (شگفتا!)

همیشه که چربی‌ها مضر نیستند؛ چربی‌های مفیدی هم وجود دارند. منظورم چربی‌هایی است که غیراشباع هستند مثل روغن آووکادو و زیتون.

پس می‌توانید متناسب با ذائقه خود، بر روی غذا و سالادتان از روغن‌های غیر اشباع استفاده کنید‌.

 

اهمیت ندادن به کمیت خواب

از اوّل به ما می‌گفتند که سحر خیز بودن خیلی خوب است و همیشه باید صبح زود از خواب بیدار شد. امّا حواستان باشد که كم‌ خوابیدن را نباید با سحر خیز بودن اشتباه بگیرید.

افرادی که به اندازۀ کافی استراحت نمی‌کنند و نمی‌خوابند، دچار چاقی شکم می‌شوند.

امّا کم خوابیدن چه ربطی به چاقی شکم دارد؟

وقتی که کم می‌خوابید، به هورمون استرس اجازه می‌دهید که در بدن‌تان وارد عمل شود. وقتی که این هورمون در بدن شما زیاد شود، به مصرف شکر و شیرینی‌جات میل بیشتری پیدا می‌کنید و دلتان می‌خواهد شیرینی و کالری بیشتری بخورید. همین باعث می‌شود تا شکم‌تان، بزرگ شود.

بنابراین سعی کنید که تقریباً ۷ تا ۹ ساعت بخوابید. در بدترین حالت، اصلاً به هیچ عنوان کم‌تر از ۵ ساعت نخوابید.

 

مصرف نکردن پروتئین

خوردن پروتئین بسیار حیاتی است و به زیبایی و سلامت اندامتان کمک می‌کند و پروتئین‌های مورد نظر سلول‌هایتان را برایتان فراهم می‌کند.

وقتی که پروتئین کمی بخورید، اشتهای کاذب شما بیشتر می‌شود و در نتیجه، نمی‌توانید اشتهای خودتان را کنترل کنید.

بنابراین سعی کنید به اندازۀ کافی پروتئین مصرف کنید تا بتوانید اشتهای خودتان را کنترل کنید و تا مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. همۀ این‌ها برای این است که بتوانید در نهایت هورمون‌های خودتان را تنظیم کنید.

برای جلوگیری از بزرگ شدن شکم، بهتر است که در هر وعدۀ غذایی خود، بین 20 تا 25 گرم پروتئین مصرف کنید.

 

اختلالات هورمونی در زنان

خانم‌ها در طول زندگی خود با چرخۀ قاعدگی سر و کار دارند و پس از آن وارد دوران پسا قاعدگی یا همان یائسگی می‌شوند.

در این دوران بسیاری از هورمون‌های زنانه از جمله هورمون استروژن کاهش پیدا می‌کند و چربی‌ها بر روی بدن اثر می‌گذارند. بنابراین اگر خانم‌های میانسال می‌بینند که وزن کم نمی‌کنند و شکم‌شان هر روز بزرگ‌تر از روز قبل می‌شود، یا یائسه شده‌اند یا در شرف یائسگی هستند.

از عوامل دیگری که می‌تواند بر روی بزرگ شدن شکم اثر بگذارند، مبتلا شدن به بیماری‌ تیروئید، به وجود آمدن چاقی پس از زایمان، مشکلات گوارشی و ایجاد نفخ در شکم هستند. همچنین عفونت‌ها و آلرژی‌ها هم بر روی بزرگ شدن شکم اثر دارند.

 

راه کار‌هایی برای کوچک کردن شکم: تغذیه

شکم بزرگ یکی از عواملی است که می‌تواند خانۀ خوبی برای رشد بیماری‌ها باشد.

پس از مدتی هم ممکن است که دیگر نتوانید مثل قبل زندگی کنید. برای همین هم می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است!

با یک برنامه غذایی مناسب و سبک زندگی سالم می‌توانید با این مشکل مقابله کنید. به همین دلیل، می‌خواهم چند راه کار مفید تغذیه‌ای برای کوچک کردن شکم بگویم.

 

خوردن وعده‌های غذایی کم‌تر و مفید

با مصرف مواد غذایی سالم، می‌توانید پس از مدت زمان کوتاهی شکم خودتان را آب کنید.

پس سعی کنید که به جای مصرف ۳ وعدۀ غذایی، وعده‌های غذایی خود را کمتر و تعداد آن را بیشتر کنید؛ بنابراین بین وعده‌های غذایی خود ۲ تا ۳ ساعت وقت بگذارید. با این کار شکم خودتان را کوچک می‌کنید و متابولیسم خود را بالا می‌برید. در نتیجه چربی‌های بیشتری می‌سوزانید.

 

کاهش مصرف غذاهایی با فیبر بالا

در اکثر مواقع ممکن است دچار نفخ شده باشید و شکم‌تان ورم کرده باشد. بنابراین مصرف کردن خوراکی‌هایی که نفخ دارند را کمتر کنید.

درست است که مواد غذایی مانند کلم بروکلی، لوبیا و گل کلم فیبر بالایی دارد و برای بدن مفید هستند امّا شکل بدن را تغییر می‌دهند‌. نه اینکه مصرفشان را کامل قطع کنید؛ فقط سعی کنید در مصرفشان تعادل داشته باشید تا هم فیبر جذب کنید و هم جلوی بزرگ شدن شکم‌تان را بگیرید.

 

تنظیم کردن مصرف میوه‌های خام و سبزیجات

به هیچ عنوان یکجا و بیش از اندازه میوۀ خام و سبزیجات را مصرف نکنید. حتماً در طی چند روز از این مواد استفاده کنید. مصرف کردن یکجا و زیاد میوه‌های خام و سبزیجات، باعث بزرگ‌تر شدن شکم‌تان می‌شود.

 

 

از دستش نده: آشنایی با انواع طب سنتی

 

 

علاوه بر این، مصرف زنجبیل باعث آرامش روده‌هایتان می‌شود. پس زنجبیل را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید.

 

کم کردن مصرف لبنیات

لاکتوز، یکی از مهم ترین موادی است که در لبنیات وجود دارد.

کسانی که نمی‌توانند این ماده را جذب کنند، نباید بیش از اندازه آن را مصرف کنند؛ چون ممکن است دچار نفخ معده شوند و به همین دلیل، شکم‌شان بزرگ شود.

برای نوشیدنی‌های گازدار هم دقیقاً همینطور است. سعی کنید مصرف نوشیدنی‌های گازدار را کنترل کنید و هر چند وقت یکبار، مصرف کنید. اگر کنترل روی این موضوع نداشته باشید، حسابی با شکم‌تان به مشکل می‌خورید!

 

مصرف غذا‌های سرشار از پتاسیم

غذاهایی که پتاسیم بالایی دارند، می‌توانند نفخ را کم کنند‌؛ چون پتاسیم یک دیورتیک طبیعی است و مانع از حبس زیاد آب و پف می‌شوند. منظورم غذاهایی مثل آووکادو، موز، پاپایا، انبه، نعناع و ماست است.

از طرفی برای کوچک‌تر شدن شکم خود می‌توانید آب بیشتری بنوشید. مصرف آب بیشتر می‌تواند وزن‌تان را کم کند.

 


چای سبز!
راستی بچه‌ها چای سبز سرشار از آنتی اکسیدانه. آنتی اکسیدان‌ها فواید زیادی دارن و یکی از این فواید کم کردن چربی از ناحیه شکمه. پس پیشنهاد می‌کنم که قبل از انجام فعالیت‌های روزانتون، چای سبز بنوشین.

 

 

بجز آب، مصرف انواع توت هم می‌تواند با چربی‌های شما مبارزه کند. یکی از خوبی‌های توت این است که می‌توانند هورمونی که در زمان کم شدن قند خون التهاب به وجود می‌آورد را کم کنند.

 

راه کار‌هایی برای کوچک کردن شکم: تمرینات ورزشی

همیشه گفته‌ام و باز هم می‌گویم، ورزش می‌تواند بهترین گزینه برای کوچک کردن شکم باشد. با ورزش کردن می‌توانید هر مشکلی را حل کنید. حتماً ورزش‌های زیر را برای کوچک کردن شکم‌تان انجام بدهید:

 

 

از دستش نده: ورزش چه تاثیری بر روی فشار خون دارد؟

 

 

ورزش های هوازی: چربی‌ها از ورزش‌های هوازی متنفر هستند و با انجام این ورزش‌ها می‌توانید به خوبی از شر این چربی‌ها خلاص شوید. پس سعی کنید برای آب کردن شکم‌تان، هر روز پیاده روی و شنا کنید.

کرانچ: تمرینات کرانچ برای صاف کردن شکم انتخاب مناسبی هستند؛ چون این تمرینات برای عضلات جلویی و شکم مناسب هستند.

 

سخن پایانی

داشتن شکم صاف آرزوی هر خانمی است. چه کسی بدش می‌آید که هر شلواری که دوست دارد را بپوشد؟

امّا بزرگ‌ترین مشکل، همین بزرگ بودن شکم است. بهتر است بگردید و علت بزرگ شدن شکم خود را پیدا کنید. عوامل زیادی بر روی بزرگ شدن شکم اثر می‌گذارند امّا با مصرف مواد غذایی مناسب می‌توانید این مشکل را از بین ببرید. پس دیگه نبینم که جلوی آینه بایستید و شکم خود را نگاه کنید؛ به جای آن یک چای سبز دم کنید و بعد از آن هم بروید سراغِ ورزش.